Negen Räyhä Reino päiväkirja

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Hellou.

Kuten moni on jo huomannut niin Rekku poistui keskuudestamme joidenkin ilkeämielisten vorojen kidnappaamana.
Tästä syystä joutui uuden kumppanin hommaamaan tilalle.
Eräs harrastajaystävämme laupiaasti luopui vanhastaan ja täytyy todeta että kyllä sain enemmän kuin köyhdyin!

SAANEN ESITELLÄ:
RÄYHÄ REINO!

Kuva

Reino on rakentunut vuonna 2009 ja on papereiden mukaan Can-Am Renegade X optio.
Kilven Reino on saanut takalistoonsa muutama vuosi takaperin.
Tehtaalla on rungon uumeniin asemoitu koneeksi 800R mallin voimanpesä.
Mahaa pitää irti maasta KYB:in lisäsäiliölliset joustovarret sisään ja ulosliikkeen säädöllä.

Jälkikäteen on Reinon vetolaitteiston räväkkyyttä parannettu GSC:n kytkimellä.
Etutassujen pyörimisentasaimeksi on vaihdettu nopeampi QE lukko.
Ohjastajan hartioiden säästämiseksi on ohjausakseliin liitetty sähköinen avustin.
Keulan suojaksi lisätty hieman lisää rautaa suojaamaan herkkiä silmiä.
Taakse on asemoitu tukeva ja räyhäkkä tavaransidontataso, jossa myös Can-Am puolipehmeät modulilaukut tykkäävät levätä.
Tossuina on Duron Buffalot 27 tuuman ulkomitalla sekä nopeaan ajoon on Carlislen act renkulat 25 tuuman ulkomitalla.

Reino on laukannut n. 5000 km maan päällä ja hyrskytellyt n. 300 tuntia.
Huoltoja on tehty asiallisesti ja yleisesti Reino on hyvässä kunnossa.

Reinon kanssa on tullut ajettua muutama pienehkö maantielenkki ja metsässä viimeaikoina useampiakin kymmeniä kilometrejä.
Maantiellä käyttäytyy kovin mallikkaasti kunhan paimentaa risteyksissä rauhallisesti, muuten rupeaa vikuroimaan ja työntämään takapäätä sivulle.
Maastossa kulkee mukavan jouheasti ja ketterästi, varsinkin kun ohjastajan ei tarvitse tankoa vääntää kaikella voimalla. (ehkä sittenkin se ohjaustehostin on ihan hyvä juttu)
Ojien ylikin pääsee kipakasti jos uskaltaa hieman käskeä.

Reino ei ole myöskään karskia työtäkään vieroksunut. Kovasti oli avuksi kun rinkuloita piti kuljetella.

Kuva


Juttua on hieman kertynyt tässä viimeaikoina ja joitakin kuviakin tullut räpsittyä joita tulen tänne pudottelemaan kuhan aikaa löytyy näppäinten painallukseen.
SO STAY TUNED!
Viimeksi muokannut Nege, 15 Joulu 2016 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Kuvat ei jostain syystä ainakaan Androidin luurissa näy. Vai olikos tässä niitä :roll:?

Jäädään kuitenkin mielenkiinnolla seuraamaan mitä saat aikaan Räyhä Reinon kanssa :D. Ai niin, osanotot ja myös onnittelut uuden ystävän johdosta!
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ei ne aukea pöytäkoneen Explorerillakaan.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Eikä pöytäkoneen firefoxilla...
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Ei toimi Nege näköjään edes suorilla linkeillä nuo. Näytti olevan Googlen kuvat kyseessä, eli ei siis yllätä. Näistä syistä vaihdoin itse sen käytössä foorumeiden kanssa kokonaan.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Kas eipä näemmä toiminu googelikuvatukset muilla ku omalla koneella. Tietenkin ne itsellä näkyy kun on kirjautuneena sisään...
Asia korjattu ja palattu takaisin kuvaämpäriin.

Toivoin että olisivat toimineet googelin kautta niin olisi ollut huomattavasti helpompaa jakaa tänne mutta mennään nyt näin. :doubt:
Laitan lisää juttua kuhan saan perattua ja ladattua kuvatukset ämpäriin....
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja seatts »

No nyt näkyy kuvat hyvin, hienon näköinen vehje.

Ps. Kannattaa käyttää photobucketia kännykän kautta, on paljon nopeampi ja helpompi ainakin mun mielestä.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Reino kun saapui niin pitihän sitä heti modata.
Keulilla oli Broncon vinssi narulla ja rullakidalla.
Kitahan nyt näytti aivan kamalalta kuin harvahampaisen merimiehen hymy.

Kuva

Niinpä marssin varikolle ja nappasin matkaan Come-upin mustaksi anodisoidun liukukidan.
Valintaa ajoi myös se että tässä oli kidan koko hieman väljempi kun peruskidoissa jolloin narun pujottelu oli helpompaa.
Kyllä alkoi Reinoa hymyilyttää.

Kuva

3.12.2016 järjestimme Siuntiossa ajotapahtuman jonka jälkeen oli Reinolla jäinen kurapeite päällänsä.
Reino on viihtynyt Siuntiossa monen monta viikonloppua aiemminkin kun on yritetty reittejä istuttaa mieleen tapahtumaa varten.

Kuva

Ikävästi yhden ojanylityksen kohdalla kolisteltiin keula ojassa olleisiin pölleihin, sillä seurauksella että vinssin runko murtui ja moottori jäi johtojen varaan roikkumaan.

Kuva

Useamman kerran kiinnitin huomiota kuinka Reinon leuka tuppasi kaivautumaan vastapenkkoihin ja takertelemaan.
Mielessä kyti Rekkuun tehty keulamodifikaatio jolla saatiin keulaa loivemmaksi ja lyhyemmäksi.
Keulaa tutkiessa totesin ettei panssarin ja puskurin yhteys ollut kovin järkevä. Panssarista tuli ennemmin lapio ja vinssikin jäi suojatta.

Kuva

Tarkemmin tutkiessa Puskuri ja vinssipeti ovat yhtä puuta. Vinssipeti tuo puskurin alareunan todella eteen ollen samalla matalalla. Kidan kiinnikkeistä huomaa hyvin kuinka on kaivautunut muutaman kerran kun ovat taipuneet taaksepäin.

Kuva

Rekussa oli vinssipetinä broncon / ironbaltikin peti johon vinssi asennettiin altapäin ylösalaisin.
Tästä keksin jotta saisiko vinssin asennettua tähänkin niin, jolloin vinssi tulee hieman ylemmäksi kiinni ja alapuolelle saa enemmän tilaa.

Kuva

Tällä tavalla saisi kidankin ylemmäksi jolloin ei kaivaudu vastapenkkoihin niin helposti.

Kuva

Tuumasta toimeen ja puskuri irti ja ruuvipenkkiin kiinni ylösalaisin sekä vinssi hollille.
Takalevy on taivutettu eteenpäin kolmanneksen matkalta jolloin vinssi jää vielä hieman eteen. Tarkoitus olisi takalevy tehdä suoraksi jolloin vinssiä saa vielä sentin tai pari taaksepäin. Näin jää enemmän tilaa vinssin etupuolelle.
Tämä siis jos takalevyä saa tuotua taakse ennenkuin ottaa kiinni tukivarren kiinnitykseen.

Kuva

Tarkoitus on saada vinssi mahdollisimman taakse ja ylös Jonka jälkeen puskurin alaputket on tarkoitus taivuttaa taaksepäin. Putken lähtee nyt pienessä kulmassa taakse, tätä kulmaa olisi tarkoitus suurentaa niin että putket tulevat alakiinnityslevyyn kiinni. (kuvassa ylin oikealla)
Näin saataisiin vanha vinssipeti poistettua ja keulan kulma yhtenäisemmäksi ja korkeammaksi.

Suunnittelun joutui keskeyttämään kun odottelin uutta vinssiä jonka mukaan lähdetään muutoksia tekemään.
Vinssin täytyy mahtua kuitenkin pois pesästään mahdollisia huoltoja ym. varten.
Myös ylälevyä (jonka päällä vinssi kuvassa) joutuu modifioimaan kun vinssin kiinnitysreijät tulee juuri reunojen ulkopuolelle.
Vinssin mukana tuli kiinnitysteline joka modifioidaan ylälevyyn / ylälevyksi ja samalla sillä saadaan takalevyn kulma mahdollisesti muutettua.

Projekti jatkunee mahdollisesti viikonloppuna ja tarinaa sen jälkeen lisää...
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Kiitos seatts vinkistä. täytyypi kokeilla. helpottaisi kuvien siirtelyä kummasti.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Eilen tuli läträttyä litkujen kanssa.

Edellisestä huollosta nyt ei ollut vielä vasta kun noin 40 tuntia ja jokunen sata kilsaa.
Mutta kun itse huoltaa työkseen autoja niin haluaa varmistaa että omatkin laitokset on varmasti kondiksessa niiltä osin.

Koneeseen vaihdettiin kurat ja suti.
Niiltä osin ei mitään erikoista, muuten kuin että bongasin että pohjapropun kierteet on korjattu joskus helicoililla.
Eipähän tarvii pelkää et pettää ihan heti uudestaan.

Askiin ja periin hulautin myös uudet öljyt.
Otin askista ja takaperästä öljyt purkkiin talteen jotta näkee paljonko on aiemmin täytetty.

Kuva

Vasemmassa purkissa Takaperän litkut. Väri muistutti kahvia ja seassa oli hienoa metallimujua. Mikä nyt ei ollut yllättävää. Mitään isoja hilppeitä ei ilmaantunut öljyn mukana eikä perän kanssa ole ollut ongelmia.
Öljyä oli täytetty selkeästi liikaa. Pinta oli täyttöpropun alareunaan ja määrä n. 420ml.
Oikea öljymäärähän on 250ml eikä täyttöaukon alareunaan. Itse lurautin erehdyksissä ehkä 260ml. :shock:

Oikea purtilo on vaihteiston öljy. Vaihteistoon on dokumenttien perusteella kaadettu hetki sitten korjauksen yhteydessä synteettistä vaihteistoöljyä. Merkki ja malli ei selvinnyt kuitista. Joten sitäkin suuremmalla syyllä vaihdoin kun nyt tiedän mitä siellä on.
Täyttömäärä oli 0,4 litraa joka on oikea määrä, öljyn väri oli hieman harmahtava.
Itse kaadoin 0,5 litraa eli desin ylitäytöllä, jotta surullisen kuuluisa laakeri saisi paremman voitelun ja näin vältyttäisiin laakeriremontilta.
Ylitäyttö onnistunee helposti kun kallistaa laitetta hieman vasemmalle niin öljyn taso jää täyttöaukon alapuolelle.

Etuperässä nyt ei ollut mainittavaa muutakuin että sielläkin väri oli harmahtavaa. Täyttömäärä oli huolto-ohjeen mukainen eli täyttöaukkoon asti / 500ml.

Huoltokohteista puheenollen. Jarrunesteet menee seuraavaksi vaihtoon. Tietenkin mittaan vesipitoisuudet ensin vaikkakin uskon että se on turhaa.
Hyvin usein autoissakin on jarrunesteet jäänyt vaihtamatta varsinkin jos ei ole säännöllisesti huollettu tai huollot tehty itse. Monesti jarrunesteen suositeltava vaihtoväli on 2-3 vuotta.
Tätä laitetta on huollettu säännöllisesti, mutta onko jarrunesteen vaihto kuulunut yhteenkään huoltoon ei käy missään ilmi.
Samalla voisi käydä etujarrut läpi.
Takajarrupalat jo herkistin kun tuppasi mouruamaan jarrutuksissa. Syynä oli männänpuoleisen palan jumittuminen.
Eli pääsääntöisesti jarrutti vain ulommalla palalla joka aiheutti värinää satulan eläessä ja siitä lähti mukavaa narsketta.

Puskuri / keulaprojekti odottaa inspiraatiota mutta eiköhän sekin tässä kohta etene...
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Ohimennen tuli huitastua uudet puslat alatukivarsiin kun kerran putlit oli niin hyvin esillä.
Hommahan käy helposti, pultit auki, varsi irti sisäpäästä, työntää holkin pois ja puslat pois. Päinvastaisessa järjestyksessä takaisin ja vähän rasvaa nipoista sisään.

Kuva

Kuva

Kuva
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
JiiVee
6WD
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Tammi 2015 17:59
Mönkijä:: Ei ole enää

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mitä mieltä Buffaloista?
Joku päähänpinttymä on hommata alkuperäisten kumien tilalle jotkut hieman karkeemmat "yleiskumit", buffalot on pyöriny mielessä.
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Maastossa toimii hyvin yleisrenkaaksi.
Maantiellä tuossa koossa hieman möhköt ja muljut, mutta perusajossa toimii ok.
Tiellä vaikuttaisi kuluvan suht herkästi kun nappuloiden keskilnjaa katsoo niin alkaa reuna katoamaan.

Yleisrenkaana ok mutta paremmat maastossa kuin tiellä.
Sopii hyvin jos ajaa tiellä harvemmin.
Jos maantieajoa enemmän niin laittaisin jotkut toisen tielle.

Josta tulikin mieleen, tartteis jaonmuutoslevyt Reinoon kun vanhat meni Rekun mukana. Vanteita ja renkaita alkaisi olemaan kunhan saisi muutoslevyt.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Buffalo on todella kovarunkoinen ja painava rengas. Sopii omasta mielestä paremmin työkäyttöön. Ei meinaan puhkea millään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Negen Räyhä Reino päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nege »

Puskuriremontti alkoi edistymään.
Puskurin irrotuksen yhteydessä kiinnitin huomion alakiinnityspisteiden huonoon istuvuuteen.

Kuva

Istuvuus korjaantui kun muotoilin kiinnitysreikiä hieman.

Kuva

Seuraavaksi ongelmaksi muodotui vinssin kiinnitys. Vinssin kiinnitysreijät menee ohi ylälevystä joten se täytyy saada leveämmäksi. Onneksi puskurin runko on saman levyinen kuin mönkijän runko ja sopivalla korkeudella joten samalla saa lisäkiinnityskorvakkeet. Tein 5x30mm lattaraudasta lisätuet.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Idea kehkeytyi kun muistelin Broncon kiinnikkeen tulleen kiinni tuonne taakse pystykiinnikkeisiin. Näin saan puskurin kiinteästi pultattua 4 pisteestä.

Rautoja suunnitellessa kiinnitin huomion eräseen seikkaan. Mielestäni puskuri on näyttänyt jotenkin vinolta.

Kuva

Tarkkaan kun katsoo niin puskuri ei ole keskellä.
Mittanauha varmisti asian.

Kuva
Kuva

Puskuri on puolisen senttiä keskilinjasta sivussa. Syytä tähän en ole vielä keksinyt.

Kuva

Heppasin tukiraudan puskurin runkoon alustavasti.

Kuva
Kuva

Sen jälkeen leikkasin pyskurin rungon irti puskurista jotta saan sen asemoitua keskelle ennen lopullista hitsausta.

Kuva
Kuva

Mielenkiintoisinta tässä on se, että tuo alalevy / vinssiteline on tehty myös epäsymmetriseksi puskurin putkien korvakkeiden osalta. Eli puskuri on alunperinkin suunniteltu sivuun tai sitten alalevyn työstössä on käynyt moka.

Lisää tarinaa luvassa. Vielä olis joitain kymmeniä projektikuvia varastossa....
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Vastaa Viestiin