

Nämä 1gen Ärrät olivat ilmajäähdytteisiä 250cc 2T koneita. Puristussuhde on tosi matala 6,6/1 ja pelkästään kantta laskemalla näistä sai heti irti enemmän. Vakio koneessa on virityspotentiaalia varmasti ihan omiin tarpeisiin. Näyttäisi siltä että sylinterin kanavat olisi ainakin hyvä muotoilla paremmin virtaaviksi. Siitä onkin aikaa pian 20v kun on viimeksi 2T laitteiden kanssa pelannut, tää on mukavasti paluu siihen mopoikään. Honda teki näihin joitakin omia bigbore kittejään, kuten myös DG ja Mugen. DG teki myös matalampia kansia tähän moottoriin. Jos joku alkuperäinen virityssatsi eteen tulee, ei varmaan voi vastustaa kiusausta. Meinaa jo nyt lähtee tilaukseen vaikka ja mitä, vaikka en oo vielä ajanut Ärrällä metriäkään.
Perimätiedon mukaan Ärrän koneen olisi joku edellinen omistaja remontoinut. Kaasari oli sen verran sohlo etten alkanut edes kokeilemaan tätä käyntiin ennenku saan korvaavan kaasarin paikoilleen. Tuohon oli lisätty myös erillinen moottorikelkoista tuttu primerpumppu, jolla sais syötettyä bensaa suoraan imupuolelle kaasarin ohitse. Letkuliitos ei myöskään ollut tiivis joten ei tää oo voinut kovin hyvin käydä viime aikoina, imuvuotoa on ollut melkoisesti. Tuo primerpumppu saa nyt tässä kohtaa siirtyä todennäköisesti historiaan.

Ärrän etuhaarukassa ja takahaarukassa oli molemmissa väljyyttä ja kumpikaan akseli ei näyttänyt olevan suorassa runkoon nähden. Taka-akseli oli siinä kunnossa etten halunnut senkään takia ajaa tällä metriäkään, runko heilui tuuman suuntaansa akseliinsa nähden. Taka-akselia ja swingiä purkaessa on tullut mieleen sellainen ajatus, et tää laite on jossakin kohtaa ollut ihan palasina, kenties vuosia ja osista joitakin on hukkattu. Inspiraation iskiessä on laitettu laite kasaan niillä osilla mitä on saatunut vastaan tulemaan. Takahaarukkaan ja taka-akselille hommasi tietenkin laakerit saman tien ja samalla tuli tehtyä osien uudelleen maalaus omaa silmää miellyttävään sävyyn. Luulempa että värimaailmasta tulee jäämään tuo kulta kokonaan pois ja punaistakin korvaan osittain tollasella titaanin harmaalla.




Etupää vaati myös omaa lähempää tarkasteluaan. Syy etuhaarukan renkaan akselin "vääntymiselle" selveni pian. Etupää on jossakin vaiheessa ollut tosissaan mutkalla. Tämän etupää on ajettu joskus pahemman kerran solmuun. Alkuperäiset etupään muoviosat on hajonneet, etulokari on vaihtunut valmetin valmistamaan ja etulamppu on jostakin suzukista. Toista iskariputkea oli suoristettu lämmittämällä. No lämmittäessä putki on kutistunut ja sisällä oleva jousi on nalkannut tukevasti kiinni putken sisäseiniin. Ei siis ihme että eka 5cm iskarin vaimennusmatkasta oli ihan hengetön ja renkaan akseli veti itsensä vinoon.


Minäpä sitten näppäränä aloin etsimään kuumeisesti uutta osaa etupäähän. Ebaysta onnistuin löytämään sopivan hintaisen satsin etuiskareita joiden hyvä maineinen myyjä vakuutteli monisanaisesti kunnon olevan hyvä, ei kun uudet öljyt ja tiivisteet sisään ja kovaa ajoa. Totuus oli taas tarua ihmeellisempi. Kumpikin iskari oli ryytynyt ihan totaalisesti, öljystä ei ollut tietoakaan vaan sisältö oli mutaa, ruostetta ja jousen palasia. Toinen iskari oli myös kiero. Se suora taas oli jumittunut alapäästään niin pahasti, että siitä ei jäänyt käytettäväksi mitään. Kun sain kummastakin lioteltua jouset irti ja tarkemmin tutkittua vahingot päädyttiin myyjän kanssa koko kauppasumman palautukseen. Jäi itselle tietenkin postit ja tullit tappioksi, mut se on taas tätä harrastusta. Taas oli sitten aika etisä uusia osia. Nyt on jenkeistä tulossa yksi NOS iskariputki ja toista etsitään järkevällä hinnalla. Voi olla että käytän yhden noista jo olemassa olevasta neljästä putkesta Ärrässä paikoillaan jos täysin ehjää putkea ei ala lähiaikoina löytymään. Sain suoristettua yhden putkista about toleransseihin, mutta sekin on kyllä vaihdettava heti kun uusi vastaan tulee.
Tehtävälista tuon laitteen suhteen on alaknut muotoutumaan aika pitkäksi, mutta ei tätä tarvitse kiireellä kasaan laittaa onneksi. Kunnostelen pisteosia pikkuhiljaa kuntoon sitä mukaa kun ennätän.


Uudet hiilikuitu läpätkin saapuivat. Vakioläpät ovat kyllä ehjät ja paikoillaan läppärungossa, mutta tämäkin on sellainen osa jota ei löydä sitten kun sellaiset joskus haluaa. Nyt ne on olemassa.

Seuraavaksi, kun vaan flunssasta selvitään, olis ajatus käydä läpi jarrut. Jarrulevyt on onneksi ok, mutta jarrusatulat on tainneet edellisessä remontissa mennä sekaisin, etupäässä on takapään jarrusatula ja toisin päin. Seisontajarrun osat on hukkuneet kokonaan jossakin vaiheessa, sen kuuluis olla taka-akselilla ja toimia vaijerin kanssa. Se vaijeri tuntuukin olevan sellainen kalliimman puoleinen harvinaisuus kuten niiden seisontajarrun muidenkin osien. Ehkä mä vielä bongaan takajarrusatulan tarvittavilla kilkkeillä ebaysta ja ostan sellaisen. Olkoon siihen asti tämä laitois vaikka ilman seisontajarrua.
Jos projekti kiinnostaa nii lisää kuvia löytyy täältä
https://elevator.kuvat.fi/kuvat/Honda+atc250r+-82/