Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Tänne kuvalliset projekti selostukset
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

Niinkun aiemmin kirjoittelin, niin taka-akselin kanssa tässä mönkijässä on ollut pahimmat ongelmat. Akseli vääntyi todella herkästi ja kerran kun se oli oikaistu, vääntyi se jälleen uudelleen. Ostin sitten uuden alkuperäisakselin ja toiveissa oli pitempiaikainen kumppanuus, mutta ei...yks pieni hyppy ja taas oli muutaman millin heitto akselissa. Kiero akseli vatkaa koko laitosta ajettaessa ja tekee tuskin kovin hyvää rungolle ym. Pyörännavat kellotettiin sorvissa ja niissä ei heittoa ollut.

Ratkaisu tähän ongelmaan löytyi autopiireistäkin tutusta paikasta, Karpiolan sorvaamosta. Soittelin sinne akseliongelmasta ja he pyysivät lähettämään akselin sinne tutkittavaksi. Menin samantien testailemaan paketointitaitojani ja akseli postiin. Muutaman päivän päästä soitin koneistamolle ja kyselin ajatuksia, sanoivat että aivan paskarautaa se alkuperäinen akseli ja lisäksi laakeripinnat ovat epäkeskeiset muuhun akseliin nähden...eli taka-akseli onkin nokka-akseli :D Ja mikä parasta, uuden valmistaminen heillä onnistuu! Sanoin että ei muuta kuin koneet laulamaan sitten :) Lähetin vielä pyörännavan, laakerin, jarrulevyn- ja takarattaan kiinnitysnavat sinne, jotta saavat välykset kohdilleen.

Takanavoiksi tuli SMC Wildcatin takanavat, ja uuteen akseliin tuli näihin napoihin sopivat poorit. Alkuperäisiä alumiinivaluisia napoja en halunnut laittaa enää kiinni. Uusi akseli on myös 40mm pidempi kummaltakin puolelta, jotta raideleveys pysyy samana. Tuo erotus tulee vanhojen ja uusien napojen offsetin erosta. Akseli valmistettiin oikeasta akseliteräksestä ja karkaistiin vielä.

Kun akseli saapui takaisin mulle, niin ei voi kuin ihastella...komeeta jälkeä ovat tehneet! Ja todellakin on pooritukset ja laakerivälykset nyt tiukat, vähän eri meininki kuin alkuperäisessä akselin irvikuvassa. Todella tyytyväinen olen tulokseen, laitan akselista kuvia ihmeteltäväksi pikapuoliin.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Paljonko köyhdyit akselista?
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

Tässä olisi jokunen kuva uudesta taka-akselista. Yläpuolella vanha ja alapuolella uusi teetetty akseli. Uusi on siis 40mm pidempi kummaltakin puolelta noiden uusien pyörännapojen vuoksi.
Kuva

Tuossa vähän lähempää kuvaa.
Kuva

Tuossa Wildcatin napa uudessa akselissa.
Kuva

Osien sovittelua uuteen akseliin, ja hienostihan nuo sopii 8)
Kuva

Täytyy joku pintakäsittely tehdä tolle akselille ennen kiinnittämistä. Kai se on ihan maaliin vaan sorruttava ja reilusti rasvaa pooreihin. Uudet raidetangot on vielä pidennettävä, ja sitten saakin rakkineen pitkästä aikaa pyörilleen :)
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

yaguza kirjoitti:Paljonko köyhdyit akselista?
Akseli maksoi 300e alv0%, mielestäni ei todellakaan paha hinta. Halvempi näytti olevan kuin nuo useimmat merkkimönkijöiden durablue- ja g-force akselit.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja yaguza »

No ei kyllä mikään ryöstöhinta ollut akselilla.

Paitökei hyvää ja siistiä jälkeä tässäkin rojektissa =D>
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

Laitetta taas hieman kasailtu ja taka-akseli on paikoillaan. Akseli sopii täydellisesti ja niinkun totesin, niin nyt on oikeanlaiset välyksetkin laakereilla ja navoilla :D Myös leveys on nyt just oikea, vaikka pituutta akselille tulikin vähän lisää. Puhelimen kameran linssi vähän vääristää mittasuhteita, kun akseli näyttää olevan 20cm ptkä per puoli :D
Kuva

Sain myös raidetangot ja uudet raidetangonpäät paikalleen, ja kiristelin kaikki etupään pultit. Mönkkäri on nyt pyörillään sitten viime syksyn. Koitin samalle alle noita katurenkaita, jotka ostin vanteiden takia. Takarenkaat on ihan ok ja niillä voi ajaakin, mutta eturenkaat on liian leveet ja aika iso pystyheittokin niissä on. Täytyy ostaa uudet etukumit vielä
Kuva

Moottorikin on kasassa yläkertaa lukuunottamatta. Kansi ja sylinteri on koneistamolla ja viikonloppuna pääsee niputtamaan koneen valmiiksi toivottavasti :? Alakertaan tuli kaikki uudet tiivisteet ja stefat, kytkinlevyt ja vaihteiston välykset tarkastettiin. Sit kun saa koneen runkoon kiinni, niin pääsee rakentelemaan putkiston loppuun asti.
Kuva

Jarrut kans ilmasin ja sähköt niputtelin valmiiksi...ei puutu paljoa enää!
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Hyvältä näyttää! Toivotaan että kaikki sujuu mukavasti loppuun asti ja pääset pian baanalle!
Miten etuset on liian leveät, ottaako kiinni johonkin? Eikö tasapainotuksella saa hyväksi?
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

PepsiMoto kirjoitti:Hyvältä näyttää! Toivotaan että kaikki sujuu mukavasti loppuun asti ja pääset pian baanalle!
Miten etuset on liian leveät, ottaako kiinni johonkin? Eikö tasapainotuksella saa hyväksi?
Kiitos vaan, kyllä tekisi mieli ajaa jo! Etuset on 205/50/10 kokoa, ja ne näyttää mun mielestä hölmöiltä kokonaisuuteen nähden. Eivät ota kiinni mihinkään, mutta ajattelin jos pistäis 165/70/10 kokoiset eteen. Ei saa tasapainotettua, kun renkaissa on noin 8mm patti yhdessä kohtaa...taitaa olla renkaiden rungossa vikaa.

Penkkiin laitoin kans uuden päällisen, en huomannut siitä kuvaa laittaa vielä. Mutta siihen tuli kans piristeeksi tota samaa vihreetä kuin runkoonkin :D
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Hyvältä näyttää! Itse olen miettinyt taka-akselin teettämistä, mutta merkittävästi orkkista kapeampaa :lol:
Pirteän "bling bling" .. ei voi muuta sanoa.


EDIT:
Poistin rengas juttua...
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja fr0z »

bone kirjoitti:Kansi ja sylinteri on koneistamolla ja viikonloppuna pääsee niputtamaan koneen valmiiksi toivottavasti :?
Onko tulossa jotain mielenkiintoista? :twisted:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Mukava projekti luettavaksi ja tekemiset hyvin dokumentoitu! :biggrin:
Sportsman 500 EFI EUT 2012
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

Pasi S. kirjoitti:Hyvältä näyttää! Itse olen miettinyt taka-akselin teettämistä, mutta merkittävästi orkkista kapeampaa :lol:
Jeps, teettämällä saa just semmosen kuin tarvii tai haluaa :D
fr0z kirjoitti:Onko tulossa jotain mielenkiintoista?
No ei oikestaan, vähän kanavien ja seetien siistimistä ja korkeampaa puristussuhdetta.
Mepi kirjoitti:Mukava projekti luettavaksi ja tekemiset hyvin dokumentoitu!
Kiitoksia, se on hyvä että on mukavaa luettavaa, ihan kivaa tämä tekeminen ja kirjoittaminekin on :D
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

Viikonlopun rakentelut meni vähän puihin, en saanutkaan vielä kantta pois koneistamolta kun ei koneista ollut kerinnyt tekemään sitä :? Sylinterin sain sentään takaisin, 1mm tasosta höylättynä. No kaikkea pientä hifisteltävää sentään oli, joten hommat eteni joka tapauksessa :)

Mullehan tulee tuohon Raptor 700:n jouset eteen ja taakse vanhojen onnettomien keppien tilalle. Alkufiilikset oli että saattavat olla vähän jäykät, joten jouset voi joutua korvaamaan pehmeämmillä...jotta homma ei menis arpomiseksi, niin jousien jäykkyydet tarvis tietää. Joten ei muuta kuin köyhän miehen jousien mittauslabra pystyyn!

Penkkipora, rullamitta ja vaaka, näistä se syntyi
Kuva
Mittaus onnistui yli odotusten, 20 mittausta sekä etu- että takajouselle eri voimilla ja näistä keskiarvo. Takajouselle sain keskiarvon 4,57mm/kg ja etujouselle 2,46kg/mm. Takajouselle olin aikaisemmin jo löytänyt arvon 4,6kg/mm, joten mittaustulosta voi pitää aika tarkkana.

Konetta kasasin sen verran mitä pystyin, eli käytännössä sylinteri ja mäntä paikoilleen...nyt tulee männälaki just sylinterin yläpään tasolle.
Kuva

Pakoputken keskiosaa sovittelin kans paikalleen, se on Suzuki LTZ400:n putki joka tuli uuden vaimentimen mukana. Pikkasen joutui kulmaa muuttamaan ja hitsaamalla kasaan...jäi tosin hitsaamatta kun on rosterinen putki ja ei ole tiggiä. Mutta asia järjestyy tällä viikolla.
Kuva
Ilmanputsarinkoteloon jäi väliä noin 15mm, toivotaan että riittää. Vaikkei toi kotelo toimi enää kuin suojana kartiofiltterille, joten ei haittaa vaikka joutuis poistamaankin koko kotelon.

Penkkiin tilasin jo talvella ebaysta uuden päällisen. Riskillä tilasin Suzuki LTZ250:n suojan, kun siitähän mun mönkijän runko ja katteet on kopioitu. Riski kannatti, sopii täydellisesti! Vanha penkinpäällinen repsotti sieltä sun täältä, mutta onneksi pehmuste oli ihan ehjä.
Kuva

Uudessa päällisessä on väreinä rungon väri ja hiilikuitujäljitelmä. Tuli mielestäni oikein onnistunut ja piristää yleisilmettä hienosti, kun katteet on mustat ja sivumuoveissa on hiilikuitukuviota kans. Materiaali tossa on "marine vinyyliä", eli pitäisi kestää vettä ja uv-valoa hyvin.
Kuva

Seuraavaks tarvis hommata ketjut ja rattaat. Alunperin tossa on 428-ketjut, mutta joudun siirtymään 520-ketjuihin ja rattaisiin. Syynä on se, ettei välityksiä saa vaihdettua kun ei ole muita rataskokoja saatavan...520-koossa vaihtoehtoja löytyy paljon enempi ja rattaat sopii ilman muokkauksia paikoilleen.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja fr0z »

bone kirjoitti:
fr0z kirjoitti:Onko tulossa jotain mielenkiintoista?
No ei oikestaan, vähän kanavien ja seetien siistimistä ja korkeampaa puristussuhdetta.
Teetkö samalla säädettävän nokkapyörän, vai kuinka olet ajoituksen muuttumisen ajatellut hoitaa?

Mites kaasutin puoli? Oletko vielä fundeerannut? Lähinnä sillä kyselen että esmes itseltäni löytyvään 37mm FCR:ään kivasti passaava imukurkku on sisäreijältään aika paljon isompi kuin orggis imukanava, joten vaatii hieman imukanavan avartamista. Lähinnä noin niinkuin huomioksi kun noita on huomattavasti mukavampi muokata oikeaan kokoon kun kansi on vielä pöydällä. :mrgreen:

ps. komia vekotin siitä tulloo!
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Rally USA Cross 300 - kiinalaisen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja bone »

fr0z kirjoitti: Teetkö samalla säädettävän nokkapyörän, vai kuinka olet ajoituksen muuttumisen ajatellut hoitaa?

Mites kaasutin puoli? Oletko vielä fundeerannut? Lähinnä sillä kyselen että esmes itseltäni löytyvään 37mm FCR:ään kivasti passaava imukurkku on sisäreijältään aika paljon isompi kuin orggis imukanava, joten vaatii hieman imukanavan avartamista. Lähinnä noin niinkuin huomioksi kun noita on huomattavasti mukavampi muokata oikeaan kokoon kun kansi on vielä pöydällä. :mrgreen:

ps. komia vekotin siitä tulloo!
Kyllä se on melko varmasti säädettävä ajoitusta, joten säädettävä nokkapyörä on tulossa kans. Samaten täytyy tutkailla sytkäennakot mitä niille joutuu tekeen.
Kaasari on kans menossa vaihtoon, Mikunin tai Dellorton kiihdytyspumpullinen kaasari tulee paikalleen, kokoluokkaa 34-36mm. Saahan sitä tehtyä sopivan imukurkun, mutta tosiaan parempi se on muokkailla kun kamat on vielä pöydällä :) Tota Keihiniä kans mietin, mutta 37mm taitaa olla vähän iso ja 35mm on tosi nihkeesti tarjolla :roll:
Vastaa Viestiin