Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Tänne kuvalliset projekti selostukset
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Kirjoittelempa vähän turinaa näistä projekteista.

Bashan
Noppeli vähän pisti tuossa keväällä hanttiin ja toisaalla joku sivuhuomautukseessaan mainitsi että hällä olis 200cc mönkkärin kone takapihalla, sehän paljastui sitten kokonaiseksi mönkkäriksi joten tuli sitten haettua kotio se. Alkutietona oli että startti rikki ja seissyt vuoden siellä pihan nurkassa.
Viikon sitten turasin, startti kävi osina pariin kertaan ja sähköjä muutenkin ihmeteltiin. Ensimmäiseksi vikalistalle pääs startin solenoidi ja toisena itse startti. Startti ongelmaan löytyi sellainen syy että ilmeisesti magneton koppa oli päässyt vääntymään jossain joten startti veti itsensä oikosulkuun. Ratkaisuna ongelmaan tuli sitten aikanaan kehitettyä 30mm o-rengas startin kaulan ympäri ja ensin startti kiinni ja sitten vastan magneeton koppa.
Kuva

Startin solenoidi vaihtui perus 70A releeseen motonetistä, ainoa vaan että siinä oli isot latta liittimet joten johdotusta piti hetken mietiskellä kunnes keksin että poraamalla latan keskellä oleva reikä 4mm kokoon ja hakemalla hifi-osastolta 4mm reijällä olevat rengasliittimet ja pulttaamalla nämä yhteen saa kiinni paksummat piuhat. Jälkikäteen tosin löysin sitten paremman solenoidin veneosastolta, mutta nyt mennään tolla.

Tässä vaiheessa sitten jossain välissä kokeiluja oli palanut sulake ja kipinäkin kadonnut joten sähköjen kimppuun (tai tarkkaanottaen niitä oli jo ropellettu aiemmin kun piti tehdä jotain muuta välillä kuin ihmetellä starttia, mutta antaa luistaa tarinamuodossa, tätä voi esiintyä jatkossakin).
Ensin käytiin läpi johtoja joissa olikin sitten kivoja turauksia riittämiin. Virtalukko oli vaihtunut kytkimeen ja starttinappiin jossain välissä ja ne hapettuneet piloille joten uudet tilalle ja korjattiin samalla kytkentä niin päin että starttinappi oli vasta virtakytkimen jälkeen. Pääsulake vaihtui gm(latta)-sulakkeeseen tiiviillä kotelolla ja joitakin johtoja tuli uusittua, pääasiassa maadotuksia.
Sitten tuli huomioitua että kipinä oli hukassa joten sitä selvittelemään ja kun se tuntui olevan sitkeästi hukassa niin pistin sitten tilaukseen uuden CDI ja puolan. Siinä odotellessa tutustuttiin staattoriin ja sieltä löytyikin yksi kylmäjuotos joka tuli sitten samantien korjattua. Osien tultua ne kiinni ja löytyihän se kipinä.

Sitten olikin kaasarin vuoro, se tuntui joko tulvivan tai sitten ei tullut polttoainetta. Hetken pelleilin ja sitten pistin uuden kaasarin tilaukseen.
el5 kirjoitti:Eli uus kaasari tuli laitettua paikalleen, ensin toki kävin sen läpi. Suuttimena oli vakio 98, ja kohon säätö oli kyllä enemmän kuin tuo 14.5mm, muttei sattunut olemaan tönäriä käsillä niin jäi sitten mittaamatta kun kiirehdin romuja paikalleen. Neula oli ylimmässä hahlossa, eli matalimmalla.

En muutellut säätöjä vaan ruuvvasin paikalleen ja höräytin romun käyntiin, tyhjäkäyntiä joutu hieman hakemaan ja tuntu olevan hiukan rikkaalla, muuten pelas hyvin. Heitin muutaman lenkinkin siinä (ja totesin että pitää tehdä etupäälle jotain..) ja totesin että säädellään seuravalla kerralla seoksia kohdalleen ja nyt sitten keskitytään noppeliin.

