Heti kättelyssä piti kuitenkin konetta aukoa kun ei käynyt kuin yhdellä pytyllä, ja vaihdoin männänrenkaat, hioin venttiilit yms. pientä, ja sain koneen vihdoin ajoon.
No eihän se kunnolla silti käynyt, muutamaa kuukautta myöhemmin konetta pöydälle taas ja näytti, että pakoventtiili toisesta pytystä hieman vuosi. Hommasin uudet pakovenat ja taas kone pelasin suht hyvin, mutta välillä, erityisesti kylmänä toinen pytty ei käynyt kunnolla ja söi tulppia. Tulpat mustana kun taas toisessa pytyssä ihan siistit maitokahvin väriset.
Kaasareita säätelin vähän joka suuntaan (tuplakaasarit) ja koitin vakiollakin. Myös sytytyspuolia vaihdoin päikseen ja laitoin uudet tulpanjohdot ja hatut. Puristuksetkin oli molemmissa pytyissä lähes samat ja ihan ok.
No, ongelma oli kuitenkin melko pieni, sillä kyllä se kahdella pytyllä lämpimänä ihan nätisti kävi eikä vehje muutenkaan ole mikään siistikuntoinen vaan ihan kilvettömänä mettäcrossailu pelinä.
Ensiajot ensimmäisen konerempan jälkeen, ilman etukatetta.

Noin kuukausi sitten, juuri kun olin uudet etukumit laittanut paikoilleen, oltiin ajelemassa kaverin kanssa ja yhtäkkiä ykkös- ja kolmosvaihteet sutii tyhjää ja rutisee vaan. Noh ajelin sitten kotiin muilla vaihteilla, ja viimein, pienen luovan tauon jälkeen, aloin nyt pääsiäisenä purkamaan moottoria, ja melko täystuho tuo taitaa olla.
Lohko

Akselin pää

Vaihderattaat

Metallipurua...

Toisen akselin pää on aivan “sorvautunut” lohkoa vasten, välissä on joskus ollut laakeri, joka on hävinnyt kokonaan. Lisäksi lohkon puoli on vastaavasti kärsinyt, lähestulkoon kairannut tuo akseli kytkinkopan puolelle seinämästä. Myös 2 ratasta on rikki, sekä metallipurua koko kone täynnä. Eli todennäköisesti kaikki laakerit yms. vaihtokunnossa kun öljyn seasta löytyi metallipuruja sylinterin kannesta asti. Korjauskulut taitaa nousta sen verran liikaa, että taitaa olla helpompaa hommata kokonaan eri kone, eikä reilu lisävoima tuon huikean n. 15 hevosen tilalle haittaa yhtään.
Runko nykysellään, johtosarjasta ja katteista ym. riisuttuna


Eli nyt olisi tarkoitus hommata jostakin jokin opiskelijabudjettiin sopiva moottoripyörän kone tuohon uudeksi sydämeksi.
Ehdotuksia otetaan vastaan!
Olen ajatellut jotain 250cc 2-tahti crossin konetta, olisi voimaa ja kevyt sekä yksinkertainen kone kaikin puolin. Tosiaan hinta pitäisi olla alhainen, luokkaa alle 800 rahaa, mieluusti paljon alle. Toki joku isompikuutioinen yks pytty nelitahtikin toimisi tässä varmasti. Mitään rivinelosta tuohon runkoon ei saa mahtumaan ilman suuria muokkauksia.
Jokunen lisäkuva TÄÄLLÄ