Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noita kuviahan saa vasta sitten kun oon suomessa. Nokkapumppu taitaa kyllä tulla vähän turhan paljon tyrkylle. Saahan sille kylläkin suojan tehtyä. Laturin alapuolella muistaakseni ois tilaa riittävästi. Tarvii vaan laittaa toinen siivapyörä. Samassa vois miettiä välityksiä. kojelaudassa on kyllä jonkin verran tilaa että vois vaikka vetää putkilla ja kiinnittää venttiilit kojelautaan.

Pitänee yrittää houkutella jälkikasvua ottaan muutamia kuvia
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Helloota asiantuntijoille.

Hydrauliikkahan aina kiinnostaa. Eli jos tuohon jontikkaan sais ängettyä sen pumpun ja tarkoitus olisi saada kauhalle nosto ja kippaus niin mitähän hintaluokkaa mahtais mennä rahaa?

Pitääkö olla magneettikytkin että saa pumpun irti kun ajaa siirtymää? Kuinka iso pumppu pitäs olla? Vähimmäismäärä oöljyä ilman ongelmia? Minkälaiset venttiilit tuohon pitäs olla?

Tämä hydejuttuhan on mulle täyttä hepreaa mutta jospa tässä oppis samalla.

Tarkoitus on tehdä edullinen mutta toimiva. Putket varmaankin saan teetettyä Kailatecilla tms firmalla.

Ja jos tuo vielä soveltus klapikoneen voimanlähteeksi niin kyllä naurattas.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Taitaapi olla liian vaikeita kysymyksiä :oops:
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ktm »

Kyllä siihen löytyy monenlaista vaihtoehtoa .
-hihna vetoinen pumppu sähkökytkennällä. https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... kiilahihna.
-mekaanisella kytkennällä https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... usrengasta.
-Kiinteäpumppu vapaakierrolla.
Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa.
Paha sanoa mikä sopii . Kuva moottoritilasta auttais.

Jopa 450cc mopossa on hydraulipumppu ja painepesuri.
https://www.youtube.com/watch?v=v1DuVQE ... z6iBhRS0yg
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos laittaa nokkapumpun niin kuinka pitkä siitä paketista tulee. Siihen nokkapumppuun kuitenkin pitää laittaa jokin välikappale. Kattoin huoltomanuaalista kuvia ja näyttäs että semmoisen nokkapumpun ainakin sais laitettua. Muistelin aikaisemmin että kardaani menee siitä kohasta mutta se näyttääkin olevan vähän ylempänä.

Millainen pumppu pitäs olla? Yksi , kaksi , salami meetvursti vai mitä ne nyt olikaan? Tilavuus? Klapia pitäs päästä tekemään.

Vai tehdäänkö bensamoottorista pumppupaketti ja nostetaan se lavalle? Tommosen bensavehkeen sais varmaan reilulla tonnilla? Ja laitetaan tähän sähköinen pumppupaketti?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ktm »

Taitaa nokapumpun pituudeksi jäädä minimissäänkin 200-250mm.
Pientä pumppua käytettäessä joutuu kierroksia koneessa pitää kohtuu korkealla
esim. kuormaajat käytössä. Tyhjäkäynnillä ei tapahdu oikein mitään.
Pienkuormaajat (esim.Avant)on hyvä esimerkki työt tehdään kaasu pohjassa.
Auran kääntelyyn ja kippikäyttöön laittaisin sähkökoneikon.
Klapikonetta jos meinaat käyttää niin moottorikoneikko lavalle.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juurikin tähän olin päätymässä.

Minkälaista koneikkoa laitetaan? Tässähän on 55A laturi ja normaali auton akku.
Nyt keulalla on warnin 200 litranen kauha ja vinssillä operoitu. Koskaan ei oo sähkö loppunu kesken.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Voin kanssa noita hytikoita mitoitella jos on tarvis. Ainoa vaan, että tarvitsee lähtötietoja.

Jos vaikka klapikoneeseen miettisi jotain 63 mm sylinteriä, niin tuolla saisi silloin sellaiset 7 tonnia voimaa reilulla 200 barilla, Jos miettisi vaikka puolen metrin halko, eli joku 450 mm iskua ja tuolle 4 s liikeaika, niin silloin tarvittaisiin noin 21 l/min ja tuo haukkaisi noin 9 kW plus häviöt. Pumpun koko sitten sen mukaan, että millä kierroksilla tuo voima on käytössä. Esimerkiksi 11 cc pumppu tuottaisi tuon noin 2000 rpm:llä ja silloin kaipaisi vääntöä sellaiset 45 Nm. 2500 rpm riittäisi noin 8,5 cc ja silloin tarvittaisiin noin 35 Nm.

Itsellä on 8 tonnin hydraulihalkoja ja ainakin itsellä on ihan jokainen puu tähän asti haljennut.

Polttomoottorille on hyvä idea mitoittaa pumppu siten, että työkierrokset menisi vähän maksimiväännön yli. Silloin kun kone alkaa kyykätä kuormasta, niin vääntö kasvaa. Samalla kun kierrokset putoaa, niin pumpun ottama teho laskee. Noin kone ei stumppaa niin herkällä jos joutuu koville.

Nopeasti googletellen gaattorissa on 50 Nm @ 2400 rpm. Eli itse katselisin pumppua tuosta 8 cc tienoilta.

Sähkövenoilla jos on reilusti tuottoa, niin liikkeistä tulee helpolla aika repivät. Kuristamalla voi toki jarruttaa, mutta se on sitten suoraan lämpöä kaikki. Olen itsekin hitsannut metsätraktoria jossa nokkapumpulla ja sähkövenoilla tukijalat pamahti maahan noin sekunnissa. Kumma juttu ettei tahtonut mekaniikka kestää. Toki ääriesimerkki.

Mutta sylinterikokoja (tai haluttua voimaa), liikematkoja ja haluttuja liikeaikoja niin voin kyllä noita laskea.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eli sähköinen 12v koneikko otetaan jontikkaan.

Kuinka iso teho ja pumpun tilavuus?
Minkä kokoinen öljysäiliö?
Kuinka monta venttiiliä tarvitaan ja minkälaisia ne pitää olla? Virtaus ja tyyppi

Eli kauhaa pitää nostaa ja painaa. Lisäksi haluan sen kippauksen.

Mitä muuta asiantuntioiden pitää tietää. En osaa kertoa joten teidän pitää tehä ne oikeat kysymykset joihin sitten vastaan.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ktm »

Ennen koneikon ostoa kannattaa selvittää mitkä sylinterit tarvitaan.
Paljonko kauha painaa kuormineen ? Eli paljonko sylinterin täytyy nostaa ?
Mitä pienemmällä paineella sylinteri nostaa maksimikuorman sitä helpommalla sähkökoneikko pääsee.

Sylinterien öljytilaavuus määrää öljysäiliönkoon.
kauhan nosto/lasku 1kpl kaksitoiminenventtiili.
Kauhan kaato/nosto 1kpl kaksitoiminenventtiili.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eli pitäisi siis värkätä ensin se kauha siihen malliin että voi laskea tarvittavan voiman. Kiitos vinkistä =D>

Ajattelin muutenkin tehdä sen kauhahomman uusiksi kun en ole oikein tyytyväinen siihen rakenteeseen. Se ei nosta tarpeeksi korkealle eikä kauha muutenkaan ole mikään maailman paras kooltaan. Ajattelin tehä pikakiinnityksellä sen kauhan että voin tarvittaessa vaihtaa trukkipiikit tilalle. Ja siihen vois vaikka soveltaa jonkinlaisen alueauran jota vois käännellä.

Eli suunnittelupöydän ääreen ja kemppi palamaan. Vaatii kylläkin sen että muutan suomeen kuun lopussa. Sitten alkaa suunnittelu ja värkkäys. Pitänee laittaa siitä kuvia niin saa mielipiteitä. Kyllä tästä vielä hyvä tulee. Kiitos nyt jo kaikille osallistuneille.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kai sulle on tuttu: http://harvelit.proboards.com/

Tuolta löytyy kaikenlaista rakennelmaa esikuvaksi ja aina toisinaan on kaikenlaista hytikkaakin kaupan.

