Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Tänne kuvalliset projekti selostukset
mikaisoviita
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015 15:34
Mönkijä:: Polaris 850 XP

Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mikaisoviita »

Vauhti hyytyi ja kone sammui. Startti ei saanut konetta liikkeelle eikä narusta vetämällä saanut konetta liikkumaan. Hinattiin toisella mönkijällä takaisin tallille. Öljytikussa pinta oli 5 cm ylämerkin yläpuolella eli jotain nestettä on päässyt öljyjen sekaan. Öljyn väri oli ruskehtavaa. Epäilen jäähdytinnestettä, vaikka paisuntasäiliössä pinta ok tasolla. Vai voiko olla polttoainetta öljyn seassa. Voiko joku viisaampi tuosta kuvasta päätellä kumpaa nestettä sinne on lirahtanut. Otetaan myös vastaan ehdotuksia mistä se on sinne mennyt. Jenkki sivuilla oli muutama vastaava joissa vesipumpun stefa oli pettänyt ja päästänyt vettä koneeseen.

Joka tapauksessa öljyn voitelukyky oli huono ja kone jumissa. Muutaman tunnin purkamisen jälkeen saatiin koneesta kansi pois. Variaattorista vääntämällä saatiin konetta hieman liikutettua ja siirrettyä mäntä alas. Sylinterin seinät näyttivät olevan melko ok(19 vuoden käytön jälkeen). Onko normaalia että variaattorin lautanen pyörimisessä on noin 2 cm välystä eli lautasta voi pyörittää edes-takaisin eikä mäntä liiku. Välystä ei tunnu ylä-ala tai vasen-oikea suunnassa. Onko kiertokangen alalaakeri pettänyt?
Vai mikä voisi aiheuttaa tuon koneen lähes täydellisen jumin tai variaattorin edestakaisen välyksen ?

Seuraavaksi olisi tarkoitus ottaa sylinteri pois kun saan hankittua 12 kulmaisen hylsysarjan, ilmeisesti tuumakoko ?
Myös variaattori olisi tarkoitus irrottaa, ulosvetäjän pultti hakusessa. Näiden jälkeen koneen varmaan saa nostettua pöydälle.

Onko jotain erityishuomioita koneen irroittamisessa tai avaamisessa ? Jos koneen joutuu avaamaan niin mitä kannattaa vaihtaa samalla varmuuden vuoksi. Korjausopas olisi mahtava mutta mistä sellaisen löytää.

https://picasaweb.google.com/1182016111 ... feat=email
Kuva
Polaris XP 850 EPS EUT -14
Polaris Magnum 425 -96
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ei tuo oikein vedeltä näytä. Kuitenkin 5 cm meinaisi, että vettä olisi oltava reilusti ja öljyt olisi hyvin harmaat. Tosin jos on seisonut, niin vesi erottuu ja öljy kirkastuu. Konetta tuntematta vesipumppu tai kansipahvi noin yleisesti ne syylliset on.

Jos koneessa on vettä, niin katso nokka ja sen laakeripinnat tarkkaan. Yleensä nuo ottavat itseensä ensimmäisinä puutteellisesta voitelusta.

Jos venttiilikoneisto on ok, niin silloin veikkaisin kiertokangen alapään laakeria tai petilaakeria.

En tosiaan konetta yhtään tunne, mutta tuntuisi, ettei variaattorin lautasessa saisi klappia olla. Se hakkaa itsensä rikki hyvin nopeasti jos on klappia. Tästä kyllä päästäänkin siihen, että onko se klappi varissa vai kiertokangen alapäässä..? Jos mäntä on liki YKK, niin reilu laakerivälys (neulat öljypohjassa) tekee sen, että kampura pyörii, mutta mäntä ei liiku. Onko mäntä tavannut kanteen? Monasti kiertokangen alapää ei sammuta konetta, kalina on vain kauhea. Petilaakeri taas vetää koneen jumiin.

Itse tilasin catin tehdasmanuaalin eBaystä CD:llä. PDF:nä saisi sähköisenä reilulla vitosella. CD taisi olla reilun kympin ja olisiko viikon verran ottanut saapuminen. Itse tilasin sellaiselta myyjältä kun mich-anit ja ei voi kun kehua. Sössin itse vuosimallin kanssa ja laitoin viestin perään niin tuli oikea manuaali. Olisko tämä tämä käypäinen?
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Kuvan perusteella veikkaisin polttoainetta. Variaattori suoraan kampiakselilla joten männän pitäisi liikkua suoraan ilman klappeja. Todennäköisesti kiertokangen alapään laakeri mennyttä. Mielestäni se 12 kulmainen avain on normaali työkalu eikä tuumanen, moottorihan lienee Fujin tekemä. Kampiakseli on purettavissa ja osat vaihdettavissa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
mikaisoviita
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015 15:34
Mönkijä:: Polaris 850 XP

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mikaisoviita »

