Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
No aloitetaan projekti nyt!
Vaihe yksi: Suunnittelu.
- Aluksi oli ajatus laittaa turbo 500cc koneeseen ja ottaa siitä ulos mitä lähtee..
- Turbo "miehet" sanoi että osta se 800:sen, niin ei tarvitse turbottaa
- No, tein laskelmat ja uusilla osilla: 650/800 kampiakseli jossa asennettuna uudet kanget 334€ + 800cc sylinterit + männät + tapit + tiivisteet yht 249€ + 2 x 800R nokat yht 126€. Total 709€
- Ahdin noin 250€
- Öljyletkut ja Laipat noin 50€
- Putsari noin 35€
- Putkityöt teen itse ja niistä 3-d kuvat jo valmiina.
- Alkukäyrät vakiot ja loppupönttö "vakion näköinen" se muutoksen teen myös itse
- Tulee yksi ylimääräinen ruiskusuutin, jota ohjaa myös ahtopaineen huomioiva boxi
- Tarvittaessa muutoksia vakio suuttimiin
- Puristusta ei nosteta, paremminkin tarvittaessa lasketaan
- Ruiskurunkoa ei kannata suurentaa, kun ahdetussa sillä ei mitään merkitystä
- Sleeper tyyliin ulkonäköön ei mitään muutoksia, Carlisle kumit alla ja vakio Can-am aluvanteet
- Tyylin mukaisesti alustaa lasketaan ja jäykistetään hieman, max. 1 tuuma
- Tyylin mukaisesti laitteeseen tulee orkis tuulilasi
Mitään virityksen merkkejä ei saa näkyä päällepäin ja ahdin tulee niin että sekin on helppo "piilottaa"". Tiedän! Lämpö on huomioitu suunnitelmissa.
Tarkka katsoja huomaa ehkä hiukan matalamman alustan ja kiremmän käyntiäänen
Vaihe kaksi: Foorumin kommentit ja tyrmäkset sekä kenties paremmat ehdotukset?
Vaihe yksi: Suunnittelu.
- Aluksi oli ajatus laittaa turbo 500cc koneeseen ja ottaa siitä ulos mitä lähtee..
- Turbo "miehet" sanoi että osta se 800:sen, niin ei tarvitse turbottaa
- No, tein laskelmat ja uusilla osilla: 650/800 kampiakseli jossa asennettuna uudet kanget 334€ + 800cc sylinterit + männät + tapit + tiivisteet yht 249€ + 2 x 800R nokat yht 126€. Total 709€
- Ahdin noin 250€
- Öljyletkut ja Laipat noin 50€
- Putsari noin 35€
- Putkityöt teen itse ja niistä 3-d kuvat jo valmiina.
- Alkukäyrät vakiot ja loppupönttö "vakion näköinen" se muutoksen teen myös itse
- Tulee yksi ylimääräinen ruiskusuutin, jota ohjaa myös ahtopaineen huomioiva boxi
- Tarvittaessa muutoksia vakio suuttimiin
- Puristusta ei nosteta, paremminkin tarvittaessa lasketaan
- Ruiskurunkoa ei kannata suurentaa, kun ahdetussa sillä ei mitään merkitystä
- Sleeper tyyliin ulkonäköön ei mitään muutoksia, Carlisle kumit alla ja vakio Can-am aluvanteet
- Tyylin mukaisesti alustaa lasketaan ja jäykistetään hieman, max. 1 tuuma
- Tyylin mukaisesti laitteeseen tulee orkis tuulilasi
Mitään virityksen merkkejä ei saa näkyä päällepäin ja ahdin tulee niin että sekin on helppo "piilottaa"". Tiedän! Lämpö on huomioitu suunnitelmissa.
Tarkka katsoja huomaa ehkä hiukan matalamman alustan ja kiremmän käyntiäänen
Vaihe kaksi: Foorumin kommentit ja tyrmäkset sekä kenties paremmat ehdotukset?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
lisää listaan uusi säädettävä kytkin ja stm kakkonen niin saat säädettyä voimalinjan vielä kohileen uusille tehoille..
Voimalinja olis sitte hyvä olla jo, kun moottoriin haet säätöjä, koska vaikuttaa osaltaan "kuormaan" ja kierroksiin...
Voimalinja olis sitte hyvä olla jo, kun moottoriin haet säätöjä, koska vaikuttaa osaltaan "kuormaan" ja kierroksiin...
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Etupään jousitus ja iskarit kannattaa miettiä ennen kun viriosia ostelee. Kyseessähän on g1 Cana. Etupäähän ei oikein ole hyviä osia olemassa. Yksi vaihtoehto on muuttaa etupää 650/800 etupääksi. Dollareita kuluu kun euroilla ei saa. Itse kun katselin omaan entisen 500cc g1 canaan etupäähän isomman koneen osia niin kustannuksia olisi tullut noin 700-800€. Tästä on pari vuotta aikaa.
