Puuhiksen huoltokirja

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Näitä päiväkirjoja ku täällä brukkaa olla, niin ajattelin tämmösen ketjun perustaa, Pollenkin huoltovihot on nuo karvaiset nelivetoiset tuhonneet pariin kertaan.

Täs on nyt useampi ilta ja viikonloppu vietetty Pollen kimpussa. Homma lähti liikkeelle siitä, kun kaikki lisäsähköistykset oli riipaistu vain äkkiä toimiviksi, ja kaikki piuhat sekä etuvinssin solenoidi vaan murjottu alkuperäiselle akun paikalle. Edellinen omistaja oli siirtänyt akun tarakalle omaan koteloon, samalla kapasiteetti kasvatettu pikkuauton akun mittoihin. Pollella on kesäaikaan ja muutenkin niin vähän käyttöä, että akku oli tässä alkusyksystä päässyt kuolemaan. Kipasin uuden 74 Ah akun ja samalla kun tuli lisävermeiden sähköt fiksattua. Takavinssi kun oli langattomalla kaukosäädöllä, niin releistin homman niin, että tarvittaessa samalla kapulalla toimii etuvinssikin.

Tänään aloin rukkaamaan seoksia, kun tuo on aina mun aikana ollut huono lähtemään käymään ilman esilämmitystä, kun ulkoilman lämpötila alkaa painumaan pakkasen puolelle. Viimeksi kun kaasaria rukkasin, nostin vain neulaa = virhe. Käynnistyksen jälkeen joutui entistä enemmän jumppaamaan ryypyn kanssa ja koneen lämmetessä oli aina semmonen vaihe, ettei kone pysyny käynnissä millään ryypyn asennolla. Tulppa antoi vahvistuksen, jotta paksulla on menty:
Kuva
Noh, kaasarin pohjakupin ruuvit on totuttuun tapaan pehmeetä tavaraa ja perhanan tiukassa. Meinasin ujuttaa kaasarin rungon ja pytyn välistä, mut eip mahu ni ei mahu. Bitsisarjastakin kaikki päät kävin läpi pohjakupin avaamiseksi = ei sovi / aukea ruuvit.
Kuva
Toisaalta pakoputkikin pitäis irroittaa maalausta varten, jolloin kaasari saattaisi mahtua ulostautumaan. Samalla ilmestyis kyl putken kylkeen reikäkin lambdaa varten. :D

Yläkauttakaan ei ihan pyytämällä lähde. Variaattorin ja laatikon "snorkkelit" on tiellä. Niitä ei saa pois tieltä ilman etukatteen irrotusta. En edes vaivautunut tutkimaan ko operaatiota, kuin hitsinpimpulamainen homma se on. Nuo ilmanottojen ruuvinkannat on niin kejlussa asennossa, ettei oikein työkaluilla pääse tykö. Vähän pääsin aris-kiristimiä tökkimään, ja huomasin että ovat täysin löysässä valmiiksi. Vähän ihmetyttää miksi on olleet auki. Tuskin huollon takia, kun oli 25h mittarissa ostaessa. Luultavasti tehtaan jäljitä noin. Toisaalta en ihmettele yhtää, vaikka olisikin huollossa vain tumpattu putket paikoilleen ja jätetty klemmarit kiristämättä. :mrgreen: (pointsit niile huoltopuljuile, jotka näitä huoltaa ja asiakkaat on tyytyväisiä) Mielenkiinto tältä illallta loppui, tai siis asennusrasva alkoi maistua.
Kuva

Huomenna varmaan porailen kaasarista pohjakulhon ruuvit, niin pääsee katteleen kummosta tk-suutinta sinne tarvis laittaa. Ahaa-elämys oli, et Dinli vakio nelivitonen tk-suutin olis sopinu sinne (Pollessa vakiona 42,5), mutta räjäjäytyskuvan perusteella on erinälainen suutin kyseessä.

Etuperä-/vaihteisto-/moottoriöljy + suodattimet vielä vaihtuu kans ----> NoteToSelf: MIttarissa siis 87,5h/925km.. Nipat jo rasvasinkin.

