Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

RAJU kirjoitti: ps. aika niukalti tulee tietoa, kerrotaan että pitää tehdä vari-modi, mutta ei millä osilla?
Tuntuu että ahdettuja laitteita on muillakin, mutta siihen jaettu tieto loppuu.
Ehkä näin hyvä, pääsen tekemään oman projekkin puhtaalta pöydältä... maksan sitten kaikki oppirahat myös itse. Reilua?
ON hankala kertoa mitä toisen pitäisi tehdä ja millä osilla,varsinkaan kun vielä puhutaan laitteesta joka ei ole valmis,saati alkanut,ja lopputulos vielä ihan pimennossa. Eikös naminamiin saa eri merkeiltä variaattoreja? STM on varmaan hyvä , mutta edelleen on suunniteltu vapaastihengittävälle koneelle joka janoaa kierroksia päästäkseen tehoalueelle.
Toiminnaltaan voisi olla 2-variaattori varmaan vakiokin, mut sinne pitäis saada Helix , joka ruokkii matalammille kierroksille ( lue vakio renkaille) esimerkiksi alaspäin vaihtaessa , ja varsinkin vedon tullessa takaisin. Eikös Dalton myy vakio variin helix + jousia? En henk kohtaisesti ole naminami miehiä, vaikkakin niitä rapannut, en ole perehtynyt STM korvaavaan, että mikä siitä tekee paremman.

Kakkos vari täytyy kuitenkin sovittaa muutettuun ykköseen.
Ykköseen Jousen alemmalla luvulla kytkentäkierrokset kohdalleen, jälkimmäisellä keskialueen toiminta kohdalleen eli vähän löysentää, että siirtää voimaa matalemmilla kierroksilla koska väntömomentti on parhaimmillaan siellä. Turhaan tehdä tapissa huutavaa vehjettä.
Kakkosella sit sovittaa , mahdollisesti helix ramppi pitäisi loppupäästä saada jyrkemmäksi, että vaihtaa nopeammin isommalle , vastaavasti jousi pikkaisen jäykempi se ensimmäinen lukema, että saadaan nopeasti reagoiva , mutta se jälkimmäinen lukema löysempi, että ykkönen jaksaa nousta sitten loppuun asti ilman että varin lämpötila huitelee pilvissä.

ITSE jos tekisin , vakioilla kasaan. Kone säätöihin ja gopro kans kiihdyttelemään. Lähtökierrokset ylös paperille , vetokierrokset ylös paperille(Eli mihin kierrokset nousee nopeasti, mutta pysyy siinä kiihdytyksen aikana, ennenkuin nousee maximi vauhdin tullessa vastaan) oman maun mukaan lisää kierroksia tai vähemmän kierroksia.
Vetokierroksia laskea sitten hieman alemmas(mahdollisesti) jos koneen luonne on keskialueella vetävä. Painot raskaammaksi samalla.

Sit kakkosen kans sama jumppa. Uudelleen kameran kans ajelematan , kierrokset ylös ja tunnostella vaihdejarrulla ja uudelleen kaasuttamalla mille tuntuu, ja muokata maun mukaan.
STM on siit hyvän näköinen vari(just googletin) että on vähän kuin Team type, eli vaihdettavalla helixillä ja jämyn nköiset rullat.

Kuten lukemalla voit todeta, ei ole oikotietä onneen, ellei joku jo ole sitä tehnyt, Omani kans tein tällaista jumppaa, ja makea tuli. Samalla huomasi että kuinka paljon siellä keskialueella on voimaa verrattuna vapariin.

Toisille riittää vakio variaattori, siksi juuri niin että testaa ensin, voit jopa tykätä siitä vakiosta, olettaen että remmi pitää. Toisille ei, ja siitä se ajatus sitten lähtee.
Yksinkertaisin testata se moottorin luonne on että survasee koeajon jälkeen suoraan reilusti raskaammat painot ykköseen ja käy ajamassa, sen kyllä huomaa onko millä alueella koneen luonne.
Lopuksi kun videoita on kertynyt, on hyvä vertailla että mikä vaikuttaa mihinkin ja kuin paljon.