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Hmmm.... nyt pitää mietiä kelkkapuolelta tuota vari hommaa.jermu kirjoitti:lisää listaan uusi säädettävä kytkin ja stm kakkonen niin saat säädettyä voimalinjan vielä kohileen uusille tehoille..
Voimalinja olis sitte hyvä olla jo, kun moottoriin haet säätöjä, koska vaikuttaa osaltaan "kuormaan" ja kierroksiin...
Kelkkapuolella painoja sai parin gr välein ihan yksitellen. Ykkösen jousia siten oli eri värejä ja eri värisin raidoin.
Jousella muistaakseni haettiin kytkentä kierrokset kohdalleen ja painoilla "tumpattiin" max. kierrokset kohdalleen.
Tuolla kakkosella ei kyllä kulkupuolelle ollut mitään vaikutusta, silloin kun remmi kakkosen pohjassa niin sepä on siinä.
Olihan siihen kakkoseenkin erillaisia jousia, mutta muistaaksi lisäämällä tai vähentämällä esijännitystä saatiin alasvaihtokin toimimaan halutulla tavalla.
Kelkoissa oli onneksi ketjukotelo, jossa rattaita vaihtamalla sai huippuja lisää, tai stten lähtemään kuin hauki rannasta.
Äkkiä tutkailin noita jenkipoikien kytkin kittejä ja näytti olevan 1-4 jousta + painot: hintaa noin 300usd Saatoi jossakin olla uusi ramppikin mukana, mutta muistaakseni kelkkapuolella ei niitä juuri suosittu.
Mikähän niistä on sitten hyvä "ralli-ajoon" ?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Kun se 1" matallus oli mielessä, niin jos iskarit ovat purettavat, niin lyhentää iskua sen 1" ja samalla jousitus jäykistyy.Mip kirjoitti:Etupään jousitus ja iskarit kannattaa miettiä ennen kun viriosia ostelee. Kyseessähän on g1 Cana. Etupäähän ei oikein ole hyviä osia olemassa.
Jos ei purettavat, niin varmaan löytyy vaikka mällätyistä kelkoista purettuja sopivia aihioita.
Nyt mennään pienellä budjetillä
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Sitten ei kannata ehdotella tälläista rengastusta (on kyllä upean näköinen paketti), mutta tyyylin mukaisesti laite pitäisi erota hyvin vähän alkuperäisestä, mutta olla sitten jotain muuta sisältä
Pikkasen yliolkaisesti käsittelin äsken sitä jousitusta, mutta kun se selviää vasta homman siinä vaiheessa...
Pikkasen yliolkaisesti käsittelin äsken sitä jousitusta, mutta kun se selviää vasta homman siinä vaiheessa...
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Moni on etsinyt muita kuin orkkis iskareita. Jonkun vanhan volkkarin iskarit tais käydä ilman suurempia rakenteluja. Noin 20v vanhan yamaha mönkkärin iskarit käy myös. Ne olis valmiiksi tuuman matalemmat. Rakentamalla tietysti saa kiinni mitä vaan, mutta ne macperssonit on kyl huonot. Laita foorumille pohdintoja iskareista. Ne canan macperssonit ei ole purettavat.RAJU kirjoitti:Jos ei purettavat, niin varmaan löytyy vaikka mällätyistä kelkoista purettuja sopivia aihioita.
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Sorry, kirjoitan aina liian lyhyesti.
Tarkoitin takaiskareita purettavuuden ja tarvittaessa vaihdon suhteen.
Se person keula on tuttua autokamaa. Jokainen joka sellaisen on purkanut, tietää että sekin koostuu osista. Vielä ei kanikan personi ole ollut tuossa pöydällä, voihan se olla yhtä rautaa koko setti... kerron kun asia on ajankohtainen.
Aina se helpoin tie latoa iso pino usd nettiin ja odottaa pakettia kotia, ei sovi kaikille.
Aikoinaan kun nämä vehkeet olivat uusia, niin jenkkifoorumeita myöten ylistettiin kuinka parempi keula on 500cc versus 650cc.
Nyt asia on kääntynyt toisinpäin... en usko
Tarkoitin takaiskareita purettavuuden ja tarvittaessa vaihdon suhteen.
Se person keula on tuttua autokamaa. Jokainen joka sellaisen on purkanut, tietää että sekin koostuu osista. Vielä ei kanikan personi ole ollut tuossa pöydällä, voihan se olla yhtä rautaa koko setti... kerron kun asia on ajankohtainen.
Aina se helpoin tie latoa iso pino usd nettiin ja odottaa pakettia kotia, ei sovi kaikille.
