Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Pellikka
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Marras 2012 21:53
Mönkijä:: Dinli 450 -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Pellikka »

Jatketaan taas.

Kuva
Kuva

Kaasuvaijerin tilasin jo heti alkuun uuden mutta olikin väärä. Vanha siis takerteli eikä mikään ihme. Oli molemmista päistä rispaatunut ja tangon päässä enää yhellä säikeellä kiinni. Tuo kaasuvipu oli väännetty ja se sitte käänti vaijerin ja hankaus katkonu langat. Bilteman vaijerinkorjaussarjasta löytyi sopivat palat tuohon. Toinen sarjassa tuleva vaijeri kävi suoraan kaasarin päähän ja kuorihan jäi tietysti vanha. Kaasuvivun päästä piti tuon kotelon kantta hieman pirralla parannella että vaijerin nipan lukituspultti sopi olemaan. Ja kaasuvivun reikä piti 6,5mm poralla surauttaa, oli varmaan vaan kymmenyksen liian pieni :)

Kuva

Kahvalämppäreiks vaihdoin nyt Dice vastukset. Peukunlämmitin ei toiminu ostaessa, mutta mittasin ja vastusta näytti. Kytkin samaan katkasijaan noiden kahvanlämmittimien kanssa ja toimii. Sähköt näillekin vedin releen kautta ettei vie virtaa sillon kun ei ole virrat päällä virtalukolta. Hyvin tarttu omalla liimallaan ja päälle tuli Protaperin kahvakumit paineilman avustuksella laitettuna. Ilmaa vaan kumin alle tangon ja kumin välistä niin pullistuu ja saa paikalleen. Oli eri mukavan tuntuinen jo ajella.

Kuva

Tältä näytti kasattu tanko. Tuo etuvalo jäi tangosta pois ja mittareille ei vielä kerenny telinettä tekemään. Kaikki nippusiteillä kiinni nyt väliaikasen pysyvästi :lol: Tuo nopeusmittari ei näköjään kestä noin paljon kallistaa, ei näe mitään. Tosin ei häikäsekkään niin. Tangonpehmuste pitää vielä uusia ku on kuluneen näkönen.

Kuva

Kilvelle tein tuon näkösen telineen lattaraudasta kun vanha alkuperänen oli murtunu. Ois kohta ollu taas kilpi kateissa. Tähän on jo kerran jouduttu vaihtamaan tunnus ku kilpi pudonnu matkalle. Takavalo on kyllä niin surkeassa kunnossa ja poltin ei pysy kiinni ym. Pakko laittaa uus joku ledivalo tuohon, koittas rakennella vaan siististi. Tahtoo olla turhan pieniä kaikki mitä oon löytäny niin joutuu tuohon keksimään jotain peitelevyhommia.

Kuva

Etuvaloiksi rakensin kuitenkin jo tässä vaiheessa pyörään tarkotetuista tuplavaloista tuommoset systeemit. Purin tuplat irti toisistaan ja tein lattaraudasta ja huonekaluputkesta telineet, jotka tuli kiinni iskarin yläpään pulttien alle. Sai vilkutkin sopivasti samaan. Pitää vaan kaikki vilkutkin vaihtaa vielä jossain vaiheessa samanlaisiin ja uusiin. Nyt nuo vilkut on eriparia edessä ja takana. Maalasin nuo kuupat, jotka oli kromiset ja telineet Vht wrinkle plus ryppymaalilla. Pitkän valon pinni alkuperäsen johtosarjan liittimestä vissiin irtos heti mutta molemmat yhtäaikaa palaa nyt lyhyillä. Pitää vielä rassailla ja kytkeä niin että saa lyhyillä ajeltua yhellä lampulla niin pääsee laturi helpommalla. Ei oo ikävä vakiovaloa, oli se vaan ruma.

Kuva
Kuva
Kuva

Akun kans meni pari ajokertaa viikonloppuna ihan pelleilyks ku se ei tykänny pakkasesta. Piti soittaa kyytikin ku sammu risteyksessä eikä lähteny enää käyntiin. Ostin Motonetistä Euroglobe-nimisen akun ja se piti hapottaa. Oli nätti homma ku tuommoset valmiit systeemit tuli mukana. Samalla tuli hommattua Benton pro älylaturi, niin saa välillä latailla. Yön yli tuota latasin ja ai että ku jaksaa startata. Pitää koittaa elpyykö se vanha akku ku latailee muutaman päivän, vois laittaa lisäakuks penkin alle. Pitänee rueta letkulämppäriä suunnittelemaan ku aika kankee on lähtemään pakkasesta. Saa kyllä vastuksia pienille letkuille mutta pitää vielä suunnitella.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Semmonen se on nyt. Ite oon tyytyväinen yleisilmeeseen, ei oo enää harmaa ja ankee.

Tarroja on jemmassa lisää, laitoin nuo jo aiemmin olleet takasin. Pitää liimailla vielä joku päivä lisää. Vielä se kaipaa pientä parantelua ja kaasari pitää putsata ja säätää. Tästä on hyvä jatkaa ja pääsee jo ajelemaan välillä.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

No niin. Kiitos riittää. Alkaa ketuttaan vaan kun kattelee omaa rytöläjää. :D

Tuo keula näyttää joltain tranformers leffan hahmolta. Hieno!
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja poke »

Kerrassaan siistiksi muuttui peli, tykkään varsinkin tuosta himmeänä hohtavasta maalipinnasta.
Saattaa hyvinkin olla, että kopsaan sen omaan rojektiin keväämmällä, jos teikäläiselle passaa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Paljon parempi nuilla valoilla! Värivalintakin on oikeen hyvä.
Voisin lyödä vetoa että keulan madalluspalat on meikäläisen tekemät, muutama ylimääränen tuli joskus tehtyä ja kaupattua.
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Tuli kyllä nätti! Väri on täydellinen.
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

On todella onnistunut kaikin puolin, uudet ajovalot sopii kuin nenä päähän dilleen ja tosiaan väri on äärimmäisen nätti =D>
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Pellikka
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Marras 2012 21:53
Mönkijä:: Dinli 450 -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Pellikka »

Kiitoksia taas.

Väriä ei oo suojattu millään oikeuksilla että siitä vaan poke :lol:

Madalluspalikat on kyllä ainakin järeät ja toimivasti tehty, fiksusti tuo koukku pitää kiinni ulosjoustossa jos rytkäyttää kunnolla. Oisko yaguzalla vielä olemassa rattaan ja jarrulevyn suojaa kaupan, ku muistelen jostain keskustelusta nähneeni? Semmonen pitäs saada, äkkiä tekis itekkin mutta ei oo mahollisuuksia alumiinista tehä. Ja oishan se kevyt aina parempi, tulee väkisin mustasta raudasta aika raskas kikkare.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja fr0z »

On aina puistattanut jotenkin nuo ohjaustanko valolla olevat Dinlit, mutta tosi komean sellaisesta voi näköjään jalostaa!
Tuli nimittäin todella komea ilme tuli noilla uusilla valoilla! =D> Hieman samantyyppisellä sijoituksella mietin lisävaloja omaan "keulavalolla" varustettuun Dinliin, mutta ei siitä kyllä noin komeaa saa kun orggis valo jää paikalleen.

