+50 000 km mittarissa, kot-kot

Tänne kuvalliset projekti selostukset
MikaR

+50 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Noh, kirjoitan pari riviä minun ja Rekun aloitus kilometreistä, kun tuli mittariin 20 000 km. Tunti mittarissa 509h 38min.

Eli mönkkärini on Can-Am Renegade 500 (l7e), vuosimallia: 2008.

Ostopäätökseen johti 800 Outlanderin koe-ajo. No ajokkinani oli silloin vm. 2007 CF-Moto 500.

Ostin laitteen uutena Kempeleen Ojan-raudasta. Tarkka aika oli joulukuun lopussa 2007, mutta hain sen vasta 3.1-2008, joten laite on -08 mallia. Heh, oli odottavana aika pitkä mutta hyödyllinen vuosimallin suhteen.

Varusteita laitoin heti uutena: kahvojen ja peukun lämmitin, pohjapanssari, vetokuulan, kahvasuojat ja molemmin puolin peilit. Kahvasuojat ja peilit ála Linhai 300.

Myöhemmin lisäsin ”tuulilasin” navitelineellä ja takalaukun, kellon ulkolämpömittarilla.

Ohjausiskarin (BiTubo Gas) kiinnityksen tein itse. Suunnittelussa meni tovi, mutta nyt mäntä toiminen iskari on ”keskitetty” joten ” iskun pituus” on molemmin puolin sama.

Peruutusvalo on 3W led. Kytkimenä toimii mikro kytkin, eli kun vaihdekeppi on ”R”:n kohdalla kuopassaan, tulee kytkentä valaisemelle.

Vasen tankokytkin on linhaista kotoisin, en tykännyt alkuperäisestä vilkku/töötti systeemistä. Tässä on nyt tuo vilkun palautus mallia ”moottoripyörä” eli vilkku palautuu painamalla vilkun nappia. Ei ollut ”bolt –on” mallia eli johdotukset menivät uusiksi ja peruutus rajoittimen jouduin jalostamaan vanhasta kytkimestä.

Pohjakiinnityslevyn ostin Iron baltikillta, jotta sain käyttöön jo aiemmin hankitun Cycle Countryn 122cm puskulevyn. On käsinostimella, kun en laittanut mönkkäriini vinssiä. Ehkäpä sen takia akku on vielä alkuperäinen ;)

Takuukorjaukset jäivät vähiin. Etu pallonivelet on vaihdettu takuuseen. Ja sekin sen takia koska pallonivelten suojakumet murenivat ennen aikaansa. Japanin pallot ja kiinan kumet. On paremmat nuot vaihdetut kun ovat vielä kuosissaan. Variaattorin etuilman oton ”kumi” vaihdettiin takuuseen. Oli korjattu malli vahvistuksineen, mutta se on taas mäsänä.

Variaattorin painot eivät kestä kilometrejä. Tahtovat ”kolouta” 7000 km jälkeen.

Kestävyys: Mitähän tästä kirjoittaisi? Joskus kuulee, että canakuski on vaihtanut variaattorin remmin ennen kun on saanut 20000km täyteen. Onkohan se vika käyttäjässä vai laitteen käytöllä?

No joo, 17 000 km kohdalla alkoi taka-vetoakselien stefat vuotamaan öljyä läpi. Sillain hikoilemalla, ei vuotamalla, mutta noro näkyi taka perässä. Ne oli aikas helppo vaihtaa.

Polttoaineen kulutus. Siinäpä se miksi valitsin 500cc mallin. Keskimääräinen kulutus on 5.4 litraa sadalle kilometrille. Lumen pukkaustöissä laite vie noin 2 litraa tunnissa.

Ensimmäisen katsastuksen suoritin 1.12-2010. Läpi ilman huomautuksia.

Öljyt vaihdan 2500 km:n kohdalla. 5000 km välein vaihtuu myös öljyn suodatin.

Ilmanputsarista. Alkuperäistä paperimallia olisi joutunut vaihtamaan 50h/ 1500 km (maximi aika/ matka) mutta ostin kaksi pestävää ja öljyttävää mallia. Pesen ja öljyän vaihdon jälkeen käytetyn. Näin toinen on aina valmiina vaihtoa varten.

Tuulilasin taikka miksi sitä kuvailisi, niin sen teko oli hauskaa. Osat ja niiden saatavuus olivat ihan sattumaa. Tuulilasin kehys on moottoripyörästä ja lasi on moottorikelkasta. Kiinnitystangot ovat taasen moottoripyörän tuulilasista. Mutta osien yhdistämisen ja tuloksen toimivuus on yllättävän toimiva. Matalammalla lasilla tuulensuoja ei ollut riittävä ja korkeammalla kypärämelu kasvoi liikaa. Magellan Crossover tykkää olla, kallistetun lasin takana, sateelta suojassa.

