Isokissa
- ceebbari
- 4WD
- Viestit: 148
- Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
- Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Isokissa
Lithium akun purkuominaisuudet romahtaa kylmässä huomattavasti enemmän kuin lyijy akun, joten Suomen talveen lithium akkua en suositelisi.
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Juuri tätä mietiskelin. Lithium akkuja on monenlaisia ja kovasti hehkuttavat eri harrastepiireissä noita LiFePo4 akkuja ominaisuuksiltaan. Onko tosiaan noin ettei se talvella toimi? Ainakin päitsipyörissä on aika monissa sellaiset.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Re: Isokissa
Tosiaan pyörissä varsinkin kisakäytössä noita paljon käytetään. Mitenhän tuommoisen virtamäärä riittää, kun ruvetaan kunnolla vinssaamaan
? Silloin laturin tuotto ei riitä kattamaan virran tarvetta.
Edit. Tuossahan lukikin, että verrattavissa lyijyakun 27Ah:hon.

Edit. Tuossahan lukikin, että verrattavissa lyijyakun 27Ah:hon.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
- ceebbari
- 4WD
- Viestit: 148
- Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
- Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Isokissa
Ongelma kai tulee juurikin siitä, että lithium akun virranottokyky on todella heikkoa kylmänä. Jos taas samalla kuormitetaan sitä auratessa vinsillä ja valoilla, voi lopputuloksen arvata...
- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Isokissa
Minun akkutiedot on jo vanhentuneet. Ne on niiltä ajoilta kun rakentelit kissan ja pimpparaudan yhdistelmää tehden niille putkikalterit ympärille.
Mönkijäkäytössä pitää huomioida tuo akun kapasiteetti aivan erityisesti. Kelkassa, prätkässä tai autossa tuo käynnistysvirta on oleellisempi mutta mönkijässä vinssikäytössä akun kapasiteetilla on myös merkitystä. Tosin sänkikiihareissa ei vinssistä ole kuin haittaa. Jos sinulla ei ole vinssiä niin sitten asialla ei ole juuri merkitystä.
Kylmänä nuo LiPo-pohjaiset on todellakin vähän vähäväkisiä. Sen huomaa kännykästä myös. Mutta jos saat suht lämpösessä tallissa tms koneen käyntiin alkaa akku kyllä lämmitä ja ajossa pysyy toiminnassa ihan hyvin. Eikä tuota ongelmaa muutenkaan taida pikkupakkasilla olla, mutta kylmemmällä kelillä joudut ensin lämmittämään akun ennen starttia.
Tuo 27ah lyijyakkuun vertaus voinee tarkoittaa ihan mitä vain. Kapasiteetti on kuitenkin vain se n 10Ah. Äkkilähtöautoissa käytämme myös tuollaisia akkuja. Je pyöräyttää kyllä isonkin korkeapuristeisen kasin käyntiin mutta koska kapasiteetti on pieni (eikä autossa laturia) pitää niitä ladata joka välissä varikolla. Jos taas käyttää perinteistä isokapasiteettistä lyijyakkua ei latailuja tarvitse tehdä.
Mönkijäkäytössä pitää huomioida tuo akun kapasiteetti aivan erityisesti. Kelkassa, prätkässä tai autossa tuo käynnistysvirta on oleellisempi mutta mönkijässä vinssikäytössä akun kapasiteetilla on myös merkitystä. Tosin sänkikiihareissa ei vinssistä ole kuin haittaa. Jos sinulla ei ole vinssiä niin sitten asialla ei ole juuri merkitystä.
Kylmänä nuo LiPo-pohjaiset on todellakin vähän vähäväkisiä. Sen huomaa kännykästä myös. Mutta jos saat suht lämpösessä tallissa tms koneen käyntiin alkaa akku kyllä lämmitä ja ajossa pysyy toiminnassa ihan hyvin. Eikä tuota ongelmaa muutenkaan taida pikkupakkasilla olla, mutta kylmemmällä kelillä joudut ensin lämmittämään akun ennen starttia.
Tuo 27ah lyijyakkuun vertaus voinee tarkoittaa ihan mitä vain. Kapasiteetti on kuitenkin vain se n 10Ah. Äkkilähtöautoissa käytämme myös tuollaisia akkuja. Je pyöräyttää kyllä isonkin korkeapuristeisen kasin käyntiin mutta koska kapasiteetti on pieni (eikä autossa laturia) pitää niitä ladata joka välissä varikolla. Jos taas käyttää perinteistä isokapasiteettistä lyijyakkua ei latailuja tarvitse tehdä.
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Kyllähän mulla siinä vinssi on että tarvittavat aurailut yms pihahommat hoituu. Ei kait se mitään haittane sellasta akkua koittaa. Sillähän se selviää kuinka toimii. Pistää talvipakkasille sitten omansa takasin jos alkaa olla vaikeeta.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- Kopra
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 09 Syys 2016 09:02
- Mönkijä:: Kodiak 700 SE T3
- Paikkakunta: Hattula
Re: Isokissa
Kokemuksia akkuvaihdoista eri tyyppisiin ei ole mutta tuli mieleen tällänen:frosty kirjoitti:Tutkailin tässä iltani iloksi akkujuttuja. Tonnisen AC:n alkuperäinen akku on Yuasa YXT20H-BS. Valmistajan mukaan se painaa 6.3kg. 18Ah ja 310A (CCA)
Tilalle ajattelin LiFePO4 akkua. Tarkemmin Shorain LFX27L3-BS12.
Painoa sille ilmotetaan 1.9kg, eli 4.4kg vähemmän kuin alkuperäinen. 9.9Ah (lyijyakkuun verrattavissa 27Ah) ja 405A (CCA).
Joskus youtubessa katselin kun auton akku oli korvattu pienellä sarjalla superkonkkia ja muistaakseni paino oli alle kahden kilon sarjassa joka korvasi auton akkua.
Eli jos et sähköjä tarvitse muuhun kun ajovaloihin mihin riittää laturikin ja starttiin niin kannattaa tutkia mitä mahdollisuuksia olisi tälläisellä ratkaisulla.
Muistaakseni konkkiin ei pakkaset juurikaan vaikuta. Nykyäänhän myydään akuttomia starttibuustereita mitkä sisältää juuri näitä vastaavia "Ultra Capacitor" konkkia joista saa hetkelliset virrat juuri käynnistämiseen.
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
No kyllä mä akun tarviin kun tämä mönkijä on kuitenkin ihan käyttöpeli. Ei varsinainen kisalaite. Sitä vaan ulkoilutetaan muutamissa kiihareissa ihan huvin ja harrastuksen vuoksi. Jos oliskin pelkkä kiihdytyspeli niin sillon ei akkua siinä oliskaan. Joku tommonen konkkaviritys tai ihan minimini akku vaan.
Tuosta vinssikeskustelusta tulikin mieleen että vaijeri lähtee ja naru tilalle. Saminikiltä sain sopivan pätkän vinssinarua joka on odotellut hyllyssä jo hyvän aikaa. Punnasin sen, kevyttä on. Pitää huomenna napata vaijeri vekspois ja punnata sekin.

