
Jarzan Kuvakirja
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2310
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Jarzan Kuvakirja
Vielä jos on luvat hakea hirvi pois mönkijällä niin hyvä homma. Säästyy hikeä ja ärräpäitä parempaan käyttöön 

-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Jarzan Kuvakirja
Asiallisia kuvia, mutta oudon tummia. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Jarzan Kuvakirja
kiitos, osa on tummia ihan siksi että on ollut hämärää. Eikä noi nyt yleisesti mun näytöllä kovin tummiakaan ole, näyttö kalibroitu koska sillä editoidaan myös asiakkaille toimitettavia kuvia.
Re: Jarzan Kuvakirja
Joo on melkein kaikkialla lupa hakea hirvet koneella pois kun vaan muistaa katsoa reitin ettei taimille/puille käy kalpaten mutta sehän nyt onkin itsestäänselvää perusasiaa.Pappi kirjoitti:Vielä jos on luvat hakea hirvi pois mönkijällä niin hyvä homma. Säästyy hikeä ja ärräpäitä parempaan käyttöön
Tosin meillä on usemmilla paikoilla toi maasto sen verran haastavaa ettei ajaa mönkijällä. Louhikkoa, kannokkoa jne. Ja tollanen mätästetty metsäpohja jossa on aluspuu raivattu ja jätetty maahan on myös ihan pirullista ajaa näillä maavaroilla.
Tnään kävin tarkistamassa yhden istututsyömaan ja muistelin että pääsen näppärästi ajamaan sinne perille vanhaa ajouraa. Meinaskin tulla probleemi kun helpohkoksi muistelemallani polulla tulikin vataan tuommosia reilu puolen metrin korkeita kivirappusia. Ekan pääsin kiertämään mutta toisessa, yllätys, olikin haastetta kun yli ei päässyt eikä kiertämään ja niin ahdas paikka ettei saanut konetta ympärikään. Peruuttamalla siis takaisin paikkaan jossa sain koneen ympäri. Loppu matka sitten kävellen. Ainakin mun ajotaidoille tossa oli vähän turhan paljon haastetta.
Re: Jarzan Kuvakirja
Tänään tuli Cfmotoon pientä päivitystä.
Huoltoliikkeessä asenenttiinkauppaan kuuluneet lämpökahvat. Samalla asennutin työvaloille katkaisijan.
Illalla sitten ruuvailin työvalot paikoilleen. Nyt näkee puuhastella.




Huoltoliikkeessä asenenttiinkauppaan kuuluneet lämpökahvat. Samalla asennutin työvaloille katkaisijan.
Illalla sitten ruuvailin työvalot paikoilleen. Nyt näkee puuhastella.




- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Jarzan Kuvakirja
Otahan noista takavaloista kuva ilman sähköjä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Jarzan Kuvakirja
Pyynnöstä vielä perävalokuva ilman valoja


Re: Jarzan Kuvakirja
Vähän valokuviokuvaa kun pääsin sopivassa paikassa kuvaamaan nämä. Ihan kohtuu hyvät on nämä cfmoton omat led-ajovalot.
Lähivalot:

Kaukovalot:

Työvalot:

Lähi+työvalot

Peruutusvalo:

Lähivalot:

Kaukovalot:

Työvalot:

Lähi+työvalot

Peruutusvalo:

Re: Jarzan Kuvakirja
Edit: Kuvat lisätty
Kömpijä sai tänään kynnet tassuihin. Kiinasta aliexpressiltä tilasin kasan nastoja, itseasiassa 300 kpl 4mmx12mm karbidi kärjellä mainosti kiinalainen kauppias. Hintaa nastapaketille tuli kaikkiaan n. 30€. ja paketti saapui parissa viikossa.
CFMoton ensiasennusrengas on vähän hankala nastan sijoitukselle koska renkaan paloissa on keskellä muutaman millin syvennys. Sen ansiosta tämä rengas on jo siltään melko pitävä. Jäisten kelien ja pajon maantieajon takia mieli teki kuitenkin varmistaa renkaan pitävyyttä. Ketjuja ei kuitenkaan viitsi käyttää (eikä kai saisikaan, vai?) kun tuote valtatie 24:ää tulee aika usein sahattua edestakaisin sellaisen 25-30 km matkan. Tuolla matkalla ja n.50-60km nopeudessa ei taida ketjut olla oikea vaihtoehto.
Takarenkaisiin sain mahtumaan 60 nastaa kumpaankin. etusiin meni suunnilleen 50/rengas. Samalla totesin että on päässyt ilmaa karkaamaan ja toinen eturengas oli kulunut ilmeisesti ilmanpuutteen takia hiukan epätasaisesti.
Ajettavuus liukkaalla parani kyllä selvästi. Tuolla jäisellä tiellä uskalsi jopa ajaa takatuupparimodessa ihan rennosti. Nelivedolla kulku ja ohjattavuus oli jopa erinomainen.



