Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Hommasin tollasen Derbi DXR 250 projektin n. puoltoista vuotta sitten. Hinta oli halpa ja virrat oli kuulemma vaan hukassa ja virtalukko kökkönä.

Heti kättelyssä piti kuitenkin konetta aukoa kun ei käynyt kuin yhdellä pytyllä, ja vaihdoin männänrenkaat, hioin venttiilit yms. pientä, ja sain koneen vihdoin ajoon.

No eihän se kunnolla silti käynyt, muutamaa kuukautta myöhemmin konetta pöydälle taas ja näytti, että pakoventtiili toisesta pytystä hieman vuosi. Hommasin uudet pakovenat ja taas kone pelasin suht hyvin, mutta välillä, erityisesti kylmänä toinen pytty ei käynyt kunnolla ja söi tulppia. Tulpat mustana kun taas toisessa pytyssä ihan siistit maitokahvin väriset.

Kaasareita säätelin vähän joka suuntaan (tuplakaasarit) ja koitin vakiollakin. Myös sytytyspuolia vaihdoin päikseen ja laitoin uudet tulpanjohdot ja hatut. Puristuksetkin oli molemmissa pytyissä lähes samat ja ihan ok.

No, ongelma oli kuitenkin melko pieni, sillä kyllä se kahdella pytyllä lämpimänä ihan nätisti kävi eikä vehje muutenkaan ole mikään siistikuntoinen vaan ihan kilvettömänä mettäcrossailu pelinä.

Ensiajot ensimmäisen konerempan jälkeen, ilman etukatetta.
Kuva

Noin kuukausi sitten, juuri kun olin uudet etukumit laittanut paikoilleen, oltiin ajelemassa kaverin kanssa ja yhtäkkiä ykkös- ja kolmosvaihteet sutii tyhjää ja rutisee vaan. Noh ajelin sitten kotiin muilla vaihteilla, ja viimein, pienen luovan tauon jälkeen, aloin nyt pääsiäisenä purkamaan moottoria, ja melko täystuho tuo taitaa olla.

Lohko
Kuva

Akselin pää
Kuva

Vaihderattaat
Kuva

Metallipurua...
Kuva


Toisen akselin pää on aivan “sorvautunut” lohkoa vasten, välissä on joskus ollut laakeri, joka on hävinnyt kokonaan. Lisäksi lohkon puoli on vastaavasti kärsinyt, lähestulkoon kairannut tuo akseli kytkinkopan puolelle seinämästä. Myös 2 ratasta on rikki, sekä metallipurua koko kone täynnä. Eli todennäköisesti kaikki laakerit yms. vaihtokunnossa kun öljyn seasta löytyi metallipuruja sylinterin kannesta asti. Korjauskulut taitaa nousta sen verran liikaa, että taitaa olla helpompaa hommata kokonaan eri kone, eikä reilu lisävoima tuon huikean n. 15 hevosen tilalle haittaa yhtään.

Runko nykysellään, johtosarjasta ja katteista ym. riisuttuna
Kuva
Kuva


Eli nyt olisi tarkoitus hommata jostakin jokin opiskelijabudjettiin sopiva moottoripyörän kone tuohon uudeksi sydämeksi.
Ehdotuksia otetaan vastaan!
Olen ajatellut jotain 250cc 2-tahti crossin konetta, olisi voimaa ja kevyt sekä yksinkertainen kone kaikin puolin. Tosiaan hinta pitäisi olla alhainen, luokkaa alle 800 rahaa, mieluusti paljon alle. Toki joku isompikuutioinen yks pytty nelitahtikin toimisi tässä varmasti. Mitään rivinelosta tuohon runkoon ei saa mahtumaan ilman suuria muokkauksia.

Jokunen lisäkuva TÄÄLLÄ
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Minkälaista ajoa on suurimmaksi osaksi? Ajattelin, ettei 250 2T rossi kone ole se vääntävin metsikössä, ellei ole joku enska-mosa.
Onko 800 maksimi, johon ei senttiäkään ole korjauksiin, vai mitä tuumailit?
Paljonko tehoa tuo edellinen mosa tuotti, ja paljonko olet haaveillut sen uuden padan tuottavan?

