Jarzan Kuvakirja

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vielä jos on luvat hakea hirvi pois mönkijällä niin hyvä homma. Säästyy hikeä ja ärräpäitä parempaan käyttöön :D
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Asiallisia kuvia, mutta oudon tummia. :(
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

kiitos, osa on tummia ihan siksi että on ollut hämärää. Eikä noi nyt yleisesti mun näytöllä kovin tummiakaan ole, näyttö kalibroitu koska sillä editoidaan myös asiakkaille toimitettavia kuvia.
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Pappi kirjoitti:Vielä jos on luvat hakea hirvi pois mönkijällä niin hyvä homma. Säästyy hikeä ja ärräpäitä parempaan käyttöön :D
Joo on melkein kaikkialla lupa hakea hirvet koneella pois kun vaan muistaa katsoa reitin ettei taimille/puille käy kalpaten mutta sehän nyt onkin itsestäänselvää perusasiaa.
Tosin meillä on usemmilla paikoilla toi maasto sen verran haastavaa ettei ajaa mönkijällä. Louhikkoa, kannokkoa jne. Ja tollanen mätästetty metsäpohja jossa on aluspuu raivattu ja jätetty maahan on myös ihan pirullista ajaa näillä maavaroilla.
Tnään kävin tarkistamassa yhden istututsyömaan ja muistelin että pääsen näppärästi ajamaan sinne perille vanhaa ajouraa. Meinaskin tulla probleemi kun helpohkoksi muistelemallani polulla tulikin vataan tuommosia reilu puolen metrin korkeita kivirappusia. Ekan pääsin kiertämään mutta toisessa, yllätys, olikin haastetta kun yli ei päässyt eikä kiertämään ja niin ahdas paikka ettei saanut konetta ympärikään. Peruuttamalla siis takaisin paikkaan jossa sain koneen ympäri. Loppu matka sitten kävellen. Ainakin mun ajotaidoille tossa oli vähän turhan paljon haastetta.
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Tänään tuli Cfmotoon pientä päivitystä.
Huoltoliikkeessä asenenttiinkauppaan kuuluneet lämpökahvat. Samalla asennutin työvaloille katkaisijan.
Illalla sitten ruuvailin työvalot paikoilleen. Nyt näkee puuhastella.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Otahan noista takavaloista kuva ilman sähköjä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Pyynnöstä vielä perävalokuva ilman valoja

Kuva
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Vähän valokuviokuvaa kun pääsin sopivassa paikassa kuvaamaan nämä. Ihan kohtuu hyvät on nämä cfmoton omat led-ajovalot.

Lähivalot:
Kuva

Kaukovalot:
Kuva

Työvalot:
Kuva

Lähi+työvalot
Kuva

Peruutusvalo:
Kuva
osku81
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 08 Joulu 2014 18:10
Mönkijä:: Cfmoto Cforce 450

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja osku81 »

Hyviä kuvia. :) Myöskin mielenkiintoista luettavaa.
ex: Ac automatic 4x4 400
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Edit: Kuvat lisätty
Kömpijä sai tänään kynnet tassuihin. Kiinasta aliexpressiltä tilasin kasan nastoja, itseasiassa 300 kpl 4mmx12mm karbidi kärjellä mainosti kiinalainen kauppias. Hintaa nastapaketille tuli kaikkiaan n. 30€. ja paketti saapui parissa viikossa.
CFMoton ensiasennusrengas on vähän hankala nastan sijoitukselle koska renkaan paloissa on keskellä muutaman millin syvennys. Sen ansiosta tämä rengas on jo siltään melko pitävä. Jäisten kelien ja pajon maantieajon takia mieli teki kuitenkin varmistaa renkaan pitävyyttä. Ketjuja ei kuitenkaan viitsi käyttää (eikä kai saisikaan, vai?) kun tuote valtatie 24:ää tulee aika usein sahattua edestakaisin sellaisen 25-30 km matkan. Tuolla matkalla ja n.50-60km nopeudessa ei taida ketjut olla oikea vaihtoehto.
Takarenkaisiin sain mahtumaan 60 nastaa kumpaankin. etusiin meni suunnilleen 50/rengas. Samalla totesin että on päässyt ilmaa karkaamaan ja toinen eturengas oli kulunut ilmeisesti ilmanpuutteen takia hiukan epätasaisesti.
Ajettavuus liukkaalla parani kyllä selvästi. Tuolla jäisellä tiellä uskalsi jopa ajaa takatuupparimodessa ihan rennosti. Nelivedolla kulku ja ohjattavuus oli jopa erinomainen.

