Honda TRX70 -86 projekti

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pitkällisen etsinnän jälkeen löytyi sopiva projektin tynkä lasten koossa. Kyseinen peli on vuoden 86 Honda TRX70. Alkuperäinen tankki on menneen talven lumia ja jonkun edellisen omistajan toimesta se oli korvattu Tunturi Tigerin tankilla. Tankin vaihdoksen vuoksi katteita on paloiteltu, mönkijän runkoon on hitsattu muutama korokepala katteille ja osapuutteitakin on joitakin. Moottorin kunto on myös arvoitus, myyjä kertoi ajaneensa tuolla kyllä mutta kaasuttimen ja vaihteiden kanssa on ollut ongelmia. Voipi hyvinkin moottori käydä vielä palasina ennen savujen ottamista.

Kuva

Ensimmäinen homma olikin ylimääräisten kikkareiden poisto rungosta ja koko laitoksen pesu
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ebaysta sattui sopivasti kohdile myös uusi katesarja, joka on kylläkin alkuperäisestä poiketen lasikuituinen. No lasikuituloksut löytyy ennestään jo Bigredistä, joten ei tuo pelottanut sitten ostaessa pätkääkään.
Kuva

Ebaysta sain tilatuksi myös Clarken tankin ja kiinalaisen kaasarin vaijereineen. Pikkuhiljaa alkaa siis tämäkin projekti löytämään osansa, mutta vielä puuttuu yhtä ja toista. Ainakin etuakselin olkanivelten puslat olis löydettävä jostain. Niitä puslia ei taideta enää valmistaakaan, joten saattaa mennä hankalaksi. Ratkaistaan se ongelma kun ollaan siinä vaiheessa, saahan ne ainakin teetettyä jos ei muuten ala osumaan ostolinjoille. Lisäksi tarvii hommata taakse uudet renkaat jossakin vaiheessa, johtosarja on arvoitus ja jonkunlaiset ajovalotkin voisi tarvita. Sellanen mukava projekti tällä kertaa siis :)
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Projekti jatkuu. Katteita ja maailmalta tulevia osia odotellessa ajattelin avata moottorin kytkinposken ajakuluksi. Edellisen kerran koneen on käyttänyt auki joku puhdasverinen apinan poika. Ensimmäisenä koneen poskea raottaessa tipahti koneesta irtonainen neulalaakeri. Kytkinpakan lukitusmutteri oli jäänyt kiristämättä miltei kokonaan, öljyn suodatinta ei oltu takuulla vaihdettu sen edellisen remontin yhdeydessä ja vaihteensiirrin oli kursittu kasaan hitsaamalla :) No laitetaan nyt kuntoon. Pikkuisen kyllä ihmetyttää et mikä järki on ollut hitsata tuota vaihteen siirrintä, kun jo silmällä näkee et osa on jäänyt väärään asentoonkin. Kai se 9€ on turhan iso raha siitä osasta.
Kuva
Kuva
Kuva

Joku täällä varmasti tuntee tämän moottorityypin ku omat taskunsa, joten onko tää jousi vähän vääntyneen näköinen vai ihan ok?
Kuva

Tässä vaiheessa alkoi tuntua viisaammalta irroittaa koko moottori pois mönkkärin rungosta. On se sylinterikin sama aukaista, tarkistaa venttiilit ja nokkaketju.
Kuva
Kannen irroituksen jälkeen pääsi vähän arvioimaan myös männän ja sylinterin kuluneisuutta. Ei tuo nyt ihan katastrofilta vaikuta onneksi.
Kuva
Pientä syöpymää näyttäisi sylinteriputken pinnassa olevan, hoonataan nyt ainakin ja vaihdetaan männän renkaat.
Kuva

Mistä narikasta tähän mahtaisi saada osat sopivaan hintaa?
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tämän projektin edetessä on tullut vastaan ihan uusia asioita Hondan vaakasylinterisistä moottoreista. Tiedoksi näin muillekin mahdollisesti honda trx70 remontoiville, että tässä mallissa kaikki koneen yläkerran osat ovat monkeysta ja daxista poikkeavia. Kansi, mäntä ja kiertokanki ovat ihan omissa mitoissaan. Itse luin asiasta vähän virheellistä tietoa jenkkien foorumeilta ja luulin pääseväni sylinterin kanssa helpoimmalla niin, et vaan tilaan Wandamotorista 72cc sylinterin mäntineen kilkkeineen päivineen. Sylinteri vaikuttaa nopealla tarkastelulla likipitäen samalta, täytyy ottaa vielä tarkempaan syyniin, mutta männän korkeus aluperäisessä on reilu 3mm monkeytä korkeampi. Monkeyn viritysosa ei siis sovi suoraan trx70 moottoriin. Ilmeisesti tähän moottoriin on haettu alhaisempia kierroksia ja suurempaa vääntöä.
Tästä johtuen kiikutin sylinterin ja männän koneistamolle arvioitavaksi että mitä niille kannattaa tehdä. Alkuperäisessä sylinterissä on joskus maannut vesi sisällä. Sylinterin pinnassa on syöpymää ja sitä ei todennäköisesti enää fiksata pelkällä hoonauksella. Katsotaan nyt mitä tapahtuu tuon kanssa.

