2-t kiinanmönkijä

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Tepad
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Helmi 2015 00:44

2-t kiinanmönkijä

Viesti Kirjoittaja Tepad »

Koko hommahan lähti liikkeelle siitä, kun mökillä ollessa näin talvisaikaan mereltä kuului kelkkojen ja mönkkäreiden päristelyä. Pistäähän tuollainen ketuttamaan, kun itsellä kulkuvälineenä vain omat jalat. Noh, kaverilta löytyi sopivasti rullaava kiinanihme ja siitä se ajatus sitten lähti. Vielä kun sen edullisesti sain, niin pitihän se ostaa pois.

En ole ihan varma merkistä, mutta käsittääkseni tämä on Kinroad. Vakio, 125cc(?) puolautomaattikone myyty aikoinaan pois. Alla on nastarenkaat, takarenkaat tosin suditut. 2 rengasta myös vuotaa.

Suunnitelmissa olisi istuttaa 50cc 2-tahti mopon tekniikka. Moottoriksi olisi siis tulossa Derbin uudenmallinen rabasa. Kyseinen moottorihan on 6-vaihteinen ja vesijäähdytteinen. Tuttu mottori 3 derbiä omistaneena ja varaosasaatavuus saivat päätymään tähän moottoriin. Tietysti 250cc 2t mylly olisi mukavempi, mutta lompakko on eri mieltä :D Jäälelua tästä nyt siis rakennetaan ajankuluksi. Aikaa noin vuosi.

To do lista:
-Tekniikka: moottori, kaasari, syyläri, sähköt jne. hankinta mieluiten samalta myyjältä
-Alustan muokkaus
-Katteiden kunnostus

Takaiskariksi tulee näillänäkymin Derbi drd Pro:n kaasuiskari linkkutsydeemillä. Etuiskarit vielä mietinnässä. Takahäkin teen uudestaan, samoin penkin. Takahaarukan teen myös osittain uudestaan, mahdollisesti vakiota hiemän pidemmäksi. Huonokuntoisista katteista teen muotit, joiden avulla teen lasikuidusta varsinaiset katteet. Värimaailma vielä mysteeri, todennäköisesti mustaa jonka kaveriksi "tehoväriä" kuten oranssia.

Tekniikka ainakin aluksia 50cc. Tulevaisuudessa mahdollisesti isompaa pyttyä, kaasaria jne.

Yleisön haluamia kuvia :wink:

Kuva
Talli melko täys, vasemmalla käyttis mopedi ja oikeella proju
Kuva
Häkille näytin rälläkkää, tangoksi vaihtui drd derbin vakio ja ajoasento muuttui heti paremmaksi
Kuva
Taka-akselia rupesin purkamaan, vielä mysteeri miten tuon sais purettua loppuun
Kuva
Huono kuva, mutta puslat ovat siis kuluneet ja niille pitää tehdä jotakin

Kuvat klikkaamalla isoiksi.

Aloitusviestiä päivittelen sitä mukaa kun suunnitelmat selkenee. :wink: Kommentoikaa ihmeessä miltä suunnitelmat kuullostaa, risut ja ruusut tervetulleita :lol:
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 2-t kiinanmönkijä

Viesti Kirjoittaja TKT »

Jos on pelkät muovipuslat niin eiköhän nuo mee tyyliin vanhat vaikka poraamalla pois ja uudet sitten kierretangolla ja rikkojen ja muttereitten kanssa puristamalla paikoilleen. Kuvia vaan reilusti. Ne selittää yleensä enemmän kuin sanat. :D
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: 2-t kiinanmönkijä

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Aina on hienoa kun joku aloittaa uuden projektin. en nyt ihan tyrmää suunnitelmaasi mutta hieman mietin tässä että mites riittää vääntö mopon koneessa. Onhan mopo mönkijöitä olemassa ja 50 kuution tekniikalla kulkevat ihan ok, mutta tuo suunnittelemasi tekniikan vaihdevälitys + isot takarenkaat voi olla erikoinen yhdistelmä. Varmaan saisit jonkun kiinalaisen 110cc tekniikan siihen derpin hinnalla. Mutta mielenkiinnolla odotan laitteen valmistumista tuollakin koneella. Onnea matkaan , toivottavasti saat vietyä jutun onnelliseen loppuun.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Tepad
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Helmi 2015 00:44

Re: 2-t kiinanmönkijä

Viesti Kirjoittaja Tepad »

Metalli kehät noissa on, jos sitä meinasit. Pirun tiukassa olikin :evil: Vingun kanssa sain varovasti tuon rikkinäisen puolen irti, ehjää en lähde turhaan vaihtamaan. Kiitos vinkistä, pitää muistaa tulevaisuudessa.

Moottori asiaa oon miettinyt. Hyvin jaksaa vetää, tuli testattu laittamalla kyseisen mönkijän haarukka Derbiin. Välitykset oli 12-40, ehkä hieman raskaat. Huippuja keräsi 2 päällä reilu 70 km/h.
Alavääntöä ei näin pienessä 2t koneessa nyt ole nimeksikään, mutta sen takia ajellaan yläkiekoilla. Tekniikkana oli tyhjä vakioputki ja vapari putsari. Jos tuohon laittaa vaikkapa vielä 70cc mukin, 19-21mm kaasarin ja yläkiertoisen teharin niin ei pitäisi olla ongelmia. Jos metsäkäyttöön tämä tulisi, niin todennäköisesti valitsisin 4-tahti koneen laajan vääntöalueen takia. Kiinalaisista nelareista myöskin jäänyt vähän huono maku suuhun. :D

Näin lomalla kerkee tota hieman enemmän remppailemaan, jatkossa menee lähinnä viikonloppu hommiksi. Mikään kiirehän tällä ei onneksi ole. :wink:

Kuva
Kuva
Yllättävän siististi lähti
Kuva
Tuon laitoksen jäljiltä haarukka kiero :D Oli kyllä hauska ajettava
sitkuura
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2015 10:23

Re: 2-t kiinanmönkijä

Viesti Kirjoittaja sitkuura »

Olipas kiva löytää tämmönen ja oikein rekisteröityä, kun ei näitä ainakaan youtubesta juurikaan löydy, ja jos löytyy ni pelkkiä paikallaan kierrättelyjä... Itellä on samanlainen ajatus jo toteutumassa kans mutta kone on vielä pikkasen auki, joko tuo samainen derbin vanhempi versio tai sit pv:n kone... Tietäs vaan että kumpi, molemmissa kun on puolensa... Aihiona on 90cc pikkupyöränen kiinalainen... Josko sitä oikein tekis oman projun...
Vastaa Viestiin