Aikoinaan kun nämä vehkeet olivat uusia, niin jenkkifoorumeita myöten ylistettiin kuinka parempi keula on 500cc versus 650cc.
Nyt asia on kääntynyt toisinpäin... en usko
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Jermun ehdotukselle propsit.RAJU kirjoitti:jermu kirjoitti:lisää listaan uusi säädettävä kytkin ja stm kakkonen niin saat säädettyä voimalinjan vielä kohileen uusille tehoille..
Voimalinja olis sitte hyvä olla jo, kun moottoriin haet säätöjä, koska vaikuttaa osaltaan "kuormaan" ja kierroksiin...
Tuolla kakkosella ei kyllä kulkupuolelle ollut mitään vaikutusta, silloin kun remmi kakkosen pohjassa niin sepä on siinä.
Todellakin on vaikutusta kakkosella, varsinkin jos muutetaan moottorin tuottamaa vääntömomenttia ja kierrosaluetta millä liikutaan. Siellä on myös helix jousen lisäksi jolla on erittäin suuri merkitys. Oman turbotuksen kun tein niin väkisellä huomasi että kun koneen tehot about tuplataan, ei pelkällä ykkösen raplauksella saa muuta aikaan kuin remmejä syövän turbo vehkeen joka huutaa kuin hyeena , eikä voima välity renkaille. Kone ylikiertää , voimalinja ei osaa reagoida muutoksiin, varsinkaan kun tehdään ensin moottorijarrutus, ja perään täyskaasukiihdytys.
Variaattorilinja on suunniteltu moottorille joka on luonteeltaan kierroksia hamuava , suurin vääntömomentti siirtyy reilusti alemmille kierroksille turbotuksen myötä, vetoalue laajenee jos ahdin on oikean kokoinen ja spoolaa herkästi , joten variaattorin alasvaihto on erittäin tärkeä suhteuttaa siihen miten kytkin pelaa, muuten hyöty menee harakoille.
Puhun vaan kokemuksesta koska itse sen jouduin käymään läpi, ja ai että kun vehkeen sai kulkemaan oikeasti siellä oikealla moottorin toiminta-alueella ja voimalinjan oikein "syöttämään" tehoa eteenpäin
Hienoa saada uusia projekteja ja muistahhan päivitellä kuvien kera, runsaiden kuvien kera
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Nyt katsoin jo varaosakuvat personin osalta ja en näe mitään ongelmaa madaltaa sitä 1" ja jäykistää tai vaihtaa jousta.
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Okay. jos vaihdan kakkosen, niin mikä olis about oikea "turbotettuun" 800cc koneeseen, jossa tosiaan on jo alhaalta heräävä ahdin ja nimenomaan tarkoitus hakea vääntöä eikä niinkään huipputehoa (mutta sitähän tulee väkisinkin). 1bar = 2 x ahtamaton teho.
Voisko nyt saada linkin oikeaa kakkoseen? Tai riittääkö että kakkoseen vaihtaa jousen ja rampin?
ps. kuvia toki tulee, mutta ensin pitää tehdä hommia
Voisko nyt saada linkin oikeaa kakkoseen? Tai riittääkö että kakkoseen vaihtaa jousen ja rampin?
ps. kuvia toki tulee, mutta ensin pitää tehdä hommia
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Taidetaan puhua eri koneesta... Foorumeilta en ole löytänyt kehuja perssoneista. Keskusteluissa on kylläkin ollut normi korkuinen keula tai korotettu. Uutena ja ehjänä se perssoni on suht ok. Ne vaan hajoaa helposti. Itellä meni viiden ajotunnin jälkeen yksi rikki. Vastaavanlaisia kokemuksia on foorumeilla paljon. Alkuperäinen kesti noin 5000km. Ajotyyli suht rauhallista. Sulla kun tulee koneeseen tehoja reilusti niin alusta tulee olemaan kovilla.RAJU kirjoitti:Aikoinaan kun nämä vehkeet olivat uusia, niin jenkkifoorumeita myöten ylistettiin kuinka parempi keula on 500cc versus 650cc.
Nyt asia on kääntynyt toisinpäin... en usko
Peukkuja projektille. Projektit on tän foorumin suola. Fotoja jos laitat niin suosio on taattu
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
No niin, hyviä kommentteja tullut. eli nyt lisätään listaan.
-Vari-modi... vielä en tiedä millä osilla ja miten, mutta sellainen on sitten tulossa.
-Kallistuksenvakain eteen... jossain nettikaupassa näin "sika" hintaan rene osat myynnissä. Mutta valmiita aihioita kyllä varmasti löytyy ja jonkin toisen laitteen puslat. Tarvittaessa teen tangon vaikka itse ja haen tarvike puslat ja teen niille sovitteet tms. itse.
