Kiinancrossi käyntiin

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Tervehdys!

Ensikertalaisena palstalla ja kysymyksiä heti kokeneimmalle. Meille kulkeutui aikanaan kiinanmönkijä mikä nyt on ollut aika surkuhupaisa laite kaikenkaikkiaan. :D Tämä on voitettu jostain kilpailusta ja ei oikein ole haisua että mistä liikkeestä tämä on ostettu/kuka on maahantuoja jne.

Laitteesta olen varmaan kiristänyt jokaisen pultin, jotkut jopa monesti. PA-letkut vaihdettu kun vanhat murtuivat. Akku purkaantui ja päättelimme syylliseksi jännitteensäätimen jonka tilasin ja nyt akku pitää virtansa, tosin akku on muuten ihan hanurista. Tällä hetkellä ongelma on ettei kone oikein käy. Koko ajan ongelma on ollut se että käyntiin saatuaan koneen on täytynyt antaa käydä muutama minuutti ihan rauhassa tai muuten se stumppasi ja käynnistyi tämän jälkeen todella huonosti. Ikäänkuin pienen käynnissäolon jälkeen koneen "ryyppy" menisi pois päältä. Koneen käyntiääni muuttui selkeästi rauhallisemmaksi ja kierrokset "putoavat" kun kone käy hetken. Jos kaasua antoi heti käynnistyksen jälkeen, saattoi kone ottaa itseensä ja sammui. Tämän jälkene oli todella vaikea saada käyntiin.

Mikäköhän tuota nyt vaivaa kun tuntuu ettei se käy enää ollenkaan? Tulppa antaa kipinää ja startti pyörii ihan normaalisti. Isäni omaa aika hyvät ropaamisen ja konetekniikan taidot, mutta olisi kiva kun saisi jonkun ajatuksen että mikä oikein mättää.

Laite on ollut muksuille ihan kiva ja kyseessä lienee jokin 50cc vehje joten nopeuksien puolesta (laiska) kohtuu turvallinen.

Kuva
Ohessa kuva koneesta.
Viimeksi muokannut Dextrose, 13 Maalis 2016 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vaihda tulppa. Vaikka se näyttäisi toimivan, paineen alaisena se ei välttämättä toimi oikein. Suuttimen vaihto vois olla myös aiheellista. Yamaha dt teki samaa ja jouduin pienentämään suutinta jonkin verran. Se söi niitä tulppia paljon. Suuttimen vaihdon jälkeen se ongelma loppui.
Tietty vois kokeilla eri lämpöarvon tulppaa ensin
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Osaatte varmaan myös kertoa mitä virkaa on tuolla konehuoneessa olevilla, teräspunosletkuilta näyttävillä putkilla joiden päässä on ruuvi? Ikäänkuin ruuvilla säädettäisiin jotain, mutta mitä?
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Jussi kirjoitti:Vaihda tulppa.
Tuo tulppa täytyy testata. Mönkkäri mökillä, joten menee parin viikon päähän testailut. :)
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Dextrose kirjoitti:
Kuva
Ohessa kuva koneesta.
Tunnistaako muuten kukaan mikä värkki kyseessä oikein on? Onko näillä edes mitään merkkiä tai mallia.. :)
Viimeksi muokannut Dextrose, 13 Maalis 2016 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tuo on skootterin koneella. Esimerkiksi motot.netistä löytyy noista juttua.

Itse ehkä yrittäisin tarjoilla vähän lisää ruokaa ja ne lisäputket voi olla saastejuttuja, eli pois vaan. Tai sitten nopeuskuristin.

Hämärästi muistelisin, että kaasari noissa ei ollut ihan perinteinen.

Koita löytää koneesta koodi. Sillä selviää mikä pata se on.

