Dillen nakertelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
latemies
4WD
Viestit: 122
Liittynyt: 16 Huhti 2012 22:38
Mönkijä:: Honda TRX 450R TL
Paikkakunta: Lahti

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja latemies »

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html

tosta voit kattoa että miltä noista näyttää :D
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Melkonen savotta tulpan vaihtoon... Tiedän jo valmiiksi et meikäläisellä menee hermot, kun murjoo kuttaperkkaa paikoilleen... Samalla kannattaa varmaan vaihtaa polttimot ja kaikki muukin vähääkään kauhtunut osa...
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Minun mielestäni tulppa näyttää hyvältä ja onpahan "keskiarvoa" ajettu jo tovi. Niinkuin oli puhetta, niin toihan on taltioinut sen talven 95 bensiininkin, joten pelkkä viina tulppa tuskin tummuu tuotakaan.

Toi tulppa-taulukko on klassikko ja mielestäni hyvä. Joskaan en ole noin "rossattuja" tulppia ikänä nähnyt. Laittaisin veikkauksen numerolle 19 - Yaguza.

:lol: tässä minu muhoksen tulppa.
Ajettu noin 7 litraa tavaraa näillä.
Kuva
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Se, mitä lupasin, niin vastaus on tässä suorana kopypastena. Laitoin kaikki kuvat näytille ja kerroin, mitä haetaan.

"On that plug, if he was running it and did a flying pass and shut it off, that plug looks pretty good. If he didnt do a pass or 2 first, then it doesnt mean anything. You have to get heat on the top end to read a plug, and that means making a couple of passes."

ei sanaakaan muuta, eli tulppatestiä se vaatii, että olisi satarosenttisen varma. :wink:
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja yaguza »

latemies kirjoitti:http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html

tosta voit kattoa että miltä noista näyttää :D
Melko karstasia on :D Jostain kun sais etanolille saman taulukon.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Pasi S. kirjoitti:Se, mitä lupasin, niin vastaus on tässä suorana kopypastena. Laitoin kaikki kuvat näytille ja kerroin, mitä haetaan.

"On that plug, if he was running it and did a flying pass and shut it off, that plug looks pretty good. If he didnt do a pass or 2 first, then it doesnt mean anything. You have to get heat on the top end to read a plug, and that means making a couple of passes."

ei sanaakaan muuta, eli tulppatestiä se vaatii, että olisi satarosenttisen varma. :wink:
Niinno motarin kautta en ajellut ennen sammutusta mutta melko reippaasti tuli avattua,
työmatkalla :arrow: pikkasen myöhässä :arrow: rekan ohitus :arrow: ja tankista roiskui etanolia huosuille :lol:
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Se meinaa sitä, että vanhalla tulpalla koneet kuumaksi, sitten uusi tulppa paikalleen, ja tuuttaa torvi auki isoimmalla vaihteella 5-6 sekkaa, sitten kytkin pohjaan, koneet seis ja kaasu edelleen pohjassa jarrutus. Sitten kone ympäri ja sama toiseen suuntaan töttöröt nutrin.
Sama, eli kykä pohjaan, kone seis kaasupohjassa, ja sitten jarrua.
Testitulppa irti ja taskuun... vanha paikalleen, ja sitten verstaalle kuvaamaan kierteet ja kärki, sitten kierteet leikaten irti ja tutkailemaan posliinin pohjaa.

Bubba sitä jo kertoikin, että idling will sillai up the readings. :lol:

Teen tämän sielä lentokentällä, jotta olen täysin varma, ettei yläkerta pala.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

tuossa..
http://www.enginebasics.com/Engine%20Ba ... Plugs.html

meinasin vaan, kun puhuit sen tulpan lämpöarvon muutoksesta.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Muuten tekisin tulppatestin kyllä mutta tuo kohta Testitulppa irti ja taskuun... vanha paikalleen ottaa noin 2h aikaa, ei tule tapahtumaan tämän laitteen kanssa.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja fr0z »

yaguza kirjoitti:Muuten tekisin tulppatestin kyllä mutta tuo kohta Testitulppa irti ja taskuun... vanha paikalleen ottaa noin 2h aikaa, ei tule tapahtumaan tämän laitteen kanssa.
Laajakaista lambda! :wink:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

