Comanche 200cc
Lähetetty: 30 Syys 2012 17:10
Tässä kun aikani muitten projekteja lueskelin, ajattelin omankin "projektin" laittaa tänne näytille. Lähtökohtana suhteellisen vakiokuntoinen Kiinalaisen insinöörityön taidonnäyte, Comanche, bashani, mikä ikinä lieneekään kahdensadan (200) kuution koossa.
Tarkoitus on nyt siis saada maalipinnat kaikilta osin kuosiin, väljät, ja kuluneet osat vaihdetaan parempiin uusiin. Lisäksi muita pieniä paranteluja ja "tuunauksia" mitä nyt sattuu mieleen juolahtamaan. Kaveri aloitti samaan aikaan samanlaiseen vehkeeseen samantapaisen operaation ja vielä samassa hallissa, joten ei tarvi ihmetellä miksi kuvissa pääosaa esittää kaksi mönkijää.
Kaikki varmasti tietää miltä tollanen vakio comanche näyttää, joten siitä en erikseen ala kuvaa laittamaan. Hommat aloitettiin siis purkamisella:


Muutaman tunnin aktiivisen purkamisen jälkeen oli mönkijästä jäljellä tyhjä runko.

Rungosta sheivasin pois nuo alkuperäiset onnettomat johtojen "pidikkeet", ja sen jälkeen suojasin kaikki kierteet pultein, prikoin ja mutterein. Sen jälkeen nakkasin rungon Ruukille hiekkapuhalluskoneeseen. Hiekkapuhalluksen jälkeen putsailin maalit pois vielä muutamista paikoista, joihin sitä oli jäänyt, sekä suoritin muutamat vahvikehitsaukset. Tukivarsien ja iskareiden kiinnikkeet on tehtaan jäljiltä hitsattu runkoon kiinni ainoastaan ulkopuolelta, joten hitsailin kannakkeet runkoon vielä sisäpuoleltakin:

Sen jälkeen vein rungon, ylätukivarret, takahaarukan, sekä kasan sekalaista pikkuosaa pulverimaalaukseen. Väriksi valitsin RAL3000, elikkäs kirkkaanpunainen. Tällä päivämäärällä osia vielä odotellaan maalauksesta.
Seuraavana aloin putsailemaan moottoria. Pesin moottorin bräkleenin ja tinnerin kera, sen jälkeen hionta P400 paperilla vesissä, tarpeelliset suojaukset, ja pyyhintä rasvanpoistoaineella. Moottorin päätin maalata mattamustaksi, ja tätä hommaa varten ostin kokeeksi biltemasta purkin mustaa "moottorimaali" nimikkeellä kulkevaa spraypullossa olevaa maalia, jonka ruiskaisin koneen pintaan:

Lopputuloksesta tuli varsin mukava. Pinta muistuttaa ennemmin jonkin sortin pinnoitetta, kuin maalia. Pinta on todella sileä ja "samettinen". Kansi olisi jossain vaiheessa vielä tarkoitus napata irti, tarkastella paikat, ja mahdollisesti hieman muotoilla kanavia, jos ja kun sieltä selkeää parannettavaa löytyy.
Kaikki mönkijässä olevat letkut ja klemmarit tuli samalla uusittua, hydrauliikkaliikkeen tiloissa kun ollaan.
Sitten oli vuorossa vanteiden, katteiden sekä loppujen pikkuosien maalailua. Mönkijän toiseksi pääväriksi valitsin valkoisen. Etuvanteet, ja muutamat pikkuosat tulee valkoiseksi, sekä katteiden pääväri tulee olemaan valkoinen, punaisin "höystein"




ensiksi vetäisin katteet ruiskulla valkoiseksi (RAL9016), jonka jälkeen teippailin katteisiin keksimäni raidat. Samantyyliset raidat löytyvät muuten myös yhdestä maalaamastani 900rr Hondasta muutaman vuoden takaa
Viimeisessä kuvassa näkyvät klemmarit on muuten rosterisesta retkipullosta tehdyn "billet" paisuntasäiliön kiinninneet
Kun osat oli teippailtu oli vuorossa punaisen värin veto:





Alatukivarret tuli maalattua ruiskulla, koska niissä on vielä ehjät alapallonivelet, jotka eivät siis ole irroitettavat. Ja ajattelin että alapallonivelet eivät varmaankaan tykkäisi tuosta pulverimaalauksesta. Etu-ja takavanteet ovat tarkoitetuksella eri väriset, eli vahingosta ei ole kyse
Tässä oman työskentelyn lomassa oli tuttavan sorvi Kurikassa paskonut pihalle kaksi satsia puslia takahaarukkaan, sekä etutukivarsiin. Puslat ovat POMista tehty, ja sisäholkit on tehty hydrauliikkaputkesta.

