Skootteri myyntiin ja vaihdossa tuli vanha kunnon S-1.


Tuossa oli kone oikea patentti vaikkakin mopo muuten oli ajokunnossa, valoja ei ollut, mutta jarrut toimi, ei kovin hyvin mutta kuitenkin... Mulle tullessa pyttynä oli "80 läppis" jossa siis tarkat kuutiot on ~74 ja siihen patenttiin mikä siellä oli... 0,4mm liian pien mäntä



Tilalle hommasin sit kasan kiinalaista laaturomua... Noista sit muutaman cdi-poksin ja männän ostamalla ja jotain myymällä olikin sit pihassa ajokuntonen mönkijä (90cc) ja rossimopo (110cc) käytännössä 0 budjetilla.




Tais olla nyt joulun alla kun keksin ruveta ehjäämään taas tuota mönkijää, siinä kun oli väljää jokapaikassa ja muutenkin melkonen pommi. Keulan puslat tiukkasin uudellen holkittamalla ja takahaarukan tein uuden, pikkasen pidemmän, vanhan ja kieron tilalle. Takajousen ryöstin tuosta rossista kun ei nuo kaks pyöräset oo mun juttu. jarruosia ryöstin kans. koneeks laitoin rossin 110. Ihan lepponen peli. Ajettavuus petraantu huomattavasti tuolla keulan tiukkaamisella, mutta kun ei tuo kiinalainen vaihteisto toimi oikein huonostikkaan ei se sit ollukkaan kivaa. Ja jotenkin tuo kone on muutenkin pikkasen hajuton ja mauton...


Samalla kun takaraivossa kummitteli ajatus 2-t virittämisestä, oli resepti aika valmis... Pv:n kone hakuun ja virittämistä taas opiskelemaan. Kun sopiva kone löyty ei siinä sit ollut mukana sähköjä ja kun orkkis sähköt ei kertoman mukaan oo kovinkaan hyvät virittämisen kannalta, laitoin hakuun minarelli am6/derbin ducati sähköt, noissa kun on ilmeisesti parempi syttykäyrä jo vakiona ja noihin on helpompi viritellä myös ihan säädettäviä cdi-laitteita. Tässä kohtaa tuli sit mukaan taas valinnan vaikeus kun sähköjen hinnalla sain koko koneen (pytty leikannut ja kiertokangen laakeri väljä). Ongelmana on nyt siis kummalla koneella tekis pv:n vai derbin (taitaa mopopojat tuntee paremmin rabasa:na, tarkemmin vanhanmallin ebs050 siis) molemmilla kun on puolensa.
Pv olis ns. helppo ja halvempi, tuohon olis ehjä alakerta ja viritämistä miettiessä siihen ei oo kun oikeestaa yks pytty tarjolla ja se on ilmajäähy. tosin sen sytyn joutuu rakentama ja siinä on vaan 4 vaihdetta ja se on pikkasen vanhaa suunnittelua. Voimaa tuosta vois saahan sen 10-12hp (parhaat pv-koneet taitaa antaa sen 15-17hp mutta ne kestää sen 4-8 huippunopeus vetoa ja on väljiä, tehoaluekin on aika kapea).
Tuo rabasa taas olis 6-vaihteinen ja uudempaa suunnittelua. Pyttyjä taas on tarjolla sen 17 erilaista, hinta/teho/kestävyys. Alakertaan pitää tehä remonttia, taas on sen 17 vaihtoehtoa kiertokankien/kampiakselin suhteen ja tää on vesipyssy. voimaa vois saaha pikkasen enempi kun pv:stä 15-17hp ehkä? (parhaat tehas koneet taitaa antaa jo yli 30hp? mutta hinta on jotain älytöntä eikä noissakaan taida olla muuta yhteistä tun alkuperäsen kans kun saman näköset lohkot)
Perus ajatus on kuitenkin että olipa kone kumpi tahansa, pyttyä tulen viilaamaan ja putkia joutuu tekemään varmaan muutaman... kummasta nyt rupeekaan tekemään on varmaan hommattava joku kaks pyöränen raato millä tuota konetta sit voi ehkä käyttää penkissä, jos tuntuu että on aihetta...
Ainii jos joku sattuu tunnistamaan tuon rungon voi vinkata mistä siihen vois saaha halvalla uudet katteet...