Tuosta vinssikeskustelusta tulikin mieleen että vaijeri lähtee ja naru tilalle. Saminikiltä sain sopivan pätkän vinssinarua joka on odotellut hyllyssä jo hyvän aikaa. Punnasin sen, kevyttä on. Pitää huomenna napata vaijeri vekspois ja punnata sekin.

Viimeksi muokannut frosty, 06 Loka 2017 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Nonnii, vaijeri vaihdettu naruun ja vaijeri käytetty keittiövaakassa. Ihan hyvä painonsäästö.

Vielä uupuu liukukita. Pitää napata sellanen jostain mukaan kun osuu vastaan. Catissa on tollaset järeät vetosilmukat edessä.

Tuossa kattellessa tuli mieleen että nuo astinlaudan karhennusosat on aika säälittävät. Kuskille saa olla kookkaammat ja päädyissä enemmän kulmaa niin samalla tekee sitten kaikki neljä uusiksi jostain kivemmasta kamasta. Nuo on ihan perus peltiä.




Vielä uupuu liukukita. Pitää napata sellanen jostain mukaan kun osuu vastaan. Catissa on tollaset järeät vetosilmukat edessä.

Tuossa kattellessa tuli mieleen että nuo astinlaudan karhennusosat on aika säälittävät. Kuskille saa olla kookkaammat ja päädyissä enemmän kulmaa niin samalla tekee sitten kaikki neljä uusiksi jostain kivemmasta kamasta. Nuo on ihan perus peltiä.



