Pikkunen pihalelu

Tänne kuvalliset projekti selostukset
sitkuura
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2015 10:23

Pikkunen pihalelu

Viesti Kirjoittaja sitkuura »

Kaikki lähti liikkeelle reilu parivuotta sit kun hommasin työmatka kulkineeksi lattiamopon. Se oli 2tahti ja pörisi kivasti, mutta se variaattori ei ollu mun juttu, vaihteet piti olla.
Skootteri myyntiin ja vaihdossa tuli vanha kunnon S-1.
KuvaKuva

Tuossa oli kone oikea patentti vaikkakin mopo muuten oli ajokunnossa, valoja ei ollut, mutta jarrut toimi, ei kovin hyvin mutta kuitenkin... Mulle tullessa pyttynä oli "80 läppis" jossa siis tarkat kuutiot on ~74 ja siihen patenttiin mikä siellä oli... 0,4mm liian pien mäntä :shock: (tai 0,3+välykset). Toiminta ei ollut hääviä, mutta se kuitenkin kävi kun kierroksia oli +8000. Kaasarina oli 26-28mm, en oo saanu tarkkaan mitattua, tuo kaasari on ainut mitä ko.moposta mulle jäi. Samalla kun oottelin uuden männän saamista tein perusviilauksen pv-foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan, ja kas kummaa se kone rupes pelaamaan. Vetoja oli niin ettei mopossa mulla oo koskaan ollu. Tuosta innostuneena tein vielä putkenkin joka oli ehkä pikkasen kulmikas toiminnaltaan, mutta paljon parempi kun tuo sykerön vakio mikä on oikee 2-t putken irvikuva. Kun tuo mopolla leikiminen ei kuitenkaan oikein sytyttänyt laiton sykerön myyntiin ja sain siitä jokseenkin sen mitä pyysin (näin jälkeen päin ei ois kannattanu myydä vaikka ei papereita ollukkaan).
KuvaKuva

Tilalle hommasin sit kasan kiinalaista laaturomua... Noista sit muutaman cdi-poksin ja männän ostamalla ja jotain myymällä olikin sit pihassa ajokuntonen mönkijä (90cc) ja rossimopo (110cc) käytännössä 0 budjetilla.
KuvaKuvaKuvaKuva

Tais olla nyt joulun alla kun keksin ruveta ehjäämään taas tuota mönkijää, siinä kun oli väljää jokapaikassa ja muutenkin melkonen pommi. Keulan puslat tiukkasin uudellen holkittamalla ja takahaarukan tein uuden, pikkasen pidemmän, vanhan ja kieron tilalle. Takajousen ryöstin tuosta rossista kun ei nuo kaks pyöräset oo mun juttu. jarruosia ryöstin kans. koneeks laitoin rossin 110. Ihan lepponen peli. Ajettavuus petraantu huomattavasti tuolla keulan tiukkaamisella, mutta kun ei tuo kiinalainen vaihteisto toimi oikein huonostikkaan ei se sit ollukkaan kivaa. Ja jotenkin tuo kone on muutenkin pikkasen hajuton ja mauton...
KuvaKuva

Samalla kun takaraivossa kummitteli ajatus 2-t virittämisestä, oli resepti aika valmis... Pv:n kone hakuun ja virittämistä taas opiskelemaan. Kun sopiva kone löyty ei siinä sit ollut mukana sähköjä ja kun orkkis sähköt ei kertoman mukaan oo kovinkaan hyvät virittämisen kannalta, laitoin hakuun minarelli am6/derbin ducati sähköt, noissa kun on ilmeisesti parempi syttykäyrä jo vakiona ja noihin on helpompi viritellä myös ihan säädettäviä cdi-laitteita. Tässä kohtaa tuli sit mukaan taas valinnan vaikeus kun sähköjen hinnalla sain koko koneen (pytty leikannut ja kiertokangen laakeri väljä). Ongelmana on nyt siis kummalla koneella tekis pv:n vai derbin (taitaa mopopojat tuntee paremmin rabasa:na, tarkemmin vanhanmallin ebs050 siis) molemmilla kun on puolensa.

