Comanche 200cc

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Tässä kun aikani muitten projekteja lueskelin, ajattelin omankin "projektin" laittaa tänne näytille. Lähtökohtana suhteellisen vakiokuntoinen Kiinalaisen insinöörityön taidonnäyte, Comanche, bashani, mikä ikinä lieneekään kahdensadan (200) kuution koossa.
Tarkoitus on nyt siis saada maalipinnat kaikilta osin kuosiin, väljät, ja kuluneet osat vaihdetaan parempiin uusiin. Lisäksi muita pieniä paranteluja ja "tuunauksia" mitä nyt sattuu mieleen juolahtamaan. Kaveri aloitti samaan aikaan samanlaiseen vehkeeseen samantapaisen operaation ja vielä samassa hallissa, joten ei tarvi ihmetellä miksi kuvissa pääosaa esittää kaksi mönkijää.
Kaikki varmasti tietää miltä tollanen vakio comanche näyttää, joten siitä en erikseen ala kuvaa laittamaan. Hommat aloitettiin siis purkamisella:
Kuva
Kuva

Muutaman tunnin aktiivisen purkamisen jälkeen oli mönkijästä jäljellä tyhjä runko.
Kuva

Rungosta sheivasin pois nuo alkuperäiset onnettomat johtojen "pidikkeet", ja sen jälkeen suojasin kaikki kierteet pultein, prikoin ja mutterein. Sen jälkeen nakkasin rungon Ruukille hiekkapuhalluskoneeseen. Hiekkapuhalluksen jälkeen putsailin maalit pois vielä muutamista paikoista, joihin sitä oli jäänyt, sekä suoritin muutamat vahvikehitsaukset. Tukivarsien ja iskareiden kiinnikkeet on tehtaan jäljiltä hitsattu runkoon kiinni ainoastaan ulkopuolelta, joten hitsailin kannakkeet runkoon vielä sisäpuoleltakin:

Kuva

Sen jälkeen vein rungon, ylätukivarret, takahaarukan, sekä kasan sekalaista pikkuosaa pulverimaalaukseen. Väriksi valitsin RAL3000, elikkäs kirkkaanpunainen. Tällä päivämäärällä osia vielä odotellaan maalauksesta.

Seuraavana aloin putsailemaan moottoria. Pesin moottorin bräkleenin ja tinnerin kera, sen jälkeen hionta P400 paperilla vesissä, tarpeelliset suojaukset, ja pyyhintä rasvanpoistoaineella. Moottorin päätin maalata mattamustaksi, ja tätä hommaa varten ostin kokeeksi biltemasta purkin mustaa "moottorimaali" nimikkeellä kulkevaa spraypullossa olevaa maalia, jonka ruiskaisin koneen pintaan:

Kuva

Lopputuloksesta tuli varsin mukava. Pinta muistuttaa ennemmin jonkin sortin pinnoitetta, kuin maalia. Pinta on todella sileä ja "samettinen". Kansi olisi jossain vaiheessa vielä tarkoitus napata irti, tarkastella paikat, ja mahdollisesti hieman muotoilla kanavia, jos ja kun sieltä selkeää parannettavaa löytyy. :biggrin: Kaikki mönkijässä olevat letkut ja klemmarit tuli samalla uusittua, hydrauliikkaliikkeen tiloissa kun ollaan. :D

Sitten oli vuorossa vanteiden, katteiden sekä loppujen pikkuosien maalailua. Mönkijän toiseksi pääväriksi valitsin valkoisen. Etuvanteet, ja muutamat pikkuosat tulee valkoiseksi, sekä katteiden pääväri tulee olemaan valkoinen, punaisin "höystein"

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

ensiksi vetäisin katteet ruiskulla valkoiseksi (RAL9016), jonka jälkeen teippailin katteisiin keksimäni raidat. Samantyyliset raidat löytyvät muuten myös yhdestä maalaamastani 900rr Hondasta muutaman vuoden takaa :) Viimeisessä kuvassa näkyvät klemmarit on muuten rosterisesta retkipullosta tehdyn "billet" paisuntasäiliön kiinninneet :D Kun osat oli teippailtu oli vuorossa punaisen värin veto:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alatukivarret tuli maalattua ruiskulla, koska niissä on vielä ehjät alapallonivelet, jotka eivät siis ole irroitettavat. Ja ajattelin että alapallonivelet eivät varmaankaan tykkäisi tuosta pulverimaalauksesta. Etu-ja takavanteet ovat tarkoitetuksella eri väriset, eli vahingosta ei ole kyse :D

Tässä oman työskentelyn lomassa oli tuttavan sorvi Kurikassa paskonut pihalle kaksi satsia puslia takahaarukkaan, sekä etutukivarsiin. Puslat ovat POMista tehty, ja sisäholkit on tehty hydrauliikkaputkesta.