No, eilen sitten olikin noppeli nipussa ja säädöissä joten taas starttailemaan bashkaa, ei sitten millään, no hetken kun yritti ja anto ryyppyä niin sai pysymään käynnissä. Tässä vaiheessa oli jo fiilis että laihalla ollaan. Hetken kun oli käynyt niin sai jo ryypynkin pois ja rupesin suunnittelemaan säätämistä niin rupesin kattomaan että hentoista käryä tulee koneen suunnalta ja vilkaisin sitten sinne alas. Pakoputki oli punaisena lämpösuojaan asti..
Eli kyllä se vaan oli jotenkin ittensä laihalle vetänyt.
Mutta kun totesin että bensa on aikas finaalissa niin tönin härvelin suojaan ja totesin että säädetään sitten kun on bensaakin tankissa.
el5 kirjoitti:Taisi sitten selvitä mitä oli tapahtunut. Nostin neulaa ja haeskelin seoksia sinnepäin (rikkaan puolelle) ja lähin vetämään lämmittelykierrosta. En kerennyt kuin muutama kymmenen metriä ja härveli hyytyi. Liian rikkaalla. No, kävelin takas talliin hakemaan pientä ruuvaria, kun tuossa on iki-ihanassa paikkaa seosruuvi, ja kun pääsin takas niin sainkin ihmetellä että mitäs oikein säädä. Oli seosruuvi tippunut matkasta :shock:
Eikun vanhasta kaasarista ruuvi paikalleen ja kaasuttelua, sehän pyörii auki kun antaa jenkaa ja ottaa vähän taaksepäin kun löysää. =D>
No alkoihan se ruuvikin pysyä paikoillaan joten seoksia hain kohdalleen korvakuulolta ja eikun kovaa ajoa. Tuntuu käyvän rikkaalla ja kaasun päästäessä pölläyttää kivasti.
Suunnitelmana siis kannen avaus ja männän renkaat ja venttiilinkumit vaihtoon. Etenkin kun hieman hukkaa ölppää. Lisäksi löytyy jo valmiiksi lambda-mutteri joka pitäisi hitsata pakoputkeen jotta päästään oikeasti kattomaan seoksia.
Tänään asensin mittarin ja säädin tyhjäkäynnin n.1500rpm nurkille.

Mittaria varten piti tehdä kiinnike joten eikun askartelemaan.
Kuva
Siihen istui suht nätisti. Tarvii vielä lämpömittari hommata. Anturi onkin jo. Ja termostaatti, joka on tosin liian kylmä (?, 60°c) joten pitänee katella kuumempaa.
Samalla tuli turattua uus vaihdepoljin kun vanha oli ottanut jostain kipeää, uusi vaihteenasentoanturi ja asennettua eturattaan suojakoppa joka paljastui uudemman mallin kopaksi eli ei istu täydellisesti mutta on vähän niinkuin tarpeen ettei tuo asentoanturin johto eksy eturattaalle..

Jatkossa olisi ohjelmassa risoille katteille uusi maalipinta, taakse vetokoukku ja tekniikan turausta.
Virityksien suhteen ollaan alkuun maltillisia, tämä kun on vanhemman penskan vehje jolla muutkin hurvittelee välillä.


Suzuki
Noppeli on puoliskon suvun härveli jolla on ajanut niin tuo emäntä kuin veljensä aikanaan. Härveli on saanut kovaa rääkkiä ja runko katkennut monesta paikkaa, ja useimmiten kun ipana on vinkunut takaisin ajamaan niin appiukko on vaan pikaseen räkinyt hitsiä sinne ja taas kovaa ajoa. Jossain välissä sitten oli joku innostunut sitä virittämään ja kuristukset olivat saaneet kenkää ja erinnäisi kokeiluita oli ilmestynyt sinne tänne, uutta suutinta ja ratastusta jne. Sitten härveli olikin jäänyt seisomaan ainakin kymmeneksi vuodeksi, ja kaivettiin esiin tuolle meidän vanhimmalle. Hyvin nopeasti selvisi että kulkee liian lujaa niillä vireillä ja rajoittamalla kaasun liikettä hyytyi koko peli. Joten ei muuta kuin ratastusta uusiksi, kaivoin isoimman rattaan minkä löysin taakse ja eteen pienimmän.
Kuva
Johan alkoi vauhti pysyä kurissa sekä kaasun sai avata täysin joten mäetkään ei olleet ongelma. Tuohon aikaan asuttiin kerrostalossa joten ajot jäivät hyvin satunnaisiksi kunnes nyt omakotitalossa asuessa kaivettiin noppeli taas esiin ja ruvettiin laittamaan kuntoon.

