Apukäynnistyskaapelit

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Apukäynnistyskaapelit

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Apukäynnistyskaapelit jos mitkä on tosi simppelit kamat käyttää, musta mustaan ja punainen punaiseen ja sillä siisti. Nainhän sitä minäkin joskus ajattelin mutta...Itse tapauksesta on jo useampi vuosi mutta laitan jutun tänne koska uskon siitä jollekin samaan tilanteeseen joutuvalle apua olevan.

Muutama vuosi sitten mönkkäri purki oudosti akkua. Latailin välillä, vaihdoin akunkin mutta tilanne säilyi ennallaan. Kerran jäin LIDLin parkkialueelle jumiin kun ei startannut ollenkaan, oli purkanut akun ajossa. Syyksi paljastui loppupeleissä staattorikäämin katkos jonka olen kuvannut tuossa polaris-ketjussa aiemmin. Mutta siis itse asiaan eli mitenkäs se mönkkäri sieltä liiterin pihalta lopuksi liikkeelle saatiin?

Appiukko Opelilla apuun kilometrin päästä. Olin ostanut mönkkärikäyttöön uudet apparikaapelit tällaisia tilanteita varten ja nyt niitä ekan kerran tarvittiin. Auto vierelle, kaapelit kiinni (pollessa aika paha paikka lokarin alla mutta konttaamalla ja kurkkimalla sain kuin sainkin leuat kiinni napoihin). Ei inahtanutkaan. Ei edes viiden minuutin ahkeran ähellyksen jälkeenkään.

Diagnoosi: joku muu mättää. Mönkkä karryyn ja kotipihaan. Piippasin ohmimittarilla uudet kaapelit ja ehjältä näytti. Kokeilin kuitenkin vanhemmilla kaapeleilla ja yllättäen polle käynnistyi kuin palmun alta alta. Mikäs niissä uusissa appareissa nyt on?

Tuossa syy. Kaikki neljä kahvaa samalla tavalla kytketty.

https://drive.google.com/open?id=17vpuy ... 8hjb3ITZZd

Saman kahvan kytketty puoli:

https://drive.google.com/open?id=1pSbEu ... 3bRcSUWjtp

No mitenkäs tuo nyt sitten katkaisi kytkennän? Siten että mikäli molempien leukojen hampaat on kiinni navassa niin toimii., mutta jos tuon kytkemättömän navan hampaat pelkästään ottaa napaan ja vastapuoli esim. kaapelin kuoreen (mulla oli näin siellä ahtaassa paikassa lokarin alla) niin eipä kytke. Eikä starttaa. Eli vanhassa vara parempi , tuossa kuva noista vanhoista ja toimivista. Uudemmatkin toimii kunhan ahtaassa paikassa muistan kummalla puolella kahvaa kytketty hampaisto on.

https://drive.google.com/open?id=1lnITG ... 91S6tozKPQ

-KpHr-

EDIT: Kuvista ei oikein näy se että kahvat ovat muovikuoriset. Tuon takia auki olevan kidan hampaat ei ole toisiinsa yhteydessä. Suunnittelumoka, oikein emäsellainen.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Apukäynnistyskaapelit

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noissa on yleensä johdonpätkä sen saranan kautta yhdistämässä toisensa. Noita kokonaan metallisia on mukava kytkeä ahtaaseen paikkaan jossa kaikki tuntuu iskevän kipinää.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Apukäynnistyskaapelit

Viesti Kirjoittaja ktm »

Omaan Polarikseen kun laitoin taka vinssin, laitoin samalla 35mm² /175A Trukkiliittimen taakse Suorassa akkuvirrassa .

Siitä voi ladata akkua, antaa lisävirtaa (sisään tai ulos) ja virta lisälaitteille kärryyn ym.
Vastaa Viestiin