Pv olis ns. helppo ja halvempi, tuohon olis ehjä alakerta ja viritämistä miettiessä siihen ei oo kun oikeestaa yks pytty tarjolla ja se on ilmajäähy. tosin sen sytyn joutuu rakentama ja siinä on vaan 4 vaihdetta ja se on pikkasen vanhaa suunnittelua. Voimaa tuosta vois saahan sen 10-12hp (parhaat pv-koneet taitaa antaa sen 15-17hp mutta ne kestää sen 4-8 huippunopeus vetoa ja on väljiä, tehoaluekin on aika kapea).

Tuo rabasa taas olis 6-vaihteinen ja uudempaa suunnittelua. Pyttyjä taas on tarjolla sen 17 erilaista, hinta/teho/kestävyys. Alakertaan pitää tehä remonttia, taas on sen 17 vaihtoehtoa kiertokankien/kampiakselin suhteen ja tää on vesipyssy. voimaa vois saaha pikkasen enempi kun pv:stä 15-17hp ehkä? (parhaat tehas koneet taitaa antaa jo yli 30hp? mutta hinta on jotain älytöntä eikä noissakaan taida olla muuta yhteistä tun alkuperäsen kans kun saman näköset lohkot)

Perus ajatus on kuitenkin että olipa kone kumpi tahansa, pyttyä tulen viilaamaan ja putkia joutuu tekemään varmaan muutaman... kummasta nyt rupeekaan tekemään on varmaan hommattava joku kaks pyöränen raato millä tuota konetta sit voi ehkä käyttää penkissä, jos tuntuu että on aihetta...

Ainii jos joku sattuu tunnistamaan tuon rungon voi vinkata mistä siihen vois saaha halvalla uudet katteet...
sitkuura
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2015 10:23

Re: Pikkunen pihalelu

Viesti Kirjoittaja sitkuura »

Pelkkää tekstiä, ei kuvia... Suunnitelmat on selvinny ja pv:n koneella tehdään, vaikka tuo derbi olis kiinnostanu ehkä jossain mielessä enempi, ei nyt riitä pelimerkit siihen... Tuli tuossa hommattua toinenkin pv kone ja sen mukana tuli priima kuntonen 61cc pytty millä tää nyt ekaks kasataan. Tuo pv-kone istuukin paremmin tuohon runkoon kun on muodoltaan pikkasen likempänä noita monkey-type koneita kun tuo derbiläinen. Koneen tekoa alotin ennen kun kerkesin edes sovittamaan ollenkaan kuin mahtuu/käy. Kantta laskin/oikasin, nyt pitää vielä muotoilla palotila valmiiks. Pyttyä viilasin vähän, lähinnä perus siistimistä ja pakosen levitystä 60% ->70% ja imukanavan sovitusta isommalle kaasarille. ajotuksiin ei vielä kajota, kokeillaan eka. Kaasariks täytyy sovitella varmaankin tuommonen kiinalainen soikee kurkkunen, koko on siis pikkasen arvotus( oon ollu mittaavinani et olis 16x19mm). Putki tuohu selviää kun startti on lähempänä. Nyt tarttee vaan aikaa ja intoa et saa koneenkorvakot tehtyä ja pannun paikoilleen.
sitkuura
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2015 10:23

Re: Pikkunen pihalelu

Viesti Kirjoittaja sitkuura »

