XT-P T3 1000 harrastelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Hyvä idea Jermu. Moni miettii varmaan samojen laitteiden eroja. Laitetaanpa jonkinlainen testivertailu tulemaan.
Perähommat menee siten, että sama etuperä ollut kaikissa vanhemmissa 1000 Outlandereissa ja Maveric oma.
Keväästä 2014 alkaen vaihteistomuutosten myötä kaikissa sitten sama uusittu. Kuulema on vanhaa parempi
ja Outlander kuskit voi tietenkin "kehua" että on sama perä kuin isossa Mavericissa. :wink:
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Alkaa olla kampe Raajärven tomuista syväpuhdistettu. :)
Kuva

Vaihdan samalla kertaa kaikki nesteet sekä öljyt välivaihtona ja turvallisesti BRP-tuotteita käyttäen.
Muuten öljyt ja nesteet vaihtuu huolto-ohjelman mukaan merkkihuollossa, mutta itse teen vielä näiden välissä
omat välivaihdot tuotteet merkkihuollosta noutaen. Pysyy ainakin laite kunnossa niiden osalta, vaikka öljyjä
pilaavia upotuksia en itse enää nykyään juuri harrastakkaan. Lisäksi suodattimet ja ilmakanavat sekä variaattori
kannattaa puhdistaa huoltojen välissäkin. Löysin tässäkin välihuollossa pieniä likajäämiä, vaikka Can Am nykyään jo
kohtuu hyvin tiiviiksi valmistajan toimesta saatu kehitettyä.

Pakoputken käyrään saapui uutta EU-kieltämän keraamipinnoitteen korvaajaa ja testinä vetäisty pintaan.
Raidetankojen päälle tulee Can Am teeman mukaisesti pienet vahvikeputket. Kannattaa raidetankoja
vahvistaessa muistaa valita riittävän ohutseinäinen putki, että tanko pääsee tarvittaessa vääntymään
ja poistamaan rasitteen muulta ohjausjärjestelmältä.
Kuva
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja jermu »

moottorijamppa kirjoitti:Viikonlopun ajoista pikkuisen videomateriaalia. Syötteellä uudestaan 21.2.2015. Tervetuloa mukaan.. :)

https://www.youtube.com/watch?v=xtMzFJcOdQk
Helekatti että on makiaa menoa... Pittääköhän se itekki telat hommata...
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Suosittelen jermu kokeilemaan. Telat toi entiselle aktiivikelkkailijallekkin ihan uusia talvifiiliksiä. Etenee maastossa
hienosti ja kohtuukunnossa olevilla kelkkaurilla ainakin näillä FOX-alustaisilla laitteilla voi ajaa vauhdillakin. :mrgreen:
Polttoaineenkulutus 1000 oli lähes sama kuin renkailla ennakkohuhuista poiketen.

Konetta sain pesun ja huoltojen jäljiltä hiukan kasaan sekä sähköt laitoin uusiksi valojen osalta.
Asensin led-pistevalot uuteen jalustaan ja nyt on huomattavasti kevyempi painoltaan sekä myös keulakulma
muuttui suotuisammaksi etuvalojen jäädessä puskurilinjan sisään. Tein myös kytkentämuutoksia ja nyt voin käytää
kaikkia valoja pienemmissä yksiköissä ajotilanteen mukaan.
Kuva
Mara84
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Maalis 2015 15:28
Mönkijä:: Polaris Sportman 570 eutEPS-15

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja Mara84 »

Mahtavan näköinen valopatteristo kieltämättä! Syksyä odotellessa.

Oletko vetäissyt valojen linsseihin keltaista "Biltema" kalvoa? Vai oletko jollakin muulla toteutettu?
Viimeksi muokannut Pappi, 22 Kesä 2015 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin lainaus poistettu.
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ajovaloissa nyt keltainen ja lisävaloissa vihreä teemakalvotus. :mrgreen:
Biltemakalvot toimii kohtuudella. Heikkous nopeampi värin haalistuminen kuin laadukkaammilla kalvoilla.
Kannattaa kokeilla. Suojaa linssiä etenkin kesällä ja kestää painepesurilla pesun ongelmitta.
Talvella mm.keltainen jopa parantaa kontrastia. Tämä kalvo huippulaadukasta ja asentuu jämäkästi
puolipallonmuotoisiinkin linsseihin. http://www.lamin-x.fi/

Toisenlaista kalvotusta teeman mukaisesti peilisarjan (860200080) ja mustien kahvasuojien (715001706) pintoihin.
Kuva

