Sivu 1/3
-08 Cfmoto 500 hauska mutta haasteellinen...
Lähetetty: 07 Maalis 2013 21:57
Kirjoittaja kontoll
Niin, tuli hankittua tommonen Cfmoto 500 projekti. Kone oli jo leväytetty. Kiertokangen alapään laakeri porsinut totaalisesti. Pieni selvitys ja koko kampi/veivipaketti kiinasta tilaukseen.

Kiinan laitokseen tuskin löytyy piraattiosia,samalla mäntäsarja ja koneen tiivisteet. Laakerit (kaikki koneen) tulossa paikalliselta SKF kauppiaalta. Muita vikoja ainakin: pyörän laakeroinnit, kardaanijarru(poljin,vipu & vaijeri), pyörienripustukset (laakereita ja puslia vaihtoon),ajovalojen sähköt, vilkkurele täynnä ruostemujua. Tästä pariksi illaksi puhdetöitä, sitten leimalle. Plussaakin löytyy: Pohjapanssarointi, 27" mutikat

ja toimiva polaris vinssi. Niin sen verran korjausta että laakeri tilaus peruttu ja otettu varoiksi alkuperäiset koska moottorin laakereissa mahdollisia poikkeamia mitoissa, vaikka samoilla numeroilla + CJB:n vaikeasti tulkittavat merkinnät suhteutettuina länsilaakereiden vastaaviin...

tommoset romut ainakin vaihtoon

tossa se rullalaakeri on ollut joskus. Tuo kampiakselihan ei ole tarkoitettu katkottavaksi...
Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 07 Maalis 2013 22:37
Kirjoittaja Pasi S.
Tervetuloa foorumille!
4x4 projektit on olleet aikas harvassa. Lykkyä pyttyyn!
Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 07 Maalis 2013 22:47
Kirjoittaja kontoll
Ja laitetaan lisää kuvia..

vain kilpi uupuu...

tuonne se kone menisi.

lohko löpö pesulla.

Nää on tietty aika tylsiä kuvia, mut eka mönkiä ja alotetaan alusta

Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 09 Maalis 2013 22:06
Kirjoittaja kontoll
Vielä laakerit uupuu, kaikki ei ollut hylly tavaraa. Kampi/veivi, mäntä(renkaat, tappi, lukot) ja koneen tiivisteet olisi valmiina (450€). Laakerit lienee n.200€ ja muutama stefa päälle niin vielä kannatti alkaa turaamaan. Tuli katottua että uudet koneet on suhteellisen arvokkaita ~4000€

Katsastus varmasti vaatii että jarrutkin olisi suhteellisen alkuperäiskuosissa,(?) niin täytyy tuo poljin ja sen sylinteri asetelma varmasti myös hommata.<--ostetaan...
Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 11 Maalis 2013 22:08
Kirjoittaja kontoll
Kansi ja sylinteri käsitelty. Kansi kiiltäväksi, kanavien puhdistus ja venttiilien hionta. Suhteellisen rikkaalla näyttää käyneen,ainakin jos mittarin 1500km pitää paikkansa. Eipä tullut suutin kokoa katottua kun oli kaasutin pesussa. Pakovenat ja kanavat aika karstassa, ja mönkkärin yleiskunnosta päätellen on ajettu sinkki kireellä...

Venttiilit tuli hiomalla ok kuntoon. Sylinterin hoonasin IKH:n veivillä, aika lelu vaikka suhteellisen isoille pytyille, mut eihän tälläses hommas tarvikkaan kun pinta rikkoa. Vähän näytti että näinköhän tota pyttyä on kunnolla hoonattu tehtaan jäljiltäkään. Noh, nyt se on hoonattu enemmän ja vähemmän hyvällä maulla

Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 11 Maalis 2013 22:51
Kirjoittaja Pasi S.
Täälä on sellainen kirjoittamaton laki, että jos kanaviin kajotaan, niin niistä on esitettävä kuvat!!! ...muutoin arvon "raati" ei usko!
Aika suolaisen hintainen tuo moottori!!
Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 12 Maalis 2013 09:10
Kirjoittaja Pappi
Mielenkiintoinen projekti.
Tuon kokonaisen moottorin hinta kuulostaa niin tutulta. Näyttää nuo työkalut pysyvän kädessä, joten lisää kerrontaa ja kuvia. Siinä vaiheessa kun moottorista on aika ottaa "voimasavut" niin lukijoita kiinnostanee video. Ainakin minua.
Tsemppiä projektiin.

Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 22 Maalis 2013 23:00
Kirjoittaja kontoll
Pasi S. kirjoitti:Täälä on sellainen kirjoittamaton laki, että jos kanaviin kajotaan, niin niistä on esitettävä kuvat!!! ...muutoin arvon "raati" ei usko!
Aika suolaisen hintainen tuo moottori!!
No minäpäs koitan ottaa huomenna pari kuvaa lisää, ennen kuin pytty menee paikoilleen. Niin siis sen verran on edistynyt että on jo "puolimoottori". Koneesta poistetut risat "maalaamattomat raudat" painaa jo kuitenkin enemmän kuin siitä puuttuvat osat
tossa lohko menossa nippuun:
vasen
ja oikea
Kytkin, vaihteenvaihtoa haittaava "lisähammastus" (mitä järkeä koko rasialla koneen kyljessä...), yms. sälää ruuvailtu kiinni. Jos kaikki menee kuten ajateltu, huomenna kone kokonaan kasassa. Enkä tarkoita tämäntyylistä kasaa:

Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 23 Maalis 2013 20:13
Kirjoittaja kontoll
Ja taas epämääräinen kuvarypäs:

Kuin uusi.
Siinä sitte se pakollinen kanavakuva raadille ihailtavaksi, jos joku haluu kattoo venttilin alle ni saa ite tulla nipraamaan noi hemmetin lukitukset takas

Lohko kasattuna, huomaa kiiltävä kanki

Kytkin, piti miettiä mistä saa pidettyä vastaan kun vetää ton momenttii, mut pulttikone hoiti homman.
Sitte olis sylinterin vuoro, en kasannu ihan "by the book" järjestyksessä, ihan vaan tuntumalla. Tässä jo magneetto puoli valmis, varipuoli kesken.
Ja ei menny ihan kun piti, vähän jäi vielä kesken.
AIJAA.COM ON SITTEN KAKKOSESTA: KUVAT POISTUU, ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ!!!!
Re: -08 Cfmoto 500 uusi elämä (ehkä)
Lähetetty: 24 Maalis 2013 22:37
Kirjoittaja kontoll
Päivän saldo: ajotuksen säätö, venttiilikoppa paikoilleen, variaattorin kasaus. Carlislen hihna näytti olevan,ei ollut pyörimissuuntaa

? aika paljon napakampi kun toinen vaihtoehto romukasasta.Se toinen lienee alkuperäinen ja kulunut. Olikin mun eka "skootterimoottori" kasaus. Piti ydintuho migillä räkiä koneen revenneet korvat takasin runkoon. Sit jos toi pata toimii niin puikolla kunnon palko päälle. Yläpään, eli venttiilikopan korvakkeet ovat ilmeisesti jossain suonsilmäkkeessä, eli semmoset ois sepitettävä. Voimansiirto kytketty, eli kartaanit paikoillaan. Auton akku takaritsille ja kaapelit kiinni, servot ja merkkivalot pelaa. Vaihteensiirto on todella herkkä vaikka uniballit tosi väljät vivustossa, mut tossa on edellinen tehnyt jotain modausta sifterille. Ens viikolla sit pitäis saada ne savut, jos tulee vain ja ainoastaan pakoaukosta niin kasaus jatkuu. Niin putkeahan on täysin turha asentaa ennen kuin tietää että kone toimii.

Siinä se touhukuutio makaa lavalla, suoraan huoltoauton paksista pajalta.

Kyllä se sinne meni kun hetken väänteli.

Ja sama toiselta puolen...
Re: -08 Cfmoto 500 kone kasattu ja paikoillaan
Lähetetty: 25 Maalis 2013 23:00
Kirjoittaja kontoll
Lähestulkoon välipäivä, sain sentään öljyt koneeseen. Castroll GPS 15W50 tuli lorautettua,kun tuo pannu kuulemma käy todella kuumana varsinkin jos hapettaa ilman kuristuksia, eikä varmaan ainakaan helpota 27" rengastus. Tuohon olisi kyllä aika helppo turata jonkinlainen öljynlauhdutin... Startin solenoidikin heräili kun antoi vähän liittimiin crc:tä. Puristuksia kokeilin mittailla, mutta eihän toi equussin vinojalka malli taitu tarpeeksi että tiivistyisi, ois ollu vaan helppo mittaa kun ei ole kaasaria jarruna ilmalle. Noh, jos pelaa niin vaikka veis dynoon et näkis seokset samalla. Huomenna pitäis ehtii vesiletkut ja kaasari tökkää kiinni niin jos vaikka ajelulle pääsis

