Piranha Crosskart 1000cm3
Piranha Crosskart 1000cm3
Sain aikatarkalleen vuosi sitten hullun idean, kun bongasin netistä tuommosen Piranha buggy piirrustukset. Kävin silloin ensinmäistä vuotta metallialaa ammattikoulussa ja ajattelin, että täällähän sitä on hyvä rakentaa, kun löytyy CNC-hienosäde plasmaleikkurit ja hyvät putkentaivittimet ja melkein kaikki mitä nyt metallin työstämiseen tarvitaankaan. Kotoakin löytyy hitsausvehkeet, muut yleistyökalut ja aika iso halli missä mahtuu rakentelemaan. Tuossa noin 3 kuukautta sitten aloittelin rungon rakentamisen. En ole varma liittyyko foorumin aiheeseen, mutta minunmielestä tämä on rinnastettavissa johonkin utv vehkeeseen
Kesällä ostin sedältäni romuksi ajetun Yamaha Fzr 1000 prätkän ilmeisesti vm -91. Moottori, sähköt, jarrusatulat ja muut hilppeet mitä voi hyödyntää tulee pyörästä.
Sitten piti runkoa ruveta alotteleen
Plasmalla leikkelin tuon peräsysteemin johon kiinnitetään tukivarret ja keskelle tulee akseli johon taas tulee ratas,
jarrulevy kiinni ja sitten laipat, että saadaan Bmw e 34 6 pultilla kiinnitettävät vetarit kiinni.
Jigi ylä tukivarsille eteen.
Sitten vähän Tiggiä niille niin näyttää tältä:
Sitten alatukivarret eteen, ei ole vielä ihan valmiit:
Olkatapit eteen. Puuttuu vielä ne akselinpätkät minkä päihin tulee pyörän navat. En ole vielä oikein varma mitkä navat tulee,
mutta jostakin mönkijästä varmaan.
Samat taakse. Laakeripesät pitäs vielä suunnitella ja että mitenkä tekee navat.
Menopelistä olisi tulossa suurinpiirtein tämän näköinen. Kuvat jonkun muun menopelistä!
Iskareiksi olisi tarkoitus laittaa ainakin taakse Foxin typpitäytteiset "ilmajouset" 12 tuuman joustomatkalla. Etuiskareista
en ole vielä varma.
Renkaiksi tulee Luultavasti jotkin 12" vanteelle käyvät mönkijän maastorenkaat.
Risut ruusut ja kaikenlainen kommentointi onovat tervetullutta!
Kesällä ostin sedältäni romuksi ajetun Yamaha Fzr 1000 prätkän ilmeisesti vm -91. Moottori, sähköt, jarrusatulat ja muut hilppeet mitä voi hyödyntää tulee pyörästä.
Sitten piti runkoa ruveta alotteleen
Plasmalla leikkelin tuon peräsysteemin johon kiinnitetään tukivarret ja keskelle tulee akseli johon taas tulee ratas,
jarrulevy kiinni ja sitten laipat, että saadaan Bmw e 34 6 pultilla kiinnitettävät vetarit kiinni.
Jigi ylä tukivarsille eteen.
Sitten vähän Tiggiä niille niin näyttää tältä:
Sitten alatukivarret eteen, ei ole vielä ihan valmiit:
Olkatapit eteen. Puuttuu vielä ne akselinpätkät minkä päihin tulee pyörän navat. En ole vielä oikein varma mitkä navat tulee,
mutta jostakin mönkijästä varmaan.
Samat taakse. Laakeripesät pitäs vielä suunnitella ja että mitenkä tekee navat.
Menopelistä olisi tulossa suurinpiirtein tämän näköinen. Kuvat jonkun muun menopelistä!
Iskareiksi olisi tarkoitus laittaa ainakin taakse Foxin typpitäytteiset "ilmajouset" 12 tuuman joustomatkalla. Etuiskareista
en ole vielä varma.