Harmittaa vain että nyt jää vähänajetut 500cc palikat hyllyyn... niille tuskin on kovin suurta kysyntää?
Mutta kun katsoin mitä maksaa käytetty 800cc moottori, versus tämä päivitys uusilla 800cc osilla, niin ei ole oikeastaan vaihtoehtoa. Kun vielä sen käytetyn 800cc irtomoottorin kanssa on sitten ihan arpapeliä minkä "neiti fortuna" sillä kertaa tarjoaa
Vai että kansa haluaa kuvia... tuota omaa kuvat.fi serveriä en halua käyttää... photophuketissa minulla taitaa olla tili.
Voin huomenna ottaa laitteesta nyt alku kuvat ja sitten se siirtyy park fermeen...
En tiedä onko järkeä ottaa kuvia Ebayn sivuilta tilattavista osista, vielä?
Tuo pajan omistaja ei varmaan halua tässä vaiheessa pajaa tapetille ja toisen miltä ahtamiseen hankin liittyviä osia, varmaan myös haluaa vielä olla taustalla.
Nyt tuli mieleeni, että kyllähän laite pitää nyt käyttää dynossa... niin on sitten joku vertailukohta
Sitten tässä projektissä puhutaan vain dyno-tehosta ja se mitataan aina vain takapyöriltä.
Huippunopeus on nyt noin 110km/h mittarin mukaan, en ole mitannnut nopeutta gps:llä.
Tiedossa on vain osien tilaus ja kolmen viikon hiljaisuus... vietän ehkä ansaitun lomani. Siten se dynotus ja siten alkaa purkaminen osiin.
ps. aika niukalti tulee tietoa, kerrotaan että pitää tehdä vari-modi, mutta ei millä osilla?
Tuntuu että ahdettuja laitteita on muillakin, mutta siihen jaettu tieto loppuu.
Ehkä näin hyvä, pääsen tekemään oman projekkin puhtaalta pöydältä... maksan sitten kaikki oppirahat myös itse. Reilua?
-Vari-modi... vielä en tiedä millä osilla ja miten, mutta sellainen on sitten tulossa.
-Kallistuksenvakain eteen... jossain nettikaupassa näin "sika" hintaan rene osat myynnissä. Mutta valmiita aihioita kyllä varmasti löytyy ja jonkin toisen laitteen puslat. Tarvittaessa teen tangon vaikka itse ja haen tarvike puslat ja teen niille sovitteet tms. itse.
Harmittaa vain että nyt jää vähänajetut 500cc palikat hyllyyn... niille tuskin on kovin suurta kysyntää?
Mutta kun katsoin mitä maksaa käytetty 800cc moottori, versus tämä päivitys uusilla 800cc osilla, niin ei ole oikeastaan vaihtoehtoa. Kun vielä sen käytetyn 800cc irtomoottorin kanssa on sitten ihan arpapeliä minkä "neiti fortuna" sillä kertaa tarjoaa
Vai että kansa haluaa kuvia... tuota omaa kuvat.fi serveriä en halua käyttää... photophuketissa minulla taitaa olla tili.
Voin huomenna ottaa laitteesta nyt alku kuvat ja sitten se siirtyy park fermeen...
En tiedä onko järkeä ottaa kuvia Ebayn sivuilta tilattavista osista, vielä?
Tuo pajan omistaja ei varmaan halua tässä vaiheessa pajaa tapetille ja toisen miltä ahtamiseen hankin liittyviä osia, varmaan myös haluaa vielä olla taustalla.
Nyt tuli mieleeni, että kyllähän laite pitää nyt käyttää dynossa... niin on sitten joku vertailukohta
Sitten tässä projektissä puhutaan vain dyno-tehosta ja se mitataan aina vain takapyöriltä.
Huippunopeus on nyt noin 110km/h mittarin mukaan, en ole mitannnut nopeutta gps:llä.
Tiedossa on vain osien tilaus ja kolmen viikon hiljaisuus... vietän ehkä ansaitun lomani. Siten se dynotus ja siten alkaa purkaminen osiin.
ps. aika niukalti tulee tietoa, kerrotaan että pitää tehdä vari-modi, mutta ei millä osilla?
Tuntuu että ahdettuja laitteita on muillakin, mutta siihen jaettu tieto loppuu.
Ehkä näin hyvä, pääsen tekemään oman projekkin puhtaalta pöydältä... maksan sitten kaikki oppirahat myös itse. Reilua?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Photobucket ei toimi enää, siis ilmaiseksi.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Outlander 500 EFI -11 -> Sleeper TL-Versio
Juu näin meni photobuketti tekemään ja nykysellään pitäis photobuketille maksaa 400e/vuosi jotta toimis kuvapankkina kuvien linkittämisen kera. Omalla kohdalla photobucketin kohdalla painettiin deleteä.