Bashan
Noppeli vähän pisti tuossa keväällä hanttiin ja toisaalla joku sivuhuomautukseessaan mainitsi että hällä olis 200cc mönkkärin kone takapihalla, sehän paljastui sitten kokonaiseksi mönkkäriksi joten tuli sitten haettua kotio se. Alkutietona oli että startti rikki ja seissyt vuoden siellä pihan nurkassa.
Viikon sitten turasin, startti kävi osina pariin kertaan ja sähköjä muutenkin ihmeteltiin. Ensimmäiseksi vikalistalle pääs startin solenoidi ja toisena itse startti. Startti ongelmaan löytyi sellainen syy että ilmeisesti magneton koppa oli päässyt vääntymään jossain joten startti veti itsensä oikosulkuun. Ratkaisuna ongelmaan tuli sitten aikanaan kehitettyä 30mm o-rengas startin kaulan ympäri ja ensin startti kiinni ja sitten vastan magneeton koppa.

Startin solenoidi vaihtui perus 70A releeseen motonetistä, ainoa vaan että siinä oli isot latta liittimet joten johdotusta piti hetken mietiskellä kunnes keksin että poraamalla latan keskellä oleva reikä 4mm kokoon ja hakemalla hifi-osastolta 4mm reijällä olevat rengasliittimet ja pulttaamalla nämä yhteen saa kiinni paksummat piuhat. Jälkikäteen tosin löysin sitten paremman solenoidin veneosastolta, mutta nyt mennään tolla.
Tässä vaiheessa sitten jossain välissä kokeiluja oli palanut sulake ja kipinäkin kadonnut joten sähköjen kimppuun (tai tarkkaanottaen niitä oli jo ropellettu aiemmin kun piti tehdä jotain muuta välillä kuin ihmetellä starttia, mutta antaa luistaa tarinamuodossa, tätä voi esiintyä jatkossakin).
Ensin käytiin läpi johtoja joissa olikin sitten kivoja turauksia riittämiin. Virtalukko oli vaihtunut kytkimeen ja starttinappiin jossain välissä ja ne hapettuneet piloille joten uudet tilalle ja korjattiin samalla kytkentä niin päin että starttinappi oli vasta virtakytkimen jälkeen. Pääsulake vaihtui gm(latta)-sulakkeeseen tiiviillä kotelolla ja joitakin johtoja tuli uusittua, pääasiassa maadotuksia.
Sitten tuli huomioitua että kipinä oli hukassa joten sitä selvittelemään ja kun se tuntui olevan sitkeästi hukassa niin pistin sitten tilaukseen uuden CDI ja puolan. Siinä odotellessa tutustuttiin staattoriin ja sieltä löytyikin yksi kylmäjuotos joka tuli sitten samantien korjattua. Osien tultua ne kiinni ja löytyihän se kipinä.
Sitten olikin kaasarin vuoro, se tuntui joko tulvivan tai sitten ei tullut polttoainetta. Hetken pelleilin ja sitten pistin uuden kaasarin tilaukseen.
el5 kirjoitti:Eli uus kaasari tuli laitettua paikalleen, ensin toki kävin sen läpi. Suuttimena oli vakio 98, ja kohon säätö oli kyllä enemmän kuin tuo 14.5mm, muttei sattunut olemaan tönäriä käsillä niin jäi sitten mittaamatta kun kiirehdin romuja paikalleen. Neula oli ylimmässä hahlossa, eli matalimmalla.
En muutellut säätöjä vaan ruuvvasin paikalleen ja höräytin romun käyntiin, tyhjäkäyntiä joutu hieman hakemaan ja tuntu olevan hiukan rikkaalla, muuten pelas hyvin. Heitin muutaman lenkinkin siinä (ja totesin että pitää tehdä etupäälle jotain..) ja totesin että säädellään seuravalla kerralla seoksia kohdalleen ja nyt sitten keskitytään noppeliin.
No, eilen sitten olikin noppeli nipussa ja säädöissä joten taas starttailemaan bashkaa, ei sitten millään, no hetken kun yritti ja anto ryyppyä niin sai pysymään käynnissä. Tässä vaiheessa oli jo fiilis että laihalla ollaan. Hetken kun oli käynyt niin sai jo ryypynkin pois ja rupesin suunnittelemaan säätämistä niin rupesin kattomaan että hentoista käryä tulee koneen suunnalta ja vilkaisin sitten sinne alas. Pakoputki oli punaisena lämpösuojaan asti..
Eli kyllä se vaan oli jotenkin ittensä laihalle vetänyt.
Mutta kun totesin että bensa on aikas finaalissa niin tönin härvelin suojaan ja totesin että säädetään sitten kun on bensaakin tankissa.
No alkoihan se ruuvikin pysyä paikoillaan joten seoksia hain kohdalleen korvakuulolta ja eikun kovaa ajoa. Tuntuu käyvän rikkaalla ja kaasun päästäessä pölläyttää kivasti.el5 kirjoitti:Taisi sitten selvitä mitä oli tapahtunut. Nostin neulaa ja haeskelin seoksia sinnepäin (rikkaan puolelle) ja lähin vetämään lämmittelykierrosta. En kerennyt kuin muutama kymmenen metriä ja härveli hyytyi. Liian rikkaalla. No, kävelin takas talliin hakemaan pientä ruuvaria, kun tuossa on iki-ihanassa paikkaa seosruuvi, ja kun pääsin takas niin sainkin ihmetellä että mitäs oikein säädä. Oli seosruuvi tippunut matkasta![]()
Eikun vanhasta kaasarista ruuvi paikalleen ja kaasuttelua, sehän pyörii auki kun antaa jenkaa ja ottaa vähän taaksepäin kun löysää.![]()
Suunnitelmana siis kannen avaus ja männän renkaat ja venttiilinkumit vaihtoon. Etenkin kun hieman hukkaa ölppää. Lisäksi löytyy jo valmiiksi lambda-mutteri joka pitäisi hitsata pakoputkeen jotta päästään oikeasti kattomaan seoksia.
Tänään asensin mittarin ja säädin tyhjäkäynnin n.1500rpm nurkille.
Mittaria varten piti tehdä kiinnike joten eikun askartelemaan.