Kömpijä sai tänään kynnet tassuihin. Kiinasta aliexpressiltä tilasin kasan nastoja, itseasiassa 300 kpl 4mmx12mm karbidi kärjellä mainosti kiinalainen kauppias. Hintaa nastapaketille tuli kaikkiaan n. 30€. ja paketti saapui parissa viikossa.
CFMoton ensiasennusrengas on vähän hankala nastan sijoitukselle koska renkaan paloissa on keskellä muutaman millin syvennys. Sen ansiosta tämä rengas on jo siltään melko pitävä. Jäisten kelien ja pajon maantieajon takia mieli teki kuitenkin varmistaa renkaan pitävyyttä. Ketjuja ei kuitenkaan viitsi käyttää (eikä kai saisikaan, vai?) kun tuote valtatie 24:ää tulee aika usein sahattua edestakaisin sellaisen 25-30 km matkan. Tuolla matkalla ja n.50-60km nopeudessa ei taida ketjut olla oikea vaihtoehto.
Takarenkaisiin sain mahtumaan 60 nastaa kumpaankin. etusiin meni suunnilleen 50/rengas. Samalla totesin että on päässyt ilmaa karkaamaan ja toinen eturengas oli kulunut ilmeisesti ilmanpuutteen takia hiukan epätasaisesti.
Ajettavuus liukkaalla parani kyllä selvästi. Tuolla jäisellä tiellä uskalsi jopa ajaa takatuupparimodessa ihan rennosti. Nelivedolla kulku ja ohjattavuus oli jopa erinomainen.



Re: Jarzan Kuvakirja
Tänään olikin sitten ensimmäinen oikea talvipäivä täällä Keski-Suomessa. Yön oli tuiskuttanut lunta ja tiet sopivasti jäässä, onhan renkaissa nyt nastat.
Aamu alkoi taas vuttuun viikonlopun tapaan siirtymällä Kuhmoisiin valtatie 24:ää pitkin n.25 km matkan. Perillä sitten ajelua paikallisilla sorateillä ja metsäautoteillä. Paikoin pohjalla pintaan pakkaantunutta lunta ja uria. Siis päivä hirvenmetsästyksen parissa.
CFMoton värityshän sopii mainiosti hirvenmetsästykseen.
Ase kulkee tavaraboksin eteen kiinnitetyssä asekotelossa näppärästi ja on tietysti aina lataamaton ja tyhjä, myös tuossa kuvassa nojatessaan ajokkiin.
Metsästyslakihan sanoo nykyään aseen kuljettamisesta mönkijällä. Sitä saa kuljettaa kotelossa teitä pitkin. Maastossa aseenkuljettaminen mönkijällä on kielletty paitsi jos se kuljetetaan maastoreitin päässä olevalle metsästysmajalle.


Tottakai koska ollaan hirvenmetsästyksessä on mönkijää käytetty myös kaadettujen hirvien hakuun. Meillä on käytössä vetopulkka mutta tällä kertaa se ei ollut mukana. Hirvi kyllä seurasi sammalpohjaisella lumisella maastouralla nätisti. Koska jouduin ajamaan maastossa piti ase jättää kotelosta kaverin autoon odottamaan hirvenhakureissun ajaksi.

Nastarenkaisiin olen tyytyväinen. Pito on hyvä. CFMoton tehdasasennusrenkaat on kyllä melko hyvät pidoltaan mutta nastojen kanssa tuolla saattoi ajaa ihan mukavasti jopa takavetoisenakin.
Aamu alkoi taas vuttuun viikonlopun tapaan siirtymällä Kuhmoisiin valtatie 24:ää pitkin n.25 km matkan. Perillä sitten ajelua paikallisilla sorateillä ja metsäautoteillä. Paikoin pohjalla pintaan pakkaantunutta lunta ja uria. Siis päivä hirvenmetsästyksen parissa.
CFMoton värityshän sopii mainiosti hirvenmetsästykseen.
Ase kulkee tavaraboksin eteen kiinnitetyssä asekotelossa näppärästi ja on tietysti aina lataamaton ja tyhjä, myös tuossa kuvassa nojatessaan ajokkiin.
Metsästyslakihan sanoo nykyään aseen kuljettamisesta mönkijällä. Sitä saa kuljettaa kotelossa teitä pitkin. Maastossa aseenkuljettaminen mönkijällä on kielletty paitsi jos se kuljetetaan maastoreitin päässä olevalle metsästysmajalle.


