Pakoputkiprojektit

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Laittakaapa kuvia ja mittoja itse tehdyistä pakoputken äänenvaimentimista.

Aikoinaan tuli jokunen vaimennin väsättyä moottoripyörään ja ihan toimivan saa itse tekemällä. Nyt päädyin ostamaan motonetistä Simonsin halvan vaimentimen johon meinaan tehdä DB-killerin ääniä hillitsemään. Koska vakiovaimentimen sisäänmenoputki ei ole keskellä vaimenninta, ostin melko pienihalkaisijaisen vaimentimen ettei tule aivan bensatankin viereen. Kiinnitys kahdella 2x30 mm rosteripannalla. Vaimentimen ja alkukäyrän välissä on molemmista päistä halkaistu holkki, liitoksen päälle tulee rengasmallinen pakoputkenkiristin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/148721/ ... imons-1-34
Ei tuo ole ainakaan hinnalla pilattu :lol:

Kuva
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Tuli tekaistua vaimentimeen DB-killeri 30 mm huonekaluputkesta

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

noita db-killereitä saa ostaa myös irtona esim stormilta. 7.90€/kpl, erikokoisia löytyy.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Noissa on melkoisen isot reiät. Ainakin skootterissa missä testailin kahta erilaista sisähuilua niin pienemmillä rei'illä vaimentaa ääntä paremmin vaikka reikien yhteispinta-ala on sama kuin isommilla rei'illä :roll:
Viimeksi muokannut vaughan, 17 Heinä 2017 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt vielä edelleenkin lukematta?
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Tottahan toki on erilaisia olemassa. PArhaaksi yleis killeriksi olen itse havainnut kuitenkin omatekeleen kans, mutta erilaisen.
Suhteessahan sen kuuluisi tuottaa sopivassa määrin vastapainetta, joka ilmenee myös esim moottoripyörissä joissa db-killeri poistamalla yleensä menetetään hieman alavetoja, ellei jopa huipputehoa.
Itse olen parhaan malliseksi havainnut ihan reikäputkikartion vaimentimen ulostulon puolella. Esim 50mm ulostulo kuristetaan 20cm matkalla reikäputkella vaikka 20mm. Tappaa kivasti sekä korkeita että matalia murinoita.

En siis epäile sinun tekelettä ei siinä :D

Nuo stormin killerit vie juurikin sitä korkeaa ääntä enemmän vaan...
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Tietämystä ja asiatuntemusta tuntuu olevan, niin opiskelisin mieluusti lisää vastapainehommeleista. Oletin et vastapainehommelit koskee vain 2t koneita,,,

Oma luulo oli se, että 4t vehkeissä ei vastapaine hommeleita tarvii huomioida ensinkään, kun esim siel on venttiilikoneisto on välissä.

Mistään moottoreista ja niiden virityksestä en ymmärrä mitään, joten tietävät olkaa hyvät, ja korjatkaa käsitykseni tähän koskien 4t pakoputkia, ja ehkä hieman kansiakin..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Oma luulo oli se, että 4t vehkeissä ei vastapaine hommeleita tarvii huomioida ensinkään, kun esim siel on venttiilikoneisto on välissä
No siis... Asiahan on niin että esimerkiksi oikein tarkkaan kun laskee pakosarjaa, on vaimentimen paikallakin merkitystä, kollektorin kartion mitalla , kuin myös putkien pituudella ja halkaisijalla.
Jos audio puolelta on tietämystä esimerkiksi refleksikotelosta, sen asian ymmärtää paremmin. Sarjalla viritetään moottori toimimaan halutulla "taajuudella" ja sen ympäristössä , tämä edesauttaa sylinterin tyhjennystä ohivirtaavan kaasun aiheuttaman "alipaineen" viereisen/sarjoitetun sylinterin tekemäll sinne käytännössä imurimaisen alipaine efektin.

Mikäli vastapainetta on liikaa, se aiheuttaa ylipaineen pakoputkistoon, joka heikentää tyhjennystä , samalla myös seuraavan tahdin täytöstä, joka taas on suoraan verrannollinen moottorin tehoon ja vääntöön.
Mikäli siellä on liian vähän vastapainetta, kerkeää esimerkiksi 2 sylinterisessä tämä pakopulssi joka on suunniteltu tietyssä kohdassa menemään kollektorin ohi liian aikaisin, joka ei synnytä "imupulssia" viereisen sylinterin ensiöputkeen , joka heikentää tyhjennystä , samalla myös seuraavan tahdin täytöstä, joka taas on suoraan verrannollinen moottorin tehoon ja vääntöön.


Tämä kaava hässäkkä on lainattua tekstiä , koska en jaksa koko systeemiä kirjoittaa ja joku on jo sen kirjoittanut:

Ensiöputken pituus:

(421 tyyppisessä tämä kuitenkin myös osa toisioputkea):

Pituus = ((850 * ( 180 + 'pakoventtiilin avautumisennakko, EAKK')) / * 'virityskierrokset') - 3


Ensiöputken sisähalkaisia:

Jossa L = ensiöputken pituus, tuumaa, V = yhden sylinterin tilavuus, cc:

halkaisia saadaan ottamalla neliöjuuri kaavasta:

((4,4 * V) / (25 * (L + 3)))


Mikäli kyseessä on 4-2-1 sarja...

Lasketaan toisioputken halkaisija kertomalla ensiöputken halkaisia arvolla 1,7


Ja kartiosta, jossa kaikki yhtyvät, lasketaan matka ensimmäiseen vaimentimeen:

Ensiöputken pituus + 3"

Kartiota ja ensimmäistä vaimenninta yhdistävän putken halkaisija:

Saadaan ottamalla neliöjuuri kaavasta, jossa Vk = koko moottorin tilavuus, ja L ensiöputken mitta tuumissa.

(8 * Vk) / (25 * (L + 3))


Ja vielä kaava kartioden pituuden määrittämiseen:

jossa Ke on kartion etupään halkaisija ja Kt kartion takapään halkaisija, ja Ktan kartiokulman tangentti.

(Ke - Kt) / (2 * Ktan)


NÄIN , kaikki vaikuttaa kaikkeen, tässä tapauksessa, kun puhutaan 1 tai 2 sylinterisistä moottoreista , jätetään vaan kaavasta ylimääräiset pois.
Perus jutskat aina sieltä saa, hyvää lukemista jokaiselle : Virittäjän käsikirja 1 , kirjoittanut Esko Mauno
Kuitenkin se perusidea on se että vaimentimen paikka on jo sellainen ettei sen pitäisi vaikuttaa , jos sarja tehdään alusta loppuun oikein, silloin on vaimennin myös läpivirtaava malli ilman mitään db-killereitä tai sitä ei kääytetä ollenkaan(kilpa-autot/laitteet)

1 pyttyinen on helpoin tehdä koska ainoa asia mitä tulee ottaa huomioon on putken pituus ennen vaimenninta, halkaisija, vastapaine.

Vaimentimen paikalla on merkitystä, koolla on merkitystä, vastapaineella on todellakin merkitystä. Se , että missä tapauksessa valmistaja on suunnitellut järjestelmän joko liian tiukaksi tai liian löysäksi, ei voi tietää kuin kokeilemalla,koska valmistaja joutuu tekemään kompromisseja päästönormien ja melutasojen vuoksi. Mutta yleisesti ottaen mönkijät on liian ahtaalla.

VAlmistajat kuten leo vince, martelius, acrapovic , jne jne , suunnittelevat vaimentimet niin hyvin ja kokeilemalla, että monessa tapauksessa ei perspenkillä tunne välttämättä eroa, kunnes se viedään penkkiin. Hyvä esimerkki: BMW s1000RR , slip on vaimentimella ja power commancerilla menetettiin tehoa melkein 8hv vaikka minkä teki. Alkuperäinen oli suunniteltu moottoriin niin tarkasti että liian avara slip-on ei ollutkaan hyvä vaihtoehto.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Siinä sitä asiaa olikin.

Kommentoin asiaa yhtään asiaa sen enempää ajattelematta itse. Lähinnä ja äkkiseltään ykspyttysten 2T koneiden mutu pohjalta.

Entäs sitten kun kyseessä on yks pyttynen nelitahti. Niitä ku on mm. moniventtiilikansilla, pakopuolella kaks ulostuloa, kuten omassa krossissa. Käy kyllä osittain järkeen sepustus tarvittavasta vaakkumista putkistossa. koska ykspyttysessä moniventtiilivermeessä molemmat pakoventtiilit on samaanaikaan auki. Sitten on tietty niitäkin ku on vaan yks ulostulo.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Jonkinverran on tullut pakoputkiasiaa opiskeltua ja jokusen omankin olen tehnyt. Tosin itse pelaan enempi 4 syl autonmoottorien kanssa. Ihan en tuota vastapaineasiaa allekirjoita. Nelari ei vastapainetta kaipaa, mutta tuo ei myöskään tarkoita, että isompi on parempi. Sillon menetetään virtausnopeus. Liike-energia on 1/2*m*v^2, eli nopeus on toiseen potenssiin. Pakokaasun massavirtaan kun ei voi hirveästi vaikuttaa, niin silloin kannattaa pelata nopeudella. Tämä vaikutus monasti sekoitetaan vastapaineeseen. Saman vastapaineenhan saa esimerkiksi prikalla isossa putkessa, tai jouhevalla pienemmällä putkella. Käy lie ihan maalaisjärkeen kumpi on parempi tapa?

Esko Maunon kirja on hyvä perusopus, mutta maailma on kyllä kehittynyt noista ajoista ja tuon virtausnopeuden merkitystä on alettu ymmärtämään aika paljon paremmin. Pakosarjassa äkilliset tilavuuden muutokset on pahasta, koska se romahduttaa tuon nopeuden. Tästä juontaa juurensa nämä ns. merge-, tai formula-kollektorit.

Monasti myös jos kaavoilla laskee etenkin primäärien halkaisijaa, niin putki on niin isoa, ettei sitä saa kanteen mitenkään järkevästi. Siksi käyttäisin mielummin pakokanavan halkaisijaa ohjeena. Aiemminhan tehtiin johonkin Fordin OHC:hen 2" primäärejä ja pakokanavaa jatkettiin primäärin sisälle holkilla jotta "laiskan" putken reversaatiota saatiin kumottua. Eli putki virtasi takaisinpäin palotilaan kun ei virtausnopeutta ollut.

Oma viimeisin tuotos on vakio valupakosarjalla (4-2) ja tuosta itsetehdyt sekundäärit. Kone on 1600 cc 8V ja perusrauta 60-luvulta. Nuo omat sekundäärit on 38/35 (ulko/sisä) putkea ja omaa tuollaisen merge-kollektorin sekä sen jälkeen kartion varsinaiseen pakoputkeen. Kollektorilta on ulos noin 40x32 mm ovaalireikä. Tuon läpi siis puhalletaan koneen kaikki pakokaasut. Muistaakseni Esko Mauno pyytäisi noin 2" noihin sekundääreihin. Aiemmin maailmalla olen nähnyt jopa 2 1/4" putkiakin. Ei mitään järkeä.. Peräkkäinhän ne pulssit menee eikä rinnan. Isolla putkella saa vain alhaalta laiskan ja ylhäältä piikittävän koneen jolla on aika ikävä ajaa. Voi olla myös, ettei kone ikinä pääse putken toiminta-alueelle, jolloin kone on ylhäältäkin laiska ja ponneton. Sitten kun perinteisesti kairataan golfpallon kokoiset imukanavat, niin kyllä on perinteinen virikone. Eli tehoa ei ole, mutta bensaa palaa tolkuttomasti. Useita tiedän näitä missä kansi virtaa yli 200 hv ja kaikki muukin on isoa ja silti kone antaa 150..160 hv ja ihmetellään kun puuttuu 40..50 hv.

Penkissä tuosta omasta tuli 166 Nm noin 4400 rpm ja 134 hv karvan alta 7000 rpm. Ei tuo pakoputki pahasti voi ylhäältäkään ahdistaa... Tuo on vieläpä yhdellä vaiheittainaukeavalla pystyimulla (Weber DGAV). Onhan tuolle aika paljon muutakin tehty kun vain pakoputki, mutta kaikki osat on vakioista muokattu, yhtään kilpaosaa ei koneessa ole. Tosin kaasutinkoneena tuon säätimisen kanssa on saanut tehdä töitä, pulssittaa niin rajusti, että seokset tahtoo seilata. Mm. seosputket on itse tinattu/porattu/sorvattu kun sopivia ei ole olemassakaan. Voi olla, että 45 mm (1 3/4") sekundääreillä saisi vähän lisää ylös, mutta samalla menettää vääntöä, tai sitten se siirtyy ylemmäs. Kun laatikko on vakio ja pitkähkö, niin joku 5..8 krpm vetävä kone on vähän kurja katuautossa. Nyt kuitenkin tuo riuhtoo aika hyvin noin 3..7,5 krpm. Esimerkiksi kolmosella tuo alue on noin 60..120 km/h, jota monet kellottaakin. Itse pääsen tuon hyvin tarkkaan 7 sekunnissa. 10 hv lisää ylös ja aika ei todennäköisesti parane yhtään. Todennäköisesti jopa huononee.

Noissa korkeaviritteisemmissä koneissa kuten pärrät tai joku type-r, niin vaikea on tosiaan tehtaan tekeleestä parantaa. Kuitenkin jos miettii minkä verran siellä on resursseja käytetty kehitystyöhön ja oleellisinta on, että kaikki osa-alueet natsaa yhteen. Jos putkea muuttaa, niin saa seokset ja sytkän ainakin katsoa uusiksi. Sitten jos sekoitetaan soppaan vielä vaikka muuttuvaa venttiilinajoitusta ja nostoa, niin itse kyllä nostan jo kädet pystyyn. Kyllä noihin kireämpiinkin saa vaikka huipputehoa vähän lisää, mutta muualla tulee sitten takkiin. Tehtaat tekee nuo sillä idealla, että tehokäyrän pinta-ala on mahdollisimman suuri. Tuo monasti unohdetaan ja tuijotetaan vaan piikkiä. Ei sillä huipputeholla ajeta.. Sama homma on kansien porttaamisessa. Ei ne vahingossa ole sellaisia mitä on. Useamman tiedän missä on kanavat hierottu hienoiksi ja ihmetelty kun 10..15 hv puuttuu vakiosta. Vakiokansi takaisin ja tehot palasi =D>

Sikäli tykkään noista vanhoista koneista, että niissä ei ole liikaa muuttujia ja tehdas on jättänyt reilusti reserviä parantaa.

Sitten tietty kun pakoputkea on aikansa ropannut, niin samat jututhan pätee myös imupuolelle :wink: Tuohon ym. omaan koneeeen tuo on hierottu eikä huipputehoa silmälläpitäen vaan keskiarvona ja ajettavuutta painottaen. Ei olisi hankalaa saada 5 hv lisää ylös tuolta, mutta alhaalta kärsii liikaa. Seuraava projekti on vähän haastavampi kun imusarjan pituus muuttuu ja on myös harkinnassa käytänkö muuttuvaa imunokan ajoitustakin. Lähtökohdat on laskettu ja penkissä sitten testataan teoria ja kokemus vs. käytäntö. Mielenkiintoisia hommia nämä on.

Mitä db-killereihin tulee, niin itse olen tehnyt noita rullalle kääritystä tiuhasilmäisestä rosteriverkosta. Tuo on helppo, aika tehokas eikä ahdista liikaa. Pakan tiukkuudella ja keskireiän halkaisijalla saa säädettyä ahdistusta/ääntä. Yksimukisessa suuri äänen lähde on se kun alipainepulssin aikana putki imee ilmaa sisäänpäin ja rykäisee sitten taas pulssin ulos. Killeri pitäisi moiseen tehdä siten, että se estää sisäänpäinvirtausta mahdollisimman tehokkaasti. Mitä isompi tilavuus putkistossa on, niin sitä ahtaampi voi ulostulo olla koska kaasut voidaan "varastoida" putkeen ja virtauttaa ulos rauhallisemmin pulssien välissä. Hyvä esimerkki on esimerkiksi Niskasen Jarmon disaisi jääratapuolelta: http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=525.0

Jos on pitänyt hiljaiseksi saada, niin itse olen suosinut tupla-ulostuloja. Sama pinta-ala kahtena reikänä on hiljaisempi mitä yksi isompi. Ääni ei ole suoraan voimaa ja esimerkiksi monille moottoriradoille on hankala päästä jollain vehkeillä edes vakioputkilla. Tosin hiljaisen ja hyvin virtaavan putkiston teko ei ole helppoa, jompi kumpi kyllä onnistuu.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

ahvena kirjoitti:Ihan en tuota vastapaineasiaa allekirjoita. Nelari ei vastapainetta kaipaa, mutta tuo ei myöskään tarkoita, että isompi on parempi. Sillon menetetään virtausnopeus.
Virtausnopeuden hidastus/ahdistus liikaa aiheuttaa ylitäytöstä pakoputkistoon ,joka heikentää sylinterin tyhjennystä merkittävästi. Joka saattaa esimerkiksi yksisylinterisissä aiheuttaa pakokaasun takaisinvirtausta sylinteriin.
Virtausnopeuden kasvatus liikaa taas puolestaan heikentää aiemman pakopulssin aiheuttamaa "ohivirtaus" efektiä , joka kans heikentää tyhjennystä.
Siinä olet periaatteessa oikeassa, ettei kirjaimellisesti "vaadi" vastapainetta. Kuitenkin jos mittaustulosta sieltä otetaan, on pulssit selvästi näkyvissä sekä yli että alipaine.

ahvena kirjoitti: Mitä db-killereihin tulee, niin itse olen tehnyt noita rullalle kääritystä tiuhasilmäisestä rosteriverkosta. Tuo on helppo, aika tehokas eikä ahdista liikaa. Pakan tiukkuudella ja keskireiän halkaisijalla saa säädettyä ahdistusta/ääntä.
Samalla linjalla ehdottomasti tässä asiassa olen!! Myös itse olen omat db-killerit valmistanut esim omaan enskaan,katupyörään ja myös mönkkään.

Ja juurikin siinä tuli myös huomattua sen vaikutus. Esim tämä enska josta puhun, on hyvä esimerkki. Yamaha TT600R . Yks mukinen päpätti. Vakiovaimennin oli kolmikammioinen joista yksi, keskimmäinen villoitettu. Ensimmäinen mielijohde oli tietenkin läpivirtausvaimennin. Äänet kyllä oli mahtavat mutta jos 40hv tuntumassa huomataan pers penkissä tuntuva alaväännön menetys ja se ettei kone enää laula ilman sytkäkartan muutosta , on jossakin vika. Sopivalla kartion mallisella db-killerillä juurikin reikäputkesta/verkosta tehtynä, saavutti oikean laisen "vastapaineen/tilavuusvirran ahdistuksen" jolla pyörä pelaa mainiosti ja äänet pysyy maltillisella tasolla. Katupyörän kans kävi muinoin samanlainen efekti, tosin se ei menettänyt huipputehoa, ainoastaan alavetoja.

Tämä päätelmä (minun) osaltani johtaa siihen että vaikka asiasta on helppoa puhua sekoittamatta niitä , ne kuitenkin liitty hieman toisiinsa.
Ei se paine vaan se ilmamäärä.
Päätelmä: Jos pakoputkisto +vaimennin ei toisi järjestelmään vastapainetta / tehostaisi tilavuusvirran poistumista järjestelmästä , miten pakosarjan oikeanlaisella pulssituksella ja mitoituksella saavutettaisiin parannusta sylinterin tyhjennyksen tehostukseen verrattuna järjestelmään ilman pakoputkea ollenkaan.


En missään nimessä epäile ammattitaitoasi asiasta :D
Todella asiallista tekstiä ahvenalta ja hienoa saada tällaisistakin asioista keskustelua =D>
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Act10nM4N kirjoitti:
ahvena kirjoitti:Ihan en tuota vastapaineasiaa allekirjoita. Nelari ei vastapainetta kaipaa, mutta tuo ei myöskään tarkoita, että isompi on parempi. Sillon menetetään virtausnopeus.
Virtausnopeuden hidastus/ahdistus liikaa aiheuttaa ylitäytöstä pakoputkistoon ,joka heikentää sylinterin tyhjennystä merkittävästi. Joka saattaa esimerkiksi yksisylinterisissä aiheuttaa pakokaasun takaisinvirtausta sylinteriin.
Virtausnopeuden kasvatus liikaa taas puolestaan heikentää aiemman pakopulssin aiheuttamaa "ohivirtaus" efektiä , joka kans heikentää tyhjennystä.
Siinä olet periaatteessa oikeassa, ettei kirjaimellisesti "vaadi" vastapainetta. Kuitenkin jos mittaustulosta sieltä otetaan, on pulssit selvästi näkyvissä sekä yli että alipaine.
Jep, tuossa juuri sekoittuu nuo vastapaine ja virtausnopeus. Iso ja hidas putki tekee juuri sen, että pulssin inertia on pieni, jolloin kaasu ei poistu tehokkaasti vaan kääntyy takaisin. Tätä kun parannetaan pienemmällä putkella nopeutta nostaen, niin tuleekin ajatus, että moottori tarvitsee vastapainetta. Vaikka paineen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Loppujen lopuksi se on ihan uskomattoman pieni putki mikä alkaa ahdistaa kulkua oikeasti. Kumpahan se on tehty ajatuksella. Tiedän tuollaisia noin 200 hv koneita joihin on saatu 20..30 hv lisää vain imu- ja pakosarjoista vaikka lähtökohtana olisi ollut tuplakaasarit ja perinteinen peltisarja.

Paine ei tosiaan ole vakio putkessa, vaan siellä kulkee noita pulsseja edes takaisin. Jos putki on liian tehokas tyhjentämään pyttyä ja nokassa vielä reilu overlap, niin helposti tulee ns. overscavenging-ilmiö, eli tuore seos puhalletaan imusta suoraan pakoon. Tuo ei tietty ole toivottu ominaisuus. Tätä sitten kierretään esimerkiksi venttiilien muotoilulla ja upottamalla venttiiliä sopivasti. Myös kannen geometria vaikuttaa tuohon sekä imupuoli. Tästä myös päästään niihin porrastettuihin pakosarjoihin. Noillahan sopivassa kohtaa työkiertoa tahallaan jarrutetaan pakopulssia. Moiset on muuten vaikka formuloissa. Tähänhän nuo muuttuvat venttiilinajoituksetkin menee, sopiva overlap jeesaa vääntöä kivasti, mutta liian pitkä aukiolo tappaa sen kun seos kääntyy jo poispäin pytystä kun ei patsaan nopeus riitä. Siksi nokkaa kannattaa käännellä kierrosten mukaan, niin saadaan molemmat. Tuossa mun auton koneessa kun ei noita nykyaikaisuuksia ole, niin on tehty noita perinteisiä kikkoja. Imukanavatkin on pienenlaiset, joskin mielestäni muoto on hyvä. Noin saadaan nopeutta ja virtausta sekä leveä käyttöalue. Todennäköisesti imupuoli ei penkissä virtaa likikään sen vertaa mitä tehoa on, mutta eihän se kannen virtaus koneen tehoa kerrokaan :lol:
Act10nM4N kirjoitti:
ahvena kirjoitti: Mitä db-killereihin tulee, niin itse olen tehnyt noita rullalle kääritystä tiuhasilmäisestä rosteriverkosta. Tuo on helppo, aika tehokas eikä ahdista liikaa. Pakan tiukkuudella ja keskireiän halkaisijalla saa säädettyä ahdistusta/ääntä.
Samalla linjalla ehdottomasti tässä asiassa olen!! Myös itse olen omat db-killerit valmistanut esim omaan enskaan,katupyörään ja myös mönkkään.

Ja juurikin siinä tuli myös huomattua sen vaikutus. Esim tämä enska josta puhun, on hyvä esimerkki. Yamaha TT600R . Yks mukinen päpätti. Vakiovaimennin oli kolmikammioinen joista yksi, keskimmäinen villoitettu. Ensimmäinen mielijohde oli tietenkin läpivirtausvaimennin. Äänet kyllä oli mahtavat mutta jos 40hv tuntumassa huomataan pers penkissä tuntuva alaväännön menetys ja se ettei kone enää laula ilman sytkäkartan muutosta , on jossakin vika. Sopivalla kartion mallisella db-killerillä juurikin reikäputkesta/verkosta tehtynä, saavutti oikean laisen "vastapaineen/tilavuusvirran ahdistuksen" jolla pyörä pelaa mainiosti ja äänet pysyy maltillisella tasolla. Katupyörän kans kävi muinoin samanlainen efekti, tosin se ei menettänyt huipputehoa, ainoastaan alavetoja.
Nuo tömärit on haastavia putkistoiltaan. Sehän tuossa kävi, että lyhensit putkea melkoisesti, vaikka fyysinen pituus oli sama. Tömäri (ja itseasiassa kaikki lyhytputkiset kamppeet..) näkee pulssin vaimentimen perästä ja kammioiden tehollinen pituus on paljon pitempi mitä läpihengittävän. Alhaalla täytös huononi ja ainakin sytkää olisi vaatinut lisää. Tuolla killerillä vaimensit "huonoa" pulssia ja sait siten vääntöä takasin. Samalla tosin heikensit sitä aluetta jolla tuo pulssi olisi tehnyt "hyvää" työtä. Itselläkin on enska, mutta siinä on pari mukia. Vakioputkella kierti noin 9500, omalla putkistolla pyörii 11 000 asti. Putken halkaisija taisi olla hyvin liki sama, mutta oma kollektori on paljon vakiota ahtaampi ja fiksumman muotoinen. Putkien pituudet on omassa tähtäilty kohdilleen, siinä missä vakio on tehty vain idealla "helposti". Läpihönkivä Yoshi siellä on perässä killerillä varustettuna. Penkissä en ole tuolla käynyt, mutta pirteä se on ja mielestäni myös alhaalta vakiota vahvempi. Vakio ei nosta kaasulla keulaa, tämä nostaa.

Ilman ohjelmoitavaa moottorinohjausta voi käydä rajusti pulssittavan putken kanssa se, että on kierrosalue josta kone ei suostu kiertämään yli lainkaan. Siksi kaasutinmoottoriin ei voi tehdä hirmu rajua pulssitusta vaan on tyydyttävä vaimeampiin jottei nuo huonot alueet jyrää liikaa. Jos pääsee sytkää/seoksia säätämään oikeasti kapeallakin alueella, niin noita huonoja kohtia saa siloiteltua pois.
Act10nM4N kirjoitti:Tämä päätelmä (minun) osaltani johtaa siihen että vaikka asiasta on helppoa puhua sekoittamatta niitä , ne kuitenkin liitty hieman toisiinsa.
Ei se paine vaan se ilmamäärä.
Päätelmä: Jos pakoputkisto +vaimennin ei toisi järjestelmään vastapainetta / tehostaisi tilavuusvirran poistumista järjestelmästä , miten pakosarjan oikeanlaisella pulssituksella ja mitoituksella saavutettaisiin parannusta sylinterin tyhjennyksen tehostukseen verrattuna järjestelmään ilman pakoputkea ollenkaan.


En missään nimessä epäile ammattitaitoasi asiasta :D
Todella asiallista tekstiä ahvenalta ja hienoa saada tällaisistakin asioista keskustelua =D>
Se on totta, että tosiaan kaikki liittyy kaikkeen ja moottori pelaa parhaiten kun kaikki osat toimii yhdessä. Ei tuo oma autonmoottorikaan osiltaan ole todellakaan mikään ihmeellinen. Monet veikkaili siitä 100..110 hv ja itse toivoin 110..120 väliin. Sikäli tuo yli 130 hv oli aika positiivinen yllätys ja penkittäjäkin oli vähän ihmeissään, että kun tuo antaa enempi tehoa mitä monet jokkiskoneet joissa on paljon enempi puristusta, reilusti rajummat nokat ja isommat kaasarit. Tosin siitä on nuo kaikki pikkunyanssit hierottu kohdilleen ja aikaa sen kasaamiseen menikin siten aika paljon.

Niinhän se meni kaksitahdeissakin aikoinaan, että ensi vedettiin pelkällä suoralla putken pätkällä jolla vain ohjattiin pakokaasut siten pois ettei mitään pala. Sitten keksittiin, että tuon putken pituus vaikuttaa koneen tehoalueeseen. Sitten joku keksi laittaa kartion/megafonin perään ja sai laajemman alueen. Sitten keksittiin laittaa vastakartio perään. Sen jälkeen loppu onkin vain ollut mittojen hieromista jo vuosikymmenet.

Tuota termiä "vastapaine" itse vieroksun aika lailla. Ihan siitä syystä, että se paine putkistossa ei ole vakio, vaan välillä on ylipainetta ja välillä alipainetta. Jos sinne ahdistetaan jatkuva ylipaine, niin silloin ollaan aina metsässä. Siinä mielessä nelari ei vastapainetta tarvitse, sen sijaan sopivat pulssit jeesaa toimintaa paljon. Mulla muuten varsinainen pakoputki tuossa autossa on 2,5". Ei tarvitsisi noin isoa, mutta ei tuosta haittaakaan ole ja syy tuohon isohkoon putkeen taas olisi ihan oma tarinansa..

Eihän mulla mitään ammattitaitoa asiassa voi olla kun en näitä ammatikseni tee. Kumpahan huvikseni rakentelen aina välillä jotain. Mielenkiintoista näitä olisi ajaa vaikka moottoridynossa jollain modulirakenteisilla sarjoilla. Silloin pääsisi helposti muuttelemaan ja näkisi vaikutukset. Kuitenkin jos moottori on vaikka autossa, niin hirmu montaa pakosarjaa ei oikein viitsi rakentaa. Tuo on kyllä hyvä testi, että kelloa vastaan kiihdytys tietyn kierrosalueen läpi.

Jos vaikka imupuolen vaikutuksesta jotain, niin kun itse testailin imusarjojen pituuksia. 100 mm pituuden muutoksella tuo 60..120 km/h kiihdytys saattoi muuttua 7 s -> 9+ s. Tuossa on aika raju ero siihen, että toimiiko moottori vai ei! Alle 50 mm muutoksella löytyi kierroslukualue jolloin kone vain sylkee bensaa ulos. Muutamalla eri mitalla tuo kiihdytys meni samassa ajassa, mutta toisella pituudella arkiajo oli vaikeaa kun jossain 3000 kohdilla kapealla alueella meni niin laihalle ettei kaasuttimesta saanut kompensoitua millään. Tuossakin meni jokunen ilta ajaessa ja ruuvatessa, mutta tietääpähän nyt mikä toimii ja mikä ei. Sikäli jos vain silmät kiinni mättää osat yhteen, niin aika huono on mahdollisuus, että kone toimii parhaalla mahdollisella tavalla tai edes hyvin.
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Muuten ihan hyvä pätkä aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs

Tuosta voi laskea vaikka pinta-alaa ja minkä verran tehoa mistäkin putkesta menee kivasti. Itse on kaikenlaisia Exceleitä tullut vuosien saatossa rakenneltua. Esimerkiksi kaasuttimen kokoa on hyvinkin helppo laskea, monet jutut on yllättävän lineaarisia katsoo sitten jotain jenkki-V8:ia tai jotain pientä eurokinneriä :wink:
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Ihmettelin eilen että mikä ihmeen käry tunkee nokkaan ajaessa. No lenkin jälkeen huomasin että oli vaimentimesta maalit kärähtäny, vain takaosassa oli säilyny jokseenkin kunnossa. Pitänee hioa loputkin ja kokeilla kestääkö Horna pinnassa. Melko kuumana käy suorakin vaimentaja..
Terokn
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Loka 2017 21:01

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja Terokn »

Löytyis iso kasa moottoripyörien vaimentimia pakoputkiprojekteihin. 50e kpl Seinäjoki 0505831643
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Pakoputkiprojektit

Viesti Kirjoittaja spetke »

Tuosta kun scrollaa hiukan alas niin on juttua millaisen putkiston rakentelin omaan mönkijään:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 67&t=44512
Vastaa Viestiin