Kuva

Jossain kohtaa myös etuvaloumpio oli imaissut xenonpolttimon sisuksiinsa:
Kuva


Kertomus jatkuu taas kun saadaan hommat hieman etenemään. Voisin tähän samaan ketjuun postailla myös muutamat kuvat tuosta kaverin samanlaisesta kapistuksesta, kun etenee...
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Kävin tänään tuolla mun "maalaamossa" kurkkaamassa miten maalatut osat jakselevat :D Rajausteippinä käytin 3M:n 6mm laadukasta rajausteippiä, mutta näköjään muutaman vuoden varaston hyllyllä olon jälkeen, ei liimapinta enää ihan niin hyvä ollu, joten teippirajasta löytyy muutama lipsahdus :x Onneksi vahingot on sen verran pienet, että ovat varsin pienellä työllä korjattavissa, pitää korjata ne samalla kun myllyttää pari roskaa maalipinnasta. Tuon näköiset ne nyt sitten on, pahin teipin irtoamisesta johtuva vika on siis tuossa etukatteessa.

Kuva
Kuva
Kuva


Oliskohan seuraavana sitten vuorossa se kannen aukaisu...

Pakoputki muuten tuli tuossa joku päivä pinnoitettua tollasella vht:n matskulla. http://www.nettimaalikauppa.fi/VHT-Flame-Proof Pari dragsterimiestä kertoi käyttäneensä tuota ainetta kiihdytysautojen pakosarjoissa jo vuosia, ja on kuulemma todella kestävää mastkua. Ajattelin sen sitten sopivan tollaseen kiinalaiseen mönkijäänkin :D Yks purkki tuota ainesta maksoi ~15€, ja se riitti sekä mun, että kaverin pakoputkiin. Suuresta sijoituksesta ei siis ole kyse. Pakoputket oli hiekkapuhalluksen jäljiltä pellinkirkkaita, joten ei muutakun aineet pintaan, kuivattelu, ja sen jälkeen kuumennus kuumailmapuhaltimella. Tämä sama rumba toistettiin kaksi kertaa, joka tuloksena oli suht laadukkaan oloinen musta pinnoite pakoputkessa :) Tästä hommasta ei valitettavasti ole kuvia, kun en muistanut ottaa. Pakoputkena toimii siis parit 40mm vesijohtokäyrät ja pätkät suoraa putkea, päätteenä 900CBR:n vakiovaimennin. Tuota vaimenninta pitäis kyllä lyhentää reilusti, mutta ei ole TIGgiä, eikä sen kummemmin taitoa hitsatakkaan. Pitäis käydä pöntön kanssa kurssikeskuksella vierailulla :P
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Nätit tuli katteista =D>

Tota samaa vht:tä löytyy raptorin koneesta, hyvin on pysynyt. Ei se tietenkään ihan niin kuumana käy ku dragsterin putket (toivottavasti) :lol:
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Kiitos kiitos. :) Pulverimaalauksesta soiteltiin tänään, että osat olis siellä valmiina, joten ei muutakun töitten jälkeen viivana hakemaan. Kasailukuvia siis lähiaikoina luvassa.. :wink:
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Nättiä jälkeä! Pitäis omassakin käydä kosmetiikkaa läpi, muttei tahdo sokerit riittää.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Tänään sitten aloittelin jo vähän kasaamista. Aivan ensimmäisenä puristelin tukivarsiin nuo POM-puslat ruuvipenkissä paikoilleen. Asentelin sitten tukivarret, ja etuiskarit. Takahaarukkaan napauttelin kans puslat paikkaansa, ja löin takahaarukan paikoilleen. Kaikki etupään pallonivelet ruuttasin täyteen vaseliinia, ja puslia paikoilleen painaessa ruuttasin kuparitahnat väliin estämään ruostumista, ja vaimentamaan natinoita. Takahaarukan puslien kanssa käytin samaa lääkettä. Etunavat, ja taka-akselin asensin paikoilleen, ja nakkasin pyörät kiinni, mönkky on nyt siis pyörillään! :) Sitten vielä muutamat havainnollistavat kuvat:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
STB
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Touko 2012 12:24

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja STB »

halvatun hyvän näköstä. Ja mikä parhainta, oman projektin saman mallin koneeseen on tulossa sama käsittely piltsun moottorimaalilla :lol: kerroppa sitten kun on päässyt tositoimiin, kuinka hyvin kestää iskuja jne.
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Äkkiseltää tuo ainakin vaikutti ihan ok tavaralta. Käytössä sen sitten tosiaan huomaa. Luulis ettei se nyt ainakaan tota kiinalaisten maalia huonompaa olisi :D Hyvä hionta ja kunnon rasvanpoisto, niin uskon tuon kyllä pysyvän.
bone
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Huhti 2011 09:59
Paikkakunta: Tammela

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja bone »

Nättiä jälkeä tulossa täälläkin! Mukavaa puuhaa tuo kasaaminen, kun saa puhtaiden ja ehjien osien kanssa puuhailla :) Itse laitoin koneeseen ihan normi lämmönkesto spraymaalia ja hyvin tuntuu pysyvän.
Avatar
ilkkaize
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 11 Helmi 2012 15:49
Mönkijä:: yamaha raptor 1000 T
Paikkakunta: pirkkala

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja ilkkaize »

tulee tyylikäs laitos. kehtaako enään ajella kuin valkoisilla silkkihansikkailla. :D
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Eihän nää kiinalaiset oo ajettavaksi tehtykään :lol: :lol: :lol: Ei vais.. Kyllä tolla ihan olis tarkotus talvi luisutella menemään, ja kesällä sitten montulle. Projektin päätteeksi tota vois käydä vaikka leimaanki kokeilemassa...
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Noniin. Tänään tuli pitkästä aikaa käytyä pari tuntia kasailemassa mönkijää, mutta hirveitä ei ehtiny aikaan saamaan. Lähinnä sarvet, jarrukahvat, mittari yms. Rullakaasua aloin värkkäillä paikalleen, ja se onnistuiki hyvin, mutta pitää varmaan vielä hankkia tohon sellanen vaijeri, jossa toi kahvasta lähtö olis 90asteen kulmassa, kun se nyt törröttää suorana alaspäin :D Kahvakumit ostin aikanaan Ninjaa varten, mutta eivät taida siihen tulla koskaan paikoilleen, joten löysivät paikkansa tuosta. Kiinasta nuo tuli, ja todella edullisesti. Lisäksi mittariston vierestä löytyy vedenlämpömittari. Ja sitten pari kuvaa tarinaa tukemaan:


Ei kannata välittää aurauskulmista, ei oo raidetangot paikoillaan :D
Kuva

Tuossa on tuo jo aiemmin mainittu "billet elikkäs biltema" paisuntasäiliö :D
Kuva

Kaveri oli kans saanut osansa maalauksesta, ja oli aloittanut kasailun:
Kuva
Kuva
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Tänään piipahdin taas hallilla kasailemassa. Kaasuvaijeriongelman sain ratkaistua hydrauliikkakurvilla ja bilteman vaijerin korjaussarjalla. :D Pistin siis vanhan vaijerin poikki, tein sen kaivatun 90asteen kulmapalan vaijerinkuoren päähän, ja tein lopuksi irto-osista uuden vaijerin.
Jalkatappirautoja ym. pikkuosia tuli nakeltua paikoilleen, sekä johtosarja ja suurin osa sähköistä löysi tiensä runkoon :) Päivän päätteeksi nyppäsin vielä tosta irrallaan makaavasta koneesta kannen irti. Kantta pitäis hieman koittaa vingutella. Laskemisen varaakin olisi reilusti, millin tai puolitoista vois koittaa silpasta. Tollasessa työntötankokoneessa ei taida kannen lasku aiheuttaa muita toimenpiteitä, ku vaan keinuvivut säätää niin että venttiilit aukeaa saman verran kuin ennenkin?
Vinki
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Tammi 2012 22:00

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Vinki »

Nyt ois ainakin muutama epämääräinen kuva, kun tänään kävin hallilla kääntymässä. Kantta aloin hieman pirrailemaan. Sekä imu- että pakokanavassa oli melkoinen rappu heti seetien jälkeen, joten ne pyöristelin pois, Imuaukon ja imukaulan väliin jäi n.3mm rappu toiseen reunaan joten ne kohdistelin paikoilleen. Pakokanavassa on älytön möykky venttiilivarren kohdalla. Siinä näytti olevan tavaraa sen verran reilusti, että päätin melko raakalla kädellä poistaa siitä tavaraa, samalla avartelin pakokanavan kauttaaltaan suuremmaksi. Imukanavaa suurentelin kans hieman jokapuolelta, toivottavasti auttais ees jotakin :) Vielä pitäis joku keksiä joka sais tosta kannesta vähän höylättyä matskua pois ja HALVALLA :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Voimala
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Touko 2011 23:07

Re: Comanche 200cc

Viesti Kirjoittaja Voimala »

Tulee komia peli kunhan valmistuu. Suomalais - kiinalaista valmistusta :D .
Ei tuollainen kannen lasku koneistajallakaan paljoa maksa. Paljonko aiot ottaa pois?
Vastaa Viestiin