Tottakai koska ollaan hirvenmetsästyksessä on mönkijää käytetty myös kaadettujen hirvien hakuun. Meillä on käytössä vetopulkka mutta tällä kertaa se ei ollut mukana. Hirvi kyllä seurasi sammalpohjaisella lumisella maastouralla nätisti. Koska jouduin ajamaan maastossa piti ase jättää kotelosta kaverin autoon odottamaan hirvenhakureissun ajaksi.

Nastarenkaisiin olen tyytyväinen. Pito on hyvä. CFMoton tehdasasennusrenkaat on kyllä melko hyvät pidoltaan mutta nastojen kanssa tuolla saattoi ajaa ihan mukavasti jopa takavetoisenakin.
Re: Jarzan Kuvakirja
Tänään oli viimeinen hirvijahtipäivä ja ensimmäinen kunnon umpihankimöngintä. Aamusta lähdin ajamaan metsätien pätkää jos löytyis jälkiä. Hyvin cfmoto eteni hangessa. Ylämäissä joutu käyttämään eupäätä lukossa. Yhdessä paikassa menee vesijuoksu tienyli notkossaniin ettei voinut ottaa vauhtia heti nousevaan ylämäkeen. Hyvä niin sillä muuten olis kömpijä ollutkin melko lujassa. Lunta oli meinaan kasaantunut mäkeen niin paljon että kun kone nousi hangen päälle oli pyörien alapuolella vielä tostakymmentä senttiä lunta. Tässä kohtaa mulle realisoitui yhden tärkeän varusteen puute. Kenttälapio pitää hommata. Käsin kaivamalla ja keikuttamalla pääsin pakittamaan irti ja uusi yritys ajolinjan huolellisemmalla valinalla mäki mentiin nätisti ylös.
Iltapäivällä jahdin päätyttyä kävin huvikseni ajelemassa omia metsäteitä ja vähän kokeilemassa rajoja. Reitillä muutama haastava nousu, jopa lähes 45astetta pienen pätkän. Hyvin noustiin ylön kun vaan malttoi pitää kaasun rauhallisena. Missähän vaiheessa pitää harkita ketjuja pyöriin?



Iltapäivällä jahdin päätyttyä kävin huvikseni ajelemassa omia metsäteitä ja vähän kokeilemassa rajoja. Reitillä muutama haastava nousu, jopa lähes 45astetta pienen pätkän. Hyvin noustiin ylön kun vaan malttoi pitää kaasun rauhallisena. Missähän vaiheessa pitää harkita ketjuja pyöriin?



Re: Jarzan Kuvakirja
Black friday alennuksesta tuli ostettua tuommonen puskulevy. Tarkoituss oli kyllä rakentaa sille vetokoukkukiinnitteinen runko mutta hitsauspaikan puutteessa se homma saa odottaa keväisempiä hitsauskelejä. Kiinnittelin siis auran sen omilla kiinnikkeillä alatukivarsiin. Tottakai somen ihmeellisessä maailmassa alkoi kauhea hyökkäys ettei tuollaista pidä missään tapauksessa tehdä, tukivarret menee solmuun ja viimein varmaan koko kone räjähtää.
Tietysti jos tapana on koittaa ajaa täysillä päin lumipenkkaa. Maltti on valttia auraushommissakin ja koneet pysyy kunnossa.
Alatukivarsiin kiinnityksessä varjopuolena on laitteen alla poikittain oleva palkki joka vastustaa kulkua aika vähässäkin hangessa. Onneksi se kuitenkin irtoaa sieltä parilla sokalla jos mielii metsään möyrimään.



Tietysti jos tapana on koittaa ajaa täysillä päin lumipenkkaa. Maltti on valttia auraushommissakin ja koneet pysyy kunnossa.
Alatukivarsiin kiinnityksessä varjopuolena on laitteen alla poikittain oleva palkki joka vastustaa kulkua aika vähässäkin hangessa. Onneksi se kuitenkin irtoaa sieltä parilla sokalla jos mielii metsään möyrimään.



Re: Jarzan Kuvakirja
Vinssin päivitystä tänään.
Lumenauraushommia on tullutkin tehtyä. Hyvä kone on siihen hommaan. Renkaat nastoitettuna on kyllä hyvä pito ja L-vaihteella voimaakin ihan riittävästi.
Vinssissä on vakiona teräsvaijeri. Se kytkettynä suoraan lumiauran nostolenkkiin ei olemihan fiksu idea. Cfmotossa on kunnollinen rullakita mutta kuitenkin vaijeri kulkee sen yli melko jyrkällä mutkalla. Tämän seurauksena vaijeri alkaa melkoian rispaantumaan. Rispaantunut vaijeri myös kulutti ikävästi rullakidan alemman rullan.
Tänään kävin hakemassa uuden vinssiköyde. Paikallisessa tarvikekeskuksessa olikin hyllyssä 15m * 5mm dyneemaköysi jossa koukkua varten koussi valmiina, hinta n. 26€. Saah sähdä miten halpisköysi kestää.
Köyden pujottaminen vinssin kelan reikään olikin jännä homma. Cfmoton vinssissä on kelan läpi reikä vaijerille ja vaijeri lukittu tuon ”putken” keskeltä pidätinruuvilla (2mm kuusiokoloavaimella). Köyden päätä piti vähän ohentaa ja niputtaa kutistesukalla jonka jätin sen verran pitkäksi yli köyden pään että sillä oli helppo vetää köyden pää reiän läpi. Samalla laitoin pylpyräkoukun lumiauraan jotta nosto kevenisi. Hyvä ratkaisu ja toivottavasti myös pidentää köyden käyttöikää.
Tässä vanha vaijeri ja rullakita. Vaijerissa näkyy hyvin litistyneet kohdat. Tämä on se teräsvaijerin heikkous kun aina vinssatessa ei pysty sitä niin ohjailemaan kelalle järjestykseen. Noista se sitten katkeaa kun on tosipaikka.

Uusi köysi ja uusi rullakita. Köysi kulkee auraan kiinnitetyn pylpyrän kautta niin vinssin kuormitus puolittuu. Tämä pitäisi jokaisen lumiauran käyttäjän tehdä.

Lumenauraushommia on tullutkin tehtyä. Hyvä kone on siihen hommaan. Renkaat nastoitettuna on kyllä hyvä pito ja L-vaihteella voimaakin ihan riittävästi.
Vinssissä on vakiona teräsvaijeri. Se kytkettynä suoraan lumiauran nostolenkkiin ei olemihan fiksu idea. Cfmotossa on kunnollinen rullakita mutta kuitenkin vaijeri kulkee sen yli melko jyrkällä mutkalla. Tämän seurauksena vaijeri alkaa melkoian rispaantumaan. Rispaantunut vaijeri myös kulutti ikävästi rullakidan alemman rullan.
Tänään kävin hakemassa uuden vinssiköyde. Paikallisessa tarvikekeskuksessa olikin hyllyssä 15m * 5mm dyneemaköysi jossa koukkua varten koussi valmiina, hinta n. 26€. Saah sähdä miten halpisköysi kestää.
Köyden pujottaminen vinssin kelan reikään olikin jännä homma. Cfmoton vinssissä on kelan läpi reikä vaijerille ja vaijeri lukittu tuon ”putken” keskeltä pidätinruuvilla (2mm kuusiokoloavaimella). Köyden päätä piti vähän ohentaa ja niputtaa kutistesukalla jonka jätin sen verran pitkäksi yli köyden pään että sillä oli helppo vetää köyden pää reiän läpi. Samalla laitoin pylpyräkoukun lumiauraan jotta nosto kevenisi. Hyvä ratkaisu ja toivottavasti myös pidentää köyden käyttöikää.
Tässä vanha vaijeri ja rullakita. Vaijerissa näkyy hyvin litistyneet kohdat. Tämä on se teräsvaijerin heikkous kun aina vinssatessa ei pysty sitä niin ohjailemaan kelalle järjestykseen. Noista se sitten katkeaa kun on tosipaikka.

Uusi köysi ja uusi rullakita. Köysi kulkee auraan kiinnitetyn pylpyrän kautta niin vinssin kuormitus puolittuu. Tämä pitäisi jokaisen lumiauran käyttäjän tehdä.

Re: Jarzan Kuvakirja
Olenpas ollut laiska, ei päivityksiä sitten helmikuun 
No, korjataas.
Keväällä piti tehdä peltomaan kuntoarvioinnit niin mikäs sen mukavampi tekosyy lähteä ajelemaan. Varsinkin kun oon tällanen tuore viljelijä
Pitäähän noi omat pellot tuntea.
25.4.2018
[/url]

No, korjataas.
Keväällä piti tehdä peltomaan kuntoarvioinnit niin mikäs sen mukavampi tekosyy lähteä ajelemaan. Varsinkin kun oon tällanen tuore viljelijä

Pitäähän noi omat pellot tuntea.
25.4.2018

Viimeksi muokannut JarzaS, 25 Elo 2018 02:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.