ON hankala kertoa mitä toisen pitäisi tehdä ja millä osilla,varsinkaan kun vielä puhutaan laitteesta joka ei ole valmis,saati alkanut,ja lopputulos vielä ihan pimennossa. Eikös naminamiin saa eri merkeiltä variaattoreja? STM on varmaan hyvä , mutta edelleen on suunniteltu vapaastihengittävälle koneelle joka janoaa kierroksia päästäkseen tehoalueelle.RAJU kirjoitti: ps. aika niukalti tulee tietoa, kerrotaan että pitää tehdä vari-modi, mutta ei millä osilla?
Tuntuu että ahdettuja laitteita on muillakin, mutta siihen jaettu tieto loppuu.
Ehkä näin hyvä, pääsen tekemään oman projekkin puhtaalta pöydältä... maksan sitten kaikki oppirahat myös itse. Reilua?
Toiminnaltaan voisi olla 2-variaattori varmaan vakiokin, mut sinne pitäis saada Helix , joka ruokkii matalammille kierroksille ( lue vakio renkaille) esimerkiksi alaspäin vaihtaessa , ja varsinkin vedon tullessa takaisin. Eikös Dalton myy vakio variin helix + jousia? En henk kohtaisesti ole naminami miehiä, vaikkakin niitä rapannut, en ole perehtynyt STM korvaavaan, että mikä siitä tekee paremman.
Kakkos vari täytyy kuitenkin sovittaa muutettuun ykköseen.
Ykköseen Jousen alemmalla luvulla kytkentäkierrokset kohdalleen, jälkimmäisellä keskialueen toiminta kohdalleen eli vähän löysentää, että siirtää voimaa matalemmilla kierroksilla koska väntömomentti on parhaimmillaan siellä. Turhaan tehdä tapissa huutavaa vehjettä.
Kakkosella sit sovittaa , mahdollisesti helix ramppi pitäisi loppupäästä saada jyrkemmäksi, että vaihtaa nopeammin isommalle , vastaavasti jousi pikkaisen jäykempi se ensimmäinen lukema, että saadaan nopeasti reagoiva , mutta se jälkimmäinen lukema löysempi, että ykkönen jaksaa nousta sitten loppuun asti ilman että varin lämpötila huitelee pilvissä.
ITSE jos tekisin , vakioilla kasaan. Kone säätöihin ja gopro kans kiihdyttelemään. Lähtökierrokset ylös paperille , vetokierrokset ylös paperille(Eli mihin kierrokset nousee nopeasti, mutta pysyy siinä kiihdytyksen aikana, ennenkuin nousee maximi vauhdin tullessa vastaan) oman maun mukaan lisää kierroksia tai vähemmän kierroksia.
Vetokierroksia laskea sitten hieman alemmas(mahdollisesti) jos koneen luonne on keskialueella vetävä. Painot raskaammaksi samalla.
Sit kakkosen kans sama jumppa. Uudelleen kameran kans ajelematan , kierrokset ylös ja tunnostella vaihdejarrulla ja uudelleen kaasuttamalla mille tuntuu, ja muokata maun mukaan.
STM on siit hyvän näköinen vari(just googletin) että on vähän kuin Team type, eli vaihdettavalla helixillä ja jämyn nköiset rullat.
Kuten lukemalla voit todeta, ei ole oikotietä onneen, ellei joku jo ole sitä tehnyt, Omani kans tein tällaista jumppaa, ja makea tuli. Samalla huomasi että kuinka paljon siellä keskialueella on voimaa verrattuna vapariin.
Toisille riittää vakio variaattori, siksi juuri niin että testaa ensin, voit jopa tykätä siitä vakiosta, olettaen että remmi pitää. Toisille ei, ja siitä se ajatus sitten lähtee.
Yksinkertaisin testata se moottorin luonne on että survasee koeajon jälkeen suoraan reilusti raskaammat painot ykköseen ja käy ajamassa, sen kyllä huomaa onko millä alueella koneen luonne.
Lopuksi kun videoita on kertynyt, on hyvä vertailla että mikä vaikuttaa mihinkin ja kuin paljon.
Perusoppia:
kaikki vaikuttaa kaikkeen , ja kaikkeen voi tottua paitsi jääpuikkoon perseessä , se sulaa ennenkuin siihen tottuu