Katso muuten myös venttiilivälykset.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Venttiilivälykset tulee ensimmäisenä mieleen , seuraavaksi tulppa joka ei toimi paineen alla vaikk irtona antaakin kipinää...
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Kiinan skoottereissa ryyppy toimii sähköllä , niitä on hieman vaikea saada säätöihin mutta kyllä se onnistuu yleensä ja käynnistyy paremmin. Valmistajalla ei liene väliä kun lähes kaikki kiinan mopot on lisenssillä tehtyjä kopioita hondan GY6 moottorista, sinullakin näyttää olevan tuollainen GY6 moottori. Varaosissa on ihan sama lukeeko nimenä jotain koska ne käy ristiin kaikissa saman rungon moottoreissa. Sitten ne letkut joiden päässä on ruuvi , ei siellä yleensä kuulu olla sellaisia ja se on ehkä jonkun oma viritys.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Seuraavalla kerralla kannattaa kokeilla tuo uusi tulppa.
Jos ja kun saat sen käyntiin, niin anna käydä rauhassa lämpöiseksi ja säädä sitten seos seos-ruuvista kuntoon. Tällä on merkitystä eritoten tyhjäkäyntiin ja starttaukseen.
Seos-ruuvin säätö ei vaikuta, kuin 0-1/4 osakaasuun saakka.
Eli säädät ruuvista "vartti kerrallaan", kunnes kone käy reippainta tyhjäkäyntiä. Se voi olla "kiinni" (=laihentaa) tai "auki(=rikastaa) ...en osaa sanoa täältä käsin.
Säätö toimii näin, jos seosruuvi on "luistin" ja sylinterin välissä.

Oletan, että tuossa koneessa on 19mm alipainekaasari, jonka edessä on kaasuläppä.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Kiitoksia tähänastisista ohjeista!

Kone oli meille tullessaa pinkasta vedetty, eli kukaan rasselimikko ei ole päässyt tekemään mitään omia virityksiä. Täytyy laittaa parempi kuva tuosta letku+ruuvi yhdistelmästä. Se on sellaisella letkunpitimellä kiinni lohkossa ja näyttäisi muuten ihan tehtaalta tulleelta.

No anyway, seuraavan kerran kun pääsee mökille niin on ainakin jotain mistä lähteä liikkeelle.
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

https://www.youtube.com/watch?v=D9UnD1ibIIw

Oheisessa videossa näkyy tuo mainitsemani "letku" kohdassa 12:46. Se onkin letku jolla voi valuttaa polttonaineen kaasarista. Tuokin mysteeri siis selvisi. :)
Dextrose
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2016 20:26

Re: Kiinancrossi käyntiin

Viesti Kirjoittaja Dextrose »

Käyntiinlähtöongelmat korjaantuivat uudella tulpalla ja tyhjäkäynnin seosruuvin säädöllä. Seuraavaksi pitäisi avata kaasari ja tutkia vähän suuttimia, sillä ottaa mielestäni kierroksia hitaasti, vaikkakin lopulta kiertää ihan hyvin. Se saa jäädä toistaiseksi.

NYT ongelmana on matala akun jännite. Akku on todella huono ja menee vaihtoon. Enemmän tällä hetkellä ihmetyttää huono latausjännite akulta mitattuna. Omalla akulla kone ei edes käynnisty, mutta jaksaa kuitenkin pysyä käynnissä. Jännitteensäädin on vaihdettu aikoinaan kun purki akkua, joten sen pitäisi olla laadukkaampi kuin originaali kampe; ainakin uudempi ja Suomesta ostettu.

Mitattiin staattorilta jännitteet ja siellä päässä näytti ihan hyvältä, tyhjäkäynnilläkin yli 20 volttia, kierroksilla 50-60. Jännitteensäätimeenkin tuli vielä ihan asialliset jännitteet. Jostain syystä kuitenkin akulta mitattuna jännite pyörii siinä 12,5V. Valot kun laittaa päälle niin pyöritään 12 pinnassa, joskaan jännite ei kuitenkaan laske. Testattiin myös toisella akulla ja samanlaisia latausjännitteitä tarjottiin.
Vastaa Viestiin