Ekalla starttiyrityksellä katkesi starttinaru. Samoin kattelin että tulppa näyttää vähän heikolta joten sekin vaihtoon.
Seuraavaksi kurkistus polttoaine tankkiin paljasti sen olevan umpiruosteessa, joten se pääsi happokylpyyn. Sillä lähtikin pahimmat, vaikka oli sille sähköhoitoakin tiedossa mutta tulipahan kiirehdittyä sekin paikalleen.
Näiden jälkeen oli vielä käynti ongelmia puuttvan ilmansuodattimen takia joten sekin uusittiin sitten.
Ajettiin illalla hetki kunnes polttoaine loppui ja kun seuraavan kerran yritettiin käynnistaa niin ei taas millään.
Tällä kertaa oli tankista liuennut vielä ruostetta ja siinä sitten putsattiin kaasaria ja polttoainehanaa.
Kuva
Vielä kaupasta uusi suodatin hanan ja kaasarin väliin ja eikun ajamaan.
Nuorempi sillä sitten päristelikin vaikka hieman vaikeaa oli etenkin ohjaus, runko oli jäänyt jossain korjauksissa vinoksi joten toinen etupyörä pyrkii kulkemaan ilmassa ja taka-akseli on hieman vinossa. Jossain välissä siinä sitten rupesin kattomaan että runko hieman notkuu ja sieltähän oli yksi aiemmista hitsauksista pettänyt joten ei muuta kuin laikalla räkää pois ja hitsattiin uusi sauma samalla kun väännettiin runkoa joten saatiin hieman alemmaksi etupyörää muttei kuitenkaan riittävästi.
Jatko ohjelmana tuon kanssa siis rungon korjausta ja pientä huoltoa sinne tänne.

Tälläistä, jatketaan kun jotain tapahtuu taas.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Tänään tuli lähinnä pidettyä hauskaa, siinä välissä rykäsin uuden termostaatin paikalleen ja huomasin että eihän tuossa kotelossa ollutkaan paikkaa anturille (puusilmä oli vaan kattonut niin aiemmin), joten lämpöanturi odottaa vielä sijoitustaan..
pjh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Tammi 2013 20:50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja pjh »

Itsellä kans kamala vääntö bashanin kipinän kanssa ja staattori lähtee tutkintaan seuraavaksi kun uus cdi ja puola ei asiaa auttanut...
mites ootko jo katalysaattorin tyhjentäny ja sen hapetinlaitteen poistanut? saattaa olla aika tukossa se katalysaattori jos viellä paikallaan on.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Katti ja hapetin on kokenut kohtalonsa jo edellisten omistajien aikaan, joten ne ei ole häiritsemässä enään, tosin riisunnan olisi voinut tehdä siistimminkin..

Masiina on seissy nyt hetken.
Ensin menin vetäsee uutta maalia takakatteeseen, ja eihän se yx purkki mihinkään riittänyt joten piti jokusen päivän päästä hakea lisää.
Väliin vähän kokeiluja pakoputken kanssa, josko saisi hiljasemmaksi ilman että tukehtuu, ja samalla tuli polteltua tankki tyhjäksi niin pääsi vaihtamaan polttoainepuolta, vaihtoon lähti letkut, suodatin ja hana.
Ja kun katteet oli kerta irti niin pitihän se ruveta turaamaan jotain sitten, eli akku siirtyy kyljestä penkin alle. Tuli vaan pientä mitoitus häikkää kun tuossa on auton akku joten pitää kiinnitykset vielä suunnitella uudestaan. Samalla ropataan sähköjä uusiksi vähän. Ja kustin poljettavana on taas kasa osia, mm. suuttimia kaasariin, kaasarin korjaussarja varuiksi, öljytikku lämpömittarilla, uus takavalo, sylinterin- ja kannentiiviste ja jotain muuta mitä en edes muista.
Harkinnassa oli jytkympi staattori mutta sai jäädä tällä kertaa välistä, opintotuki kun ei pitkälle riitä..