Sehän hytikassa on, että kokolailla paine ja tilavuusvirta voivat kompensoida toinen toisiaan. Pienempi sylinteri nostaa saman massan samassa ajassa jos painetta riittää eikä sylinteri nurjahda. Isommalla riittää vähempi paine, mutta öljyä menee enempi tai sitten liike on hitaampi. Teho taas on paine x tilavuusvirta, eli tarvittava teho on sama tekee kummalla tavoin vain. Siis jos massa ja liikeaika vaan ovat samat. Nykykoneissa paineita nostetaan kokoajan koska pienempi öljymäärä menee läpi pienemmistä komponenteista ja koko homma jää myös kevyemmäksi -> enempi hyötykuormaa. Tehotiheys on noin korkeampi.

Geometria kannattaa miettiä tarkoin kun alkaa itse värkätä. Vaneriosat on tuossa ihan näppäriä jollei sitten 3D:nä mallinna koko hommaa. Mm. mitä korkeammalle nostat niin aina enempi tarvitset kauhaan kippikulmaa jotta se tyhjenee. Helpolla tuohon tarvitsee jonkinlaisen linkun väliin ja siinä on sitten vaarana tehdä versio, missä sylinteri on jossain kohdin kuolleessa kulmassa ja homma jää jumiin.

Olen itse yhden puomiston piirtänyt missä nostokulma oli 90-astetta ja tuon mitoitin siten, että maksimivoima oli 22,5 asteen kohdilla. Noin se mikä nousee maasta nousee ainakin vaakatasoon asti. Siitä ylöspäin sitten voima heikkenee entisestään. Tuosta voi myös miettiä, että jos haluaa ala-asentoon kauhalle kipristystä vaikka 20 astetta, puomi nousee 90 ja tyhjennyskulmaa olisi hyvä olla edes 45 astetta, niin kauhan liikerata on oltava jo 155 astetta. Ei onnistu enää ilman linkkusysteemiä. Lyhyellä puomilla nostoa haettaessa tuo kulma menee helposti tosi hankalaksi. Kannattaa myös vähän murtovoimaa miettiä, lumihommissa on mukava saada se mälli irti penkasta. On myös vähän vaarallista jos se kuorma karkaakin kun puomin asentoa muuttaa.

Mutta kannattaa tosiaan suunnitella se hyvin, niin hyvä siitä silloin tulee. Mallia kannattaa katsoa kaupallisista toteutuksista, ei ne vahingossa ole mitä ovat. Löytyy mm. usein hauskoja eroja esimerkiksi sorakuormaajasta verrattuna johonkin kappaletavara pyöräkuormaajaan. Noita ei tajua ennenkuin on itse puomiston mekaniikkaa miettinyt.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kovasti on katseltu kuvia tuolta linkistä ja muualtakin. Pitänee tehä ensin pahvimallit ja sitten vasta leikata rautaa.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Voiko oikein mitoitettua hydrauliikkaa koskaan saada rakennettua kerralla? Niin moni asia vaikuttaa, vivuston suhteet ja kulmat ymym. Tai osaahan ne Catin tehtaallakin :D
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jussin John Deere XUV päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No siksihän tässä kyselläänkin neuvoa :)

Toinen ajankohtainen asia on siirtyä isompiin renkaisiin. Tässä ollut viimeaikoina ostohousut jalassa muutamien renkaiden välillä. Deestone swamp switch tai mud crusher tai CST wild thang. Kaikki koossa 28 tuumaa. Eteen 10 leveää ja taakse 12 leveää. Amerikan pojat on laittaneet mud liteä 30 tuumaisena ilman isompia ongelmia.

Kuinka iso mahtaa tuommoinen Deestone olla ihan oikeesti mitattuna? Jostain luin että 28 oli oikeesti 30.5"
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Vastaa Viestiin