Moottoriöljy vinkkejä/suosituksia otetaankin vastaan. Polle omaa ps4 -öljyä en enää meinaa koneeseen kaataa.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kokeileppas hyvillä papukaija- tai lukkopihdeillä ottaa pohjakupin ruuvista silleen sivuttain kiinni (siis pihtien kärkiosalla) ja vääntö varovasti, itse olen saanut aina pihdeillä ruuvin auki jos "meisseli" on pyörinyt tyhjää. Joskus lähtee yllättävänkin helposti.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Tattista vinkistä. Piti käydä vielä testaamassa kuitenkin. Papareilla aukes napsahtamalla se ainut ruuvi mihin pääsi käsiksi.
Kuva

Muissa vehkeissä olen nuo saanu napsautettua auki knipexin pikku sivareilla, mut nyt ei tuokaan toiminut. No huomenna osoittelen noita muita ruuvinkantoja poranterällä... Tilalle A4 matskua olevat umprako ruuvit, ni saa jatkossakin auki.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Sähköjen entrausta:
Solenoidi yms edessä orkkisakun paikalla:
Kuva
Solenoidin siirsin etuvinssin pedin alle suojaan.
Lisäreleiden yms hahmottelua laitteen peräpäähän. Tuohon askiin ängin päävirtareleen, etu- ja takavalojen releet. Samoten ohjaus- ja käyttösähkösulakkeet. Tilanahtaus aiheutti sen ettei estetiikaan tarvinnut panostaa. Mut ovatpahan vesitiiviissä tilassa. Aiemmin releet ja piuhat niputettuna vaan lokarin alle runkoputkeen ja liitokset "karvaperseitä":
Kuva
Kuva

Etupäähän vinssin viereen pistin askin. Tilan ahtauttakin oli havaittavissa. Tuonne sisään tuli etuvinssin "remote" releet sekä aurakäytön sisäänkelauksen autostop- rele.
Kuva

Vielä on vinssien "remote" valintakytkin asentamatta. Meininki oli laittaa se ohjaustankoon, mutta laitankin sen varmaan etuvinssin viereen.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Porasin aamullla pohjakupista ruuvien kannat pois, ni pääsin tarkastelemaan suutinkokoja. Pääsuutin oli vakio, mutta tyhjäkäyntisuutin ei. Alkuperäinen koko mun tietojen mukaan on 42,5 ja paikoillaan oli 45 kokoinen. Joten tuolta suunnalta ei tarvii enempää hakea apuja heikkoon kylmäkäynnistykseen. Seuraava koko olisi luultavasti jo liian iso.
Kuva

Seosruuvin päältä kaivoin tulpan pois ja tarkistin säädön. Manuskan mukaan pitäisi olla 2 kierrosta auki ja tässä oli kierroksen ja kolme varttia. Avoin varttikierroksen. Kaasarin pistin takas jo paikalleen.Vaijeritkin tuli voideltua teflonilla ennen kiinnitystä.

Vasemmanpuolen ilmaputken kans tuli vähän ongelmaa, kun ei tahtonut sujahtaa letkuun millään. Pitihän se etukatekin irroittaa, että tuli tilaa liikutella ilmaputkea. Nappasin koko tötterön pois, ni löyty tämmöstä:
Kuva <--- Putken pää kiinni tuolla---> Kuva