Erittäin nätti! 8)
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Pellikka kirjoitti: Madalluspalikat on kyllä ainakin järeät ja toimivasti tehty, fiksusti tuo koukku pitää kiinni ulosjoustossa jos rytkäyttää kunnolla. Oisko yaguzalla vielä olemassa rattaan ja jarrulevyn suojaa kaupan, ku muistelen jostain keskustelusta nähneeni? Semmonen pitäs saada, äkkiä tekis itekkin mutta ei oo mahollisuuksia alumiinista tehä. Ja oishan se kevyt aina parempi, tulee väkisin mustasta raudasta aika raskas kikkare.
Ei passaa tuommosiin paikkoihin liian hintelästä matskusta tehä, saattaapi hajotessaan tulla rumaa jälkeä.
Kyllähän niitä ratas/jarrulevysuojia on kaksikin kappaletta, froz kyseli samaa..laita yv jos tarvista.
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Oho :shock: Näyttää hyvältä! Koneenku maalais vielä tai kiillottas niin avot!
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Pellikka kirjoitti:
Onkos näissä sytytyksen ajotus säädettävä tehtaan jäliltä? Ja miten se säädetään ja tarkistetaan. 2-tahtisia säädeltiin ennen ihan korvakuulolla ja persdynolla ja hyvin suli mäntiä. Cdi-boksia vissiin saa virimallia mutta kuinka iso hyöty siitä on, rajotin ainakin siirtyy? Onkos kansi minkälainen kanaviltaan? Ihan vaan varalta jos innostus joskus virittämään :lol: Toki rajotinruuvit kiinnihän se on piettävä tiellä.
Ei pysty ennakoita säätämään vakioboksilla ja sen tarkistukseen löytyy ohjeet ainakin korjausmanuaalista. Halpoja procom viribokseja jotkut näihin on laittanut, nostaa rajoitinta jne mutta ei henk.koht kokemusta niistä. Dynatekin ja vortexin ohjelmoitavia on myös saatavilla.
Dinlin kannen kanavista en tiedä. 500cc predatorin kansista lähinnä lueskellut että ei kannata kairata vakio pytylle, 560cc sylinteri+jyrkät nokat+isommat venttiilit niin jotain pientä pirrausta on syytä tehdä.
hyhhyh kun kuulostaa kalliilta tuommoset viritykset joilla tosta koneesta ei rakettia tule :D
Pellikka
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Marras 2012 21:53
Mönkijä:: Dinli 450 -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Pellikka »

Ite kyllä pidän hienoimpana uusinta 904:sta, mutta tämän vanhan mallin keulasta sai suorastaan paremman ku siitä seuraavasta jossa valo jo etukatteessa kiinni. Tuossa on suorastaan agressiiviset rei'itykset etukatteessa. Mallailin pitkään ennen ostoa ja suunnittelin jo valmiiks valomuutoksia :)

Kone saa olla tuommonen, kopat vois koneen kyljistä maalata sitte ku tarvii avata jossain vaiheessa. Muuten saa olla alumiinipinnalla, eipähän tuu musta möykky. Todelisuudessa en vaan kehtaa nähä vaivaa :lol:

Aattelin tuota sytytystä sillä että jos ois säätöä jossain magneeton alla aluslevyssä. Säätämällä koitan ottaa tästä irti sen mitä saa ja mahollisesti se keihini jossain vaiheessa pitäs hommata. Rajottimen nostolle en kyllä näkis tarvetta ku aika hurjasti kiertää jo nyt, karttojahan niissä bokseissa voi olla sitte muuteltu kans. Jos ei sitte riitä niin pitänee rueta suljetun alueen sarjaa haaveilemaan.
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Tästä tuli kyllä HIENO ja nopeesti!
Suhteellisen pienillä muutoksilla laitteesta tuli ihan vietävän hyvännäköinen!
Ei voi kun kehua! =D>
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Pablo »

Vähä menee ohi aiheen, mut toisaalta taas vähä saattukin, kun porukka noita valomodeja tekee/suunnittelee. Tilasin omaan Rapuuni valot tuolta..

http://hardcore-customs.de/shop/product ... 1acd4ee7b2

Reilu viikko meni, kun tulivat ja hyväksynnät löytyy. Hinnasta voidaan olla montaa mieltä, mut näppärän pienet noi ja aika hyvän tehokkaatkin. Ja lopputulos itsellä

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8980_n.jpg

-Anssi
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
Pellikka
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Marras 2012 21:53
Mönkijä:: Dinli 450 -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Dinli 450 Huoltoa ja modausta.

Viesti Kirjoittaja Pellikka »

Pitääpä jatkaa tätäkin, menny jo näemmä kuukausi edellisestä :shock: Eipä ole saanut aikaseks runoilla, mutta tehty on ja konekkin jo levällään.

Ongelmia oli ajellessa virran puutteen takia, jos sammui johonkin niin eipä enää jaksanut startata. Muutaman apuvirta/työntelyhomman jälkeen otin urakaks virrankulutuksen pienentämisen.

Kuva

Kaikki vilkut on nyt tuollaisia led-mallisia, motonetistä halvalla sai ihan toimivat. Ajovalot on kytketty niin että palaa yksi kerrallaan. Tuo kuvassa on pitkän umpio jossa näkyykin H4 ksenoni ilman ohjausta pitkälle/lyhyelle. Purin sen johtohässäkän pois turhana, vielä poltinta pitää muokata kun kuvio on turhankin kapea. Tuossa umpiossa myös led-parkki, joten lyhyillä valoilla kiiluu tuokin umpio ja näyttää fiksummalta kun ei ole yksisilmänen. Liikenteessä toki vielä helpompi erottaa ku kaksi valoa. Vielä pitänee pimeyttä vastaan tehdä kytkentä että sais katkasijasta molemmat yhtäaikaa. Lyhyen umpioon onkin jo hallilla oottelemassa H7 ksenoni.

Kuva
Kuva
Kuva

Takavalokin löyty motonetistä ja sisältää kilpivalon. Patenttiraudoilla kiinni vanhan koloon ja tuningverkkoo löyty jemmasta ylimääräsen reiän peittoon. Vähä se on korvaavan näkönen, mutta kuitenkin paaljo parempi kuin vanha liimalla kasattu resu jossa ei pysyny poltin kiinni. Ja on kirkas, vilkutkin nyt samaa sarjaa ympäriinsä. Ei muuten enää lopu virta ja kahvatkin lämpiää paremmin.

Kuva
Kuva

Imukaula oli suhteellisen syöpyneen näkönen, yllättäen ei sisäpuolella näkynyt mitään. Pesin rasvanpoistoaineella huolellisesti ja kuivasin halkeamat paineilmalla. Viimeistelynä voitelin liimamassalla sopivan kerroksen päälle, josko se pitäisi kasassa ettei ala halkeilla läpi.

Kuva

Kaasari näytti tältä kun ei pestessä tullut sitä käsiteltyä. Ei oo heti putsattu päältä ja tuskin sitten sisältäkään.

Kuva

Putsasin rasvanpoistolla ja paineilmalla ensin päältä. Purin hiluiksi ja paineilmalla sihautin joka kolosta. Luistin jousta lyhensin jonkun ohjeen mukaan 1,5 senttiä ja nyt se on 8 senttiä pitkä. Luistin pohjassa olevat reiät hoonasin isommiksi 3mm terällä ja kieltämättä kyllä se vastaa paremmin kaasuun. Eli ei ainakaan pilalle noilla muokkauksilla saa. Sittemmin vaihtelin tyhjäkäyntisuuttimeks 52,5 45:n tilalle. Pääsuuttimeks tuli 170 ilman suuttimen ympärillä olevaa holkkia. Aattelin kokeilla kun ei löytyny pienikantasia suuttimia ja toimii täysin ilman sitä putkeakin. Vanha suutin oli 165 ja nyt meni sopivasti laihemmalle 170:llä, numerot näyttää antavan vain suuntaa.

Kuva
Kuva

Vilkunkatkaisin toimi huonosti, ei meinannu saada vilkkua pois päältä. Pitihän sekin purkaa ja tutkia. Eikä ihme ettei toimi, kuuppa oli täynnä muhjua. Rasvaa ja hiekkapölyä sekottuneena sopivasti. Käytin sen hiluina, kaikki oli purettavissa. Mitään ei mennyt rikki, mutta varovainen saa olla pienten osien kans. Putsasin wd40:llä kunnolla ja sumutin sitä joka paikkaan lopuksi. Kaikki nappulat toimii ja vilkun katkasija huomattavasti herkemmin.

Kuva
Kuva
Kuva

Yks jäärata kaverin kans tehtiin ja ajettuakin tuli. Oli hauskaa ja ehjänä kesti. Nyt mahtaa olla tukossa tuo rata, mutta saattaa sitä keväämmällä vielä koittaa uusiks.

Kuva
Kuva
Kuva

Tarroja piti liimata omista varastoista hieman piristeeks mustaan möykkyyn.

Kuva
Kuva

Ojanpohjallakin kerkesin käydä yks päivä. Just sain sulateltua hallilla jääajelun lumet pois ennen tätä upotusta :lol: Ei siis ollut piikkejä alla ja tässä tulos laillisilla renkailla. Tahtoo olla liukkaat nuo katukumit nastoilla.

Kuva

Autoille tehdyllä jääradalla ajelin aamupäivän toissa lauantaina. Keli oli erittäin hieno ja vauhti oli hyvä. Oli yllättävän nopea laite jääradalla. Joku ajoi e36 bemarilla joka oli kilpa-auto piikeillä ja asianmukasilla vehkeillä, mutta mönkijällä sai kiinni.

Viimesellä kiekalla tuntu että tehot ois ollu hukassa ja lähin ajamaan kotia kohti. Hetken aikaa meni ongelmitta mutta puolessa matkassa alko puutua ja pysähdyin. Varovasti kaasuttelin ja jollain kierroksilla hieman tärisi normaalia enemmän, ei kuulunu edes kummia. Sitten sammui ja jäi siihen. Starttas kyllä mutta ei tuntunu olevan puristuksia. Ystävällinen kelkkailija hinas sen 1,5-2km kotia kohti ettei tarvinnu sentään taas työntää. Hallilla aloin purkamaan ja tekemään diagnoosia.

Kuva

Aattelin ensin että josko olis vain pykälän jako pielessä. Öljyt pihalle ja kopat pois, jako oli oikein ja kaikki näytti hyvältä. Puolipuristinta epäiltiin kaverin kanssa heti seuraavana mutta ei siinäkään paljoa ollut särkyvää. Puristuspainemittarilla kokeiltiin ja puolipuristin varmasti vääristi, mutta eipä noussu edes asteikolle.

Kuva
Kuva

Purin ketjun ja nokat pois kokonaan. Nokat ainakin näytti ehjiltä, pitää vielä mitata ja varmistaa ennen kasausta. Ketjuhan on vasta 2500km pyöriny.

Kuva

Ilman nokkia tökkäsin mittarin tulpanreikään, nythän ei paine karkaa venttiilien osalta. Räikällä pyörittelemällä ei saanu värähtelyäkään aikaseks, eli diagnoosi oli jo aika selvä.

Kuva
Kuva

Männäntappi piti irrottaa lievällä väkivallalla. Tein pikaseen tuommosen ulosvetäjän latasta ja kierretangosta, eipähän tullu kankeen rasitusta.

Kuva

Sielu levällään tutkimuspyödällä.

Kuva

Mäntä tuntu ihmeen pieneltä sylinteriin ja pitää vielä mittailla onko noille mitään tehtävissä.

Kuva

Leiponuhan se on, syytä ei vielä tiedä. Kiertokangen silmä pitää vielä mittailla ja tutkia ettei ole pilalla ku oli männäntappikin hirttäny. Näyttäs ettei oo ollu öljyä, mutta yläkerrassa oli kyllä reilusti. Tuskin se kuumana on käyny pakkasella ja hyvinhän tuo kesti jo 60km rääkkiä ennenku levis. Pitää vielä öljy- ja vesipumput tutkia.

Jos tuo vaatii jo porauksen ja ylikokomäntää niin se vois olla halvin konsti, pitää kysellä männän saatavuus vaan. Jos ei saa isompaa mäntää niin sitte pitänee ostaa ebaysta 500cc predatorin pytty+mäntä setti tai big bore-setti. Wisecon männällä 558cc settiä sais oikeestaan samaan rahaan ku tuommosta käytettyä predan pyttyä, niin pitää soitella ja kysyä putkituksen hintaa ja mahollisuutta oulussa. Sitten joutunee kankeakin uusimaan jo varmuuden vuoksi.

Pari kysymystä siis:
Käykö predatorin kiertokanki, tai mistä sen sopivasti saan ja onko pelkkä kanki vaihdettava vai koko kampura?
Miten kansi toimii isomman männän kans, puristuksia tuo wiseco tois jo aika reilusti?
Olisko kellään osia jouten tähän hommaan?

Saapahan ainakin männän muistoksi, aikanaan oli pv Suzukin mäntiä jo pitkä rivi hyllyllä ja nekin suurin osa jäällä leiponeita :lol:
Vastaa Viestiin