No enivei, keväällä 2012 ostin tämän kyseisen mönkijän. Edellisen omistajan mukaan koneremontti oli tehty ja olihan siittä kuititkin. Päin honkajokiahan se oli tehty mutta siittä myöhemmin lisää. Vehje näytti päällepäin asialliselta ja kulki niinku piti. Rahat tiskiin ja niin pääsi yamaha uuteen kotiin.

Pari ensimmäistä kuukautta meni semmosenaan, sitten se iski. nyt tälle pitää jotain tehrä. Mistä alottais?? No teipeistä, taitaa olla helpoin/halvin tapa muuttaa mönkijän lookkia.


Ja taas mentiin kauan aikaa tekemättä yhtään mitään. Kaikenlaista kyllä pyöri mielessä, mutta valitettavasti se ajaminen vei kaiken sen ajan mitä töiltäni ehdin. Vasta seuraavana talvena sain jotain tehtyä, ei tosin mitään mainittavaa(mittaria, käsisuojaa yms...)
2013 Herran vuonna ostin oman talon talleineen ja pääsin toisten nurkista pois. 75m2 autotallia, eli tilaa on tehdä. Ajaminen on silti niin fantsua ettei malttanu isompiin rueta. Kaikessa rauhassa mietin mitä pitäis tehä että siitä tulis semmonen ku sen kuuluu olla. Se oli jo selvää että valkoinen runko ja kaikkee kiiltävää. Se on kuulemma ameriikkaa.
Jalkaverkot oli jo aika risat, Biltemasta kuormaliinaa ja ei muuta ku ompelemaan. Hyvät niistä tuli mutta... Sain ne valmiiksi niin löysin Belgiasta nettikaupasta parillakympillä myynnissä olevat samanlaiset. ttu. No, tulipahan tehtyä. Samalla rytinällä nerffit pois ja kiillottamaan. Hio,hio,hio ja hio vielä. Rypylä pintaa piisas. Sitten ku se rypylä oli poistettu niin kiillota. Taas mentiin pakilla puuhun. Tahnalla mää sen kiillotin, ja sitä meni paljon. Miksei kukaan puhunu mulle vahasta?? mykkepätre sanos närpiöläinen. Tämmöstä niistä tuppas sitte tuleen.

Taas kesä meni, ja veronpalautus päivä läheni. Viimesen kerran ajoin muhoksella sänkikiihareissa Pokea vastaan.

Hävisin muuten

Katteet pois ja silleen. Ensimmäistä kertaa ku tekee niin ei oikeestaan tiedä mitä tekee. Yfzcentralilta sai kuitenki hyviä vinkkejä. Eli ota kuvia. Paljon. Yes sir, näin teen.

Samalla siinä purkaessa tilailin osia; uudet etutukivarret, mäntä, niveliä, laakereita... Tässä vaiheessa pitää kyllä kumartaa pro-offin Jonille, mahtavaa palvelua. Esimerkiksi pitempiä jarruletkuja se ei suostunu myymään ku ne oli ylihinnoiteltu. Sano vaan että saat ne jostain muualta halvemmalla.

Lyhenee...
Ja tätä kateltiin väliaikana.

Ja sitte lähti mopo käsistä. Suunnilleen kaikki minkä voi saada kiiltamaan ilman kromausta, kiillotettiin.
takaswingi

Pitihän se testata miltä se näyttää paikoillaan.

Sitten moottori pöydälle. Pienen hetken jo mietin että ei muutaku purkamaan. Sitten pamahti taas se totuus, en mää tätä itte ehi tekemään, koska tuo kansainvälinen kumipyöräiikenne vie suurimman osan elämää. Puhelu Speedhouse:lle ja Mikko lupasi ottaa työnalle mun mosan. Kone ja osat lihalaatikkoon ja Mannisen pajalle.
No niin. sitte ois se runko. Hiekkapuhallus ja maalit niskaan kaikille osille mitä olin suunnitellut valkoiseksi. Käytännössä tarkoittaa sitä että jos sitä ei voi kiillottaa niin siittä tulee valkoinen.

Herra speedhouse soitti siittä moottorista. Kampuran pää oli edellisessä remontissa piesty moskalla ruttuun ja pskonu sen stefan sieltä päästä. Ajattelin että tsitsing, taas meni kymppejä. Kävin kattoon sitä kampuraa ja sököhän se pää oli. Mikko oli mittaillu sen ja kaikki muu oli kyllä kunnossa. Ratkaisu oli seuraavanlainen; TIG:illä täyttö ja sorvaus oikeanlaiseksi. No mutta mistä ne mitat?? Taas pro-offiin puhelu ja Joni mittas hyllyssä olevasta. Tänks ögen. Kuvassa vanha mäntä ja uus kampuran pää.

Sitte kasataan. Ihanaa hommaa.


Öljyt ja nesteet koneeseen ja käyntiin.

Vaan ei lähe. Ei sitte millään. Jotaki on nyt pielessä. Johtosarja tsek, pensaa tsek, kipinä tsek, silti ei. Voi voi... mitäs nyt... Tupakki suuhun ja istun miettimään. Sitte mää sen oivalsin. Lähtisköhän tuo jos ottais tuon PESUTULPAN POIS TUOSTA SAVUPIIPUSTA!!!!!!!! Ja niin se lähti niinku pitääki. Voi sitä tunnetta mahtavaa ku se on käynnissä taas pitkän talven jälkeen!!
Vielä huutaa osia. Valoja en tuohon enää laita, pitänee hommata jostain semmoset headlightblockoffi lätkät... Vaan ei missään myyä!!! HV, teen ite. Taas Mannisen verstaalle ja tilataan partseuropelta osia. Jarruletkut, ketjurullat, swingin ketjuliukujuttu, casesaver mallia mooseracing. Osakirja on paksu ku raamattu, siellä ois kyllä kaikkee kivaa vaan ei vaan voi ostaa ihan kaikkea mitä haluais, ainakaan heti.
Testilenkki käytiin ilman jarruja ku ei ollu niitä letkuja. Ja kyllä, moottori oli jotenki ryhdikkäämpi puristussuhteen noston myötä. Suhdehan siis nousi 11,5:1 --> 12,5:1.
Letkut ja muut osat tuli ja kasasin pelin loppuun. Jarrujen ilmauksesta sen verran että: VMP.
Tämmönen siitä tuli.


Uusia suunnitelmia on jo, vaatii taas vähän rahaa ja aikaa mutta ajetaan nyt hetki sillä tuommosena. Eilen kävin ensimmäistä kertaa ajamassa tuolla silleen kunnolla ja muuttuhan se. Iskarit vielä pitänee käyttää jossain huollossa. TAJ*winkwink*.
Mutta jatketaan taas ku tulee jotain tehtyä.