Kaveri toi kelkan (Skidoo Tundra vm 87 tai jotain sinnepäin) tallille ja siitä lähti aluksi vetorullasto irti hieman kovilla otteilla.
Aluksi aattelin hyödyntää kelkan vakio ketjutunnelia ja vetopyörästöä telan sisältä vetävänä, mutta se kaatui siihen että koko systeemi olis tullu painamaan ihan liikaa ja suhteellisen vaikeasti toteutettavissa.
Meni muutaman tunti netissä telastoja katsellessa ja päädyin telan ulkopuoliseen vetosysteemiin. Jos suoraan olisi vetorullan viereen asettanu takarattaan, oltaisiin pakilla mentäessä menty eteenpäin ja pakilla olisi ollut neljä vaihdetta
Ratkaisu siihen tuli pähkäiltyä ja menee näin;
Kaksi kiristinketjupyörää pitämään kuvassa ketjun ulkopuolinen veto takarattaalla ja näin se pyörittää vetorullaa myötäpäivään, ja työntäen telaa vastapäivään, kuten kuuluukin. Laakeroituja, 520 jaolla olevia rattaita en löytänyt kuin ameriikan maalta, joten niiden tilauksessa mene jokin aika hidastaen valistumista...
Vetorullan on oltava isompi kuin takarattaan, ihan järkevistä syistä jos halutaan pitää jarrulevy -takaratas ja vetorulla samalla laakeroidulla akselilla. Kuvassa siis hahmottelua tulevasta ketjupyörästä jonka teen vihreästä nylonlevystä, oikealta nimeltään "Ertalon LFX" jolle luvataan itsevoiteleva, pieni kitkakerroin ja erinomainen kulutuskestävyys joten varmasti oikein passelia vetorullan aineeksi. Veto tulee ainoastaan toiselta telan puolelta, mutta en usko että se on mikään ongelma.
Vähän telaston hahmottelua, pieni kohtauskulma tulee telalle eteen. Tela kapenee kummaltakin puolelta n.4cm.
Telaston runkoa. L profiilista 40x40mm ja 4mm seinämävahvuus. Kelkan telastosta maton kiristimet päähän hitsataan kiinni kuten toinen on jo kuvassa. Kevennys palkeille ihan suotavaa, aika jytyä kamaa
Jatkellaan...
Edit. Miten voin muokata topicin otsikkoa?