Renkaiksi tulee Luultavasti jotkin 12" vanteelle käyvät mönkijän maastorenkaat.
Risut ruusut ja kaikenlainen kommentointi onovat tervetullutta!
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Kiintoisa projekti. Päivittelehän kulkua kuvien kera jahka laitos edistyy.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Hienoa rakentamista, jälleen taas tulossa oikein maukas projekti
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Hyvän näköistä jälkeä tässäkin projektissa. Näyttää ihan ammattimiehen työltä . Noihin napoihin voisin heittää pienen ajatuksen , nimitäin joissain autoissa (myös fordeissa) on jakona 4x108 ja omakokemus on että 4x110 mönkijän vanteet menee kivutta niihin. Myös toistepäin toimii . eli ford escort -92 vanteet oli hetken mönkijässä alla. Ei välttämättä päde ihan kaikilla vanteilla mutta noi silloiset "kiinalaiset" mahtui.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Kiitoksia. Navoista minulla on jo jonkinlainen visio.
Piirustuksissa tuo napasysteemi on tehty nuin ja vetoakseleiksi on tarkoitettu traktorin murroksista rakennetut vetoakselit, jotka ei kuulemma tahdo kestää.
Itse toteutan tuon napasysteemin siten, että sorvataan laakeriperät tavallisille kuulalaakereille, koska laakerit ovat halvempia ja luulisin, että on kestävämpi. Vetoakseleiksi tulee Bmw e34 vetarit jotka on molemmistäpäistä pulttikiinnitteiset. Napojen akseleihin hitsataan vetarin laippa kiinteäksi ja navasta tulee irroitettava tähän tyyliin:
Koululta löytyy Cnc sorvit ja muut työstökeskukset niin niillä saa tehtyä kaikenlaista esim, nuo vetarien laipat, laakeripesät ja muut mitä nyt pitääkään tehdä.
Itse käyn levysepän puolta niin ei ole cnc-koneistuksiin itellä taitoa, mutta koneistuspuolen opettajaJ auttelee nuissa hommissa.
Tänään sorvailin koulussa etu tukivarsien päihin kierreholkit joihin saa uniball nivelet kiinni.
Ja Tigillä kiinni.
Jatkellaan. Päivitystä tulee aina kun jotain on saanut aikaiseksi.
Piirustuksissa tuo napasysteemi on tehty nuin ja vetoakseleiksi on tarkoitettu traktorin murroksista rakennetut vetoakselit, jotka ei kuulemma tahdo kestää.
Itse toteutan tuon napasysteemin siten, että sorvataan laakeriperät tavallisille kuulalaakereille, koska laakerit ovat halvempia ja luulisin, että on kestävämpi. Vetoakseleiksi tulee Bmw e34 vetarit jotka on molemmistäpäistä pulttikiinnitteiset. Napojen akseleihin hitsataan vetarin laippa kiinteäksi ja navasta tulee irroitettava tähän tyyliin:
Koululta löytyy Cnc sorvit ja muut työstökeskukset niin niillä saa tehtyä kaikenlaista esim, nuo vetarien laipat, laakeripesät ja muut mitä nyt pitääkään tehdä.
Itse käyn levysepän puolta niin ei ole cnc-koneistuksiin itellä taitoa, mutta koneistuspuolen opettajaJ auttelee nuissa hommissa.
Tänään sorvailin koulussa etu tukivarsien päihin kierreholkit joihin saa uniball nivelet kiinni.
Ja Tigillä kiinni.
Jatkellaan. Päivitystä tulee aina kun jotain on saanut aikaiseksi.
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Helekatti, hienon näköistä jäläkiä ammattitaidolla tehtynä.
Taitaa vermeitäkin olla enemmän kuin pelekkä ruuvipenkki pöyvän nurkalla. Katteutta pukkaa hivenen.