Kuva

Kuva

Kuva
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Tänään olikin sitten ensimmäinen oikea talvipäivä täällä Keski-Suomessa. Yön oli tuiskuttanut lunta ja tiet sopivasti jäässä, onhan renkaissa nyt nastat.
Aamu alkoi taas vuttuun viikonlopun tapaan siirtymällä Kuhmoisiin valtatie 24:ää pitkin n.25 km matkan. Perillä sitten ajelua paikallisilla sorateillä ja metsäautoteillä. Paikoin pohjalla pintaan pakkaantunutta lunta ja uria. Siis päivä hirvenmetsästyksen parissa.
CFMoton värityshän sopii mainiosti hirvenmetsästykseen.
Ase kulkee tavaraboksin eteen kiinnitetyssä asekotelossa näppärästi ja on tietysti aina lataamaton ja tyhjä, myös tuossa kuvassa nojatessaan ajokkiin.
Metsästyslakihan sanoo nykyään aseen kuljettamisesta mönkijällä. Sitä saa kuljettaa kotelossa teitä pitkin. Maastossa aseenkuljettaminen mönkijällä on kielletty paitsi jos se kuljetetaan maastoreitin päässä olevalle metsästysmajalle.
Kuva
Kuva

Tottakai koska ollaan hirvenmetsästyksessä on mönkijää käytetty myös kaadettujen hirvien hakuun. Meillä on käytössä vetopulkka mutta tällä kertaa se ei ollut mukana. Hirvi kyllä seurasi sammalpohjaisella lumisella maastouralla nätisti. Koska jouduin ajamaan maastossa piti ase jättää kotelosta kaverin autoon odottamaan hirvenhakureissun ajaksi.
Kuva

Nastarenkaisiin olen tyytyväinen. Pito on hyvä. CFMoton tehdasasennusrenkaat on kyllä melko hyvät pidoltaan mutta nastojen kanssa tuolla saattoi ajaa ihan mukavasti jopa takavetoisenakin.
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Tänään oli viimeinen hirvijahtipäivä ja ensimmäinen kunnon umpihankimöngintä. Aamusta lähdin ajamaan metsätien pätkää jos löytyis jälkiä. Hyvin cfmoto eteni hangessa. Ylämäissä joutu käyttämään eupäätä lukossa. Yhdessä paikassa menee vesijuoksu tienyli notkossaniin ettei voinut ottaa vauhtia heti nousevaan ylämäkeen. Hyvä niin sillä muuten olis kömpijä ollutkin melko lujassa. Lunta oli meinaan kasaantunut mäkeen niin paljon että kun kone nousi hangen päälle oli pyörien alapuolella vielä tostakymmentä senttiä lunta. Tässä kohtaa mulle realisoitui yhden tärkeän varusteen puute. Kenttälapio pitää hommata. Käsin kaivamalla ja keikuttamalla pääsin pakittamaan irti ja uusi yritys ajolinjan huolellisemmalla valinalla mäki mentiin nätisti ylös.
Iltapäivällä jahdin päätyttyä kävin huvikseni ajelemassa omia metsäteitä ja vähän kokeilemassa rajoja. Reitillä muutama haastava nousu, jopa lähes 45astetta pienen pätkän. Hyvin noustiin ylön kun vaan malttoi pitää kaasun rauhallisena. Missähän vaiheessa pitää harkita ketjuja pyöriin?