Siihen istui suht nätisti. Tarvii vielä lämpömittari hommata. Anturi onkin jo. Ja termostaatti, joka on tosin liian kylmä (?, 60°c) joten pitänee katella kuumempaa.
Samalla tuli turattua uus vaihdepoljin kun vanha oli ottanut jostain kipeää, uusi vaihteenasentoanturi ja asennettua eturattaan suojakoppa joka paljastui uudemman mallin kopaksi eli ei istu täydellisesti mutta on vähän niinkuin tarpeen ettei tuo asentoanturin johto eksy eturattaalle..
Jatkossa olisi ohjelmassa risoille katteille uusi maalipinta, taakse vetokoukku ja tekniikan turausta.
Virityksien suhteen ollaan alkuun maltillisia, tämä kun on vanhemman penskan vehje jolla muutkin hurvittelee välillä.
Suzuki
Noppeli on puoliskon suvun härveli jolla on ajanut niin tuo emäntä kuin veljensä aikanaan. Härveli on saanut kovaa rääkkiä ja runko katkennut monesta paikkaa, ja useimmiten kun ipana on vinkunut takaisin ajamaan niin appiukko on vaan pikaseen räkinyt hitsiä sinne ja taas kovaa ajoa. Jossain välissä sitten oli joku innostunut sitä virittämään ja kuristukset olivat saaneet kenkää ja erinnäisi kokeiluita oli ilmestynyt sinne tänne, uutta suutinta ja ratastusta jne. Sitten härveli olikin jäänyt seisomaan ainakin kymmeneksi vuodeksi, ja kaivettiin esiin tuolle meidän vanhimmalle. Hyvin nopeasti selvisi että kulkee liian lujaa niillä vireillä ja rajoittamalla kaasun liikettä hyytyi koko peli. Joten ei muuta kuin ratastusta uusiksi, kaivoin isoimman rattaan minkä löysin taakse ja eteen pienimmän.

Johan alkoi vauhti pysyä kurissa sekä kaasun sai avata täysin joten mäetkään ei olleet ongelma. Tuohon aikaan asuttiin kerrostalossa joten ajot jäivät hyvin satunnaisiksi kunnes nyt omakotitalossa asuessa kaivettiin noppeli taas esiin ja ruvettiin laittamaan kuntoon.
Ekalla starttiyrityksellä katkesi starttinaru. Samoin kattelin että tulppa näyttää vähän heikolta joten sekin vaihtoon.
Seuraavaksi kurkistus polttoaine tankkiin paljasti sen olevan umpiruosteessa, joten se pääsi happokylpyyn. Sillä lähtikin pahimmat, vaikka oli sille sähköhoitoakin tiedossa mutta tulipahan kiirehdittyä sekin paikalleen.
Näiden jälkeen oli vielä käynti ongelmia puuttvan ilmansuodattimen takia joten sekin uusittiin sitten.
Ajettiin illalla hetki kunnes polttoaine loppui ja kun seuraavan kerran yritettiin käynnistaa niin ei taas millään.
Tällä kertaa oli tankista liuennut vielä ruostetta ja siinä sitten putsattiin kaasaria ja polttoainehanaa.

Vielä kaupasta uusi suodatin hanan ja kaasarin väliin ja eikun ajamaan.
Nuorempi sillä sitten päristelikin vaikka hieman vaikeaa oli etenkin ohjaus, runko oli jäänyt jossain korjauksissa vinoksi joten toinen etupyörä pyrkii kulkemaan ilmassa ja taka-akseli on hieman vinossa. Jossain välissä siinä sitten rupesin kattomaan että runko hieman notkuu ja sieltähän oli yksi aiemmista hitsauksista pettänyt joten ei muuta kuin laikalla räkää pois ja hitsattiin uusi sauma samalla kun väännettiin runkoa joten saatiin hieman alemmaksi etupyörää muttei kuitenkaan riittävästi.
Jatko ohjelmana tuon kanssa siis rungon korjausta ja pientä huoltoa sinne tänne.
Tälläistä, jatketaan kun jotain tapahtuu taas.