Jaa melkotarkka pari kk menny ja tää olis nyt jollakin väliasteella valmis, tai ainakin koeajettu ja vähän säretty :lol: On kyllä vieläkin melko raakile mutta olkoon kun ei tän tarkotus ollukkaan olla mikään näyttelyhelmi vaan testipenkki tuohon PV-koneen viritykseen, vaikka se pv olis se oikeempi kohde koneelle on ne vaan jo pikkasen ylihintasia. Pytty on viilattu viittävaille v****s, pako on toisessa laidassa (saanee vielä korjattua jos poraa riittävän isoks) ja aukiolojakin on vähintään tarpeeks. Kone on ihan hengetön alhaalta ja liikkeellelähtö on oikeestaan v****moisen vaikeeta, tosin säätäminen on kesken kun tuo pienempi apina nakkas suuttimet nuotioon (2v8kk näyti mihin oli ne laittanu kun oli pari suutinta säästyny ja kysyin, mutta oma moka mitäs olivat saatavilla) ylhäältä vetää ihan kohtuuella mopoks ja kulkuja on liikaakin kun ajo-ominaisuudet on mitä on (esim. mikroautoissa tuntus olevan hidas ohjaus tähän verrattuna + tää on puol metriä kapeempi ja korkeempi).
KuvaKuva

Pytty tosiaan on vähän hattuvakioilla viilailtu, vetoja on mutta ominaisuudet on vielä hukassa. Pistetään nyt siitäkin pari kuvaa.
Imupuoli
Kuva
Pakopuoli
Kuva
Kansi on aika mieto
Kuva

Virtavehkeet on derbistä lainatut ducatilaiset kun noita saa halvemmalla kun pv:n omia ja pitäs noissa olla parempi ennakkokäyräkin. Kaasari on ehkä pikkasen liian iso 24mm pwk kopio ja putkena toimii omavalmiste missä on tullu mittavirhe sovitus vaiheessa (itse putken mitat on sitä mitä pitääkin mutkat on vaan väärissä paikoissa). Tuosta putken luonteesta ei vielä oikein saa selvää kun ei tuolla oikein voi eikä pääse missään ajamaan 4-vaihteella koko kierros aluetta läpi. Välitykset sattu suht sopivat kun vaikuttas et ainakaan nyt ei putoa alueelta pois kun vaihtaa isompaa.
Juukernaut
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Heinä 2013 00:44
Mönkijä:: TE 450 Rapier

Re: Pikkunen pihalelu

Viesti Kirjoittaja Juukernaut »

Näissä on jotain taikaa. Itellä oli 80 luvun loppulla PV, ja sitä tuli viilailtua,kantta laskettua (kavereillekin, ettei tartte ootella),isompaa kaasaria,omatekosta tehoputkee, moottorisahan kaasaria kokeiltua,80cc pyttyä,välityksiä ja laiteltua eri kuoseihin iskareiden ja varsinkin niiden pituuden osalta. Ne ajat ei koskaan palaa. :D Oli tukka takana elämä eessä. Mad Max meininkiä! :roll:
sitkuura
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2015 10:23

Re: Pikkunen pihalelu

Viesti Kirjoittaja sitkuura »

Se taika on pienessä koossa, halvoissa osissa ja yksinkertasessa rakenteessa. Mutta on se hyvä että ei -90 luvulla ollut esim. pv-foorumin kaltaista tietopankkia, (vaikka laiskat mopopojat kyseleekin samoja asioita päivästä toiseen) olis mopoilla kuollu paljon enemmän porukkaa pv:n kulta-aikana. Niitä "tappo" mopoja olis luultavasti ollu enemmän, kun kuvia kattomalla ja puhtaasti apinoimalla saa tehtyä jo riitävän tehokkaan laitoksen.

Mutta se paatoksesta ja asiaan. Keskiviikkona toi posti uusia suutimia kiinasta ja torstaina kävin hakemassa 10l RE85:sta. Karkeesti 30% isommat suuttimet (tk-#52 -> #60 ja pää- #102 -> #115) ja testaamaan. Ihan alas tk:n tutumaan tuli reilusti lisää sitkeyttä ja ylhäältä toimii ihan jees, Kovin paljoa ei ehtinyt/viittinyt testata kun tuli jo myöhä ja tuo ajopaikka on kovin märkä. Alapää vaikuttas olevan riittävän hyvin kohallaan mutta keskirekisteri ja yläpää pitää vielä säätää. Kaataakin tän meinasin jo tuossa testaillessa. Oikein jos yrittää vois tuon saaha keulittua ympäri ihan kaasulla härkkimällä ilman kytkin pommia.
Vastaa Viestiin