Etukatteen kanssa on nyt mietinnässä että mitäs tehdään, pahoja halkeamia sen verta ettei tekis mieli vetää maaleja päälle, täytyy joko ostaa uutta tai sitten muovihitsata / liimata nykyinen parempaan kuosiin, sitten saman väriseksi kuin takapää. Samoin pikkukate valon ympärilla on heikossa kunnossa joten hyllyssä oleva uusi umpio saa vielä odottaa vuoroaan.
pjh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Tammi 2013 20:50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja pjh »

kaitpa oot tilannu osat gernhuollosta? sieltä saa tähän halavimmat osat suomesta.
http://www.gernhuolto.fi/ajoneuvot-ja-v ... eskeytetty
ja jos ei kiirettä ole tilata nii tuolla on melko usein tarjouskia niinkuin nytki oli "huhtikiin tarjous -20%" (kannattaa katsoa myös ei tieliikennemalli josta käy miltei kaikki osat päikseen tähän)
sitä valomuovia ei ainaakan kannata lähteä liimeilemaan ku tuollaki se maksaa 5e, menee liimoihin enemmän rahaa? :D
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Juu, sieltä on joitakin osia tilattu. Moni osa halvempi kuin maailmalla. Mutta sieltä tuli mm. tuo eturattaan suojakotelo joka oli kuvassa vanhaa mallia mutta laatikosta paljastui uudemman mallinen, ei istu nätisti ja tuntuu että sen kanssa vaihdepoljin jää liian alas. (tehdäkkö asialle jotain vai ei..)
Ennemmin kyse on siitä mitä ton etukatteen kanssa tekis, siihen kun tuo valon kate tulee kiinni, vaikkei se maksakkaan paljon mitään myöskään mutta 25+5+5€ tuntuu taas lompakossa joten menee ens kuulle. Siihen samaan pinoon missä on muutakin ryönää tuohon.
Ostoslistalla on mm. uus taka-akseli (uudempi malli), shinerayn etuhilut, 10" vanteet ja renkaat (nyt 8")..

Ikävästi moni tieto foorumilta on kadonnut bittitaivaaseen, viitataan kuviin jotka on kuvablogissa (kuollu), yhden harrastajan blogiin/sivustoon (myöskin kiinni) tai sitten bashan foorumiin joka myöskin pimennyt. Sitä tietoahan ei ole missään nimessa voinut kirjata tänne vaan on pitänyt kysyjille aina laittaa linkki edellämainittuihin..

Näköjään kolmaskin kiinalainen sai merkattua paketin lähetetyksi, fransmanneilla kestää vielä mutta luulisin sen paketin olevan nopeammmin täällä kuitenkin. Saa nähä saanko tehtyä akkutelineen nopeammin kuin kusti polkee, pohjolan talli vain vähän hidastaa (on toki oikeakin talli, siellä ei vaan voi tehdä tulitöitä yhtään. Nim. "palosammuttimille tuli käyttöä").
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Noppelia vaihteeksi, Bashkan seisestessä tallissa iski vanhimmalle armoton himo ajamaan joten ei muuta kuin noppelin kimppuun.
Pistin vaihteistoöljyt valumaan ja ruuvvailin etukatteen paikalleen kunnolla (oli vaan parilla ruuvilla kiinni, sen kun joutuu kuitenkin kohta ottaa pois jonkin takia) ja samoin takakatteen.
Ulos tuli harmaata mönjää joten saattoi olla aikakin tuolle vaihdolle, uudet ölpät sisään ja ajoon.

Heti ekassa mutkassa veti pihalle, kuului vaan hirveä kiroominen kun kiskoi mönkkäriä takas radalle mun kanniskellessä sille unohtunutta niskatukea. Opetin sitten noppelin käynnistämisen ja lampsin takas pihalle. Taas alkoi kiroominen kuulua (isin tyttö :twisted: ), uudestaan lepikossa samassa mutkassa. No pärinän säestyksellä kiskoi taas härvelin radalle ja uutta yritystä. Onnistui se ajamaan pari kierrosta samalla kun lampsin takas radan suuntaan ja siinä ajattelin vähän että taitaa ongelma olla siinä että on tottunut vetää bashkalla sladissa kun lisää kaasua aina kesken mutkan. Ja sitten kattelin että nyt lähtee sisäkurvin pyörää ilmaan ja kaatohan siitä tuli. -"sattuko?" -"juu" -"ajatko vielä" -"juu"..
Sitten kun ripitin ettei tolla kannata yrittää sladissa ajoa niin sano että se veti itteekseen kaasua, mit.vit. Eikun tutkimaan ja tottahan se oli, vaijeri oli jäänyt etukatetta laittaessa huonoon väliin ja aina kääntäessä kiristi sitä. Etukate pois ja taas ajamaan, siellähän tuo sitten päristeli ilman lisähaavereita.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Nyt olisi Bashkaan väkerretty uusi akkuteline, täysin tyytyväinen en ole sillä joutu vähän pelailemaan kun aikomani kumikiinnikkeet olivatkin hiukan liian isot ja akku ei mahtunutkaan paikalleen. Joutui sitten ottamaan ne kumit pois ja taivuttamaan kiinnikkeitä niiden verran. Jäi vielä jännitykseenkin kun ei tuolla putkarinspeciaalilla (kaasuhitsi n. 1l kertakäyttöpulloilla) saanut noita rautoja kunnolla kuumaksi.
Pari huonoa kuvaa, tuossa vaiheessa oli sen verta pimeetä jo ettei oikein kunnollisia saanut.
Takaa
Kuva