Jossain kohtaa myös etuvaloumpio oli imaissut xenonpolttimon sisuksiinsa:

Kertomus jatkuu taas kun saadaan hommat hieman etenemään. Voisin tähän samaan ketjuun postailla myös muutamat kuvat tuosta kaverin samanlaisesta kapistuksesta, kun etenee...
Tarkoitus on nyt siis saada maalipinnat kaikilta osin kuosiin, väljät, ja kuluneet osat vaihdetaan parempiin uusiin. Lisäksi muita pieniä paranteluja ja "tuunauksia" mitä nyt sattuu mieleen juolahtamaan. Kaveri aloitti samaan aikaan samanlaiseen vehkeeseen samantapaisen operaation ja vielä samassa hallissa, joten ei tarvi ihmetellä miksi kuvissa pääosaa esittää kaksi mönkijää.
Kaikki varmasti tietää miltä tollanen vakio comanche näyttää, joten siitä en erikseen ala kuvaa laittamaan. Hommat aloitettiin siis purkamisella:


Muutaman tunnin aktiivisen purkamisen jälkeen oli mönkijästä jäljellä tyhjä runko.

Rungosta sheivasin pois nuo alkuperäiset onnettomat johtojen "pidikkeet", ja sen jälkeen suojasin kaikki kierteet pultein, prikoin ja mutterein. Sen jälkeen nakkasin rungon Ruukille hiekkapuhalluskoneeseen. Hiekkapuhalluksen jälkeen putsailin maalit pois vielä muutamista paikoista, joihin sitä oli jäänyt, sekä suoritin muutamat vahvikehitsaukset. Tukivarsien ja iskareiden kiinnikkeet on tehtaan jäljiltä hitsattu runkoon kiinni ainoastaan ulkopuolelta, joten hitsailin kannakkeet runkoon vielä sisäpuoleltakin:

Sen jälkeen vein rungon, ylätukivarret, takahaarukan, sekä kasan sekalaista pikkuosaa pulverimaalaukseen. Väriksi valitsin RAL3000, elikkäs kirkkaanpunainen. Tällä päivämäärällä osia vielä odotellaan maalauksesta.
Seuraavana aloin putsailemaan moottoria. Pesin moottorin bräkleenin ja tinnerin kera, sen jälkeen hionta P400 paperilla vesissä, tarpeelliset suojaukset, ja pyyhintä rasvanpoistoaineella. Moottorin päätin maalata mattamustaksi, ja tätä hommaa varten ostin kokeeksi biltemasta purkin mustaa "moottorimaali" nimikkeellä kulkevaa spraypullossa olevaa maalia, jonka ruiskaisin koneen pintaan:

Lopputuloksesta tuli varsin mukava. Pinta muistuttaa ennemmin jonkin sortin pinnoitetta, kuin maalia. Pinta on todella sileä ja "samettinen". Kansi olisi jossain vaiheessa vielä tarkoitus napata irti, tarkastella paikat, ja mahdollisesti hieman muotoilla kanavia, jos ja kun sieltä selkeää parannettavaa löytyy.


Sitten oli vuorossa vanteiden, katteiden sekä loppujen pikkuosien maalailua. Mönkijän toiseksi pääväriksi valitsin valkoisen. Etuvanteet, ja muutamat pikkuosat tulee valkoiseksi, sekä katteiden pääväri tulee olemaan valkoinen, punaisin "höystein"




ensiksi vetäisin katteet ruiskulla valkoiseksi (RAL9016), jonka jälkeen teippailin katteisiin keksimäni raidat. Samantyyliset raidat löytyvät muuten myös yhdestä maalaamastani 900rr Hondasta muutaman vuoden takaa







Alatukivarret tuli maalattua ruiskulla, koska niissä on vielä ehjät alapallonivelet, jotka eivät siis ole irroitettavat. Ja ajattelin että alapallonivelet eivät varmaankaan tykkäisi tuosta pulverimaalauksesta. Etu-ja takavanteet ovat tarkoitetuksella eri väriset, eli vahingosta ei ole kyse

Tässä oman työskentelyn lomassa oli tuttavan sorvi Kurikassa paskonut pihalle kaksi satsia puslia takahaarukkaan, sekä etutukivarsiin. Puslat ovat POMista tehty, ja sisäholkit on tehty hydrauliikkaputkesta.

Jossain kohtaa myös etuvaloumpio oli imaissut xenonpolttimon sisuksiinsa:

Kertomus jatkuu taas kun saadaan hommat hieman etenemään. Voisin tähän samaan ketjuun postailla myös muutamat kuvat tuosta kaverin samanlaisesta kapistuksesta, kun etenee...