Sivu 1/7
Otran pollevanhus
Lähetetty: 06 Maalis 2016 19:55
Kirjoittaja Otra
Vähään aikaan ei mönkijää ole ollut koska siirryin asfaltti vehkeiden maailmaan. Nyt kuitenkin ajattelin antaa kaverin vanhalle ratsulle vielä mahdollisuuden. Joten tuli ostettua Polaris Sportsman 800 EFI:n vuosimallia 2005 ja L7e kilvellä. Hiukan projektikuntoinen kovasta ajosta ja heikosta huollosta johtuen mutta kun halvalla sai niin olihan se ostettava
Renkaita tuli mukana minun vanhat 27" Radial Reptilet 14" vanteilla, 27" Zillat 12" vanteilla ja sitten jotkut perus "sliksit" pollen alkuperäisillä peltivanteilla.
Mönkijä oli seissyt lähes pari vuotta merikontissa mökillä joten ensimmäinen hankinta oli uusi akku. Seuraavaksi tuli perehdyttyä öljyvuotoon. Vuodon syyksi paljastui öljytikun putki joka oli irronnu kiinnikkeestä ja kupeessa oli pari pientä reikää josta pääsi puhaltamaan öljyt pihalle. Putken paikkasin väliaikaisesti kutistesukalla siihen asti kun jenkeistä saapuu uusi putki
Lopputalveksi tarvitsi hommata aura ja sille tuli tehtyä pikakiinnikkeinen runko:
Seuraavana olisi tutkittava missä vika kun vaihekepissä ei tunnu mitään "pykäliä". Foorumin vinkkien perusteella ilmeisesti vika saattaisi olla eräässä jousessa. Lisäksi joku murros rutisee takana.
Kaikkea pientä tuolle olisi tarkoitus ajan saatossa rassailla, ei vanha pääse vielä pitkään aikaan eläkkeelle

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 06 Maalis 2016 20:23
Kirjoittaja vaughan
Tervetuloa takaisin mönkijöiden maailmaan. Hienoa myös että "pelastit" Polle poloisen kontista aktiivikäyttöön. Jatka kuvallista päivityksiä, niitä on aina kiva katsella
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 06 Maalis 2016 20:31
Kirjoittaja Otra
Itsekkin tykkään kuvien katselusta joten niitä on luvassa

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 18 Maalis 2016 18:48
Kirjoittaja Otra
Nyt uusi putki öljyputki odottaisi tallissa, samalla tuli hommattua vaihdelaatikkoon jousi. Aika hiukan kortilla 2kk ikäisen koliikkipojan takia mutta tehdään se minkä kerkeää

Hiukan puskurivahalla ehdin käsittelemään mustat muovi-osat, helpottaa jatkossa puhdistusta ja tulihan muoveista asteen verran paremman näköiset. Zillat jos kokeilisi seuraavaksi alle.

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 18 Maalis 2016 20:35
Kirjoittaja LeJa
Tosi näppärä pikakiinike mut mihin kohti etukiinike sujahtaa

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 18 Maalis 2016 20:37
Kirjoittaja Otra
Se menee tuohon puskurin alempaan putkeen.
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 18 Maalis 2016 21:26
Kirjoittaja Pappi
Hieno esimerkki koneesta jolla on jo ikää, mutta taival jatkuu. Ei aina tarvitse olla uusin ja hienoin. Jatkoa ootellessa.
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 20 Maalis 2016 19:23
Kirjoittaja Otra
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 27 Maalis 2016 20:39
Kirjoittaja Otra
Tänään piti ottaa vaan ledit keulasta irti mutta hommahan hiukan levisi
Öljyputki tuli vaihdettua ja samalla öljyt. Oli tuo putki jonkun osuman joskus saannu. Mitäs öljyä olette koneessa käyttänyt jos ei pollen alkuperäistä ole pistetty? Laitoin Motulin 7100 5W40 kun ei tuo pollekauppias ollut auki. Näytti jotkun luokitukset täsmäävän.
Siitä sitten rupesinkin siivoilemaan keulan sähköjä. Monta piuhaa karannut liittimistä niin että paljaat kuparit oli esissä. Lisäksi hirveästi turhaa piuhaa. Nyt 6mm kaapelilta tulee releen kautta sulakeboksille ja siitä sitten jaan eri varusteille sähköt. Releelle tulee ohjaus virtalukolta niin ei jää varusteet turhaan päälle. Lisäksi releet etu- ja takaledeille.

