2016 xmr alustan fiksaus

Tänne kuvalliset projekti selostukset
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Tuossa aukaisin 1000 xmr:n iskareita kun kuullosti pohjaavan helposti, ihan lähtöjäänkin aika ihmeellinen tuo keulan ratkaisu, liikevaraa iskarissa n 70mm runkoa melkein puoli metriä. Ajattelin että varsi olisi holkitettu lyhyemmäksi ja näille vielä jotain pystyisi tekemään, mutta ei sitä vartta ollut raskittu laittaa kun 100 mm. kyllä ihmetyttää suuresti tämän hintaluokan vehkeessä tuollainen patentti. Katsotaan miten tästä jatkuu kunhan omistaja kyselee tehtaalta asiasta. Kuva
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Terve

Pari ajatusta ja vinkkiä, jotta ei tule ainakaan vahingossa toistettua minun virheitä. :)

XMR alusta ei endurotyylisessä ajossa pysy matkassa/liian pehmeä ja on tietoinen valinta tehtaalla maastoajoa ajatellen.

Lisäksi laitteen paino muutoinkin liikaa aktiiviseen patikkoajeluun ja mm. runko ei tule kestämään kovaa käyttöä.

Joustoja ei voi pidentää voimansiirron geometrian johdosta yltiöpäisesti. Vaatii laajempia muutoksia mm. vetoakselit + tukivarret etc.

Tästäkin huolimatta saattaa hypyissä + ristiriipunnassa etc. korkata murrokset/akselit ja tippua murros jopa perästä ulos (kokemusta on), eli ulosjoustoa rajoitettava voimakkaasti.

Shimmaus ja mahdollisesti jousien vaihto ajotavasta riippuen siis turvallisin "kompromissi" vaihtoehto, jos ei halua harrastemielessä toteuttaa laajamittaisempaa rakentelua.
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Kellään tietoa paino erosta vs 1000 xt-p ?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Raajärvellä kun tuota kapinetta katsottiin, niin ulosjousto ei ollut ongelma, vaan nimenomaan sisäänjousto, jota tuo iskunvaimentajan lyhyy rajoittaa aika rankasti. Sisäänjoustoon oli jousitusgeometriassa mainiosti tilaa, joten mielestäni tässä on jotain hämminkiä. Vai onko XMR haluttu pitää jostain maailman syystä vain mutaspooriin sopivana, jonka joustoa halutaan rajoittaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

AI hitto, et alkaa syljettämään. Kyllähän tuo 1000xmr on näköjään tarkoitettu pelkästään spooriin. Tuo iskari näyttää todella sätökseltä. Mutta pitäähän murrosten ja akseleitten kestää perissä ja ehjinä. Varsinkin kun Xmr malleissa ei perät ja akselit kuulu takuun piiriin. Luulisin että xmr renessä olisi iskari lyhyempi mutta siisäänjoustoa tuplasti. Onnea tehtaalta kyselyyn... eivät yleensä ota kantaa mihinkään.
Sittenku saap näistä vehkeistä iskarit kohdilleen, ni huomaat, et runko ois pistettävä uusiksi :doubt:
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja jermu »

Jos olen oikein ymmärtänyt niin 1000 xtp mallissa on 2 tummaa enempi joustoa kuin xmrssä. Foxit siis siinäkin.

Tuo jouston lyhyys on ilmeisesti rajoutettu sen vuoksi jotta kulkee paremmin mutaspoorissa korkealla maavaralla.
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 2016 xmr alustan fiksaus

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Sehän jo kolminkertaistus sisään jousto tuolla 2 tuumalla :). Kyllä totuus on se että enemmän runkoa rasittaa noilla tekeleillä kun oikeiasti toimivilla iskareilla...ja jos sitten alkaa vetoakselit hajoamaan pitää kapine viedä takas piirtäjän pöydälle.
Vastaa Viestiin