Elikkä siis , visco mäntäpaketti on aukaisematon alkuperäinen. Siihen en kajonnut.
Sen sijaan ensin mittasin kitkalevypakan joka "lukitsee" pyörät toisiinsa. Välys oli huomattava. Shimmasin sen ylimääräisillä shimmeillä siihen pisteeseen että pakan jännitys oli 10Nm.
Tämä ei vielä häiritse normaalia ajoa ainakaan tällä kokemuksella mitä siitä on.
Tämän lisäksi siellä visco männän ja levypakan välissä on "jousiprikka" , joka on siis kupera prikka, jonka paksuus on 1.8mm . Tämän prikan tarkoitus on palauttaa visco alkutilaansa ja/tai irti levyakasta kun sitä ei tarvitse, eli ei ole enää tilassa jossa lukitusta tarvitaan. Toinen asia mihin se vaikuttaa, on se voima jonka visco männän täytyy "voittaa" , eli visco painuu ensin prikkaa vasten, painaa sitä sisään, jonka jälkeen kytkentä levyjä vasten alkaa.
Tätä prikkaa myös ohensin sorvissa hiomalla , hyvin hitaasti ettei lämpeä ja menetä jousimaisuuttaan. Lopullinen paksuus joka on nyt paikallaan, on 1.3mm .
Tällä setupilla siis visco kytkeytyy nopeammin, koska suurin osa ajasta ei mene prikan voiman voittamiseen, ja levypakka on jo valmiiksi lähellä.
Tähän kitkakertoimeen voidaan vaikuttaa myös öljyllä, joka perässä on sisällä.
Kytkentänopeus on todella nopea verrattuna alkuperäiseen. reilu 8 kierrosta ennen kevyttä kytkentää vs 2 kierrosta ennen tiukkaa kytkentää. Normiajoa ei haittaa.
Jos jollakin on alkuperäinen visco mallia halvatun hidas, ja taitaa tällaisia toimia , suosittelen ehdottomasti.
Tulevaisuudessa täytyy vielä hakea tätä jousiprikan ohennuksella saavutettavaa vaikutusta vielä lisää , että kytkentä ois nopeampi.
TÄSTÄPÄ päästään siihen loppupäätelmään : Aikojen saatossa can am on tätä perärakennetta tehnyt gen 1 , 2 ja kolmosta (jos oikein muistan mitä jenkkien sivuilta luin)
jonka jälkeen on tullut vielä visco lok qe . Näiden vehkeiden sisältöjen mekaaniset erot ei ole näillä näkymin muuta kuin kitlalevyjen materiaali , ja perän sisäinen rakenne (osa hitsattu ja osa pulttikasattuja) .
Kysymys kuuluukin, että onko siellä sisällä olevan viscon mäntärakenne erilainen, koska kaikki kuvat mitä auotuista on nähty, on samanlaisia

Eroa on ainakin kitkalevyn materiaali, onko nopeampi toiminta saatu aikaiseksi tämän jousiprikan jousikuorman määrällä?? vai kenties siihen vielä lisäksi viscomännän toimintaa muuttamalla?
Jos jollakin olisi aukaistu visco lok qe ja sieltä puretut romut esim torq lockerin tieltä, voisi vahvistaa tämän jousiprikan vahvuuden ja kertoa sen ??
P.S. Raajärvellä tavataan