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 28 Maalis 2016 09:49
Kirjoittaja Act10nM4N
Asialliset liitokset ja kunnon komponentit tuo varmuutta järjestelmän toimintaan.
Tuo kuvassa näkyvä sulakerasia kirkkaalla kannella kannattaa sit paksulla sprayvaseliinilla tai silikoonilla tiivistää lattaliittimien juuresta niin ei kosteus tapa sulakkeita, varsinkin jos uitat laitetta joskus.
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 28 Maalis 2016 10:47
Kirjoittaja Otra
Juu täytyy se tehdä jos ei sitten parempaa löydy tänään motonetistä. Ihme ettei ole enempää ollut ongelmia sähköjen kanssa, sen verra paljon oli paljasta kuparia näkyvissä.
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 28 Maalis 2016 13:43
Kirjoittaja sf-atv
Tuo öljyputki ei välttämättä ole saanut osumaa. Usein on löysällä tai jopa rikkoutuneet pelkästä tärinästä. Kannattaa pultit katsoa aina huollossa.
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 29 Maalis 2016 08:32
Kirjoittaja Otra
Kyllä tuo osumaa oli saanut, oli taipunutkin yhdestä kohtaa. En tosin ihmettele kun tietää missä ja miten tuolla on ajettu

Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 29 Maalis 2016 11:59
Kirjoittaja jaket
eihän tuo nyt iän puolesta ole vanhaa nähnytkään. (itsellä 06 samanlainen)
tuo vaihdelaatikon kylkirasia saa kuulemma vettä aika helposti, kun ei siinä oikein ole kunnon tiivistettä. Itsellä oli kuitenkin siisti kun tarkistin sen viimekesänä ja laitoin vaseliinia sinne. Parani kyllä kepin toiminta siitä vaseliinista.
kannattaa vaihtaa kaikki öljyt, kun niitä on paljon. 4 erilaista ja ei varmaan jarrunesteenkään vaihto haittaa.
Itse jos muuttaisin sähköjä, niin kytkisin etuperän ohjaukseen kiinteän 12volttia, niin että on neliveto aina kun on virrat päällä. Kuulostaa hölmöltä, mutta ei sillä takavetovalinnalla tee mitään, ainoastaan vaarantaa etuperän häkkiä. Lisäksi se kytkin voi hapettua kahvassa ja jos mittari ottaa kosteutta, niin yksi kerta ei vaan neliveto toimikkaan. Kaikista varmin olisi olla aina vaan se päällä ja miksei sitten kytkisi suoraan sähköt sinne. Voihan siihen jonkun katkaisemen laittaa vaikka etukoppaan, että saa pois päältä jos joku ihme tilanne syntyisi jossa niin tarvitsisi tehdä.
lisäksi voisi päästä hyvään tilanteeseen, jossa neliveto olisi pakilla päällä, mutta rajoitin olisi yhä olemassa. Esim jos joku sukulainen on ajanut tuolla mun mönkijällä, niin ne on jossain suoran päässä jumissa, kun pakilla ei ole nelivetoa ilman nappia, mutta rajoitin ei niitä pakilla haittaisi.
kannattaa tarkistaa jokainen moottorin kumityyny.
JT
Re: Otran pollevanhus
Lähetetty: 29 Maalis 2016 15:11
Kirjoittaja Otra
Kaikki muut nesteet on ihan äskettäin vaihdettu, samalla on vaihdettu kaikki tukivarsien puslat. Kaveri kun tuon joskus osti niin tein siihen releytyksem pakin rajoittimelle joten siitä ei ole enää kiusaa. Samalla otettiin heräte pakkivaloille mitä pääsee kohta käyttämäänkin, kunhan eteen tulevat valot pääsee tullista läpi.