Eli mönkkärini on Can-Am Renegade 500 (l7e), vuosimallia: 2008.
Ostopäätökseen johti 800 Outlanderin koe-ajo. No ajokkinani oli silloin vm. 2007 CF-Moto 500.
Ostin laitteen uutena Kempeleen Ojan-raudasta. Tarkka aika oli joulukuun lopussa 2007, mutta hain sen vasta 3.1-2008, joten laite on -08 mallia. Heh, oli odottavana aika pitkä mutta hyödyllinen vuosimallin suhteen.
Varusteita laitoin heti uutena: kahvojen ja peukun lämmitin, pohjapanssari, vetokuulan, kahvasuojat ja molemmin puolin peilit. Kahvasuojat ja peilit ála Linhai 300.
Myöhemmin lisäsin ”tuulilasin” navitelineellä ja takalaukun, kellon ulkolämpömittarilla.
Ohjausiskarin (BiTubo Gas) kiinnityksen tein itse. Suunnittelussa meni tovi, mutta nyt mäntä toiminen iskari on ”keskitetty” joten ” iskun pituus” on molemmin puolin sama.
Peruutusvalo on 3W led. Kytkimenä toimii mikro kytkin, eli kun vaihdekeppi on ”R”:n kohdalla kuopassaan, tulee kytkentä valaisemelle.
Vasen tankokytkin on linhaista kotoisin, en tykännyt alkuperäisestä vilkku/töötti systeemistä. Tässä on nyt tuo vilkun palautus mallia ”moottoripyörä” eli vilkku palautuu painamalla vilkun nappia. Ei ollut ”bolt –on” mallia eli johdotukset menivät uusiksi ja peruutus rajoittimen jouduin jalostamaan vanhasta kytkimestä.
Pohjakiinnityslevyn ostin Iron baltikillta, jotta sain käyttöön jo aiemmin hankitun Cycle Countryn 122cm puskulevyn. On käsinostimella, kun en laittanut mönkkäriini vinssiä. Ehkäpä sen takia akku on vielä alkuperäinen

Takuukorjaukset jäivät vähiin. Etu pallonivelet on vaihdettu takuuseen. Ja sekin sen takia koska pallonivelten suojakumet murenivat ennen aikaansa. Japanin pallot ja kiinan kumet. On paremmat nuot vaihdetut kun ovat vielä kuosissaan. Variaattorin etuilman oton ”kumi” vaihdettiin takuuseen. Oli korjattu malli vahvistuksineen, mutta se on taas mäsänä.
Variaattorin painot eivät kestä kilometrejä. Tahtovat ”kolouta” 7000 km jälkeen.
Kestävyys: Mitähän tästä kirjoittaisi? Joskus kuulee, että canakuski on vaihtanut variaattorin remmin ennen kun on saanut 20000km täyteen. Onkohan se vika käyttäjässä vai laitteen käytöllä?
No joo, 17 000 km kohdalla alkoi taka-vetoakselien stefat vuotamaan öljyä läpi. Sillain hikoilemalla, ei vuotamalla, mutta noro näkyi taka perässä. Ne oli aikas helppo vaihtaa.
Polttoaineen kulutus. Siinäpä se miksi valitsin 500cc mallin. Keskimääräinen kulutus on 5.4 litraa sadalle kilometrille. Lumen pukkaustöissä laite vie noin 2 litraa tunnissa.
Ensimmäisen katsastuksen suoritin 1.12-2010. Läpi ilman huomautuksia.
Öljyt vaihdan 2500 km:n kohdalla. 5000 km välein vaihtuu myös öljyn suodatin.
Ilmanputsarista. Alkuperäistä paperimallia olisi joutunut vaihtamaan 50h/ 1500 km (maximi aika/ matka) mutta ostin kaksi pestävää ja öljyttävää mallia. Pesen ja öljyän vaihdon jälkeen käytetyn. Näin toinen on aina valmiina vaihtoa varten.
Tuulilasin taikka miksi sitä kuvailisi, niin sen teko oli hauskaa. Osat ja niiden saatavuus olivat ihan sattumaa. Tuulilasin kehys on moottoripyörästä ja lasi on moottorikelkasta. Kiinnitystangot ovat taasen moottoripyörän tuulilasista. Mutta osien yhdistämisen ja tuloksen toimivuus on yllättävän toimiva. Matalammalla lasilla tuulensuoja ei ollut riittävä ja korkeammalla kypärämelu kasvoi liikaa. Magellan Crossover tykkää olla, kallistetun lasin takana, sateelta suojassa.
Vanteita olen kokeillut monia. Alkuperäiset möin pois, kun en tykännyt niiden tasapainotuksen vaikeudesta. Niissä kun ei ole keskireikää ollenkaan. Hyvin harvassa ovat liikkeet joissa kykenevät renkaat tasapainottamaan pelkästään pultin rei´istä.
Outlanderin peltivanteet ovat osoittautuneet oikein hyviksi. Niissä off-set ja alusta-geometria on pysynyt kohdillaan. Ajaminen tiellä ja maastossa tuo turvallisuuden tunteen.
Nuot -06 alut vaativat 4mm spaserin, jotteivat renkaat hierrä raidetankojen päihin.
Kokeilin viime kesänä myös Bombardier Draksteriin tarkoitettuja takavanteita joka nurkassa (12x7, 2+5). Eli vanteet levittivät laitteen raideleveyttä ~7cm per puoli. Mikroautomainen asfaltti ajelussa, mutta soralla kuopat hakkaavat käsille. Nuotkin pitää tasapainottaa rengasliikkeessä. Jako on 4X137.
Olen pitänyt etujousitusituksen jousen kireys asennossa ”maksimi” , ja on ollut keväästä asti. Johtuen noista levittävistä vanteista. Laite tahtoi jakaa suuntaa tien kuluma-urien mukaan. Mutta vakiovanteilla huomasin jotta kulkusuunta pysyy mainiona. Johtunee tuosta ”eturenkaiden taka-jätöstä” .Takana jousituksen kireys on ”minimi”
Renkaita olen kokeillut monia. Parasta en ole löytänyt, mutta jotkut ovat eroittuneet edukseen. Maxxis Dirt tierenkaana on tällä hetkellä paras mitä olen kokeillut. Maastoon taas passelit ovat Carlisle ACT:t .
Lumen ajan renkaista: tykkään nastoista. Joka talvi olen saanut ”prototyyppi ” renkuloita kokeeksi. Ehkäpä johtuen siitä, että käytössäni on nastoituksen mahdollistavat laitteet. Alkuperäisiin Hole Shotteihin tumppasin 600kpl nastoja ja nykyään riittää ”vain” 400.
Matkatavarana säiliönä on 52 Kappa takalaukku. Kuulostaa ehkä isolta, mutta kun Rekussa ei ole tavarasäiliötä isommin, niin laitoin sitten saatavissa olevan maksimäärän kokoisen laukun.
Mönkijäni on aina ollut ulkosalla, niinpä kondenssivesi vaikutus ei ole vaivannut käyttöä.
Ja matka jatkuu hymyssä suin

MikaR