Peilit hanskat kädessäkin helposti säädettävät ja joustavan oloista muovia, joten kestänee mainiosti.
Helpottaa maastossa sekä tiellä ajamista ja onhan nuo huomattavasti vakiopeilejä tyylikkäämmät.
Auttaa myös kuljetusongelmissa, koska vakiopeilit pakettiautoissa ja joissain kuomukärreissä ruuvattava
kuljetuksen ajaksi irti.
Kuva
Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Katteiden päivitystä jälleen, kun aiemmat oranssista mattamustaksi maalaamani olivat ehkä liian :evil:
Tuumintojen jälkeen päädyin lokasuojiin sopivaan kiiltomustaan katesarjaan.
Etumuovi (715001545)
Sivumuovi (705005236)
Sivumuovi (705005240)

Teippauksistani tullut useampia tiedusteluja pysyvyydestä, asennuksesta etc..
Pysyvyys sekä kulutuskestävyys laadukkailla yliteippausteipeillä, etenkin muovissa jopa maalausta parempi
ja kuitenkin tarvittaessa irtoaa napakalla vetäisyllä ilman liimajälkiä. Kestää painepesua sekä hankausta.
Värisävyjä löytyy satoja.

Koko mattamustaksi en nyt halunnut katteita, mutta sivumuovien uloimpaan kohtaan naarmusuojausta tarvitaan.
Värisävyksi valikoitui hopea-harmaa-mattamusta, joka on hyvin likelle alkuperäisten mattamuovien sävy.

Homma alkaa osateippauksessa katkoteipin asennuksella haluttujen rajojen reunalle. Teipiä useaa leveyttä ja
lankaista saatavilla, mutta rajat helpoin tehdä kapeimmilla malleilla. Teipin asennuksessa kannattaa koettaa
saada pitkiä vetoja mutkittelun estämiseksi ja voi vetää irti ja taas asentaa uudelleen kunnes lopputulos toivottu.
Kuva

Tiukat kurvit vaatii hiukan harjoittelua ja alle 90-mutkat helpoin tehdä uudella päältävedolla (oikea reuna).
Kuva

Leikataan hiukan reilu kappale teippiä ja puhdistetaan teipattava pinta todella tarkasti rasvanpoistoaineella.
Kuva

Asemoidaan teippi ja aloitetaan jostain reunasta etenemään. Vedetään teipin liimapintaa näkyviin teippauksen
edetessä ja kuumailmapuhaltimella lämmitetään varovasti venytettävissä kohdissa. Itse käytän huopapalikkaa
ja konservoijan puuvillasormikkaita, joilla saa jälkiä jättämättä hierottua teipin haluttuun muotoon.
Kuva

Teipattavassa kappaleessa ollessa tyhjän päälle jääviä osuuksia jotka helposti pingottavat, kannattaa leikata
halkioita vedon poistamiseksi. Lopuksi leikataan isoimmat palat kappaleen ylitse jäänyttä teippiä pois.
Kuva

Katkoteippi aletaan vetämään reunasta terävällä nykäisyllä sekä muutenkin kokoajan reipasta vauhtia
siistin leikkuujäljen varmistamiseksi.
Kuva

Lopuksi reunojen ja kulmien tarkistus sekä tarvittaessa veitsellä viimeistely sekä lukituskuumennus ja hieronta.
Karkeasti tähän tyyliin. Rohkeasti kokeilemaan ja saa sitä edelleen YV.kin laittaa. Autetaan jos osataan. :wink:
Kuva
SSchevy
4WD
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Elo 2012 09:41
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
Paikkakunta: Espoo

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja SSchevy »

Hienoa jälkeä olet tehnyt =D>
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17

Uudenmaan Mönkijät Ry

EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

konstit on monet :D
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Koetetaan aikataulujen puitteissa räpeltää mitä kerkiää ja etenkin pystyy, kun tuo tuotantolaitteisto
ei nykyisellään tue ihan kaikkien ideoiden toteutusta (työkaluja aina hyvä syyttää). :lol:

Raajärvellä oli meidänkin ajoporukassa tilanne, että kamppeet aukealla jumissa ja vasta useamman käsiparin
saapuessa työntämään saatiin kone nousemaan keulille muita avittamaan. Maastokiiloja / ankkureita
joskus autohommissa käyttänyt ja tuumin tehdä työkaluboxsiin mahtuvan minikokoisen ankkurin,
kun tulee kuitenkin yksinkin ajoittain liikuttua maastossa.