Päältä
Kuva
Tuossa näkyy muitakin kötöksiä. Startille menee 16mm2 johto 70A releen kautta, päävirta sulake on vesitiiviissä kotelossa.

Samalla tuli tuossa vaihdettua termarikoteloa, olisko sitten shinerayn, tuossa on ohivirtaus liitin alaspäin (orggiksessa taakse), kulmalähtö (joko alas tai ylös) ja lämpöanturin reikä (ja anturikin paikallaan).

Mittaritauluakin virittelin, siirsin virtakytkimen ja starttinapin mittarin eteen katteista. Ei sekään mennyt niinkuin piti, protokiinnikket oli muuten hyvin mutta starttinapin liitännät otti oikkaria tangon kiinnikkeisiin, joutu sitten sijoittaa toisella tapaa..
Kytkentöjen jälkeen starttiyritystä, virrat tuli jne mutta mitään ei tapahtunut =D>
Mittari kouraan ja ettimään syyllistä, kaikki tuntui olevan kunnossa mutta silti ei toiminut. Mutta sitten sytytti, olin irroittanut takavalon piuhan akkutelinettä kötöstäessä, se kiinni ja startti soi! :oops:
Täytynee tuokin kytkentä fiksata..

Sitten vielä bensaa tankkiin, olin nimittäin vaihtanut bensahanan, suodattimen ja letkut, ja käynnistys ja tuntuihan se röpöttävän entiseen malliin.
Vielä pitäisi hommata lämpöanturille mittari, ainakin ohmit lähti laskemaan aika vauhdikkaasti kun kytkin yleismittarin kiinni siihen.

Nyt sitten katteet paikalleen ja vähän ajoa välillä ja sitten taas ropeltamaan, pitää maalata akkuteline ja avata kone. Uusiksi koneesta menisi sylinterin ja kannen tiivarit, männän renkaat ja venttiilin kumi. Jos noilla saisi savun vähenemään ja mahdollisen vuodon vesikanavaan paikattua. Toivottavasti ei tule muuta vastaan.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Sateiden välissä vähän kuvia paremmassa valaistuksessa.

Akkutelineestä Takaa
Kuva
Lisää
Kuva
Edestä
Kuva

Uus termarikotelo
Kuva

Mittariston ja kytkimien sovittelua
Kuva

Napsin kuvat samalla kun rasvasin ketjun (kiristin sen ensin, joten perä oli sopivasti ilmassa) ja mittasin latausjännitteen, siksi renkaat pyörii, tunkki alla ja yleismittari akussa kiinni...
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Tulipahan vaihdettua imukaula.
Kuva
Ilmanputsari ja kaasari siirtyi mukavasti pois pakoputken kyljestä mutta seos ruuvi on entistä hankalammassa paikassa, nyt ei ole kuumaa pakoputkea siinä vaan ahdistamassa on startti.
Lisäksi joutui tekemään tuohon rautaan kolon kaasuvaijerin lähdölle. Eli vähän suorempi olisi saanut olla, tosin silloin kaasuvaijeri olisi penkin kiinnikkeen edessä..

Ja kun kaasari oli kerta paloina niin tulipahan laitettua hiukan isompi pääsuutin, nyt on paikallaan 102. Säädöt meni siinä sitten ihan sekaisin. Ei oikein tykkää startata, voi ajaa ryyppy päällä, saattaa satunnaisesti sammua kokonaan jonka jälkeen ei starttaa hetkeen. Joskus tuntuu auttavan kun raottaa bensatankin korkkia..
Että hieman selviteltävää. Positiivisena puolena kiertää herkästi mittarin tappiin (ennen jäi 10 ja 11 krmp väliin) ja potkua tuntui olevan reilusti enemmän.