yaguza kirjoitti:Muuten tekisin tulppatestin kyllä mutta tuo kohta Testitulppa irti ja taskuun... vanha paikalleen ottaa noin 2h aikaa, ei tule tapahtumaan tämän laitteen kanssa.
Joo mää muistin tuon, mutta kirjailin varuiks, jos joku joskus katsoo.
Tarvikemotissa Priuskalla Kalajoella on sellainen hyvä laajakaista, jota suositeltiin Pepsillekkin. hinta oli kohtuullinen eikä muistaakseni tarvitse kalibroida jnejnejne..
Veli repii kaiketi Innovaten juurineen irti ja hankkii sellaisen tilalle.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Pasi S. kirjoitti:
yaguza kirjoitti:Muuten tekisin tulppatestin kyllä mutta tuo kohta Testitulppa irti ja taskuun... vanha paikalleen ottaa noin 2h aikaa, ei tule tapahtumaan tämän laitteen kanssa.
Joo mää muistin tuon, mutta kirjailin varuiks, jos joku joskus katsoo.
Tarvikemotissa Priuskalla Kalajoella on sellainen hyvä laajakaista, jota suositeltiin Pepsillekkin. hinta oli kohtuullinen eikä muistaakseni tarvitse kalibroida jnejnejne..
Veli repii kaiketi Innovaten juurineen irti ja hankkii sellaisen tilalle.
Juu, Boschilta on tullut uusi anturi, joka kantaa nimeä Bosch LSU4.9. Sitä ei tarvitse ruuvata irti kalibroinnin ajaksi koska siinä on joku oma ilmatasku tms kalibrointi-ilmaa.

Tälläisessä paketissa se ainakin jo on -> http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7227

Perinteisellä LSU 4.2:sellakin hyvin vielä pärjää... ei se ole yhtään huonommaksi muuttunut kuin on ennenkään ollut. Toki uusi näyttää tarkemmin vielä laajemmalla alueella, mutta toki seokset pyritään samaan sinne alueelle jossa vanhempikin anturi "pärjää". :mrgreen:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja poke »

Missä kohtaa te noita antureita kalibroitte?

Meikäläinen kalibroi ne ainoastaan paikoilleen laitettaessa, säädän seoksia joutessani tarkemmiksi ja muun ajan saatan ajella muuten vaan, mutta antureita en enää kalibroi.
Tietysti sitten taas, kun laajakaista on ollut hyllyllä ja otetaan uudelleen käyttöön.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Tuossa se mistä höpötettiin...
Quote: Carolina Shaker

Whats the correct way to check spark plug color on alky ? is it brown like on gas or is it some other way
i am thinking of running my bike on alky ...
Thanks

Reading a alcohol tune-up using spark plugs is a very different than reading a gasoline tune-up on spark plugs. First major difference for alcohol is that you do not read the color off the porcelain around the center electrode. Air to fuel ratios within the combustion chamber are going to be read by the appearance of the metal base ring at the end of the threaded area of the plugs and the color of the first three threads of the spark plugs. The amount of ignition advance is still read as with gasoline plugs by the blue line on the plugs ground strap or sometimes referred to as the ground electrode.

An important note is that the spark plugs only reflect the tune-up that was in the motor just prior to finish line engine shutdown.

The fuel mixture and the ignition timing are totally intertwined as to the effecting the appearance of the spark plug ring at the of the threads and the EGT values. Changing the fuel to air ratio and changing the ignition will both change the combustion chamber temperature. The leaner the mixture or the more advanced the ignition the higher the combustion chamber temperature and the richer the mixture or the more retarded the ignition the lower the combustion chamber temperature. Remember the EGT sensor is outside the combustion chamber so it is only reading the exhaust gas/flame temperature. The more the ignition advance the lower the EGT and more the ignition is retarded the higher the EGT. This opposite effect is caused moving the heat or the flame out of the chamber into the exhaust with a retarded ignition and raising the temperature of the EGT. So having a high EGT because of retarded ignition can and will show less heat in the spark plugs.

It is highly recommended to pick a maximum ignition timing point that is known to be good for your particular engine setup and tune the mixture for that point. This way the tune-up is safe and you can retard the ignition to pull out power without drastically changing your fuel tune-up. You can always go back to the maximum power ignition point without damaging the engine.

Reading For Air Fuel Mixture

An important step first is to degrease the plugs by spraying the threaded end with brake cleaner to remove any deposits of oil that may have been put on the plug during shutdown or when the plug was removed from the head. Most of the spark plug manufactures that make plugs used for racing plate the spark plug shell with cadmium or zinc which oxidizes at a temperatures that corresponds to the correct operating range of the temperatures within the combustion chamber of a racing engine.

As one is tuning the motor and leaning the fuel system out the first part of the plating to start oxidizing will be the ground strap. This oxidation (burning) is uneven in progression around the ring at the end of the threaded part of the plug because the side of the plug ring that was closest to the exhaust gets hotter faster than the side of the plug ring that is closest to the intake . The result is a crescent of unburned cadmium that gets smaller as the engine is leaned out. When the cadmium is oxidized and has turned white across the entire face of the plug ring or countersink area just inside the ring the increased temperature then progresses down the side of the plug into the threaded area.