Onneks ei ole vehkeellä kahlattu ainakaan, niin tuskin tuosta on päässy kovin isoa vesimäärää sisään. Ja jos on niin mihin mahtaa vesi päätyä? Öljyn joukossa ei ainakaan ollut. Räjäytyskuvan perusteella tuo putki on nimellä clutch intake... Nyt saa kyllä käännettyä toisenkin putken klemmarit siten että pääsee myöhemmin paremmin käsiksi, jos on tarvetta. Uus letkun pätkä maksais ameriikassa 3 dollaria+kulut n.30$. Englannista kysyin jo, josko suostuisivat lähettämään. Olis kulut järkevämmät ehkä.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Hyvät lukko pihdit on X50 paremmat juttujen aukaisuun kun siirtoleuka ym pihtiviritykset.Kannattaa hommata.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Harvemmin jää hommien suorittaminen työkaluista kiinni meikäläisen tallissa.. :lol:
Lukkopihtejäkin löytyy useita, kunnollisia tai ei... Tällä kertaa pihtiviritykset toimi alkuun paremmin, kun tilaa ei liiemmin ollut lukkpihdeille. Porallahan nuo lähti kivuitta. Laitoin tilallle ruostumattomat ruuvit ni seuraavaks ei tarvii varmaan poraillakkaan.

Eilen piti kaikki öljyt vaihdella, mut homma jäi pelkästään etuperän ölkin vaihtamiseen. Laatikkoöljyä ei ollut varastossa tarpeeksi ja soveliasta moottoriöljyä ei lainkaan. Tänään tuli kyl kaikkea muuta pientä neppailtua. Tuota ratkennutta letkun pätkää koitin eheyttää Permatexin silikonilla. Päälipuolelle sivelin kerroksen. Huomenna näkee onko kuin hyvin jässähtänyt. Jos onnistui, niin sitten sisäpuolelle vielä palko tuota tatinaa. Ei olis oikein olis nyt aikaa odotella uutta letkun pätkää, kun tarttis laittaa Polle töihin. Vähän klapeja talveksi lähivarastoon ja paattikin pitäs kohta nostaa.

Tällä kertaa propussa yllättävän vähän jelloa:
Kuva Kuva
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Puuhis83 kirjoitti: Etuperä-/vaihteisto-/moottoriöljy + suodattimet vielä vaihtuu kans ----> NoteToSelf: MIttarissa siis 87,5h/925km.. Nipat jo rasvasinkin.

Moottoriöljy vinkkejä/suosituksia otetaankin vastaan. Polle omaa ps4 -öljyä en enää meinaa koneeseen kaataa.
Laitoin koneeseen Teboil Diamond Plus 0W-40 & suodattimeksi Champion COF203. Manuskan 1,9 litran täyttömäärä on aika yläkanttiin. Öljyt pois laskiessa kallistelin vielä konetta, jotta kaikki vanha öljy valuu pois. Desin verran tuossa 1,9 litrassa tais olla ylimääräistä. Ei muistu mieleen, että olis aiemmilla vaihtokerroilla tapahtunut ylitäyttöä.

Ny tää olis valmis töihin ja lumen tuloon. Lunta ei vielä ole, tänään satoi jotain räpäskää. Jos sitten alottais paatin nostamisella.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Kerkes sitä luntakin tulla, muttei niin paljoa et olis auraa ihan vielä tarvittu. Paatin kävin nostamassa. Porkkanasorvi pelas muuten hienosti, mutta rantaan kun pääsin, kone sammu ja sai sahata aika kauan käyntiin. Tiä mikä tuli, bensat on ainakin niin vanhoja, etten muista koska olen tankannu. En ainakaan tänä vuonna. Vois töräyttää tankin täyteen uutta gasoliinoa ja vaihtaa tulpan, josko niillä tokenis. Tulpassa on jo muutenkin käyttötunnit täynnä.
Kuva

Videonpätkä tuosta massiivisesta operaatiosta. :mrgreen: :arrow: https://www.dropbox.com/s/q4f4jx4z9lagy ... 2.mp4?dl=0
Koko sessiota en tajunnut kuvata, enkä sen takia viittiny paattia laittaa takasin likoomaan. Vaan näppärästi käy homma näillä vaatimattomillakin välineillä:
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

88,2h/928km tankki täyteen.

Työkalurunkoon askartelin kaks uutta kiinnikettä latikasta rikkoontuneiden u-pulttien tilalle. Aura viel paikoilleen ni saa lumikaaos tulla. :D

Jotain käyntihäiriötäkin ilmeni mettälenkillä. Tyhjäkäynnin tuntumasta ei tahi ottaa kierroksia, kun kaasulipareesta härnäilee, poksuu/tussauttelee reippaasti putsarin kotelossa. Ajoon ei vaikuta enää kun kone on lämmin, vaikka hieman edelleen empii kaasua pumppailessa. MIkä lie tullut.. Katotaa kun alkaa pakastaa kunnolla mitenkä oireet muuttuu, jos muuttuu.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Tänne mitään lunta tule. Näytti ennustekartta et tää on ainoo alue mihin ei lunta tule
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Puuhis83 kirjoitti:88,2h/928km tankki täyteen.
Nyt pollen mittarissa 91,9h/1006km. Mitäs tosta tulee; 3,7h ja 78 km. Oikeastaan pelkkää aurailua ja menovettä menny vajaa puoltankkia. Oiskohan se sitte 6-7 litran paikkeilla. Pitää kattoa seuraavaks kun täyttää tankin.

Iski pien paniikki, kun tajusin et tarttis Dinlikin katsastaa ens kuun puolväliin mennes. Viimeks ku kokeilin käymään, ni lähteny. Nyt pistin uuden tulpan, edellisen kerran vaihdettu 13500km paikkeilla ja nyt mittaris 20298km. On muuten siunaus tuo 901 -mallin katkastu etukate. 20 minuuttiin vaihtaa tulpan ja kerkee imasemaan yhden tallinnan tuliaisenkin. Ehtoommalla vähän pesu hommiin vielä ni kehtaa konttorille mennä. On nimittäin laite jo homeessakin. Muuten ei pitäis :lol: ihmeempiä olla katsastusta varten, kun ei ole ajettu edellisen katsastuksen jälkeen kuin kymmenkunta kilometriä. Vaan kun sais käymään vielä.

Turvallisella alueella on menty, enimmäkseen.. :)
Kuva
Lambdassa oma ekosysteemi
Kuva


Jos ehtoommalla näppäis vielä Dinlistä huoltovihon sisällön tähän jatkeeksi digitaaliseen muotoon.

edit

Ai niin. Takavinssin särjin pollesta tuossa alkuvuodesta. Koitin vetää autoa. Etuvinssi puussa kiinni ja takavinssi autossa. Kyllä se pirssi aikansa perässä tuli. Paremminkin olis tullu jos olis pistäny vaihteen vapaalle. :mrgreen: Nyt takavinssi on semmonen että vapaakytkin tarttuu, ei tartu... Mahtaa noihin pollen omiin vinsseihin saada varaosia jostain, vai laittaako kokonaan uuden halpisvinssin tilalle :-k
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
pihar
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 30 Touko 2009 20:31

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja pihar »

Mulla teki haukan orkkis vinssi saman tempun aikoinaan. Vapauttimen kohdalla vinssin kuori on muovia ja se halkesi sitten vapautin hyppi yli. Laiton ison klemmarin siihen kohtaan kuorta, toimi sitten.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Sit kun on leima koneessa ni lähetään heittämään pieni maakunta kierros.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuhiksen huoltokirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Ehdottomasti. Ja saahan tuolla nytkin ajella ku leima on kerran voimassa. Vähän jo ajohalut heräs kun sain soralingon käymäänkin. Eiliset käynnistys yritykset ei tuottanut tulosta. Ei edes luvannut, eikä bensa alkanu haisee missään vaiheessa. Tänään hain uudet bensat ja suodattimen. Tyhjäsin tankin ja kaasarin, eikä mitään roskaa tms. ollu joiukossa. Uus suodatin paikalleen, tankkin tuoretta menovettä ja miltei laakista tulille. 8)

>>Ny pesulle.

edit

Silmäilin huoltovihkoa. Määhän olin tuohon justiin tulpan vaihtanu marraskuussa 2014. Sillon on viimeks öljytkin vaihdettu, ml.20064km. Nyt mittaris 20298km. Voiskai sitä uudet öljytkin pistää vielä.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin