XT-P T3 1000 harrastelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Arvoja löytyy ja laittelen tulemaan kun isolla tietämyskoneella.

Nyt ensimmäinen maastotesti tutuilla pohjilla ja erittäinkin :biggrin: uuteen alustaan.
Sisään sekä ulosjoustoa löytyy ihan uudella asteikolla vanhoihin verrattuna.
Ajotuntuma hiljaisissa vauhdeissa kuin Citroen ja kovemmissa BMW (karkea mielikuvamaalaus).
Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ohessa arvoja vanhoihin sekä päivitettyihin jousiin tietoja kaipaaville.

Vanha etu spring rate 102/167 LB/IN - free length 320mm - wire diameter 8.83mm
Uusi etu spring rate 162/275 LB/IN - free length 330mm - wire diameter 9.52mm

Vanha taka spring rate 102/159 LB/IN - free length 306mm - wire diameter 8.83mm
Uusi taka spring rate 102/167 LB/IN - free length 320mm - wire diameter 8.83mm
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Löytyskö vielä XMR takajousienkin arvot :)
JJJ-Service
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jermu »

Hienoa,

Eli tuolla setupilla maavara pysyy paremmin vaikka mukana on sen 50kg suota?

Mitkä sulla on iskarien asetukset? Riittääkö paluuvaimennus kovemmalle jousivoimalle?

Paljos jouset kustansi?
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Iskarien säädöt sain laitettua uusilla jousilla takaisin karkeasti keskelle, eli säätövaraa riittää
molempiin suuntiin mieltymysten mukaisesti ja kantaa huomattavasti paremmin varusteineen.

XMR 1000 vakiotakajouset lime (706001838) spring rate 102/159 LB/IN - free length 306mm - wire diameter 8.83mm.
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Jos haluaa paremmat ja tunnokkaammat jarrut niin kannattaa vaihtaa brembon sintteripalat (duell 231-GR26SD/GR27SD) , oli nimittäin omasta laitteesta muta ajon jäljiltä alkuperäset palat aika huonossa hapessa ,liian pehmeää materiaalia
JJJ-Service
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Hyvä päivitysajatus JMH1000.. =D>

Palojen nopeaa kulumista havaittu ilman jarruttelua useammassakin uudessa laitteessa
ja etenkin takaa. Sintteripalat usein hyvä vaihtoehto jos ei ala syömään pilalle mahdollisesti
liian pehmeää levyä, joka sitten kalliimpi vaihtaa. Laitahan jatkotietoja tulemaan..
Viimeksi muokannut moottorijamppa, 24 Heinä 2015 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Levyt on nyky vehkeissä niin hyvät ettei aiheuta ongelmia , jos laittaa jonkun muun valmistajan sintteripaloja niin kannattaa varmistaa ettei ole liian karkeaa materiaalia .
Testiä sen verta että nyt saapi renkaat lukkoon helposti :)
ps. tuohon omaan olen laittanut taakse vasemmalle myös jarrun mitä ei vakiona ole
JJJ-Service
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Brembon tuotteet saattavat soveltua materiaalinsa puolesta Can Am levyille toisin kuin jotkin "pingpong" palat.
Mittaanpa huvikseni Can Am levyjen koostumuksen verrattuna muutamaan motopuolen jarrulevyyn,
kun takuuosaston alkuaineanalysaattorin saan käsiini, niin tietää miten lujaa tavaraa levyt on. :wink:
rintintin
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2009 19:59
Mönkijä:: XT-P T3
Paikkakunta: etelä-savo

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja rintintin »

Poistuuko noilla uusilla jousilla etupään ilkeä kallistelu tiukemmissa kurveissa? Luulisi ainakin vähenevän.. En ole oikein noilla vakioilla saanut etupäätä sellaiseksi, että se olisi samaan aikaan mukava sekä kantava.
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Hyvä kysymys rintintin. Tuota en ajatellutkaan kun ajelen pääosin maastossa.

Enää ei tosiaan asfalttisiirtymillä noussut sisäkurvin puoleinen takarengas ilmaan kuten vanhoilla
jousilla, eli parannusta tapahtunut siltäkin osin.
rintintin
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2009 19:59
Mönkijä:: XT-P T3
Paikkakunta: etelä-savo

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja rintintin »

Toisaalta hyvä, toisaalta ei. Tuo takapyörän nostelu pienentää kääntösädettä jokin verran, mutta toisaalta se tekee nopeamman ajamisen "hieman" haastavaksi. Pitää ehkä itsekin miettiä tuota jousien vaihtoa. Mistä noita kannattaisi tilata?
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jermu »

Itellä onnnyt rengaspohdinnat kuumimmillaan ja vaihtoehtoina olis
30" silverbackit 9 ja11 leveenä

Tai sitten 28" swampit tai outlaw1 outlaw 1sais taakse 12,5 leveenä

Jotenki tutus että tässä pitemmässä rungoss ei olis haittaa lisämaavarasta, jota 30" tulis... Mutta toisaalta noita 28 tuumasia saa taas vähän leveenpänä...

Miten sulla pärjää noilla 28" valmiissa spoorissa kuten paljakka... Raajärvellähän net pelas mainiosti...
rintintin
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2009 19:59
Mönkijä:: XT-P T3
Paikkakunta: etelä-savo

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja rintintin »

Mullakin on kanssa noi Swampit 28":sina, en itse ainakaan laittais isompia renkaita. Kannattaa ennemmin tehdä toi jousivaihdos, jos maavaraa lisää halajaa.
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Jouset saat rintintin tiedusteltua/tilattua aiemmin löytyvillä koodeilla Can Am jälleenmyyjän varaosatiskiltä
ja löytyy myös muissa väreissä (keltainen heti ja punainen tulossa). Jos et ole vaihtanut ennen, niin suosittelen
vaihdattamaan Can Am merkkihuollossa määräaikaishuollon yhteydessä.

Rengaskeskustelut..aina mukavaa ajanvietettä.. :shock: :D

Kuten aiemminkin todettu myös itse miettinyt tuota 30" Silverback 11" leveänä etu ja taka, koska 9" leveänä leikkasi meidän
maastoissa aika herkästi. Katselin editoimattomia XMR ajeluitani tuossa eräänä iltana ja totesin alustavasti pysyväni vielä
28" Swampeissa 12" leveänä, koska korkeusero ei todellisuudessa näillä renkailla kovin suuri ja tuolla Silverback renkaalla
ei saa hidasta "jauhatus" efektiä aikaiseksi joka usein vie ojanpenkoista yms.. eteenpäin.

Swamppi siis antaa jauhattaa ja kokeilla uudestaan, mutta Silverback raapaisee uran tyhjäksi pohjaan saakka ja siten sillä
pitää päästä "hapella" kerrasta läpi, joka ei omaan ajotyyliini sovi. Lisäksi tuosta Swampista saa paineita laskemalla pehmeän,
mitä Silverback ei saa jos kallioilla tms.. pohjilla tulee ajeltua. Silverback 11" leveydessä vaatisi kytkinpäivityksen myös
tähän lyhyeen laatikkoon, mitä Swamppi 12" leveänä ei vielä tarvitse ja sitten alkaakin olla vakio vetoakselit lujilla.

Molemmat kuitenkin kokeiltu ja toimii sekä parhaasta päästä renkaita, mutta ajotyyliä/laitetta joutuu pikkuisen säätämään.
Vastaa Viestiin