Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Tänne kuvalliset projekti selostukset
mynni
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Loka 2013 22:11

Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja mynni »

Tää ois varmaan ollu helpompi tehä ku ois alottanut heti ku huomas ettei tää ookkaan semmonen niinku pitäs.

No enivei, keväällä 2012 ostin tämän kyseisen mönkijän. Edellisen omistajan mukaan koneremontti oli tehty ja olihan siittä kuititkin. Päin honkajokiahan se oli tehty mutta siittä myöhemmin lisää. Vehje näytti päällepäin asialliselta ja kulki niinku piti. Rahat tiskiin ja niin pääsi yamaha uuteen kotiin.


Kuva

Pari ensimmäistä kuukautta meni semmosenaan, sitten se iski. nyt tälle pitää jotain tehrä. Mistä alottais?? No teipeistä, taitaa olla helpoin/halvin tapa muuttaa mönkijän lookkia.


Kuva
Kuva


Ja taas mentiin kauan aikaa tekemättä yhtään mitään. Kaikenlaista kyllä pyöri mielessä, mutta valitettavasti se ajaminen vei kaiken sen ajan mitä töiltäni ehdin. Vasta seuraavana talvena sain jotain tehtyä, ei tosin mitään mainittavaa(mittaria, käsisuojaa yms...)

2013 Herran vuonna ostin oman talon talleineen ja pääsin toisten nurkista pois. 75m2 autotallia, eli tilaa on tehdä. Ajaminen on silti niin fantsua ettei malttanu isompiin rueta. Kaikessa rauhassa mietin mitä pitäis tehä että siitä tulis semmonen ku sen kuuluu olla. Se oli jo selvää että valkoinen runko ja kaikkee kiiltävää. Se on kuulemma ameriikkaa.

Jalkaverkot oli jo aika risat, Biltemasta kuormaliinaa ja ei muuta ku ompelemaan. Hyvät niistä tuli mutta... Sain ne valmiiksi niin löysin Belgiasta nettikaupasta parillakympillä myynnissä olevat samanlaiset. ttu. No, tulipahan tehtyä. Samalla rytinällä nerffit pois ja kiillottamaan. Hio,hio,hio ja hio vielä. Rypylä pintaa piisas. Sitten ku se rypylä oli poistettu niin kiillota. Taas mentiin pakilla puuhun. Tahnalla mää sen kiillotin, ja sitä meni paljon. Miksei kukaan puhunu mulle vahasta?? mykkepätre sanos närpiöläinen. Tämmöstä niistä tuppas sitte tuleen.

Kuva

Taas kesä meni, ja veronpalautus päivä läheni. Viimesen kerran ajoin muhoksella sänkikiihareissa Pokea vastaan.

Kuva

Hävisin muuten :lol: Kone kotiin ja pesulle, talliin ja purkuun. "Nyt se alkaa" päätin.

Katteet pois ja silleen. Ensimmäistä kertaa ku tekee niin ei oikeestaan tiedä mitä tekee. Yfzcentralilta sai kuitenki hyviä vinkkejä. Eli ota kuvia. Paljon. Yes sir, näin teen.

Kuva

Samalla siinä purkaessa tilailin osia; uudet etutukivarret, mäntä, niveliä, laakereita... Tässä vaiheessa pitää kyllä kumartaa pro-offin Jonille, mahtavaa palvelua. Esimerkiksi pitempiä jarruletkuja se ei suostunu myymään ku ne oli ylihinnoiteltu. Sano vaan että saat ne jostain muualta halvemmalla.


Kuva

Lyhenee...

Ja tätä kateltiin väliaikana.

Kuva

Ja sitte lähti mopo käsistä. Suunnilleen kaikki minkä voi saada kiiltamaan ilman kromausta, kiillotettiin.

takaswingi
Kuva
Pitihän se testata miltä se näyttää paikoillaan.
Kuva

Sitten moottori pöydälle. Pienen hetken jo mietin että ei muutaku purkamaan. Sitten pamahti taas se totuus, en mää tätä itte ehi tekemään, koska tuo kansainvälinen kumipyöräiikenne vie suurimman osan elämää. Puhelu Speedhouse:lle ja Mikko lupasi ottaa työnalle mun mosan. Kone ja osat lihalaatikkoon ja Mannisen pajalle.

No niin. sitte ois se runko. Hiekkapuhallus ja maalit niskaan kaikille osille mitä olin suunnitellut valkoiseksi. Käytännössä tarkoittaa sitä että jos sitä ei voi kiillottaa niin siittä tulee valkoinen.

