XT-P T3 1000 harrastelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Alkuun tuumailin, että viitsiikö edes kirjoitella juttuja, kun kaikkihan näitä rakentelee. En taida lähipiiristäkään yhtään vakiota löytää.. :wink:
Hyvä kuitenkin, jos kestää katsoa ja saa jopa ideoita omiin rakenteluihin. Hauska sinänsä, että mm. kelkka ja jettipuolella mennään usein
pienin muutoksin ja tyydytään pitkälti tehtaan ratkaisuihin, mutta tämä mönkijähomma näin uutena harrastajana on ihan hullua.. :mrgreen:
Toivottavasti valmistajat sekä maahantuojat myös huomaisivat tämän ja valmista merkkipalikkaa alkaisi saada, vaikka suunnittelu sekä
valmistus on puolet harrastusta, ainakin itselleni.

Ohessa muuten linkit uusiin 2015 Can Am mönkijä sekä varustekuvastoihin, jos joku ei ole vielä hoksannut.

http://viewer.zmags.com/publication/28c ... 28c65aa2/1

http://viewer.zmags.com/publication/a97 ... a978b52b/1

Raajärvi I 2014 olin mukana ja siellä huomasin polttoaineen kuljetuksen olevan hiukan vaivalloista ja jopa vaarallista, kun mustekaloilla
kiinnittämäni kannu piti tiukata säännöllisin väliajoin. Tästä tulikin mieleeni rakentaa siisti sekä turvallinen kuljetustapa.

Can Am Commander löytyy pikalukittavaa Kolpin telinettä (715001427) ja kanisteria (715001425). Kanisterihan on 100% tiivis,
vaikka korkki alaspäin kuljetettuna ja on todella paksua materiaalia, eli normaalikannujen puristumista / pullistumista ei tapahdu.
Kuva

Sijoitus olikin sitten hankalampi, koska mielestäni ei saa tulla korilinjan ulkopuolelle ja etutelineellä on liian suuri. Takatelineellä taas tulee olemaan,
lähes kokoajan Can Am oma takalaukku. Ainut mielestäni järkevä paikka löytyi takalaukun edestä, mutta telineen alle jäävä tavaralaatikko ei mahtuisi
aukeamaan telineen 90-asteen jalustan takia. Laikkakone käteen ja Kolpin telineen jalka poikki. Sopivan kulman hakeminen sekä hitsaus ja pinnoitus.
Modifioidun jalan vastakappale asentuu kiinteästi takatelineen alapintaan, kiinnityspisteen jäädessä tavaralaatikon taakse näkyviin.
Kuva

Nyt polttoaineet suojassa sekä mahtuu tavaralaatikko aukeamaan ja jos takaistuimen haluaa paikoilleen,
niin avataan vain jalat yhdistävät pultit, joten maksimissaan muutaman minuutin homma.
Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Säätöhommia pikku2 tiedustelit ja tämä perushommissa riittävä, edullinen sekä ammattilaisella säädettynä turvallinen vaihtoehto optimointiin.

http://www.bikefox.fi/shop/products.php?g1=147d88
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja poke »

Pakko vielä mainita, Bikefox on jo saanut kampiakselidynon kotio. Can Amiin soppeli adapteri odottaa vielä piirustuksia, jotta sen voisi teettää. :wink:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Varusteista parhaan asentelin, eli käsilämmitykset. On lämpimästi suositeltava ja itse en enää tule ilman toimeen missään tankokoneessa. :)

BRP tuotteet parhaimpia kokonaisuutena, mitä itse useita laatumerkkejä käyttänyt ja tietenkin Can Am asennus myös helppo,
kun ottaa valmistajan oman sarjan. Kaikki vastaliittimet mönkijässä valmiina ja mukana tulevat myös hyvät kuvalliset ohjeet.
Kuva

Homma alkaa käsisuojien ja mittaristokotelon irroituksella. Sen jälkeen mattoveitsellä varovasti vanhat tupit leikataan irti ja tankoon
kiinni jäävät liima/kumijäänteet saa helpoiten mattoveitsen terällä lappeellaan varovasti vuolemalla pois.
Kuva

Kun tanko hyvin puhdistettu ja tuppien viereen tulevat hallintalaitekotelot löysätty sekä siirretty sisemmälle tangossa, niin merkataan
ohjeen mukaisesti tarkka piste, mihin saakka tuppi asennetaan (tangossa musta tussiviiva ja vieläkin tarkempi kirkas apuviiva).
Huomioi myös tupeissa olevat L/R merkinnät sekä niiden suunta. Ohjeesta poiketen olen käyttänyt aina astianpesuaine/vesi sekoitusta
sumupullosta tuppien asentamiseksi jouheasti paikoilleen. Kaasuvivun irroituksessa kannattaa vanha 5mm pultti löysätä kunnollisilla
lukkopihdeillä, koska valmistajan lukite sen verran tymäkkää tavaraa, että kanta katoaa, ennen pultin avautumista (mukana tulee uusi pultti).
Ohjeessakin on mainittu, mutta muista lisätä kevyesti ruuvilukitetta uuteen pulttiin, jotta mahdollisilta vahingoilta vältytään kaasun suhteen.
Tarkasti myös kasataan ja linjataan kotelossa olevat jousi ja vaijeri. Lisäsin myös uudet siliconrasvat kaikkialle koteloon.
Kuva

Johdot vedetään jouheilla sekä ahdistamattomilla kulmilla mittaristokotelossa olevaan kytkentäpisteeseen ja liittimiin voi laittaa
vielä lisävarmistuksena liitinsiliconia kosteuseristeeksi. Pikkuisen nippusiteitä lisäksi ja testaus, että kaasukahva toimii ja kierrokset
eivät muutu tankoa käännellessä. Tarvittaessa säätöä (hyvät ohjeet mukana). Nyt alkaa kuskin näkymä olla valmis ja USB-laturi
sekä vinssin kauko-ohjain yms.. löytänyt myös paikkansa.
Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ehti taas tallille värkkäämään ja takatavaraboxin järjestelyn tekaisin tällä kertaa. Pieni ongelma ollut, saada tavarat pysymään
paikoillaan, koska tässä isossa Can Am boxissa, tavarat menevät reilua vauhtia laidasta-laitaan maastossa, vaikka kuinka järjestelee.

Hommasin pikkuisen jämäkämpää ja liuottimia kestävää vaahtomuovin kaltaista materiaalia muutamia levyjä ja ajatuksena oli
leikata sopivia koloja erilaisille mukana kulkeville tavaroille.

Ensin tein pahvimallin boxin ulkopuolelta piirtäen ja leikaten, sitten teroitetulla rautasahanterän selkäpuolella karkeat muodot,
pahvimallista levynpintaan piirretyn apuviivan mukaan. Kun alustavat muodot olivat valmiina, niin sopivan karhealla
paineilmavinkun hiomalaikalla aloin hakemaan tarkempaa ulkomittaa.
Tässä kannattaa olla tarkkana, koska jos laikka sieppaa, niin saa aloittaa pian uudella levyllä. :wink:
Kuva

Seuraavaksi tavaroiden sijoittelua ja paikkojen piirtämistä. Kun paikat saatu hahmoteltua, niin pitkään mattoveitsenterään merkki,
kuinka syvään leikataan ja kolojen ulkoreunojen leikkaukset. Lyhyellä mattoveitsenterällä saa leikattua palat karkeasti ulkoreunojen
sisäpuolelta pois. Sitten hiomalaikalla varovasti pohjat tasaiseksi. Pystyreunojen siistimisessä sekä kapeissa muodoissa, paras kapealla
n.1cm nauhalla oleva kärkinauhahiomakone. Alkaa pikkuhiljaa koloja sekä sotkua tulla. Silmä sekä hengitys-suojain suositeltava.
Kuva

Kuva

Kun viimeiset muodot saatu tehtyä, niin paineilmalla levyt puhtaiksi ja verhoilumaalilla maalaus.
Painavimmat tavarat alimmaiseen levyyn ja kevyemmät päällimmäiseen. Jospa nyt kolina takakontista loppuisi. :D
Kuva

Kuva
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Harvoin näkee näin vimosen päälle rakentelua, hienoa jälkeä. Juuri eilen ku olin Hontalla ajelemassa niin just tuota kolistelua takaboxissa manailin mielessä, täytyy innovoida jokseenkin saman lailla.
Ulkona.
CanMuli
6WD
Viestit: 799
Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: oulainen

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja CanMuli »

Hyvännäköstä settiä! =D>
□■
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyllä on palkitsevaa lueskella Jampan tuunauksesta, lisäksi tässä saa Wanha ukkokin vielä uusia virikkeitä =D>
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Etuvinssin narun sekä liukukidan suojausta mietin, koska naarmuja sekä rispaumaa tullut vaijeria ja rullakitaa herkemmin,
vetäessä koussi liian syvälle kitaan. Narun kestoikään kuitenkin vaikuttaa paljon liukukidan säilyminen kunnossa.
Valmiit koukuntopparit usein kahdella metalliholkilla, joiden välissä joustokumi ja näkemissäni malleissa holkit ovat olleet
myös teräväkanttisia. Naru on myös hankala saada vedettyä koussiin saakka, holkkien 6mm läpiviennin johdosta,
koska 6mm naru pleissattuna vaijeria paksumpi. Painoa lisäksi monissa toppareissa melkoisen paljon rakenteesta johtuen.

Pikkuisen aikaa, kun rattaat rutisi, :lol: niin keksin ajatuksen, joka nyt testattunakin useilla kovilla sisäänvedoilla tuntuu toimivan.
Katselin useita erilaisia kumipampuloita ja löysin ulkoisesti sekä materiaaliltaan kohtuullisen hyvin tarkoitukseen sopivan tuotteen,
eli isokokoisen pakoputken pesutulpan. Kestää kuumaa, kylmää sekä polttoaineita ja on muodoltaan erittäin soveltuva.
Kuva

Leikkasin pesutulpan päädystä veto-osan pois mattoveitsellä ja porakoneen pitkällä 4mm terällä tein tarkasti keskelle alkureiän,
jonka jälkiporasin isomalla 6mm terällä väljemmäksi. Liian löysää ei kannata reiästä tehdä, jotta kumi pysyy tukevasti narun päässä.
Narun pujotus kumiin helpoin tehdä ohutseinäisellä putkella, joka työnnetty siliconin avulla kumin läpi.
Kuva

Putki poistetaan pujotuksen jälkeen ja naru pleissataan takaisin koussiin.
Kuva

Lopuksi vedetään kumi koussiin saakka. Halutessaan voi laittaa naruun liimakutistesukkaa koussista alkaen, pikkuisen kumin ohi.
Kuva

Valmis paketti ja ilman kutistesukkaakin on niin jäykkä, että ei koukku pääse hakkaamaan mihinkään ja koussi vahingoittamaan kitaa
sisäänvedoissa. Toivottavasti nyt säilyy narut kommelluksissa pidempään ehjänä.
Kuva
S.F.
6WD
Viestit: 437
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:46
Mönkijä:: SP 400-04+850XP-12
Paikkakunta: Espoo & Joutsa

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja S.F. »

Hyvältä näyttää. Itse tein samantapaisen budjetti mallin tällaisesta http://www.clasohlson.com/fi/view/conte ... wTabs=true ja hyvin on asiansa ajannut.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jami85 »

On se pätevä mies rakenteleen :D ite piän vinssinkoukkua kiinni eturitsissä ettei tarvi sitten kaivaa syvältä mutakosta sitä.
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ne on jami85 kaltaiset off-road kuskit aina päällään lutakossa, :wink: toisin kuin meillä safarikuskeilla mikrokuituliina kontissa.. :lol:

Tosiasiassa hyvin hoksasit ja tuohon koukkuun on suutarilta tulossa pikkuisen pidempi vetoliinan pätkä kuin vakiona,
jonka toisessa päässä on ommeltu silmukka koukkuun ja toisessa pikanepparikiinnitys puskuriin, eli jos mönkijä uppoaa syvälle,
niin näkyvästä liinanpätkästä saa narun/koukun vedettyä pinnalle kuivin kintain. XMR tuli kietaistua aikanaan syylärisarjan ympäri
vaijeria/koukku ja jäljet olivat sen mukaiset katteissa.
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jami85 »

joo no mie yleensäki olen hinattavana/vinssattavana joka rapakossa ku pitää yrittää yli vaikka tietää ettei siitä pääse :D Pistää kumirenksuun siihen ritsiin kiinni sen koukun nii saa vejettyä kiriälle niin se ei kolise.
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Se olisi toimiva normiratkaisu... :mrgreen:
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jami85 »

sullehan se ei passaa ku sie teet kaikesta niin hienoja :D mutta tämmönen normijuntti tyytyy normiratkaisuihin :lol:
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Vastaa Viestiin