Vettä se oli. Jäteöljyastia oli pakkasessa niin nätisti vesi oli laskeutunut pohjalle ja jäätynyt sinne. Arvioisin että pari desiä vettä on täytynyt olla. En tiedä miksi öljytikku näytti niin korkeaa pintaa mutta antaa sen olla. BW huollossa sanoivat että kyseinen kone kerää herkästi kondessiovettä koneeseen koska öljysumpun säiliö koneen ulkopuolella. Lisäksi öljysäiliön pohjasta öljyjä vaidettaessa kampikammion pohjaan jää vielä kahvikupillinen öljyä, jonka saa pois toisen propun kautta, mutta kun oli etuauran kiinnitysraudat juuri siinä reijän kohdalla niin on ehkä saattanut jäädä nämä viimeiset öljy/vesi tipat liruttamatta. Ja pakkasilla vesi oli jäätynyt kampikammion pohjaan ja öljypumppu ei saanut öljyä pumpattavaksi koneen yläosiin. Nyt meni oppi perille kantapään kautta.

Kone saatu pöydälle. Kone Fujin tekemä ja pultit/mutterit näyttää oleva mm-kokoa. Variaattorikin lähti sellaisella 3/4 tuuman tieheäkierteisellä pultilla. Pytty irti ja mäntä siellä oli leiponut kiinni =D> . Jotenkin myös männäntappi oli jumittunut mäntään ja kiertokankeen eli se mäntä ei keikkunut vapaasti siinä kiertokangen päässä. Saatin männätappi irti YouTuben vinkeillä. Yläkerranosat (mäntä, tappi, renkaat, sokat, tiivisteet) ja pytyn poraus noin 400 euroa. Alakerta olisi sitten asia erikseen. Hommat hoituu itse, kun löytyi netistä service manuaali.

Kiertokankea tutkittu ja ei tunnu klappia olevan, joten taidan jättää vaihtamisen ensi kertaan. Yläpäässä ei ole mitään laakeria ja liukupintaan oli tullut pieni jälki joka täytyy hoonata kun saan uuden männäntapin.
Vesipumpun tiiviste tuntuu pitävän. Laitoin letkut kiinni ja tulppasin toisen ja toisen letkun kiinnitin vesihanaan ja pienet paineet päälle niin ei yön aikana ollut vettä tihkunut kampikammion puolelle.
Joten päätin olla avaamatta alakertaa.

Tuo nokka-akseli pitää vielä tarkistaa, tuntui ainakin pyörivän tosi helposti.

Melkoisen kalliita Pollen osat rapakon tällä puolen, mutta pitää olla tyytyväinen että rahalla saa. Osien saamisessa toki menee 2-4 vko, mutta eiköhän tästä vielä kevät keleille päästä. Ja öljynvaihdot ajallaan että saadaan töhnät pois koneesta.
Polaris XP 850 EPS EUT -14
Polaris Magnum 425 -96
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Jep, juurikin tuon se tekee, että vesi valuu pohjalle ja jäätyy. Tuota voi myös hydyntää jos sattuu olemaan vaikka joku vaarin perintönä tontille jäänyt ja räystään alla seisonut jäteöljytynnyri. Ei tarvitse ongelmajätteenä käsitellä kun jäädyttää vedet ja öljyt erilleen.

Voi hyvinkin olla, että jos mäntä on alkanut hirttää kiinni, niin vajailla puristuksilla helpommin palamatonta bensaakin menee alakertaan. Onko tuo kuitenkin lähtenyt kylmänä käyntiin ihan hyvin stoppiin asti? Monasti vaikka puristuksia puuttuu, niin kierroksilla käy vielä ihan hyvin, mutta kylmäkäynnistys alkaa ensimmäisenä takuta.

Jännä kyllä jos mäntä on ensimmäisenä ottanut itseensä. Yleensä tarvitsee todella kovat ylilämmöt ennenkuin nelarin sylinteri leikkaa kiinni. Tuskin kuitenkaan noilla tunneilla on liian tiukkakaan mistään. Tosin reilu ohipuhalluskin voi kuumentaa pirusti, polttaa öljykalvon ja tehdä tuon. Näkeekö mistä kohtaa mäntä ahdistanut? Jos laki, niin tutkisin onko esim. kaasarin imukurkku täysin kunnossa. Samoin katso pakoventtiili onko sen oloinen, että olisi kuumana käynyt? Löytyykö "rotansyömää" mistään? Männänlaki/palotila? tulpan ympäritö tai reunat/paljealueet jos on? Onko tulpan lämpöarvo oikea? Olisi kiva jos voisit kuvia osista napsia. Katso myös sytkäennakko lampulla, että on mitä pitää. Eihän kone sirissyt/kilissyt/helissyt ennen stoppia? Ethän millään itärajan takaisella säästöbensalla ole ajanut?