Toisaallakin ketjussa tutuksi tullut Motonet mallin ankkuri hyvä lähtökohta, mutta jotain narusolmu-pulttijuttuja
tukevampi ja helpompi saisi olla. Veneosastolta löytyikin vinssikoukulle sopivan oloisia kiinnitysrenkaita
jotka ajattelin hitsata ankkuriin. Pikkupätkät tarvitsi ottaa takaboxsimittausten perusteella pois ankkurista sekä
kiinnitysrenkaista. Lopuksi hitsausta sekä hiukkapuhallusta ja maalausta. Mahtuu hyvin Can Am takaboxsiin ja
muotonsa ansiosta ei vie oikeastaan yhtään tilaa, kun kulkee juuri boxsin reunoja myöden.
Kuva
Kuva

Samalla tuli tuo takavetopisteen kiinnityskin lyhennettyä ihan minimiin. Vanhan kiinnitysreiän hitsasin umpeen
ja lopuksi teemaväriä pintaan. Nyt ei ota varmasti kiinni ja pienentää kiinnityskehikon rasitusta vipuvarren lyhentyessä.
Kuva
Kuva

Raidetankoihin laitoin myös vahvikeputket paikoilleen sekä säädin auraukset.
Kuva

Uuteen pohjapanssariin (vanhassa selvittämätön halkeama ilman iskujälkeä) porasin etuperäöljyn laskuropulle reiän.
Nyt ei tarvitse huollossa irroitella tuota etupalaa, jossa mm. vinssikita ja kiinnityspultit hankalasti etukardaanin alla.
Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Uusia ajatuksia saatu taas ruuvattua kamppeeseen. Laitoin työkaluille ja harvemmin tarvittaville tavaroille
vesitiiviit työkaluputkilot syylärikittiä kiinnitystasona käyttäen. Mittausten jälkeen reikää ja asennusta mustilla
Can Am pulteilla (mustia pultteja / muttereita sileällä laippakannalla heikosti peruskaupoissa, mutta esim.
Can Am ja VAG-konsernin autoissa paljolti käytössä sekä kohtuuhintaisia).
Kuva

Kolpin valmistetta olevat Can Am LinQ pihdit (715001351) laitoin etu ja takatavaratelineelle. Kätevä kiinnitys
ja voi siirrellä sopiviin kohtiin tarpeen mukaan. Puunsuojaliina, pylpyrä etc.. nopeasti käytettävissä.
Kuva

Taakse laitoin Can Am takatavaratelineen reunat (715001671). Takavinssin koukun tuohon saa mukavasti
ylemmäs. Itsellä ei tulene sidottavaksi muuta tavaraa, mutta suojaa takasivuvaloja ja sammutinta.
Kuva

Veneosastolta mukaan tarttui myös Can Am väritykseen sopivat knaapit ja rosteriset rengaslevyt.
Näillä viimeistellymmin asensin Raajärvellä testaamani vinssinarutelineprotot. Nyt ylhäällä ja ei tarvitse
kieputtaa narua syylärikitin ympäri sekä koukkukin tukevasti mukana.
Kuva

Aiemmin tekemäni rekisterikilpiteline meni alhaisesta sijainnista johtuen mutkille Raajärvellä ja hetken
laatikoita tongittuani löysinkin ratkaisun kilven nostoon kevyellä rakenteella. Sanoisiko edesmenneen kotimaisen
matkapuhelinyhtiön puhelimen autotelineitä jäänyt talteen odottamaan jotain ajatusta. Niistä saikin
tukevat ja väritykseen sopivat nivelet. Kiinnitykseen laitoin kumiset O-renkaat takaboxin tiiveyden säilyttämiseksi.
Näille lisäsin normaalin rekisterikilpitelineen (ei EU-malli) ja mittausten jälkeen reikää ja paikoilleen.
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt alkaa Can Am v.2.0 (non road) olla uusien ajatusten mukainen. Muutamia merkittäviä parannuksia tulossa.
Niistä juttua, kun Canada-mail löytänyt perille.. :wink:
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 16:33

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Jos MacGyverilla olisi mönkijä, niin se olisi tämmöinen. :D

Vakuuttavaa jälkeä rakentelussa! =D>
Harmi
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2014 08:55

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja Harmi »

Terve Moottorijamppa.
Mistä hankit työkaluputkilot?
T:HMi
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Putkilot löytyy alan liikkeitä edullisemmin täältä.

http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikk ... et/tu-box/

Putkilossa olevat tekstit lähtee jälkiä jättämättä tiivisteen/maalinpoistoaineella.
Putkilossa myös kosteudenpoistoreikä joka kannattaa tässä käytössä sulkea
mustalla liimasilicon täpällä.
PaJa
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 04 Huhti 2013 16:34
Mönkijä:: Can-Am t3b
Paikkakunta: Oulu

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja PaJa »

Jäikö kilpivalo pois? Olisikohan ne kiinnityspultit joissa valot toimivia?
Miten aukeaa nyt tuo tavaralaatikon kansi?
Tuohon takakaiteeseen sais nätisti kilven valoineen.
Vastaa Viestiin