The peak performance is at the point where the cadmium or zinc plating oxidizes and turns white over about 90% of the plug ring and a small crescent of unburned plating is left on the ring. Burning 100% of the plating off the ring all the way down to the first thread will not result in any damage but will also not result in any increase in engine performance. There is a fairly large tuning range between the burned area being at 90% and being burned all the way down to the first thread. Using this large area will ensure that no damage is done to the engine. The next stage from this safe appearance is when the cadmium is burned down to the second thread and the ring loses its white appearance and picks up a greenish tint with small visible bubbles and the ground strap picks up rainbow colors (blues and green when held in the bright sunlight). The strap getting hot enough to exhibit rainbow colors is hot enough to start igniting the fuel mixture too soon and causes pre-ignition/detonation. As the plug gets hotter then sooner the mixture will ignite and this will result in the melting of the ground strap and possible breaking of the plugs porcelain and damage to the upper rod bearings.

By keeping good records of actual performance this peak performance point should be readily seen and matched to the indication on the spark plug ring. When the 90% white ring is obtained with the fastest MPH noted you are now ready to move on to adjusting the ignition timing.

Reading for Ignition Timing

Once the fuel mixture has been adjusted so that 90% of the plug ring is white and all the cylinders have been adjusted so that the white area are the same on all plugs the ignition timing can be now checked by reading the blue line on the ground strap of the plug.

Ignition timing is also directly responsible for the heat in the combustion chamber and therefore the color of the plug's ground strap is a tattletale sign of this temperature because it is thinner than anything else on the plugs and sits right out in the combustion chamber. The ignition timing can be checked by looking at the color of the plug's ground strap and the position of the "blue line" on the strap. The blue line really indicates the point at which the strap has reached annealing temperature of the metal. To help to understand this think of a bar of steel (ground strap) on a table that is being super heated with an acetylene torch at one of the tip ends. As the end heats up and the heat starts moving down the bar you will see a blue line across the bar at some point down the bar away from tip with the torch. This blue line reflects the temperature that is the annealing point of the metal. As the temperature increases the blue line moves further down the bar away from the torch. Similarly, the blue line moves down the spark plug ground strap as you put more heat in the engine.

Assuming that you have adjusted the alcohol fuel mixture correctly and if you are using gold colored ground strap like with an NGK spark plug then not enough timing will show the ground strap as still gold or going light gray maybe with a few bubbles on it after a run. As you advance the ignition and put heat in the engine the plug ground strap will turn darker gray. As the metal turns medium to dark gray you should start looking for the blue line (band) around the ground strap. Ideally, you want this blue line to be just above where the ground strap makes the sharp bend and above the weld. If you advance the ignition too far the blue will disappear off the strap and the strap will pick up rainbow colors (blues and greens). The next step beyond that is to start melting the strap from the tip end and detonation. When you are close to the correct timing then only change the timing by half a degree at a time. If you ignition system has the capability of adjusting the timing of each cylinder independently (ICT) then you can use that feature to have the blue line in the same position on all the plugs. First, adjust the basic timing to get as many of the plugs to have the blue line just at the sharp bend in the strap. Now adjust the ICT to move the blue line to the same point on the remaining plugs. Once all the plugs read the same you can advance the ignition a little at a time to put the blue line just above the weld on the strap or whatever point gives you the best performance.

If your timing is too far retarded then it maybe necessary as you adjust the timing to add a little more fuel to keep the crescent on the end of the plugs white for 90% of the area. Be very careful on adjusting timing because it does not take much change to make a lot of difference. I recommend limiting the changes to half a degree at a time. It is easier to set the timing at a known good degree for the type of engine and adjust and individual cylinder timing (MSD ICT) to balance out all the cylinders and then adjust the mixture to show the correct amount of white area on the metal ring of the plugs as explained above
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dillen nakertelua

Viesti Kirjoittaja yaguza »

poke kirjoitti:Missä kohtaa te noita antureita kalibroitte?

Meikäläinen kalibroi ne ainoastaan paikoilleen laitettaessa, säädän seoksia joutessani tarkemmiksi ja muun ajan saatan ajella muuten vaan, mutta antureita en enää kalibroi.
Tietysti sitten taas, kun laajakaista on ollut hyllyllä ja otetaan uudelleen käyttöön.
Joku muu voi vastata tohon, mulla on ainoastaan kapeakaista-mittari.


Nyt on ehjä tankki, taakse laparenkaat(kiitos mönkkä) ja eteen skootterin kumit(kiitos kastemadolle) vailla asennusta,
loma alkoikin sopivasti niin sehän tietää että ensviikolla metsästän pitkän hiekkamäjen jossa pääsee testaamaan uutta rengastusta.
Vastaa Viestiin