Olisi hyvä jos nokan laakeroinnit saisi katsottua ihan heittokellolla paljon välystä on. Jos ei itsellä ole, niin ei ole iso homma jos koneistamolla kellottavat. Tekisin tuon kerta voiteluvaivaa ollut ja auki on. Voi olla väljä vaikkei olisi leikkaantumisjälkiä.

Vesipumpun stefassa vaikka se noin staattisesti pitää, niin ei vielä tarkoita, että pyöriessäänkin olisi tiivis. Mutta jos akseli on tiukka, niin on hyvin mahdollista että se pitää. Pidä kuitenkin silmällä kunhan saat koneet taas käyntiin.

Öljyn vaihto aina lämpimänä ajon jälkeen, silloin öljy on pois laskettaessa harmaata jos on vettä seassa. Silloin jos harmahtaa, niin on vettä jo voiteluteknisesti todella paljon. Sellaiset 0,1 % tai 1000 ppm alkaa mennä harmaaksi tai "pilveillä". Harmaassa öljyssä on vesipisaroita ja kun moinen puristuu laakerikuulan alla, niin se räjähtää höyryksi ja voi rikkoa laakerinpinnan. Juu, töiden puolesta olen aika läheisesti öljyjen kanssa tekemisissä.

Jos kiertokangen yläpäätä joudut hoonaamaan, niin älä ota liikaa. Käynnistyksen jälkeen sitten tarkasti kuulostelua naputtaako. Uudella männällä tarkasta renkaiden katkosvälys tai jos koneistaja tekee sylinterin männän mukaan, niin kysäise ainakin katsoiko katkosvälyksen.

Jos tuon tuollainen isompia osakasa, niin silloin voisi kannattaa jo tilata rapakon takaakin. Toki ALVi menee, mutta voi silti kannattaa. Itse tein päältäajettavaan ruohonleikkuriin vähän isomman huollon muutama vuosi sitten, niin otin jenkeistä osat. Täällä jos on joku kevlar-vetohihna 70 e, niin tuolta sai tyyliin 15 $. Äkkiä kannattaa. Tunsivat myös tuon koneen kun omat taskunsa kun Suomessa taas arvottiin, että "tuota voisi kokeilla jos kävisi" jne.
mikaisoviita
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015 15:34
Mönkijä:: Polaris 850 XP

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mikaisoviita »

Polaris XP 850 EPS EUT -14
Polaris Magnum 425 -96
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tulpan ympärillä on nakujälkeä? Jännän tasaiseen on kyllä ahdistanut. Limitillä on kyllä tainnut mennä. Pieni lisäruoka ei olisi pahitteeksi jos muut on kunnossa. Onko koneelle mitään tehty? Snorkkelia pois tms? Ehkä pakkaseen vähän isompi pääsuutin. Turhan puhtaan oloinen on.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Onko männän pää putsattu ennen kuvan ottoa?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
mikaisoviita
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015 15:34
Mönkijä:: Polaris 850 XP

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mikaisoviita »

Männän pää oli musta ja nokinen, mutta ei mitään karstaa ollut. Ihan pelkällä rätillä lähti.

Syksyllä oli ongelmia käyntiinlähtemisessä, mutta tilanne korjaantui uudella akulla. On voinut että puristukset oli jo silloin pudonneet ja kärsinyt heikosta voitelusta.

Pitäisikö tarkistaa vielä kaasuttimen neula ? Jostain luin että jos neulaan on tullut pykälää niin saattaa päästää bensaa läpi ja pumpun läpi sylinterille asti ja sieltä päätyä lopulta öljyn sekaan.

Männän hankinnassa tuli ongelmia. Polariksen varasto oli loppu Jenkeissä asti eikä uusia tehdä. :( Polariksen varaosakuvia/numeroita tutkiessa huomasin että Sportsman 400 vm. 2005 käyttää samaa kiertokankea, kantta, tiivistesarjaa sekä spekseissä bore & stroke oli samat eli tuo Sportsman 400 onkin oikeasti 425cc. Mutta sylinterin ja männä sarjanumerot eivät täsmänneet. Duell/BW:in kautta löysin tarvikemännän (Namura) ja tiivistesarjan edulliseen hintaan (reilusti alle 200€). Osat tilaukseen, pieni riski oli pakko ottaa kun uutta pyttyä ei raaski ostaa. Nyt sylinteri männän kera Tammer Dieselillä porauksessa.
Polaris XP 850 EPS EUT -14
Polaris Magnum 425 -96
mikaisoviita
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Joulu 2015 15:34
Mönkijä:: Polaris 850 XP

Re: Polaris Magnum 425, kone jumissa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mikaisoviita »

kone kasassa ja 20 mailia ajettu, hyvin pelittää tuolla männällä, vaikka yhteensopivuutta ei ollut valmistajan taulukossa mainittu.
Polaris XP 850 EPS EUT -14
Polaris Magnum 425 -96
Vastaa Viestiin