Kuva

Herra speedhouse soitti siittä moottorista. Kampuran pää oli edellisessä remontissa piesty moskalla ruttuun ja pskonu sen stefan sieltä päästä. Ajattelin että tsitsing, taas meni kymppejä. Kävin kattoon sitä kampuraa ja sököhän se pää oli. Mikko oli mittaillu sen ja kaikki muu oli kyllä kunnossa. Ratkaisu oli seuraavanlainen; TIG:illä täyttö ja sorvaus oikeanlaiseksi. No mutta mistä ne mitat?? Taas pro-offiin puhelu ja Joni mittas hyllyssä olevasta. Tänks ögen. Kuvassa vanha mäntä ja uus kampuran pää.

Kuva


Sitte kasataan. Ihanaa hommaa.

Kuva
Kuva

Öljyt ja nesteet koneeseen ja käyntiin.
Kuva

Vaan ei lähe. Ei sitte millään. Jotaki on nyt pielessä. Johtosarja tsek, pensaa tsek, kipinä tsek, silti ei. Voi voi... mitäs nyt... Tupakki suuhun ja istun miettimään. Sitte mää sen oivalsin. Lähtisköhän tuo jos ottais tuon PESUTULPAN POIS TUOSTA SAVUPIIPUSTA!!!!!!!! Ja niin se lähti niinku pitääki. Voi sitä tunnetta mahtavaa ku se on käynnissä taas pitkän talven jälkeen!!

Vielä huutaa osia. Valoja en tuohon enää laita, pitänee hommata jostain semmoset headlightblockoffi lätkät... Vaan ei missään myyä!!! HV, teen ite. Taas Mannisen verstaalle ja tilataan partseuropelta osia. Jarruletkut, ketjurullat, swingin ketjuliukujuttu, casesaver mallia mooseracing. Osakirja on paksu ku raamattu, siellä ois kyllä kaikkee kivaa vaan ei vaan voi ostaa ihan kaikkea mitä haluais, ainakaan heti.

Testilenkki käytiin ilman jarruja ku ei ollu niitä letkuja. Ja kyllä, moottori oli jotenki ryhdikkäämpi puristussuhteen noston myötä. Suhdehan siis nousi 11,5:1 --> 12,5:1.

Letkut ja muut osat tuli ja kasasin pelin loppuun. Jarrujen ilmauksesta sen verran että: VMP.

Tämmönen siitä tuli.


Kuva

Kuva

Uusia suunnitelmia on jo, vaatii taas vähän rahaa ja aikaa mutta ajetaan nyt hetki sillä tuommosena. Eilen kävin ensimmäistä kertaa ajamassa tuolla silleen kunnolla ja muuttuhan se. Iskarit vielä pitänee käyttää jossain huollossa. TAJ*winkwink*.


Mutta jatketaan taas ku tulee jotain tehtyä.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja poke »

No helekuta, täällähän on mynni polokassu tarinaa jammun tuunauksesta. =D>

Hyvältä näyttää, toivottavasti et pyhkäse ohitte ens syksynä, meikäläinen meni vielä huonontamaan polttoaineenkin omastaan. :mrgreen:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Soittelehan vaan niin huolletaan pois
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Hyvältä näyttää!!! Teit "Projektisi" nopeasti.
Annetaan Pokelle koko rahan edestä sitten, kun naamatusten tavataan. :wink:
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
mynni
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Loka 2013 22:11

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja mynni »

No siittä nopeasta en tiedä, tuntu välillä että meninköhän haukkaamaan liian ison palan.

Välillä tein tuota veren maku suussa ja miltei tympäs, piti välillä lähtä tallista sisälle ottamaan lukua. "Onneksi" töissä saa olla pari-kolme viikkoa koppihoidossa kerrallaan niin aina ku pääsi kotiin niin oli sitä motivaatiota. Muija oli jo kantaa sängyn talliin että ei tarvi sisällä käydä :biggrin:

Ens talvena ois tarkotus avartaa kansi, oisko kellään ehdotuksia kuka sen OIKEESTI osais tehä??
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja poke »

Kimmo Bikefoxilta porttaa ainakin omat kantensa, en ole koskaan kehannut kysyä, tekkeekö muille. Sen pyörä ainakin toimii.
Ite porttautin Kuopijossa kanasen kannet, lopputuloksesta en ossaa sanua, ois ne ehkä siistimmätkin voineet olla. Mutta eihän se silimä aina tottuutta kerro.
On nuita tekijöitä kyllä kuhan sen oikian tosiaan löytäisi.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
mynni
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Loka 2013 22:11

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja mynni »

