Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Kantaako mudlite edes tällaista kasaa rautaa? Mönkijän allakin ne on pehmeet ellei laita ilmaa 1bar jolloin ne eivät enää ole oikein ajettavat. Onko mönkijän tai sbs renkaissa muuten ilmoitettu kantavuuksia?
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No amerikan pojat oli laittaneet niitä mud litejä alle. Mun käyttöön ei oikeen sovellu kun pitäs ajaa mettätöissä ja mudlitet on vissin 4 kankaiset ja muutenkin alakanttiin kantavuuden kanssa. Tämä vehe painaa muutenkin noin tonnin kun tässä on lasikoppi. Muistaakseni punnittiin 980 kg kuljettajan kanssa normi mettävarustuksella ja tankki täynnä.

Deestonet kyllä kiinnostas 28 koossa mutta mikä mahtaa olla todellinen halkaisija?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Morjesta pöytään.

Löyty tällanen jossa Deestonelle näyttäis kokoja ja painoja 28 koolle 9,10 ja 12 leveenä... https://docs.google.com/document/d/11hJ ... edit?hl=fi
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kiitti linkistä.

Näyttäs deestone olevan aika lailla 28 tuumaa.

Kumpi mahtais olla se oikea minulle: swamp witch vai mud crusher? Suolle minulla ei ole asiaa enkä aja syvälle saveenkaan. Metsäkäyttöä ja talvella lumitöitä. Soratietä tulee enimmäkseen ajettua. Minullahan on matkaa kotoa lähimmälle asvaltille 10 km. Rengasäänet on merkityksetön seikka. Ja tämähän kulkee noin 50 kmh. Nyt alla on cst ancla joka on lähinnä traktori kuviota. On vaan vähä pieni koko.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Nou roblem, hyvä että löyty tollanen taulukko :)

Ite ehkä ottaisin swamp witchit. Ei oo koskaan itellä ollu mutta mitä ajokaverilla joskus ollu ja muutenkin jäänny itelle mielikuva jotta ovat hyvät vahvat 6 kankaiset renkaat isommankin koneen alle ja kulutuskestävyys pitäis olla hyvä. Jos ajo olis enempi mutakakkendaalin lennättämistä harrasteajoa niin sitte ehkä ottais noi mud crusherit.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Mepi kirjoitti:Voiko oikein mitoitettua hydrauliikkaa koskaan saada rakennettua kerralla? Niin moni asia vaikuttaa, vivuston suhteet ja kulmat ymym. Tai osaahan ne Catin tehtaallakin :D
Pakko se on :wink: Kärsii äkkiä katteet jos kaiken tekisi moneen kertaan.


Eikö tällaiseen mörköön kannattaisi myös jotain Duron Buffaloa harkita?

Itsellä on pikku-Catin alla takana nuo Mud Crusherit. Itsellä nuo on 27" ja kokolailla taisi tuo pitää kutinsa. Ei nuo tosin kovin heppoiset ole nuokaan, kun itsellä nuo on jollain 0,2 bar paineilla eivätkä mitkään luttanat ole. Edessä olevat SunF "big hornit" on reilusti pehmeämmät.

Itse ainakin fundeerasin tuon rengasvalinnan siten, että harvaripaisempi (Swamp Witch) puree paremmin pehmeässä, mutta myös samalla repii enempi. Kivillä myös auttaa jos on enempi kumia kiven pinnassa, eli leveäripaisempi Mud Crusher oli oma valinta. Kaiken järjen mukaan herkemmin nuo pitäisi tuketa mudassa, mutta ainakaan itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa. Tosin itsellä ajo enempi tuollaista hyötytyyppistä, eikä mitään rypemistä. Tänä kesänä siivoilin raivurilla perattua sekametsää ja ei nuo raivurin jättämät tikkukannot aiheuttaneet renkaille mitään ongelmia. Itse olen noihin siis ollut hyvin tyytyväinen. Eivät juputtele ja lumessakin tuntuisi pitoa olevan. Tuotakin järkeilin, ettei kapea, leikkaava ripa voi olla lumessa kovin hyvä. Enempi kumia maassa on parempi ja MC:ssä on rivan keskellä vielä tuollainen monttu, joten kai tuota voi mieltää vähän lamellintapaiseksi. Jotain kokemuksia kirjoittelin keväällä tänne. Nuo Mud Crusherit on vissiin kokolailla GBC Dirt Devil 2 kopiot ja moiset on aika suosittuja ison veden takana.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Duro Buffalo olisi ihan hyvä mutta alkaa tuo hinta karata käsistä. Olin ajatellu käyttää max 550 euroa renkaisiin. Sillä saa jo CST wild thang tai Deestone swamp switch / mud cruseher kotiin kannettuna. Kattelin tuota duroa että hinta alkaa jo olla 800 € ilman toimitusta

Kyllä tuo mud crusher taitaa olla minun valinta.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
verris
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 13 Heinä 2006 10:42
Mönkijä:: AC 500
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja verris »

Tuo Mud Crusher on jäänyt aina harvinaiseksi renkaaksi täälläpäin. 90% ovat tuota Swamppiä kaikki mitä vastaan tullut.Minulla oli tuollaiset Mud Crusherit alla yhden6.talviajopäivän verran. Kokemuksia ei paljoa ehtinyt kertyä koska olivat oikeasti isot renkaat (28.5 mitattu) eli vastasivat oikeasti sitä mitä kooksi ilmoitetaan. Kevyet tuossa kokoluokassa eli muistaakseni melkein yhtä kevyet kuin Maxxiksen Zillat jotka eivät paina mitään verrattuna muihin mutarenkaisiin. Olivat liian isot eivätkä mahtuneet kunnolla pyörimään niin lähtivät kiertoon. Kumiseos ehkä hieman liian kova. Ei ehkä paras valinta työkäyttöön jos kestävyyttä ajattelee.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No Deestone Swamp Witch renkaat tuli tilattua. Eiköhän nuo mahdu pyörimään alla. Kauan arvoin näiden ja mud crushereiden välillä ja tieto siitä että mud crusher on pehmeämpi sai minut kääntymään tuohon swamppiin. Ja eihän jontikka mikään raketti ole muutenkaan. Voimaa riittää sen minkä tartteekin ja tämähän on lähinnä työkäytössä. Enimmäkseen tulee ajettua soratietä ja metsässä risujen päällä. Ja tietysti lumessa jonkin verran.

Seuraavaksi ruvetaan korottamaan että saadaan lisää tilaa alle. Joko siirtämällä iskarin paikkaa ylhäältä tai lisäämällä 25mm kiekko jousen väliin. Toi kiekko vois olla parempi nivelien kannalta mutta jousen siirto antais enemmän ulosjoustoa. Olen offipuolella todennu että lukot korvaa joustot ja sillä kaavalla lähdetään korottamaan. Eli 25mm kiekot jousien alle. Tällä saadaan noin 50mm lisää maavaraa ja noista renkaista tulee se 25mm. Yhteensä 75mm. Nythän siinä on vakiona reilu 27 cm ja jos tuosta korotukseta ja renkaista sais sen 7.5 cm niin 35 cm ei pitäs kauas jäädä. Tämä lukema siis akselien alta. Muualla vakiona on 32 cm.

Katotaan kuinka äijän käy :oops:
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kysyitkö URB Grüppiltä? Kun itse katselin, niin hintaero Buffalon ja Deestonejen välillä oli noin 20 e/kpl. Tosin nuo oli 27".

Mutta hyvät renkaat varmasti tulee. Varmaan aika hiusten halkomista tämä arpominen. Jos ne vaan on jotain karkeaa, niin kyllä se niillä etenee sen mitä muillakin. Enempi taitaa kuski ja järjenkäyttö ratkaista kuitenkin.

Mielestäni noissa nimissä on menty vähän metsään, eihän tuo Mud Crusher mikään mutarengas ole. Parempi varmaan tuo Swamppi on ihan vellissä. Tuo orkkis Dirt Devil on paremmin osuva ja sitä suositellaankin "hard packille". Jotenkaan en usko, että kumissa olisi mitään eroa MC/SW ja varmaan rungotkin ihan samat. Ei lie kaupallisesti järkevää noita kovin räätälöidä. Enempi kumia maassa tuossa MC:ssa on, joten luulisin sen paremmin kestävän. Ripojakin tihemmässä, niin kestänee kulutusta paremmin eikä juputa. Mutta nämä ny vain omia pohdintoja eikä kokemuksia kovin monista pyöristä ole. Mud Liteillä olen ajanut ja nuo ainakin juputteli, pitoa kyllä riitti.

Kertoile ihmeessä miltä nuo SW:t sitten vaikuttaa.

Miten nosto jousilla olisi parempi nivelille? Silloin kone on koko ajan korkealla ja nivelet tiukemmassa kulmassa. Jos geometrialla nostaa ja jättää osan korotuksesta ulosjoustoon, niin silloin nivelelle tulee kulmaa vain jos sitä tarvitaan. Tosin jos korottaa siten, että vapaa korkeus on sama ja toisessa tapauksessa jää vielä ulosjoustoa, niin silloin toki spaceri-nosto on parempi nivelille.

Mutta kuitenkaan ei se ilmassa oleva pyörä mitään eteenpäin vie. Nosto myös tekee kiikkeryyttä. Eikös nykyään offipuolella ole trendinä matalammat autot hyvin joustoin ja hyvin panssarein? Pysyvät pystyssä ja etenevät.

Itse laittelin pitempää iskaria vähän keulaa jäykäten juuri auraa silmällä pitäen.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No se siinä jousikorotuksessa on taikana että iskarin pituus rajoittaa ulosjouston. Ojan ylityksessä on aina se ojassa oleva suunnilleen ilmassa. Nyt iskari ei salli sitä menemästä liian kauas jolloin nivel pääsee helpommalla. Vastaavasti kun siirretään koko jousipakettia alemmas, myös ulosjoustossa mennään lähemmäs vetonivelen äkkikuolemaa. Ei niitä ulosjoustoja niin älyttömästi tartte olla kun on lukot. Tämä on huomattu myös offroad autoissa. Tietyn pisteen jälkeen kierrejousitetussa autossa akseli alkaa mennä auton alle kun vastaavasti lehtijousilla ei pääse niin alas jos ei oo tehty soa.

On tuota tullu ajeltua offroad autolla jo vuodesta 2005 ja jonkinlainen silmä on kehittynyt niille ajolinjoille. Korkeutta autolla on maltillisesti ja renkaat on ainoastaan 35". Toki molemmilla akseleilla on kytkettävä lukko ja mekaaninen vinssi keulassa.

Nämä renkaat on juurikin mainitsemastasi paikasta ja ei ollu oikeen valinnan varaa tuossa koossa. Kaimolta kyselin tuosta kumin laadusta niin hän sanoi että mud crusher on tehty pehmeämmästä kumista kuin swamppi. Näin raskaan vehkeen alla taitaa mennä nopeammin kuin kevyen atv:n alla.
Ja ei tätä jontikkaa tartte taluttaa ensimmäistäkään metriä. Jos se on kiinni niin turhaan heilut kopissa ja ihminen ei työnnä pätkääkään vaan vinssi pitää olla auttamassa. Oma tyyli on se että kun vehkeet jää kiinni niin ei niitä suditella. Otetaan suosista se vinssi käyttöön ja matka jatkuu. Sitten kun ollaan leikkimässä niin voi rynkyttää sitä puolen metrin matkaa edestakas ja sitten kun ollaan konepeltiä myöten kiinni, vinssataan 2 tuntia. Kukin tekee oman valinnan. Jos olen töissä metsässä, valinta on selvä.

Nylon panssarointi tulee tähänkin jontikkaan. Ei tartte olla mitään hardoxia yms. Ajetaan mieluumin renkailla kuin vedetään vinssillä kivien päällä. Ja tähän tulee myös rock sliderit suojaamaan koppia. Ovet on 2000 euroa kappale. Jotain pitää keksiä niiden suojaksi.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Silloin tuo tosiaan helpottaa nivelen elämää jos ulosjousto jätetään pois.

Vai on niissä kumeissa eroa. Sitten varmaan tuo Swamppi on sinulle parempi valinta ja itselle sitten tuo Mud Crusher :D Jotain noista Swampeista taisin joskus lueskellakin, että kulutuskestävyys on hyvä.

Onhan se totta, että tonnin kone on tonnin kone ja käsipelissä sitä on aika turha yrittää liikutella.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Tuon kulutuskestävyyden puoleen itekkin tuota Swamppia työkäyttöön liputti, meinaan renkaan pintakuvio vaikutti kovemman puoleiselta joka pidon puoleen johonkin kalliokiipeilyyn ei välttämättä paras mutta työkättöön sitten ehkä parempi kestävyyden puolesta.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sen verta on nyt tullu noilla swampeilla ajetua että voin suositella tämmöisen vehkeen alle. Hyvät on olleet ajaa vaikkakin asvaltti ei oo kyllä noiden juttu. Kertaakaan ei oo noilla tarvinnut vinssailla.

Kone on yleensäkkin toiminut moitteettomasti ja tunteja on noin 250h. Alkuaikojen kartaanin kumien vaihtelu on ollu ainoa suurempi murhe. Vinssin naru alkaa olla vähissä kun keulalla oleva Warn kauha näyttää syövän sitä ja paljon.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tulipa sitten hommattua hydraulinen mettäkärry perään. Kärry on käytetty mutta niin vähän että vois sanoa uudeksi. Vuosimalli on 2014 ja renkaissa on vielä ne valutikut jäljellä. Pankkojen sisäreunoissakin on kaikki maalit tallella. Ostin tähän uuden sähkövinssin kaukosäätimellä.
Kuva

Kuva

Nämähän oli blackfriday tarjouksessa. Vinssi tulee 2" pikakiinnikkeellä kiinni puomiin. Pikakiinnike siksi että sen voi laittaa muuallekkin kiinni.

Sitten narun päähän jotain tuollaista
Kuva

Nyt sitten tulee se maaginen kyselyikä. Miten tuohon saisi telin vetäväksi?
Kärryssä on hydrauliikka ja valmistaja on country t15 jossa on 330 puomi
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Vastaa Viestiin