Tervetuoloa "leikkaa liimaa" osioon!
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Kiitoksia kommenteista,
Ajo on hyvin vaihtelevaa, ei siis pelkkää metsärallia, vaan ihan pikkusoratie fiilistelyä, joskus tulee soramontulla käytyä, talvella jäällä ajelua.. Nykyinen konehan on ymmärtääkseni melko suora kopio Honda CB250 koneesta, 2 pyttynen, sanallasanoen aika laiska about 15-20 hevosvoiman konetehon omaava mylly. Ei siinä uudessa koneessa nyt ihmeitä tarvii olla, jos nyt kolmenkympin päälle pääsisi. Olen henkisesti valmistautunut siihen, että vastaisuudessakin jään kaverin 660 raptorille. :D
Ei tuo 800 nyt ihan maksimi ole, jos pienellä lisäpanostuksella saisi merkittävästi paremman. Mutta mitä olen kattellut, noita 90- luvun alkupuolen 2t crosseja saisi tuohon hintaluokkaan koko pyörän suht ajokuntoisena. Siihen nyt pyrittäisiin, ettei heti tarvisi "uuteen" koneeseen tehdä remppaa muutamalla satasella, vaan saisi välillä ajaakkin. :shock:
Siitähän tuo on kätevä tuo laite, kun on suunnanvaihtaja taka-akselissa, niin löytyy vaihteita yhtämonta eteen ja taakse vaikka millä mosalla. :D
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Jos 2-smoukki konetta ajattelet, niin muutaman hyvän vihjeen annan.
Yritä selvittää, käyttääkö tuleva moottorisi kaksi renkaisia mäntiä. Yksirenkaisten mäntien ikä on merkittävästi lyhyempi.
Toinen asia on vanhempaa konetta ostaessa, että rautaputki sylinteri on Suomalaisen harrastajan käsissä parempi, kuin Nikasil pinnoitettu alumiini pytty.
Nikasil kestää älyttömiä, mutta vanha kone saattaa olla pinnoituksen tarpeessa, ja sehän sitten suoritetaan jossain ulkomailla, eikä ole halapaa lystiä.
Poraukset ja hoonaukset on hoidettavissa melkein paikallisessa Siwassa, eikä kustannukset tuo itsetuhoisia ajatuksia.

wink wink... RD350 YPVS :wink: :wink: :wink: :wink:
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Lisää rojekteja, hjyvä hjyvä!

Eka kertaa törmään tuollaiseen taka-akselilta vaihdettavaan pakkiin. Kuinkas moinen ratkaisu on toteutettu? Ja onko tässä isot gummit vai pieni runko? :mrgreen:

Mun ääni myös RD350 ypvs:lle! :twisted:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Nege »

Tämä projekti kuullostaa ja näyttää hyvältä.
Samanmoisen laitteen itsekkin omistaneenna mielenkiintoista nähdä miten tuon saa liikahtamaan.

Se pakkihan on vain suunnanvaihdin toteutettuna planeettapyörästöllä.
Vastaava löytyy myös CPI, Sacsh ja SMC:n valmisteista jotka ovat sukua kyseiselle laitteelle.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Muistappa että mahdollisen vaihtokoneen mukana tuomat tehonlisäykset vaikuttaa myös ajettavuuteen melkoisesti, jarrut välykset alusta yms kannattaa laitella samaan konkurssiin :D
Mielenkiinnolla seuraillaan.
toni.laine1
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Helmi 2013 20:09
Mönkijä:: SMC Wildcat 500, ex Cpi xs250
Paikkakunta: salo

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja toni.laine1 »

Hei ostan sulta noi tuplakaasarit kauloineen pois?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Yaguza puhuu aivan totta. Lisäteholla ei tee mitään, jos itse laite on aivan holtiton.
Etjarrujen ainakin on syytä olla hyvät, sekä tuota swingiä voisi venyttää ainakin 4", jottei oo persuuksillaan tämäntästä.
Mitkäs tuon stratekiset mitat on? Paino tehdaskunnossa, raideväli ja akseliväli?

Yksi luotettava ja perus-vahva kone on 650 ilmajäähy Hondan Dominaattori/NX jne.. Yskäsee yli 30 ja vääntää ranteet nurin.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Mukavaa, kun rojekti herättää keskustelua.
Eli runko on pieni (lyhyt), ainakin jos vertaa kunnon crossimönkkäreihin. Renkaat on edessä 22 ja takana 21.
Mitat :
Total lenght - 1640mm
Maximum height - 1030mm
Maximum width - 1035mm
Weight in movement - 180kg

Nuo on derbin manuaalista, meikäläisen laitteeseen on ed. omistaja laittanut spacerit eteen ja takana on leveämpi taka-akseli, en nyt niiden levityksiä muista.
Tehokkaalla koneella tuo varmasti keventää keulaa, on sen verran tynkä. Swingin jatko olisi mukava, mutta katotaan nyt millanen kone siihen saataisiin hankittua.
Jarrut on omasta mielestä ihan riittävät, edestä nappaa aika ärhäkästi. Iskarit ja jouset on mitä on. Tarkoitus on samalla tottakai käydä runkoa läpi, fiksailla välykset pois yms.
toni.laine1 kirjoitti:Hei ostan sulta noi tuplakaasarit kauloineen pois?
Eiköhän se onnistu. Jatketaan YV:llä.
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Nege »

Jos haluat leventää laitetta ja tehdä sen kunnolla, niin tuohon oli joskus saatavissa lamokselta pidempiä tukivarsia eteen ja leveämpää taka-akselia.
Nykyään heidän nettikaupasta ei näemmä löydy niitä, mutta kannattanee kysellä.
Aikonaan meinasin leventää oman derbini kun tuppasi olemaan kiikkerä kurveissa kapeutensa vuoksi.
Speissereitäkin mietin mutten halunnut tuoda vain pyöriä ulospäin kasvavan vipuvarren vuoksi.
Suunnittelin myös aikoinaan itse pidentää varsia ja tehdä niihin samalla casterin ja camberin säädön.