Huhun mukaan Jyväskylässä on joku joka nuita Yamahan kansia ois menestyksellä tehnyt. Mainetta ja kunniaa joka kertooken hän on??
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja poke »

En tiiä..tuo Kansityö J Kosunen kuopiosta on ollu monessa menestyksessä mukana osatekijänä.
Tuossa on pari kuvvaa meitsin kansista jotka se porttasi, mielitekoja oli ja on hieman viimeistellä niitä. Varsinkin pakokanaalien väliseinää tekisi mieli hiasta lissää, kun vertaa yhen amerikan gurun vastaavaa porttausta. Ongelma on vain siinä, että meitsi ei tiedä porttauksesta mitään ja Kosunen on raskaansarjan ammattilainen. Meikäläinen vain silmäilee niitä.
Kuva
Kuva
Kuva
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja poke »

Katoppa kö vanhalla käsi vapajaa sen verta jotta viestit tullee jo kahtaalleen.
Viimeksi muokannut poke, 20 Huhti 2014 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
mynni
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Loka 2013 22:11

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja mynni »

Oliko kallista lystiä?? Hyvältähän nuo näyttää.. =D>
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja poke »

No olihan tuo suhteellisen kallista touhua, muistaakseni n.7-750 eurua teki kanan kahet kannet.

Editoijaan vielä: Tuohon hintaan kuului siis isompien venttiilien istutus ja kanaalien porttaus.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
///saMuli
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2013 19:17

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja ///saMuli »

Mitäs oot ollu mieltä orkkis kaasukahvasta? Ja ootko ajellut paljon crossiradalla missä se (tai siis peukku) joutuu tosi testiin?
Itsellä meni hermot orkkikseen. Itsellä puutuu peukku ja ajot loppuu kesken sen takua kun ei vain jaksa kivuiltaan painaa enää kaasua. Kaasuvipu on jäykkä ja liikerata liian pitkä. Liikerata alkaa liian kaukaa. Itsellä niin lyhyet sormet...

Kokeilin jo asentaa moottorikelkasta kaasukahvan. Kevyt on nyt käyttää mitta erittäin hankalaa on siirtyä kaasulta jarrulle. Ergonomia heikkeni huomattavasti. Ei tuollakaan ajosta tuu yhtään mitään. Harkitsen vielä saiski tuota kelkan mallia modattua mieleiseksi.

Kaikki kaasuvivut tuntuu hyviltä mettäautoteillä ym päristelyssä. Muttakun yrittää ajaa 20min putkeen huonokuntoisella crossiradalla, itku tulee oikean käden kanssa.

Onkohan tällä foorumilla paljon crossimiehiä? Tarinoita ainakin tosi vähän 450 jammuista. :(

Hienoa että teit prokkiskertomusta. Jatka samaa "työtä" kun mönkkäriin tulee muutoksia. Vähän innostuin et pitäskö kertoo mitä kaikkee itse olen rakennellut omaani ja alkavan kisaharrastuksen haasteista...
mynni
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Loka 2013 22:11

Re: Yamaha yfz450 mieluiseksi.

Viesti Kirjoittaja mynni »

Hupsista ku on unohtunu koko projekti kertomus...

Kaasusta sen verran että itellä väsyi kans aluksi mutta nyt se menee vaikka maailman tappiin. Jos sä sen haluat modata, niin kokeile ensin ottaa sieltä kahvan pään kannen alta se jousi pois. Jos ei se auta, kaasariin löytyy löysempi jousi esim. ebaystä.
http://www.tokyomods.com/yamaha/04-07%20YFZ450.html#B tuommonen.

90cc hondasta kuulemma löytyy parempi kaasu. en tiiä mitä se maksaa mutta tuskin aivan hirveitä.

Mönkijään ei ole tullut nyt oikeen isoja muutoksia, pitäähän sillä välillä ajaakkin. Sen verran että käsisuojat vaihtu powermadd malliin, ne polisportit oli aika karseet. Valothan tuosta jäi pois, joten pidin myös katkaisijaa turhana: nips ja naps, nyrkin kokoinen katkaisija mäkeen, tinaa ja kutistesukkaa käyttäen 250yz:n sammutin nappi käynnistys napiksi. UUH, I like it.

Kirjoitahan vaan omastakin vehkeestä(siis mönkijästä) juttua, ei tarvi olla mikään pro projekti että se kiinnostaa. Pirun kallista touhua, kaikki rahat saa menemään, omat ja varastetut.

BTW. Jos jollakin on tarvetta, valojen block-offiin löytyy malli. Saa toki ne ostaakkin jos vaan jostain löytyy.
Vastaa Viestiin