Vanteita olen kokeillut monia. Alkuperäiset möin pois, kun en tykännyt niiden tasapainotuksen vaikeudesta. Niissä kun ei ole keskireikää ollenkaan. Hyvin harvassa ovat liikkeet joissa kykenevät renkaat tasapainottamaan pelkästään pultin rei´istä.

Outlanderin peltivanteet ovat osoittautuneet oikein hyviksi. Niissä off-set ja alusta-geometria on pysynyt kohdillaan. Ajaminen tiellä ja maastossa tuo turvallisuuden tunteen.

Nuot -06 alut vaativat 4mm spaserin, jotteivat renkaat hierrä raidetankojen päihin.

Kokeilin viime kesänä myös Bombardier Draksteriin tarkoitettuja takavanteita joka nurkassa (12x7, 2+5). Eli vanteet levittivät laitteen raideleveyttä ~7cm per puoli. Mikroautomainen asfaltti ajelussa, mutta soralla kuopat hakkaavat käsille. Nuotkin pitää tasapainottaa rengasliikkeessä. Jako on 4X137.

Olen pitänyt etujousitusituksen jousen kireys asennossa ”maksimi” , ja on ollut keväästä asti. Johtuen noista levittävistä vanteista. Laite tahtoi jakaa suuntaa tien kuluma-urien mukaan. Mutta vakiovanteilla huomasin jotta kulkusuunta pysyy mainiona. Johtunee tuosta ”eturenkaiden taka-jätöstä” .Takana jousituksen kireys on ”minimi”

Renkaita olen kokeillut monia. Parasta en ole löytänyt, mutta jotkut ovat eroittuneet edukseen. Maxxis Dirt tierenkaana on tällä hetkellä paras mitä olen kokeillut. Maastoon taas passelit ovat Carlisle ACT:t .

Lumen ajan renkaista: tykkään nastoista. Joka talvi olen saanut ”prototyyppi ” renkuloita kokeeksi. Ehkäpä johtuen siitä, että käytössäni on nastoituksen mahdollistavat laitteet. Alkuperäisiin Hole Shotteihin tumppasin 600kpl nastoja ja nykyään riittää ”vain” 400.

Matkatavarana säiliönä on 52 Kappa takalaukku. Kuulostaa ehkä isolta, mutta kun Rekussa ei ole tavarasäiliötä isommin, niin laitoin sitten saatavissa olevan maksimäärän kokoisen laukun.

Mönkijäni on aina ollut ulkosalla, niinpä kondenssivesi vaikutus ei ole vaivannut käyttöä.

Ja matka jatkuu hymyssä suin :wink:

MikaR
Viimeksi muokannut MikaR, 02 Kesä 2013 18:33. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

=D> :D =D> :D =D> : = Hienoa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Näin se homma etenee. :supz:
Mitenkäs noi kilometrit/tunnit on jakautunu? Paljonko ajettu maastossa ja minkä verran on rullattu kadulla noin suunnilleen?
Itselle olen suunnitellu auton korvikkeeks jotain (luotettavaa) tl-peliä mut pelimerkit ei ihan vielä kummiskaan kanaseen riitä... :(
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 08 Kesä 2004 23:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja tepa »

hattua nostellaan =D> =D> =D>
pano se on huonokin
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja ATC »

Loistava reportaasi, ja viihdyttävästi kirjoitettu, Mikan tapaan rehellisesti ja turhia hypettämättä. Tämä valaa uskoa että kyllä noilla mönkijöillä voi ja kannattaa ajella tieliikenteessäkin, ei ne ole loppuun ajettuja muutaman tuhannen jälkeen.
Laitahan Mika raporttia myös jatkossa. =D>
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
MikaR

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Kuva

Suhteessa noin palttiarallaa... 25% maastossa ja loput tiellä.

Mika
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja poke »

Helekatti Mika, ompa tutun näköinen lutakko. :D
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
setu
Tracks
Viestit: 1656
Liittynyt: 12 Loka 2008 19:38
Mönkijä:: Can Am Spyder 1300 F3 SE6
Paikkakunta: Stadi

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja setu »

Perässä tullaan sanoi perämies :p

17 600 mittarissa ja 2008 rene alla eli kestääääääääääääääääääää..
Tiellä 95% kilsoista ja tunteja ja mettää se noin 5% (eipä näillä leveyksillä sitä mettää juuri ooo :badgrin: ).
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

setu kirjoitti:(eipä näillä leveyksillä sitä mettää juuri ooo :badgrin: ).
Paitsi Espan ja Kaivarin puisto, haastavin paikka ehdottomasti on Eduskuntatalon portaat, varsinkin näin talvisin :biggrin:

Hyvin ootte saaneet kilsoja peleihin =D>
Kylätason mönkijäkuski
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 20:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Hyvä poijjaat, nyt kun on sisäänajot suoritettu niin kilsoja vaan lisää keräämään ;)

Se on aina kiva lukea näitä "kestävyysraportteja"

Lievästi OT mutta taloudesta löytyy 1 Rotaxin koneella oleva härpäke, lasissa yli 9000km ja käytännössä ilman vikoja ollaan tähän asti menty, joten on nuo luotu näköjään kestämään.
Tgb 425 Blade 4x4
MikaR

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juu, taas asiaa :D

25 000+ km mittarissa.