Kuva

Kuva

Kuva
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Black friday alennuksesta tuli ostettua tuommonen puskulevy. Tarkoituss oli kyllä rakentaa sille vetokoukkukiinnitteinen runko mutta hitsauspaikan puutteessa se homma saa odottaa keväisempiä hitsauskelejä. Kiinnittelin siis auran sen omilla kiinnikkeillä alatukivarsiin. Tottakai somen ihmeellisessä maailmassa alkoi kauhea hyökkäys ettei tuollaista pidä missään tapauksessa tehdä, tukivarret menee solmuun ja viimein varmaan koko kone räjähtää.
Tietysti jos tapana on koittaa ajaa täysillä päin lumipenkkaa. Maltti on valttia auraushommissakin ja koneet pysyy kunnossa.
Alatukivarsiin kiinnityksessä varjopuolena on laitteen alla poikittain oleva palkki joka vastustaa kulkua aika vähässäkin hangessa. Onneksi se kuitenkin irtoaa sieltä parilla sokalla jos mielii metsään möyrimään.

Kuva

Kuva

Kuva
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Vinssin päivitystä tänään.
Lumenauraushommia on tullutkin tehtyä. Hyvä kone on siihen hommaan. Renkaat nastoitettuna on kyllä hyvä pito ja L-vaihteella voimaakin ihan riittävästi.
Vinssissä on vakiona teräsvaijeri. Se kytkettynä suoraan lumiauran nostolenkkiin ei olemihan fiksu idea. Cfmotossa on kunnollinen rullakita mutta kuitenkin vaijeri kulkee sen yli melko jyrkällä mutkalla. Tämän seurauksena vaijeri alkaa melkoian rispaantumaan. Rispaantunut vaijeri myös kulutti ikävästi rullakidan alemman rullan.
Tänään kävin hakemassa uuden vinssiköyde. Paikallisessa tarvikekeskuksessa olikin hyllyssä 15m * 5mm dyneemaköysi jossa koukkua varten koussi valmiina, hinta n. 26€. Saah sähdä miten halpisköysi kestää.
Köyden pujottaminen vinssin kelan reikään olikin jännä homma. Cfmoton vinssissä on kelan läpi reikä vaijerille ja vaijeri lukittu tuon ”putken” keskeltä pidätinruuvilla (2mm kuusiokoloavaimella). Köyden päätä piti vähän ohentaa ja niputtaa kutistesukalla jonka jätin sen verran pitkäksi yli köyden pään että sillä oli helppo vetää köyden pää reiän läpi. Samalla laitoin pylpyräkoukun lumiauraan jotta nosto kevenisi. Hyvä ratkaisu ja toivottavasti myös pidentää köyden käyttöikää.

Tässä vanha vaijeri ja rullakita. Vaijerissa näkyy hyvin litistyneet kohdat. Tämä on se teräsvaijerin heikkous kun aina vinssatessa ei pysty sitä niin ohjailemaan kelalle järjestykseen. Noista se sitten katkeaa kun on tosipaikka.
Kuva

Uusi köysi ja uusi rullakita. Köysi kulkee auraan kiinnitetyn pylpyrän kautta niin vinssin kuormitus puolittuu. Tämä pitäisi jokaisen lumiauran käyttäjän tehdä.
Kuva
JarzaS
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Heinä 2017 00:37
Mönkijä:: Cfmoto cforce450
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarzan Kuvakirja

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Olenpas ollut laiska, ei päivityksiä sitten helmikuun :(

No, korjataas.

Keväällä piti tehdä peltomaan kuntoarvioinnit niin mikäs sen mukavampi tekosyy lähteä ajelemaan. Varsinkin kun oon tällanen tuore viljelijä ;)
Pitäähän noi omat pellot tuntea.
25.4.2018

Kuva[/url]
Viimeksi muokannut JarzaS, 25 Elo 2018 02:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin