Minulla myös 2 TML:ää, hyvin toiminut monta vuotta, edellisisä mönkkäreissa samoin.Jussi kirjoitti:Kovasti on vanhan TML vinssin näköinen. Itsellä oli niitä 2 kpl ja molemmat taitaa vieläkin olla ehjiä. Ainoa vika että pääsee kelaamaan vaijerin kelan ja rungon väliin. Muuten täys luottovinssi.
Tässäkin näyttää tuo liukukita olevan rummun kanssa yhtä leveä. Tarkista että narua ei saa sinne rakoon. Jossain vaiheessa TML lähetti muovilevyt joilla poistettiin ne raot. Mulla taitaa olla vielä toisen vinssin muovit jossain irtonaisena.
Trapper 500xl efi 2014 projektia
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
https://photos.app.goo.gl/EDvXVAGhFCZXMTs92
Eipäs näköjään ollut ihan kuvan kans samanlainen
Eipäs näköjään ollut ihan kuvan kans samanlainen
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Joulun alla kerkesin monenlaista puuhastelemaan mönkkärin kimpussa. Puskulevyä taas fixattiin ja trapperin ohjauksessa olevaa välystä korjailtiin. Ohjauksessa oli vikana pystyputkeen tulluut väljyys joka alkoi häiritsemään. Vika oli ohjaus tangon pystyputken yläpään kiinnikkeessä oleva väljyys ja toinen sisempi raidetangonpää oli löystynyt. Yläpään kiinnike oli kulunut väljäksi ja aloin miettimään uutta ratkaisua. Pystyputken halkaisija oli 32mm ja siihen sopivaa holkkia miettimään. 32mm viemäriputkesta löytyi sopiva holkki ja kiinnitys holkit tein varsinaiseen kiinnikkeeseen kupari putkesta. Tässä kuva kiinnikkeestä jonka läpi pysty putki kulkee.
Seuraavana vuorossa olikin puskulevyn ja työkalurungon sarana pulttin vahvistus kun normi pultit ei kestänyt. Porasin työkalurungon ja levyn kiinnitys reiät 16mm poralla ja tein 16mm halkaisijaltaan olevasta hydrauliputkesta holkit reikiin. Pulteiksi 10.9 lujuusluokan 12mm pultit. Katotaas miten tuo yhdistelmä kestää jatkossa. Alunperinkin siinä on holkit ollut mut ne on vauhdissa kadonnut ja nyt alkutalven kokeilin pelkillä pulteilla mut ei kestänyt kuin pari auraus kertaa.
Tässä kuvassa holkkiputken sovittelua paikalleen
Nyt sain vihdoin aikaiseksi alkaa peräkoukun jatkoa värkkäämään, koska kärryn irroitus vipu vastaa vinssiin kun kärry on linkussa. Eli operaatio oli koukun pidikeen jatko. Tässä kuvassa vanha pidike on katkaistu ja jatkettu ja sovitellaan uutta paikalleen.
Tässäpä pidike valmiina ja juuri maalattu
Tulipas vielä teroitettua verkkoteräkin kun vähän muuttui tuo levyn kulma maatavasten
Seuraavana vuorossa olikin puskulevyn ja työkalurungon sarana pulttin vahvistus kun normi pultit ei kestänyt. Porasin työkalurungon ja levyn kiinnitys reiät 16mm poralla ja tein 16mm halkaisijaltaan olevasta hydrauliputkesta holkit reikiin. Pulteiksi 10.9 lujuusluokan 12mm pultit. Katotaas miten tuo yhdistelmä kestää jatkossa. Alunperinkin siinä on holkit ollut mut ne on vauhdissa kadonnut ja nyt alkutalven kokeilin pelkillä pulteilla mut ei kestänyt kuin pari auraus kertaa.
Tässä kuvassa holkkiputken sovittelua paikalleen
Nyt sain vihdoin aikaiseksi alkaa peräkoukun jatkoa värkkäämään, koska kärryn irroitus vipu vastaa vinssiin kun kärry on linkussa. Eli operaatio oli koukun pidikeen jatko. Tässä kuvassa vanha pidike on katkaistu ja jatkettu ja sovitellaan uutta paikalleen.
Tässäpä pidike valmiina ja juuri maalattu
Tulipas vielä teroitettua verkkoteräkin kun vähän muuttui tuo levyn kulma maatavasten
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Jahas nyt kävi sitten äksidentti ja nopeus mittarin anturi hajosi lopullisesti. No aloinpa sitten miettimään mitähän tuo kapistus pitää sisällään jä hall- anturi löytyi sisältä. Tässäpä kuva anturista. https://www.flickr.com/gp/153219820@N02/0q673H
Lämmitin kuumailmapuhaltimella messinki proppua jonka sisään moinen komponentti oli liimattu kiinni. Enpä lämmittänyt tarpeeksi niin meni yksi pinni poikki anturin sisältä. Peräöljyjä vaihtaessa johto pyörii mukana ja lopulta irtoaa messinki mutterin sisältä. Tämä johtui siitä että en tehnyt liitosta johtoihin tarpeeksi ajoissa. No linkin takaa löytyy kuva ehjästä anturista. Muita trapper omistajia varoittelinkin ko. asiasta. Minun vehkeestä ei liitosta löytynyt. Joihinkin on tehty liitos jo valmiiksi.
https://m.ebay.com/itm/Orignal-Speed-Se ... Swo4pYbSTj
Nyt ois uusi komponentti tulossa jos vaikka pääsisi halvemmalla tuon korjaamisesta. Marmori tiskillä postikulujen kans n.70e uus anturi mut tuon pikkuisen komponentin hinta on muutama euro. No kirjoitellaan tänne lisää kun osat saapuvat postin matkassa.
Perämurikassa on siis kiekko jossa on pykälät ja pyöriessä anturi kytkee pulssi tiedon mittarille. Magneetti kenttä muuttuu aina kun pykälä menee anturin ohi. Autojen abs anturissa vastaavaa systeemiä ilmeisesti käytetään.
Lämmitin kuumailmapuhaltimella messinki proppua jonka sisään moinen komponentti oli liimattu kiinni. Enpä lämmittänyt tarpeeksi niin meni yksi pinni poikki anturin sisältä. Peräöljyjä vaihtaessa johto pyörii mukana ja lopulta irtoaa messinki mutterin sisältä. Tämä johtui siitä että en tehnyt liitosta johtoihin tarpeeksi ajoissa. No linkin takaa löytyy kuva ehjästä anturista. Muita trapper omistajia varoittelinkin ko. asiasta. Minun vehkeestä ei liitosta löytynyt. Joihinkin on tehty liitos jo valmiiksi.
https://m.ebay.com/itm/Orignal-Speed-Se ... Swo4pYbSTj
Nyt ois uusi komponentti tulossa jos vaikka pääsisi halvemmalla tuon korjaamisesta. Marmori tiskillä postikulujen kans n.70e uus anturi mut tuon pikkuisen komponentin hinta on muutama euro. No kirjoitellaan tänne lisää kun osat saapuvat postin matkassa.
Perämurikassa on siis kiekko jossa on pykälät ja pyöriessä anturi kytkee pulssi tiedon mittarille. Magneetti kenttä muuttuu aina kun pykälä menee anturin ohi. Autojen abs anturissa vastaavaa systeemiä ilmeisesti käytetään.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
No nyt on anturi remppa valmis ja marmori tiskille jouduttiin. No yritys hyvä kymmenen. Eipä päässyt halvalla.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Paljon on taas aurailtu ja homma pelittänyt ihan hyvin. Kuitenkin yks pikku vika ilmeni. Vasemmalla jarrukahvassa on jarruvalokatkaisijassa kytkin josta kului kosketus pinnat loppuun. No uutta maahantuojalta kyselemään niin koko kahva pitäisi vaihtaa. Taas pari iltaa netin selausta ja löytyihän se valokytkin irrallisena tosin Yamahan varaosa kirjasta moottori pyörien osiosta. Eipä muuta kuin tilausta sisään. Ylemmässä linkissä purettu kytkin ja alempi linkki uuteen kytkimeen.
https://www.flickr.com/gp/153219820@N02/ETu4ZC
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... 3980-00-00
https://www.flickr.com/gp/153219820@N02/ETu4ZC
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... 3980-00-00
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Tuo kytkin toimii siten että kahvaa painaessa tappi työntyy jousen avulla ulos ja sulkee jarruvalon virtapiirin. Toisinpäin toimivia katkaisijoita löytyy helposti mut tuo oli kotimaassa vaikeaa löytää. No ebayn kautta tilattavissa ja briteistä on paketti tulossa
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Siis vähän niinkuin auton ovikatkaisija?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Juu samalla periaatteella kuin auton ovivalon katkaisin. Mietin kyllä sellaista vaihtoehtoa kans mut ei antanut sinni periksi vaan oli pakko NS. Oikea tilata. Reikä mihin katkaisin asennetaan on 12mm halkaisijaltaan kahvassa
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Päivitetään taas mönkkäri touhuja. Viikon loppuna 20cm lunta tuli ja mönkijälle oli taas tarvetta. No lauantai iltaan asti kaikki sujui hyvissä merkeissä mut sitte pikku remppa alkoi ilmestyä. No hommaan lähti siitä kun jäin pihalle pohjasta kiinni auraamani lumikasaan. Aikani nytkyteltyä kytkin etuperän lukon päälle ja siitäkös riemu repesi. Merkkivalo mittaristosta kertoi lukon olevan kytkeytynyt ja siitä sitten jengaa koneeseen. No eipä ollut lukko kunnolla päällä ja kunnon Jysäys kuului. No sitten kurkkimaan keulaan että mikä pentele nyt hajosi. Ekana tuli mieleen että vetoakseli poikki. No eipähän mennytkään vaan renkaita pyöriteltyä huomasin että koko perämurikka heiluu. Yksi kolmesta kiinnitys pulteista oli mennyt poikki. Ja samalla huomasin että lukko ei kytkeytynyt. Säätö moottori kyllä ääntää mut mitään ei tapahdu. Mönkijän irti läjästä ja talliin sulamaan.