Luin aiemmista foorumin kirjoitteluista jotta olisi hyvä vaihtaa nokkaketjujen ohjarit.

Notta hain itsekeksityn korjaus-sarjan. -10 mallin ohjurit ja ketjunkiristimet (ohjurit) sekä kannen; alapään; ja imusarjan tiivisteet.
Osat eivät ole vielä vaihtuneet, mutta tutun moottorivelhon kanssa olen asiasta jutellut.

Vaihdetaan kunhan keretään, joskos sopisi aikatauluun?

Mutta muuten laite on kestänyt ja muutamia käytöstä johtuvia kulumisia on ollut:

- etuoikea sisempi vetoakslin suoja-kumi (muovia) kului puhki 22 010 km kohdalla.
Ostin molempiin uudet kun ajattelin jotta menevät puhki peräkkäin, mutta vasen pitää vielä rasvat sisällään.

-varin painot taas piti vaihtaa 23 000km kohdalla.
Olivat taas koloutuneet ja häiritsivät liiaksi ajoa. (800r painot, 9500 km. hiotut)

Jeps. Tunteja on mittarissa 657h.

Mika
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja kane67 »

:wink: perässä tullaan, tosin vasta 6000km meni eilen rikki. 1400km oli eka omistaja ajanut kun viime juhannuksena tuon hain kotiin...
oke
6WD
Viestit: 281
Liittynyt: 19 Maalis 2009 18:32
Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Paikkakunta: Kurikka

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja oke »

Hiuaua hommaa..ja jälleenmyyjät tykkää... Kertokaahan enemmän tuosta ajosta/käytöstä. itte ajelen pääasiassa mettäs/auraan pihat ja ym.reiteillä/maastossa ajoa...tähän asti muutama tuhat kilometri ja laite vaihtoon........ :/ no nyt on vehje jonka luulen pysyvän tallis piremmän aikaa... ? 800 r outlander xxc...aikas makee peli, meinaan mä..... ;)
MikaR

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja MikaR »

ittarissa, kot-kot
Esikatselu: Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot
Rotax 500cc. V-2 2008 jakopään remontti.

2008 / 500cc -------------------------Alkuperäinen-----------Suositus -----------2011 / 800R -----------$-----------kpl

kytkinkopan tiiviste----------------420 651 210 ----------420 651 211-------sama--------------17,99-----------1
magneeton tiiviste------------------420 651 200-----------sama------------- sama--------------16,64-----------1
kannen tiiviste--------------------- 420 630 850-----------sama------------- ei sovi--------------53,99-----------2
alapään tiiviste---------------------420 630 210-----------sama------------- sama---------------9,89-------------2
imusarjan tiiviste------------------420 630 640 -----------sama---------------ei sovi-------------3,14------------2

nokkaketju------------------------- 420 297 060-----------420 297 062----------sama------------106,64-----------2
nokkapyörä------------------------- 420 254 432-----------sama------------------420 254 433-----24,29-----------2
ketjunkiristin ohjuri---------------420 236 574-----------420 436 015---------sama--------------13,04-----------2
ketjuohjain------------------------- 420 236 581-----------sama----------------sama--------------10,79-----------2

Tuossa on osalista ja hinnat. Vaihto-osa lista $ hinnat, USA:n Can-Am netti- kaupasta.

Paikallisella marmori tiskillä, hintoja kysellessä, kannattaa katsella ensin jakkara alle [-o<

Kun nuot nokka-ketjut on syytä vaihtaa, menee vaihto-aika taulu uusiksi. Nokkapyöristä kinastellaan vielä :wink:

Mika

PS. sori tuosta listasta, foorumi ei tue "Tab"nappulaa, joten väliviivoilla laitoin. Notkuu kuten minä noita hintoja katsellessa :lol:
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: +20 000 km mittarissa, kot-kot

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mielenkiintoinen raportti kun ajatuksella lukee. Kunhan 50tkm täynnä niin tarjoaa vaikka johonkin lehteen (jokainen voi miettiä oman suosikkinsa aiheen ympäriltä) jutun aiheeksi.
Näyttää siltä, että yks 10tkm ei ole matka eikä mikään näille vehkeille.

:)
Vastaa Viestiin