Perusoppia:
kaikki vaikuttaa kaikkeen , ja kaikkeen voi tottua paitsi jääpuikkoon perseessä , se sulaa ennenkuin siihen tottuu :lol:
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Vakio 500 variaattori ei kyllä taida siirtää tulevia voimia tiehen asti joten varijumppaa on tiedossa melkosesti...mutta tuossahan nuita hyviä ohjeita jo tulikin edellisessä viestissä.
Haminan seudun mönkijät ry
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Juu siis samaa mieltä olen että armotta käy perinteisesti ja jumppaamaan joutuu, selvähän se on.
Siinä mielessä vakiosta lähteä, että on vertailukohtaa ja varaa parantaa. Eikä ensin silpaise 1k€ rahaa uusiin variaattoreihin, kun samaan voi päästä halvemmalla, ellei parempaan.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Kiitos vastaukset erityisesti Act10nM4N oli pitkälti kuten olin ajatellutkin, ei tuollaisen 800cc Turbon jossa erityisesti on keskikierros vääntöä... on ennakolta ennen testejä mahdonta tietää mitä vari-puolelle pitää tehdä. SETMA kanssa samaa mieltä, tuo vakio 500cc vari nostaa kiihdytyksessä kierrokset todella ylös ja kun "ruttua" tulee lisää, niin ei toimi varmasti. Ainakin voin suoralta kädelta sanoa että eri jousi ja lisää painoja ykköseen.
Se TEAM kakkonen on kyllä niin tuttu kuin olla ja voi... jännä että se ainakin ennen löytyi niin pollesta kuin ski-doosta. Oli jopa myyjien myyntipuheissa "tässä on sitten TEAM" kakkonen :mrgreen:

Olin juuri katsonut Daltonin settejä joissa oli helix ja painot ja useampi jousi... mutta kun ne on 500cc tai 650cc tai 800cc. Mun mielestä sokkona ei kannata ostaa vielä mitään. Pitää ensin dynottaa laite nyt ja modausten jälkeen... vaikka vari ei toimisikaan kunnolla, niin kyllä sieltä saa osviitan minkäluonteinen kone tullut leivottua kasaan!

Kun en purkanut voimapuolta ja sen purkamisen aika tulee viimeisenä... jotenkin kutkuttaa ajatus kelkan varin osien sopivuudesta mönkkäriin. Tuossa lähellä on hemmo joka on harrastanut niin ovaalia kuin kiihdyttelyä kelkoilla... ainakin kelkkoihin "arpoi" sieltä miljoona laatikosta aina sopivat jouset ja rampit. Siten löi käteen parit satsit painoja ja sanoi max rpm luvun ja jos yli, niin ne isommat painot ja jos jäi alle, niin kevyemät painot.

Tuo on hyvä idea. ottaa videolle täyskaasu kiihdytyksesä kierrokset ja nopeus... aikahan tulee luonnostaan videolle.

Ainiin, se photophuket oli nyt maksullinen...
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Niin se renen kallistuksenvakain löytyy täältä: https://www.brppac.fi/pac/can-am/lisavarusteet/ohjaus

On niin simppeli, että tuollaisen kyllä tekee itse Outlanderiin.
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Minkäs boxin ajattelit millä hoidat sen lisäsuutin ruiskutuksen? Itaeasiassahan tuohon ei tarvitse vakioita suurentaa, menee monia muita asioita pieleen, vaikka sylinteritilavuus kasvaisikin. Lisäsuuttimella voi hoitaa tarvittavan lisäruiskutuksen ahtojen alla, vakioiden aukioloaikaa hieman jatkaa map perusteella jos tarvii muualle rikastuttaa. Ajattelitko vakio sytkäkartalla mennä?

Ihan vaan sillä kysyn, että mulla "saattaisi" olla myytävänä sellainen boxi, ja kappas vaan, mönkijään , ja vieläpä sisältäen kaikki nuo ominaisuudet :badgrin:
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Act10nM4N kirjoitti:Minkäs boxin ajattelit millä hoidat sen lisäsuutin ruiskutuksen? Itaeasiassahan tuohon ei tarvitse vakioita suurentaa, menee monia muita asioita pieleen, vaikka sylinteritilavuus kasvaisikin. Lisäsuuttimella voi hoitaa tarvittavan lisäruiskutuksen ahtojen alla, vakioiden aukioloaikaa hieman jatkaa map perusteella jos tarvii muualle rikastuttaa. Ajattelitko vakio sytkäkartalla mennä?

Ihan vaan sillä kysyn, että mulla "saattaisi" olla myytävänä sellainen boxi, ja kappas vaan, mönkijään , ja vieläpä sisältäen kaikki nuo ominaisuudet :badgrin:
Turboman sanoi ettei "vajaakuutioisia" kannata turbottaa, joten ensin 500cc -> 800cc. 8)

Nyt hankittuna 800cc tehdasuusi osia: kampura jossa veivit paikoillaan, sylinterit ja täydelliset männät + tiivisteet, 800cc nokat, Garret GT15 T15 ahdin+tiivisteet, laippoja, pakoputken suoria ja vääriä putkenpatkiä, mölypönttö ja öljylinjat. Orkkis käyrät kollektorille asti ja heti sen jälkeen tullee uutta putkea ja vällin sitten ahdin ja taas putkea ja päähän mölypönttö, näillä + alla olevilla osilla mennään!

Ostostoslistalla lisäruiskun ohjaus-boxi, ruiskurunkoon tuleva alupalikka jossa lisäruiskusuutin, marmoritiskiltä 800cc 2kpl ruiskusuuttimia, 800c varin painot tms painavammat (jos ei muuta keksi, niin hitsaan vakiohin lisää painoa) ja tarvikeliikkeestä silikoniletkupätkiä ja kunnollisia lemmareita letkuille ja K&N suodatin ahtimeen.
Sitten se renen kallistusvakainsarja marmoritiskiltä.

Iskareiden lyhentämiset on vielä tutkimatta ja miettimättä, kyllä minä jotain niille keksin :doubt:

En vaihda ainakaan heti kättelyssä vareja, laitan isommat painot heti ja sitten seuraavaksi tarvittaessa vaihdan jousta...
Kyllä vaan, 500cc ECU boxilla mennään.
Kun kansi irti, niin pirraan kannen sopivaksi isommalle poraukselle ja samalla muotoilen palotilaa niin, että puristukset laskevat vakiosta 10:1.stä.

Ja sain tänään tiedon että 2 vk päästä aletaan tositoimiin... eli nyt äkkiä pitää laite ajaa Jäälin pojille dynoon, sitten on ennen ja jälkeen 500cc -> 800cc dynolaput. Sitten projektin lopussa on 800cc turbotettuna dynossa 8)

Kuvia tulossa aivan paljonlaisesti osista, nyt teen muita videon editointeja ja kuvankäsittelyitä (siis oikeita töitä), joten joudutte odottamaan kliimaksia vähintään pari päivää... on tosi pornoa tulossa! :mrgreen:

ps. jos joku ei malta odottaa aitoja alastomia osien kuvia, niin netistä niitä löytyy... minä laitan tänne vain aitoja
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 17:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja seatts »

Mistä hommasit nuo 800cc osat ja paljon maksoi?
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Pistetäänpä tämäkin mielenkiintoinen prokkis seurantaan =D>.

Meinasitko muuten ihan tuolla setupilla painella konttorille hakemaan leimaa :D? Varoituksen sana siinä tapauksessa, että kannattaa katsoa kenelle sedälle sen antaa. Omakohtaisia kokemuksia löytyy Outlaw:n leimaamisesta, kun katsuri meinasi osaamattomuuttaan keulia sen ympäri :lol:.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Mielenkiintoinen projekti. Mistä hommasit kasisatasen osat? Joko on savut otettu?
Vastaa Viestiin