Ja sitten bonus kysymys, tälläsiä löytyi varaosalaatikosta.
Kuva
Sillees niinkuin tiedän mitä noi on (suojarauta, lämpöanturi, swingin suoja), mutta mihin ne kuuluu asentaa vai onko tyystin jonkun muun vehkeen osia? Kaikki ovat alkuperänsä mukaan bs200-7 osia.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Tuli sitten avattua konetta.
Kuva

Ei ollut vika männänrenkaissa ja venttiilin tiivisteissä. Oli sylinteri saanut vähän kipeää.
Kuva
(kai tuosta näkee syöpymät)

Nyt tarttis hommata jostain uus sylinteri. Gernillä on kohtuu hintaan mutta taitaa olla uudempaan malliin.
Olisko jollakulla tietoa voiko uudemman mallin sylinterin laittaa vanhan mallin alakerran ja kannen väliin?
Jotain eroahan kanavissa on kun tiivaritkin on erillaisia.

Taidan tosin nyt vaan hoonata tuon ja laittaa takas nippuun, ei hyvä mutta menettelee ja tuurilla pahin savutus häipyy. Persaukisuus pakottaa ratkaisuihin jotka yleensä sitten ketuttaa.
pjh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Tammi 2013 20:50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja pjh »

joo kokeile hoonata ja laita uudet männänrenkaat nii saattaahan tuo viellä mennä, samalla vaihtaa venttiilivarren kumitki ja hio venttiilit?
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

En jaksanut irroitella venttiileitä. Hoonasin ja laitoin uusilla tiivareilla nippuun. Tuolla se nyt tiputtelee ölppää poies. Uus sylinteri on ostoslistalla ja samalla varmaan vaihtuu uus mäntä jne joten tehdään homma uudestaan sitten kun saa noi hankinnat tehtyä.
Koitan nyt saada tuon käyntikuntoon että pääsee siirtelemään kuormia pihassa.
Ja mietinnässä on, kun menin sitten hukkaamaan lambda-anturin, mitäs teen tuon pakoputken kanssa. Pitäis enstex varmistaa että anturi mahtuu sinne jne ennen kuin hitsaan sen täysin nippuun. Eli mutteri on paikallaan mutta siellä on toinenkin reikä mistä näkee kuinka anturi asettuu ja se tarttis tukkia. Tai sitten teen jonkin todellä härön asennuksen siihen.
el5
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Helmi 2015 19:24
Mönkijä:: BS200S-7 & LT-50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja el5 »

Sain tänään tuon nippuun.
Kaasarin säätöihin en koskenut vaikka oli kyllä tarkoitus siirtää neulaa. Kävi kuitenkin paremmin mutta keskialueella oli laihalla.
Pakoputkeen jäi nyt reikä joten sen kanssa turaus on vielä edessä kuhan saan lambda-anturin ja mittarin käyttööni.

Kävin vetää radalla pari rundia ja suttaa enempi kuin ennen. Ja toisessa takasessa oleva ketju kaivaa monttua äkäseen, onnistuin taas "offailemaan" itteni kohtaan jossa oli pikku ojat juuri akselivälillä eikä vauhti riittänyt yli.

Repimisen ja raivoomisen jälkeen sain masiinan irti ja ajelin tallin edustalle jossa lisäsin vähän jäähdytysnestettä ja irroittelin tulpan tarkastusta varten. Oli hiukan kuuma ja siinä tulppaa jäähdytellessä katse osui öljynlämpömittariin joka on öljytikun tilalla, näytti 70°C. Tiedä sitten mitä oli ollut rääkätessä..
Tarttis hommata mittari tuolle jäähdytysnesteen lämpöanturille, malli on jo katottuna valmiiksi mutta kun budjetti veti kuralle niin ei ole päässyt vielä tilaamaan.
pjh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Tammi 2013 20:50

Re: Bashka 200-7 -07 & Suzuki LT50 -90

Viesti Kirjoittaja pjh »

Muistatko paljonko nuissa käämeissä piti olla magneetolla vastusta? kun ei oma lähe käyntiin ei sitten millään vaihdoin puolan, tulpan, cdi ja johtoja räplätty eestaas ja magneetonki käytin poiees mutta kaikissa oli sama vastusarvo :cry:
Vastaa Viestiin