Viimeksi muokannut frosty, 06 Loka 2017 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Re: Isokissa
Katteleppa renegaden "jalkatappeja"
705002326 Juu, 30$/ kpl
Mika

705002326 Juu, 30$/ kpl

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Jotain tän tyyppisiä meinasin tehdä siihen. En oikeen näe järkeä maksaa tollasista palikoista ihan rahaa.


Viimeksi muokannut frosty, 06 Loka 2017 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Rupesin muuten kattomaan kuvista että onkohan noi astimet menny kasauksessa väärin.. Kyytiläisellä on korkeammalla profiililla kuin kuskin vastaavat.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Laittelen tässä välillä vähän infoakin laitteesta kuvineen, jos jotakuta nämä nämmöset Alterrat sattuis kiinnostamaan.
Alotan vaikka mittaristosta.

Näissä on mun aikasempiin laitteisiin nähden melko monipuolinen mittaristo.
Noihin näytön kolmeen kerrokseen saa valittua aikalailla kaikenlaista.
Ylös nopeus, kello tai kierrokset. Keskelle nopeus, kierrokset, kello, kokonaismatka, osamatka 1, osamatka 2 tai käyttötunnit.
Alas palkkinäyttöön moottorin lämpö, volttimittari, imuilman lämpö, polttoainemäärä tai käyntinopeus. Palkin saa vaihdettua numeronäytöksi.
Yksi vika siinä on joka on ollut kaikissa mönkijöissä ja kelkoissa mulla aiemminkin. Pimeässä pitkien merkkivalo on häiritsevän kirkas.
Mainittava myös että tuommonen numeronäyttö kierroslukumittarilla on lähinnä suuntaa antava. Tuhannet ja sadat näkyy, mutta loput on vaan sellasta numerosotkua ajossa. Sama homma on kyllä kaikissa numeroilla näytettävissä kiekkamittareissa.
Niin ja ainakin 700:ssa Alterrassa mittaristo on etukuomun päällä eikä tuolleen ohjaustangossa niinkuin tässä. .
Alotan vaikka mittaristosta.

Näissä on mun aikasempiin laitteisiin nähden melko monipuolinen mittaristo.
Noihin näytön kolmeen kerrokseen saa valittua aikalailla kaikenlaista.
Ylös nopeus, kello tai kierrokset. Keskelle nopeus, kierrokset, kello, kokonaismatka, osamatka 1, osamatka 2 tai käyttötunnit.
Alas palkkinäyttöön moottorin lämpö, volttimittari, imuilman lämpö, polttoainemäärä tai käyntinopeus. Palkin saa vaihdettua numeronäytöksi.
Yksi vika siinä on joka on ollut kaikissa mönkijöissä ja kelkoissa mulla aiemminkin. Pimeässä pitkien merkkivalo on häiritsevän kirkas.
Mainittava myös että tuommonen numeronäyttö kierroslukumittarilla on lähinnä suuntaa antava. Tuhannet ja sadat näkyy, mutta loput on vaan sellasta numerosotkua ajossa. Sama homma on kyllä kaikissa numeroilla näytettävissä kiekkamittareissa.
Niin ja ainakin 700:ssa Alterrassa mittaristo on etukuomun päällä eikä tuolleen ohjaustangossa niinkuin tässä. .
Viimeksi muokannut frosty, 06 Loka 2017 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isokissa
Koukulla lähti vähän taas turhia painoja pois.

Pistetään koukku paikalleen sitte ku sitä tarvii. Normi ajoissa sille ei juuri tarvetta ole.
Astimien raudat on vielä työn alla. Kunhan tässä jokupäivä saan mönkän työmaalle niin saa ihan todellisen painon tuosta. Lisättävä siihen lukemaan vaan noi tähän mennessä pois raksitut painot, jota on kertynyt nyt yhteensä 14kg.

Pistetään koukku paikalleen sitte ku sitä tarvii. Normi ajoissa sille ei juuri tarvetta ole.
Astimien raudat on vielä työn alla. Kunhan tässä jokupäivä saan mönkän työmaalle niin saa ihan todellisen painon tuosta. Lisättävä siihen lukemaan vaan noi tähän mennessä pois raksitut painot, jota on kertynyt nyt yhteensä 14kg.
Viimeksi muokannut frosty, 06 Loka 2017 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT