+50 000 km mittarissa, kot-kot
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Jos muoviratas, joka välittää sekä vesi- että öljypumpun kierron, niin miksiköhän moottori on leikannut kiinni vai puuttuuko tarinasta jotain ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Ei taida tarinasta puuttua mitään, näki jo aiemmista kuvista että ykkösen mäntä ja siten myös todennäköisesti kampiakselin laakeriliuskat ovat leikanneet. Kannattaa purkaa myös kannet mahdollisten vaurioiden tarkistamiseksi. Taitaa oulunseudulta löytyä ehyt kampurakin, joten kilautteleppa Metu kavereille ennekuin alat investoimaan.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Juu, otin vinkistä vaarin ja kampura hommattuna. Takenpi sylinterinkansi vielä on arvoitus.
Pokelta sain ison kasan tarpeellista osaa, purkuapua ja vinkkejä, joten nyt jo suuri kiitos sinne suuntaan
Eli melkein kaikki tarvittavat osat haalittu kasaan ja kun aikaa oli, sai kuoret hieman uutta ulkonäköä
https://plus.google.com/photos/10972105 ... banner=pwa
Loppui happopohjamaali eli loput osat maalautuvat juhannuksen jälkeen.
Mika
Pokelta sain ison kasan tarpeellista osaa, purkuapua ja vinkkejä, joten nyt jo suuri kiitos sinne suuntaan


Eli melkein kaikki tarvittavat osat haalittu kasaan ja kun aikaa oli, sai kuoret hieman uutta ulkonäköä

https://plus.google.com/photos/10972105 ... banner=pwa
Loppui happopohjamaali eli loput osat maalautuvat juhannuksen jälkeen.
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Koitetaan metästää se kansi vielä, lohkothan saa mukavasti uusio-ilmettä.
Pitäiskö vielä paljastaa todennäköisin syy tuohon hammasrattaan silotukseen. Öljypumpussa oli käynyt jokin metallihippu, joka oli sen verran jumittanut että väliratas tuhoutui seurauksena moottorivauriot. En tosin nähnyt pumppua, mutta siellä oli kuulemma näkyvä naarmu joka tukee tätä teoriaa.

Pitäiskö vielä paljastaa todennäköisin syy tuohon hammasrattaan silotukseen. Öljypumpussa oli käynyt jokin metallihippu, joka oli sen verran jumittanut että väliratas tuhoutui seurauksena moottorivauriot. En tosin nähnyt pumppua, mutta siellä oli kuulemma näkyvä naarmu joka tukee tätä teoriaa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 03 Syys 2013 19:14
- Mönkijä:: CF Moto 800 terralander
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Meinaatko että imusihdin läpi tulee niin isot kultahiput läpi, että ne jumittaa öljypumpun
itse en oikeen jaksa uskoa sitä, koska imusihti on kuitenkin niin tihee ettei sen läpi pääse kulkemaan 1mm isompia kokareita ja ne mitkä menee siitä läpi on sen verran pieniä ettei pitäisi lyödä pumppua jumiin, mutta saattaa jättää kyllä rumat jäljet.

itse en oikeen jaksa uskoa sitä, koska imusihti on kuitenkin niin tihee ettei sen läpi pääse kulkemaan 1mm isompia kokareita ja ne mitkä menee siitä läpi on sen verran pieniä ettei pitäisi lyödä pumppua jumiin, mutta saattaa jättää kyllä rumat jäljet.
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
En ala väittelemään asiasta, asiat ei yleensä tapahdu itsestään, aina löytyy joku syy. Tässäkin tapauksessa se on olemassa takuuvarmasti. Olen itse nähnyt tuon rattaan vain muutama kuukausi sitten, silloin se oli kuin uusi. Olisin sen muuten vaihtanut, koska hyllyssä oli noita joutilaana. Jos jollakin on parempi teoria kertokaa ihmeessä, itse en usko ainakaan tuohon muovin haprastumiseen tällä aikavälillä, koska viereinen pienempi rataskin on kuin uusi.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 03 Syys 2013 19:14
- Mönkijä:: CF Moto 800 terralander
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Miltäs sellanen teoria kuulostais, että siinä on metallin/öljyn lämpötila ollut aika korkeella ennen kiinni leikkausta.
Se tuli nyt ekana mieleen kun noita kuvia kattelin, ja kun toi ketjun kiristin/ohjuri oli myös saanut osansa siitä.
Laakeri vika kyllä aiheuttaa kovaa lämmön nousua mikä taas tukis tota teoriaa.
Se on vaan yks ehdotus
Se tuli nyt ekana mieleen kun noita kuvia kattelin, ja kun toi ketjun kiristin/ohjuri oli myös saanut osansa siitä.
Laakeri vika kyllä aiheuttaa kovaa lämmön nousua mikä taas tukis tota teoriaa.
Se on vaan yks ehdotus

Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Mikä aiheutti laakerivian?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 03 Syys 2013 19:14
- Mönkijä:: CF Moto 800 terralander
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
öljyn puute sen aiheutti, mutta mistä se taas johtuu niin on taas vaikeempi asia.
imusihti/öljypumppu/paineventiili, jonkun näitten piikkiin sen laittaisin.
joskus nuorempana tuli pulattua noitten pyörien parissa joissa oli käynyt samanlaisia vahinkoja.
Ensiks laarereista rupes irtoo metalia joka taas rupes tukkimaan imusihtiä jolloin lopputulos oli ihan sama.
Ei saa tarpeks jäähdytystä/voitelua niin lopputulos oli niissäkin ihan samanlainen.
imusihti/öljypumppu/paineventiili, jonkun näitten piikkiin sen laittaisin.
joskus nuorempana tuli pulattua noitten pyörien parissa joissa oli käynyt samanlaisia vahinkoja.
Ensiks laarereista rupes irtoo metalia joka taas rupes tukkimaan imusihtiä jolloin lopputulos oli ihan sama.
Ei saa tarpeks jäähdytystä/voitelua niin lopputulos oli niissäkin ihan samanlainen.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Olen edelleen sitä mieltä, ettei muovi sovi moottoriin... ehkä laahainten pintoihin, mutta ei voimaa välittäviin osiin. Mulla oli Lantikassa vielä syksyllä ihan siistin osat, mutta keväällä kaikki kumiosat hapertuneet ja polttoaineletkut meni eilen vaihtoon kun alkoivat vuotamaan. Kiinanpaskaa joka kiiltää vaan ei kestä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 3WD
- Viestit: 66
- Liittynyt: 26 Maalis 2013 11:08
- Mönkijä:: Can-Am outlander max 500 t3
- Paikkakunta: Kempele
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Ettet vain mennyt laittamaan koneeseen X-1R tuotetta
Siellä nyt muovirattaat potkas tyhjää kun on niin liukasta.

Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Notta "är vee ässä"ä laitoin G2 eka pakkauksen. Toisen paketin ostin mutta sitä en ehtinyt koneeseen kaataa.
Kävi kyllä mielessä tuonkin aineen mahdollisuutta ja sen vaikutusta aisiaan
Mutta luulen että vaurion syytä ei koskaan saada selvitettyä.
Mika
Kävi kyllä mielessä tuonkin aineen mahdollisuutta ja sen vaikutusta aisiaan

Mutta luulen että vaurion syytä ei koskaan saada selvitettyä.
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
-
- 3WD
- Viestit: 66
- Liittynyt: 26 Maalis 2013 11:08
- Mönkijä:: Can-Am outlander max 500 t3
- Paikkakunta: Kempele
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Joillakin lisäaineilla on taipumus irroittaa likaa (pinttymää) moottorin sisäkaluista ja laittaa sen kiertoon. Minkälainen öljyn ylipaineventtiili järjestelmässä on? Tuli vai mieleen ettei olisi jumittanut ylipaineventtiiliä joka taasen nostaa öljynpainetta samalla rasittaen kovasti muovirattaita. Kiristyykö jakoketju myös öljynpaineella?
Niin yleensä paineventtiili jää kyllä auki asentoon jolloin paineet on huonot.
Niin yleensä paineventtiili jää kyllä auki asentoon jolloin paineet on huonot.
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Olen käyttänyt X-1R:ä renen moottoreissa useamman vuoden Castrolin 10w60 Racinki-öljyn kanssa ilman ongelmia. Tietenkin hyvän, mineraaliöljyn kanssa ajetun sisäänajon jälkeen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 3WD
- Viestit: 66
- Liittynyt: 26 Maalis 2013 11:08
- Mönkijä:: Can-Am outlander max 500 t3
- Paikkakunta: Kempele
Re: +40 000 km mittarissa, kot-kot
Mikan renessä ilmeisesti oli jo alkava konevaurio syntymässä ennen tätä Notta "är vee ässä"ä laitoin G2 eka pakkauksen.
Oudoksi tilanteen tekee mikä söi ketjunlaahaimen niinkin huonoon kuntoon. Ehkä vieläkin olisin sitä mieltä että jokin on ahdistanut öljypumpun pyörimistä. Onko öljykanavat auki vapaalle öljyn virtaamiselle. En tosiaan tunne kanasen moottorin rakennetta jotta voisin muuta kuin arveluja heittää.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=40751 Itse myös ostin kyseistä ainetta vaihdelaatikon ja perän volinaa vähentämään. Vielä on purkki koskemattomana hyllyssä.
Oudoksi tilanteen tekee mikä söi ketjunlaahaimen niinkin huonoon kuntoon. Ehkä vieläkin olisin sitä mieltä että jokin on ahdistanut öljypumpun pyörimistä. Onko öljykanavat auki vapaalle öljyn virtaamiselle. En tosiaan tunne kanasen moottorin rakennetta jotta voisin muuta kuin arveluja heittää.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=40751 Itse myös ostin kyseistä ainetta vaihdelaatikon ja perän volinaa vähentämään. Vielä on purkki koskemattomana hyllyssä.