Taitaa vermeitäkin olla enemmän kuin pelekkä ruuvipenkki pöyvän nurkalla. Katteutta pukkaa hivenen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Tämän projektin kanssa on ollut nyt jonkin aikaa hiljaiseloa joulun jälkeen, koulussa ollu vähän muutakin tekemistä.
Noh, on sitä kuitenkin jotain saatu aikaiseksi.
Etu tukivarsille polttelin plasmalla kiinnikkeet runkoon.
Sitten ei muuta kun runkoon täpeillä kiinni.
Ja sitten vaan lanka palamaan ja pitäisi pysyä kiinni.
Nuo holkit ja akselit on pitämässä kiinnikkeitä paikoillaan ettei väännä niin paljoa hitsatessa.
Enää tarvitsisi sorvata etu tukivarsiin puslat, niin saisi ne runkoon kiinni. Mikähän materiaali tuohon puslien tekoon olisi paras?
Ite oon suunnitellu, että tekisi nailonista tai polyasetaalista (POM). On melko halpaa ja tekee samalla muutamat vaihtopuslat varastoon, kun tekee cnc-sorville ohjelman niin sillä äkkiä pyöräyttää ison satsin puslia. Takanapojen laakeripesät sain suunniteltua ja tehtyä niistä piirrustukset. Koneistuksen opettaja aiko tehdä ne kunhan kerkeää. Ensi viikolla vaan alkaa viidenviikon työharjoittelu jakso, niin voi olla ettei projekti hirveästi edisty silläaikaa.
Laitelkaahan mielipiteitä, kysymyksiä ja parannusehdotuksiakin jos tulee mieleen!
Noh, on sitä kuitenkin jotain saatu aikaiseksi.
Etu tukivarsille polttelin plasmalla kiinnikkeet runkoon.
Sitten ei muuta kun runkoon täpeillä kiinni.
Ja sitten vaan lanka palamaan ja pitäisi pysyä kiinni.
Nuo holkit ja akselit on pitämässä kiinnikkeitä paikoillaan ettei väännä niin paljoa hitsatessa.
Enää tarvitsisi sorvata etu tukivarsiin puslat, niin saisi ne runkoon kiinni. Mikähän materiaali tuohon puslien tekoon olisi paras?
Ite oon suunnitellu, että tekisi nailonista tai polyasetaalista (POM). On melko halpaa ja tekee samalla muutamat vaihtopuslat varastoon, kun tekee cnc-sorville ohjelman niin sillä äkkiä pyöräyttää ison satsin puslia. Takanapojen laakeripesät sain suunniteltua ja tehtyä niistä piirrustukset. Koneistuksen opettaja aiko tehdä ne kunhan kerkeää. Ensi viikolla vaan alkaa viidenviikon työharjoittelu jakso, niin voi olla ettei projekti hirveästi edisty silläaikaa.
Laitelkaahan mielipiteitä, kysymyksiä ja parannusehdotuksiakin jos tulee mieleen!
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Pohjaan ristirevat. Jos tökkää niin ei mene vinkkeliin.
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Niin muuten kannattaa kyllä tehdä. Kiitti vaan vinkistä. Jos joku tietämään mistä sais kohtuu hintaan jonkin sopivan kuppipenkin ja vyöt tähän, niin laittakaa vaikka YV:tä. Muitakin osia sais tarjoilla, kuten jotain siistiä rallirattia ja jotain crossimönkijän vannesarjaa.
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Hienoa settiä!! Tälläistä tarvitaan lisää!!
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Tähän laitteeseen kävis mun mielestä Kirkeyn penkki.
http://www.jegs.com/images/photos/500/570/570-41511.jpg
nuita myy http://www.tarvikemotti.com
http://www.jegs.com/images/photos/500/570/570-41511.jpg
nuita myy http://www.tarvikemotti.com
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Pitääpä miettiä vielä minkälaisen penkin laittas, jos löytäs jonkun hyvän käytetyn niin saisi kohtuu hintaan.
Saatiin puslat tehtyä niin pääsi mallaamaan tukivarsia paikoilleen (kuvassa vain osa puslista) Puslat tehtiin POM :mista
Kuvat on vähän huonoja pahoitteluni siitä. Kuvia on vähän lisää tuolla minun photobucket albumissa. Kuvia klikkaamalla pääsee sinne.
Sorvailin tuommoset holkit nuihin niveliin niin saa kääntyvyttä vähän lisää. Vieläkin saisi kyllä renkaat kääntyä vähän enemmän, mutta pitää katsoa kun saa renkaat kiinni, että miltä näyttää.
Aikaa on ollu tämän vehkeen rakentamiseen aika vähän kun viikot olen toisella paikkakunnalla työharjottelussa, mutta ensviikolla alkaa hiihtoloma niin pääsee rakentelee vähän enemmän.
Saatiin puslat tehtyä niin pääsi mallaamaan tukivarsia paikoilleen (kuvassa vain osa puslista) Puslat tehtiin POM :mista
Kuvat on vähän huonoja pahoitteluni siitä. Kuvia on vähän lisää tuolla minun photobucket albumissa. Kuvia klikkaamalla pääsee sinne.
Sorvailin tuommoset holkit nuihin niveliin niin saa kääntyvyttä vähän lisää. Vieläkin saisi kyllä renkaat kääntyä vähän enemmän, mutta pitää katsoa kun saa renkaat kiinni, että miltä näyttää.
Aikaa on ollu tämän vehkeen rakentamiseen aika vähän kun viikot olen toisella paikkakunnalla työharjottelussa, mutta ensviikolla alkaa hiihtoloma niin pääsee rakentelee vähän enemmän.
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Jotain pientä on taas saatu aikaiseksi.
Tonne takaosaan sain näperreltyä pari puuttuvaa putken pätkää ja hitsattua ne kiinni.
Laakeripesät sain sorvailtua takanapoihin
Tommoset vanteet tuli ostettua
Minkäslaiset kumit tommosille vanteille kannattaa laittaa? Vanteiden kooot on takana 10x8 ja edessä 10x5.5 tuumaa. Ajattelin jotain krossimönkijän kumeja.
Tuleeko esimerkiksi 10 tai 11 tuumaa leveästä kumista miten pallo jos sen laittaa 8 tuumaa leveälle vanteelle? Mitenkäs 7 tuumaa leveä eturengas 5.5 tuumaselle vanteelle?
Kuvia näkee hieman lisää minun photobucket galleriassa johon pääsee noista kuvista klikkaamalla.
Tonne takaosaan sain näperreltyä pari puuttuvaa putken pätkää ja hitsattua ne kiinni.
Laakeripesät sain sorvailtua takanapoihin
Tommoset vanteet tuli ostettua
Minkäslaiset kumit tommosille vanteille kannattaa laittaa? Vanteiden kooot on takana 10x8 ja edessä 10x5.5 tuumaa. Ajattelin jotain krossimönkijän kumeja.
Tuleeko esimerkiksi 10 tai 11 tuumaa leveästä kumista miten pallo jos sen laittaa 8 tuumaa leveälle vanteelle? Mitenkäs 7 tuumaa leveä eturengas 5.5 tuumaselle vanteelle?
Kuvia näkee hieman lisää minun photobucket galleriassa johon pääsee noista kuvista klikkaamalla.
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Ihan yleisesti krosseissa käytetään tuon levyisiä vanteita. Toki 11" leveä takarengas hieman pullottaa vanteelta leveyssuunnassa, mutta ihan normaalia siis. 21x7-10 siis eteen ja 20x11-10 taakse, niin hyvä tulee .
Viimeksi muokannut Mare79, 29 Maalis 2015 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Piranha Crosskart 1000cm3
Ehkä enemmän pallomaisuuteen vaikuttaa kudosten määrä. 4ply kumit on hiukan pyöreämpiä kuin esim. 6ply kumit.