Re: -08 Cfmoto 500 kone kasattu ja paikoillaan
Lähetetty: 27 Maalis 2013 21:38
Kirjoittaja kontoll

It`s alive! Eilen illalla se sitten heräsi henkiin. Kuvausryhmää ei ollut saatavilla ikuistamaan k.o. tapahtumaa,itellä taas ei kädet riittänyt kun tuo näköjään haluaa että jarrua puristellaan että starttaa ja "hevosruutalla" annoin bentsiiniä. Taas auton akusta virtaa ensin kaapeleilla, mutta solenoidi vaan päristi vaikka kunnon kaapelit. Sitten pienillä jatkoilla akku astinlaudalle ja infernaalisella räimeellä käyntiin. Alko sammaleen palaset kärytä rungosta kun hetken liekittelin ilman pakosarjaa. Tänään sitten pikainen pakoputken asennus ja taas iso akku kiinni. PIENI koeajo (10m) ja vaihteensiirtokin toimii! Ei soraääniä, paitsi vetokäynnistin vähän rämisee. Rasvat ja nesteetkin pysyi sisällä. Huomenna jos saisi otettua vaikka pikku clippiä käynnistä, puikotettua koneenkorvat, vaihdettua peräöljyt. Niin ja se pahin homma koko projektissa näköjään, eli asennettua muoviksi muuttuneen ilmanputsarinkurkun joka nyt on imemässä kadotettuja hiilivetyjä takaisin itseensä.
Koeponnistettu vesipuoli
Lähetetty: 05 Huhti 2013 23:10
Kirjoittaja kontoll
Ajovalojen sähköt oli hukassa ja tuli putsattua kaikki liitokset. Siinä sitten täpinöissäni vaihtelin "sivuvirtareleiden" paikkoja ja totesin että alkoi valot toimimaan ja kaikki muukin pelaa. Flekti ei sitten kuulunut niihin kaikkiin muihin, eikä tullut paljon mittareita katottua eikä niitä kyllä lumen alta näkynyt kun kelkkareittiä pistin menemään. Sinne se sitten upposi ja lämmöt karkasi kun hankaili metrin eteen kaksi taakse. Ohikulkeva Audikuski(viereisellä tiellä) kysyi tarviiko apua,keittääkö toi. - Ei tarvi, sisäänajoa suoritan,lumi vaan höyryää koneen päällä, kun paisuntasäiliön korkki petti ja glykolit lensi taivaalle kaaressa. No, ei se pieni kansi mihinkään tietysti väänny, mutta vitutti. Jäähdyttelyä ja happea jne. Nousi se sieltä omineen kun sai vauhtia. Tänään sitten totesin että etuperän lukko ei enää kytkeydy, tai kytkeytyy indikaattorin mukaan mutta ei lukitu hyvällä eikä pahalla. En tiedä voiko olla sähkövika? Vai vääntyikö siirtohaarukka tai halkesiko liukuspoori. Yks ylimääräinen murikka onneks tuli mukana. Että jos jollain on kokemusta etumurikasta niin tervetullutta tietoa hajoamisista otetaan vastaan.
Ja tässä vielä kuva tämänhetkisestä tilanteesta, ei ole tarkoituskaan mitään nättiä tehdä.

Re: -08 Cfmoto 500 kone kasattu ja paikoillaan
Lähetetty: 15 Huhti 2013 17:26
Kirjoittaja rapakaari
Luultavasti häkin hampaat on sliksit... Ei siinä ole muuta kuin ruuvaamista. Mulla ei lähtenyt toinen vetari irti vetämällä. Otin sitten koko tolpan pois ja halkaisin perän, pieni niitti vasaralla vetarin päähän niin irtosi. Kannattaa vaihtaa kaikki stefat ja kitka sekä jousiprikka samalla kun on murikka käsissä. Alkaa nelivetokin vetämään paremmin neljällä pyörällä eikä lukkoa tarvi niin helposti.
Re: -08 Cfmoto 500 kone kasattu ja paikoillaan
Lähetetty: 15 Huhti 2013 20:04
Kirjoittaja Zkeba
Sitä ollaan oltu ihailemassa tuulimyllyjä
