650 XMR

Tänne kuvalliset projekti selostukset
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Laitampa vähä ihtekki juttua mönkijän rakentelusta, jos porukkaa kiinnostaa kuvia kahtella. Konehan on Outlander 650 XMR jota oon tässä vuoden aikana "parannellu"ja varustellu ihtelle mieluiseksi.

Kuva

Homma lähti liikkeelle puskulevyn kiinnikkeestä, jonka laitoin runkoa vasten, eli panssarin alle. On tullut vastaan myös semmosia versioita missä tuo on lätkästy vain panssarin päälle.

Kuva

Keulasta löytyy jo kolmas versio työvaloista ja vinssinkoukun taakse laitoin semmosen kumitopparin tai mikä nyt onkaan. Ajovalot oli aivan pakko kalvottaa tummiksi, ku näytti niin hyvälle 8)

Kuva

Tarakalle askartelin sammuttimelle kunnon telineen ja laitoin sille kaveriksi MAXimalleista tutun pienen laatikon. Laatikko passaa kiinnikkeisiin myös "väärinpäin", ku leikkaa pohjasta ylimääräiset haitat pois.

Kuva

Ohjaustankoon tehtiin Ski-Doon alkuperäisestä koropalikasta jyrsimällä 1" korotukset, joka muutti ajoasentoa yllättävän paljon mukavammaksi, mm. seisaaltaan ajettaessa. Puhelimelle tuli telineeksi Givin versio aiheesta.

Kuva

Kuva

Kuva

jatketaan juttua myöhemmin...
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Kuvia on aina kiva kattella :) ...ja jos sattuu olemaan vielä tekstiäkin sopivasti mukana tarinaa kertomassa niin hienoa :wink: .
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja soulost »

Itsellä on pysynyt suhteellisen vakiona lukuun ottamatta 4 kpl led-valoja, jotka tuli viriteltyä. Lisäksi astinlaudat on nyt leikattu rälläkällä ja korvattu paksulla kumilla reunojen osalta. Alkuperäiset astinlaudat = :evil:

Uusin hankinta on 1/2" tuuman spacerit eteen ja taakse. Saisi vähän tuota kaatumatautisuutta poistumaan.. turhan herkkä kellahtamaan rinteissä.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Joo kyllähän nämä aika herkästä yrittää kuskin pukittaa. Minäki meinasin ensin vaihtaa levittävämmät vanteet, mutta tuli sitte tilattua tuumaset spacerit Duelilta. Osaksi sen takia ku oon haaveillu vanteiksi G2 beadlockeja, mutta on niillä vielä niin tajuttoman suolanen hinta... Ja sitte vielä jos hieroo niitä jotain kiviä vasten, niin itkuhan siinä tulee :?

Kuva

Takapöntöstö piti lämpöpellit ottaa heti pois, ku meinas olla aina tulet siellä välissä. Pörinäputki ois tieten kaikinpuolin parempi, mutta ei taija takuu antaa laittaa. Niin ja työvaloksi tuli Motonetista tuommonen pitkällä valokeilalla oleva tuikku ja takaperälle Canan orggis panssarit. Nuo pellinlipareet ja spacerit pitäs vielä ottaa pois ja käyttää mustassa pulverissa.

Kuva

Seuraavaksi vois siirtää edestä nuo ledit sivuille ja laitaa vanhat valot takasi keulaan. Nuissa nykyisissä on aika leveä valokeila, niin vois toimia ihan hyvin.

...ja kuvista ku kahtoo, niin kannattas tieten pestäkki tuo keksintö...
MönkijäMikke
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Huhti 2011 18:06

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja MönkijäMikke »

Millanen tuo duelin spaceri setti on ?
Tuleeko pultit mukana?
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Se on ihan hyvä sarja, kaikki tarvittava tuli mukana. Kiekot myydään pareittain, eli täys kierros oli muistaakseni satkun luokkaan lähtöhinnalta.
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Laitoin nuot isommat ledit kulmiin, ku vievät vähemmän tilaa syvyyssuunnassa ja pienemmät tuikut takasi keulaan keskelle. Vielä pitäs tehä nuo johtohommat valmiiksi asti, niin pääsee testaan...pimeyttä ainaki piisaa :)

Kuva
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja soulost »

Tilasin mönkijävarikolta spacerit xmr:ään ja kyllä voin sanoa, että oli hyvä ostos. Nuo alkuperäiset renkaat ovat profiililtaan niin pyöreät ja muutenkin kaposet renkaat, että kaatumatautisuutta on liikaa. Nyt on paljon mukavampi ajella.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Joo tuohon vehkeeseen tulee kyllä spacerit tarpeeseen.

Mikäs sen mukavampi tapa alotella lomapäivää, ku kolahommat mönkiäisellä...

Kuva
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Monta kertaa muovihitsattu astilautaki otti niin kovasti ihteensä, että piti laittaa jo alumiini lattaa taakse tueksi ja samalla leikoin niitä vielä avarammaksi. Näköjään tulee joka tällin jälkeen niitä aina pikkusen leikattua...että saapa nähä loppuuko nuista ens kesään mennessä jo materiaali kesken :lol: ja kuvahan on otettu siltä paremmalta puolen.

Kuva

Seuraavaksi vois värkätä vinssille langattoman kapulan ja tuohon taustalla näkyvään Kiinanihmeeseen pitäs vaihtaa uusi johtosarja.

Kuva

Meni etupolttimolta oikoseen ja sulas johdot valokatkasialle asti että katkaisijastaki tuli entinen. Tuli kiire siepata poika pois kyytistä ku rupes katteiden alta nouseen sankka savu...

Kuva

Mutta kävin hakemassa takuuseen uutta osaa ja kohta mennään taas ja se takuuhan toimii näissä vehkeissä todella loistavasti.
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Warnin sarja asennettuna. Kaukosäätimen laitoin ohjaustankoon ja toivottavasti pysyy tuossa menosa mukana. Tuolle lähettimen purkille piti oikein tosissaan mettiä "kuivaa" asennuspaikkaa ja tuonne mittariston alle se mahtu oikein hyvin. Tuskimpa tuokaan purkki kovin ranttu voi vedelle olla, ku mönkijään on tarkotettu, mutta ompahan nyt ku ohjeissa käskettiin laittaa...

Kuva
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

No joo, välillä takuuhommia Canastenkin kanssa. Isän 5-satku G2:sen vein huoltoon mystisten käyntiongelmien takia, välillä käy kylmänä yhdellä ja lämpinäki joskus vedot loppuu. Samalla sain itselleni takuuseen uuden discovalokatkaisijan kahvanlämppäreille. Siittä mureni kiinnikkeet jo kesällä, mutta nyt vasta meni asia läpi, koska Jenkit oli valittanut niin paljon heikosta muovin laadusta ja saaneet uusia katkaisijoita takuuseen.

Kuva
Tuosta se meni poikki ajon aikana, eikä siihen kolahtanut mikään. Muovi oli vaan murentunut pikku palasiksi.

Kuva
Uuteen osaan laitettiin vielä Wurttilaista muoviliimaa alapuolelle tueksi.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja TKT »

Mulla on sama ongelma muovin kestävyyden kanssa... Täytyy vissiin sekin asia hoitaa kuntoon ennekuin takuu loppuu... Onks xmr:ä toiminu muuten hyvin??
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
exsailor
4WD
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Maalis 2011 11:23
Mönkijä:: Honda Rubicon FA 500
Paikkakunta: Pori

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja exsailor »

Noilla muoveilla (varsinkin tummemman värisillä) on se ikävä ominaisuus, että ne uv-säteiden vaikutuksesta tahtovat murentua. Niitä ei kuitenkaan voi aina pitää varjossakaan, mutta mahtaiskohan auttaa jos ne peittäis vaaleammalla värillä/kalvolla? Mulla kävi aikoinaan myös moottorikelkan muoveissa kesän aikana tuontyyppinen haurastuminen, joten peittää niitä ainakin voi kesän ajaksi. Nykyään taitaa silti olla materiaalitkin vähän parempia, kuin ennenvanhaan. Tällainen tuli mieleeni kun luin tekstejänne noista muovileluista, joita mönkijöissäkin on käytetty.
Kauas on pitkä matka - mönkijälläkin!
pikku2
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 19 Tammi 2012 16:37
Mönkijä:: G2
Paikkakunta: Alavieska

Re: 650 XMR

Viesti Kirjoittaja pikku2 »

Kyllähän tuo aurinko muovia(kin) haurastuttaa, mutta ei tässä tapauksessa. Mönkijää säilytetään lämpimässä tallissa vuoden ympäri, eli aina tallissa, jos ei ole ajossa. Huomaa muovien laadussa selvän eron, ku vertailee esim. 500:sen ja Xmr:n astinlautoja... mutakana on vähä uudempi, niin siinä on paljon pehmeämmän oloista muovia...

Hyvin tuo Xmr:rä on toiminut. Ainut murhe on ollut rungosta kuuluva narina ja pauke, mutta siihen oli syynä löysällä olevat takavakaajan kiinnikkeet. Tuossa pienemmässä on ollut noita käynti ongelmia, vaikka sillä on ajettu vaan 24h. Oisko käytön puutetta... :D
Vastaa Viestiin