Uskon että tuosta saa kipakan laitteen jos jaksaa hieman panostaa.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Olisko viisaammilla tietoa millanen motti tommonen wanha suzuki gs 450 vm. n. 80 olisi? Sellanen saattais olla yks halpa vaihtoehto..
Speksien valossa ihan ok vaikuttais :

1981 GS450E specifications (Finland, Sweden)
Engine type: Air-cooled inline-2 4-stroke, DOHC, 4 valves
Cylinder displacement: 448 cc
Compression ratio: 9,0 :1
Carburetor: Mikuni 34 mm x 2
Maximum power output: 42,3 hp (31,1 kW)/ 9.000 rpm
Maximum torque: 36,6 Nm (3,7 kg-m)/ 7.500 rpm
Starting system: Electric starter
Clutch: Multiple plate wet
Speeds: 6
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Pikkasen oon taas tänään hajottanut mönkkäriä enempi palasiksi. Takaswingin otin irti ja samalla taka-akselin suojahärpäkkeen. Tässä jokupäivä pitää kaivaa painepesuri esiin ja pestä koko runko.
Oli kyllä taka-akselin suojus hoitanu hommaansa, täynnä kolhuja ja naarmuja, ja tottakai suolavettä päälle niin aika punaruskea väri siinä oli. Onhan tuo ollut jo edellisellä omistajalla kolhuilla tuo levy.
Toinen taka-akselin pidinpultti pitää vaihtaa, kun on kierteet kulunu pois, ei saa kunnolla kiristettyä. Otin myös toisen raidetangon irti ja oikosin vähän paremmin, kerran mettässä ajellessa tuli äkkipysäys, kun lumen alla ollut ranteenvahvunen, pari-kolme metrinen karahka hyppäs etutukivarsien välistä suoraan päin raidetankoa, joka tietty vähän meni mutkalle.
Tässä on kyselty mp-purkaamoista uutta konetta ja haeskeltu netistä lähiaikoina. Toivotaan että soppeli kone läytyisi ja pääsisi kasailemaan pian.
EDITTIÄ. Yhessä purkaamossa olis koko tekniikka suzukin DR650 900e. Täytyy harkita vakavasti.
Kuvat on kivoja :

Ryjäkasa
Kuva

Taka-akselin suojus
Kuva

Paljonpuhuttu suunnanvaihtaja
Kuva

Lisäilin myös tonne photopukettiin reippaasti vanhoja ajelukuvia viime vuoden ajalta.
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Derbi DXR 250:n uusi elämä?

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Noniin. Päivitystä tännekkin..
Aluksi pienimuotoiset pahoittelut, tämän projektin alkuperäinen idea oli lähteä tekemään omaan käyttöön tehokasta ja hauskaa rossimönkkäriä halvan aihion pohjalle kunnon moottoripyörän koneella.
Nyt, monestakin tekijästä johtuen, Moottoriksi on hommattu mikäpä muukaan kuin bashan 200cc kiinanmylly. Eli alkuperäisestä budjetti tingittiin noin neljäsosaan. Tähän on syynä ennenkaikkea hinta ja se kylmä totuus, että vehjes lähtee myyntiin jossain vaiheessa tätä vuotta, ja kunnon moottoriin kulutettu raha verrattuna jälleenmyyntiarvoon ei todellakaan ole sen arvoista. Esimerkiksi tonnin koneella, yms. parannuksilla mitä olisi tehnyt tuohon laitteeseen, ei siitä silti nettimotossa olisi tonnia enempää saanut.
Myyntiin syynä on tottakai järjetön 4x4 mönkkärikuume. :shock: Sille kun löytyis aika reippaasti myös "hyöty" käyttöä, ja myöskään lähistöllä ei kauheen hyviä crossilaitteen ajomahdollisuuksia (esim. kunnon hiekkamonttuja) ole, kun taas luvallista metsämaastoa löytyy melko lailla. Ja se kylmä fakta, että ajelukaveritkin on siirtyneet kaikki nelivetoisten ihmeelliseen maailmaan.

Tänään kävin "pienellä" ajelukierroksella hakemassa Hangosta bashanin koneen lähes kaikkine apulaitteineen. Pikkusen tuli jo mallailtua konetta runkoon ja kiinalaiset on fiksuina tehneet jopa moottorin kiinnikket lähes identtisiksi, pikkusen joutuu muokkailemaan että saa ketjulinjan kuntoon. Myöskin bashanin koneessa on 428 jaolla eturatas, mutta kas vain, derbin 520 rattaassa on täsmälleen saman kokoinen kiinnitys. Bashanin moottori on siis nestekone, mutta pikkunen syyläri sopii hyvin derbin keulalle öljynlauduttimen paikalle kunhan hommaa pidemmät letkut ja muuta pientä. Korkeuden ja leveyden puolesta kone mahtuu ihan nätisti paikalle.
Huomenna ohjelmassa on moottorin ulkoinen puhdistaminen ja ehkä rungonkin pesua yms. katsotaan mitä saan aikaan.
Vastaa Viestiin