Tässä välissä ehti kiinasta tulemaan jo kaasari, vaikkakin myyjä oli unohtanut postittaa mukana myydyn kaasuvaijerin ja nyt sitten odotellaan sitä. Moottorin tiivistesarja löytyi melko edullisesti ebaysta ja kun se on käsillä niin aloittelen moottorin uudelleen kasaamisen. Cmsnl toimittaa varmaan lähipäivinä tarvittavat vaihteiston osat ja pienemmän kilkkeet.
Kuva

Viikonloppuna oli hetki aikaa räpeltää mönkkäriin myös uutta takarautaa. Eteen täytyy tekasta vastaava vielä homman edetessä.
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tänään oli etupuskurin teko vuorossa. Vieläpä tuossa on tekemistä, mutta kyllä tuo vielä valmistuu.
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pikkuhiljaa alkaa tämä projekti nytkähtämään kasaus vaiheeseen. Tulin sitten vielä purkaneeksi rungon "puhtaaksi" ja vetäisin pintaan uuden maalin. Melkein kaikki osat saavat jonkunlaisen käsittelyn osakseen. Kunhan vielä koneeseen saa muutaman tilauksessa olevan kilkkeen, niin tämän rakkineen laittaa aika nopeassa tahdissa kasaan ja päästään koeajolle. Uusi tankki saapui muutama päivä sitten jenkeistä. Nyt odotellaan vielä nokkaketjusarjaa ja männänrenkaita. Ja kaasarin imukaula on kanssa kotimatkalla. Ajatus olisi lisätä tähän laitteeseen akku ja valot. Sitä varten tilasin kiinasta magneeton jossa on latauskäämi. Akulle paras paikka lienee runkon etuosassa, katsotaan nyt mihin sen parhaiten saa sovitettua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda TRX70 -86 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Niin se tämäkin projekti vaan alkoi valmistumaan. Vihdoin kun kaikki osat olivat olemassa ja Kunun Pyörästä sai rippeet kasauksen varrella tarvittuihin osatarpeisiin, pääsiin viime viikonloppuna jo koeponnistamaan tätä välinettä. Muutama kuva matkan varrelta joka tapauksessa:

Yksi vanne ja rengas eivät sitten pitäneetkään ilmaa sisällänsä tuli vanteetkin kunnostettua samantien. Käteviä nuo halkaistavat vanteet.
Kuva
Keskiöt maalasin harmaaksi, mielestäni ihan hyvän näköinen yhdistelmä
Kuva

Lopulta konekin tuli kasaan yhtenä pitkän päivän iltana. Venttiilien alapään prikat meinasivat tuottaa murhetta, mutta lopulta Kunun Pyörä pelasti jälleen tilanteen.
Kuva

Aina on kyllä yhtä mukavaa kasata laitteet puhtailla osilla. Jarrukliineriä kului taas tässäkin proggiksessa PALJON.
Kuva

Yksi harmaita hiuksia aiheuttanut osa olikin sitten recoilin "kynsikaari" tai mikä lie se suomeksi olis. Koko recoil oli palasina hondan purku vaiheessa ja oleellisia osia puuttui. Melkoisesti siinä oli mietittävää miten tän kasaan laittaa niin että koko laitos toimisi kuten kuuluu. Cmsnl lähetti vielä yhden jousen väärän kätisenä. Onneksi "miljoonalaatikosta" löytyi sopivahko palautusjousi tuota käikälettä varten ja lopulta vetokännistys alkoi toimimaan kuten kuuluukin. Varmaan yks koko projektin haastavin osuus, hassua kyllä. Tuosta kynsiosasta puuttui vieläpä tuollainen tappi johon yksi kynsi tarraa. Sen sain väsätyksi moottorisahan viilan pätkästä. Jäi muuten tollanen viilanpätkä aika kovaa kiinni muoviin kun metallin lämmetessä katkaisuvaiheessa muovi suli ympäriltä oikeen kunnolla jumiin. Hyvä näin.

Viikonloppuna Hondaa päästin sitten koeponnistamaan porukalla. Pojan kaverit olivat ajelemassa mönkkäreillä ja sai se tämäkin kovaa kyytiä. Ekalle käyttökerralle en raaskinut asentaa vielä uusia katteita vaan vanhat saivat vielä hoitaa rapakaarien tehtäviä. Kaasarin kanssa on vielä jonkinlaista säädettävää ja tilailin hajanaisen läjän suuttimia joiden kanssa säätöoperaatiot vielä saavat jatkua. Komeesti tuo laite huonoillakin säädöillä silti tuntui vievän raskaampaakin kuskia. Itsekin kävin tuon kanssa ajeluilla polvet suussa. Kaasari saattaa olla vähän turhan iso, kiinalainen keihin kopio 22mm, mut uskon et sen saa vielä säätöihin kun asiaan keskittyy ajan kanssa. Kannen kanavia voisi vähän portata, sen verran ahtaalta vaikuttaa ainakin pakopuoli.
Kuva

Tähän asti voisi sanoa et projekti on ollut hyvinkin opettava ja mukava. Jos poitsu innostuu laitteesta enemmän on tässä vielä tekemistä ja virittämisen varaa jos niikseen. Voi olla että joskus vielä tilaan tähän ainakin tiukemman nokan ja bigbore setin.

Tässä laitteessa riittää vielä viimeistältävää kaasarin säätämisen lisäksi. Uudet katteet pitää taikoa paikoilleen, kytkintä saa säätää kanssa. Penkin päälisen uusin kun jaksan. Valot ja akku odottavat vielä omaa aikaansa. Luulempa silti että tässä välissä tulee laitettua vaihteeksi Ärrää :)
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Vastaa Viestiin