Sunnuntaina oli siis remppaa luvassa. Aamulla linkosin pihan ja sitten mönkijän kimppuun. No sain uuden pultin vaihdettua ja perän kiinni. Oiskohan syksyllä jäänyt pultti löysälle tekemässäni perä remontissa. Sitten aattelin kun perästä ei ylimääräisiä ääniä kuulunut että tuskin siellä mikään iso homma hajosi ja odotellaan kevättä jos alkais taas käyttään murikan pöydällä. Naisten hiihtoa seuratessa petti sitten maltti ja äkkiä koneen kimppuun. Mielessä sama vika kuin syksyllä. Eli siirtohaarukan vääntyminen josta seuraus oli että lukko ei toiminut. No tuon vian pystyykin selvittää ilman perän irroitusta. Säätö moottori irti niin pääsee katsomaan liikkuuko luisti ja haarukka tarpeeksi. Ei liikkunut. Siirtohaarukan saa irti samasta aukosta missä säätö moottori on. Ja haarukka käteen ja selvästi oli vääntynyt. Ei muuta kuin ruuvipenkkiä ja vasaraa. Osat paikoilleen ja testaus. Toimii. Tuuletukset päälle ja uutta öljyä perään. Eli homma korjaantui ja samalla etuperän öljyt vaihdettu. Enpähän säätömoottoria irrottaessa ajatellut tarpeeksi ja vanhan öljyt tallin lattialle. No oppia se vain on. Homma taas pelittää ja kone kunnossa. 150h aurausta tälle talvelle takana. Näin Torniossa viikonloppuna.
Sunnuntaina oli siis remppaa luvassa. Aamulla linkosin pihan ja sitten mönkijän kimppuun. No sain uuden pultin vaihdettua ja perän kiinni. Oiskohan syksyllä jäänyt pultti löysälle tekemässäni perä remontissa. Sitten aattelin kun perästä ei ylimääräisiä ääniä kuulunut että tuskin siellä mikään iso homma hajosi ja odotellaan kevättä jos alkais taas käyttään murikan pöydällä. Naisten hiihtoa seuratessa petti sitten maltti ja äkkiä koneen kimppuun. Mielessä sama vika kuin syksyllä. Eli siirtohaarukan vääntyminen josta seuraus oli että lukko ei toiminut. No tuon vian pystyykin selvittää ilman perän irroitusta. Säätö moottori irti niin pääsee katsomaan liikkuuko luisti ja haarukka tarpeeksi. Ei liikkunut. Siirtohaarukan saa irti samasta aukosta missä säätö moottori on. Ja haarukka käteen ja selvästi oli vääntynyt. Ei muuta kuin ruuvipenkkiä ja vasaraa. Osat paikoilleen ja testaus. Toimii. Tuuletukset päälle ja uutta öljyä perään. Eli homma korjaantui ja samalla etuperän öljyt vaihdettu. Enpähän säätömoottoria irrottaessa ajatellut tarpeeksi ja vanhan öljyt tallin lattialle. No oppia se vain on. Homma taas pelittää ja kone kunnossa. 150h aurausta tälle talvelle takana. Näin Torniossa viikonloppuna.
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Näin se käy. kun ei ole "merkkikone" kyseessä niin remonttia voi tehdä vasarallakin
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Sopiva yksinkertaisuus on työ koneissa omiaan. Vaikka tuossa nyt pikkuisen jotaki on ollut mut pääasiassa kuluvaa osaa on mennyt ja omia hölmöyksiä. Mielestäni hyvä hinta-laatusuhde hyvä. Töitä sillä on kyllä tehty ja en oo hirveesti säälinyt. Hyvä eka mönkijä kaiken kaikkiaan. Just sopiva minun hommiin. Sitten rikkaana miehenä oikea hupiajeluun tarkoitettu vehje hankitaan. Mut tarinoita lisää kun jotain sattuu ja tapahtuu.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Tuolla linkin takana puunkaatoa hommia vinssiä kaverina käyttäen. Ei ihan yhtä julmia kuin andylla mut hankalasti halkopinon päällä
https://photos.app.goo.gl/6UlhBuhrGdbNKMyw1
https://photos.app.goo.gl/6UlhBuhrGdbNKMyw1
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Lumitöitä tuli taas touhuttua eikä tapahtumia jälleen puuttunut. Anopille kävin auraamassa ja sitten omaa pihaa pukkaamaan. Hetken lykittyä ihmettelin että mikä on ku ei levy laskeudu. No rele tietenkin sökö. Kone sammuksiin ja penkkiä irti. No mittarilla varmistus ja rele kytkee oikein. No vinssikö se sitten hajosi. Tallista toinen akku ja suoraan virtaa vinssiin. Ei tapahtunut mitään. No niin loppui mönkijän matkassa tulleen Bronco gen1 taival. No äkkiä Motonetin tiskiltä uutta ja vinssin vaihto. Vinssi hienosti paikalleen ja homma jatkui. Samalla huomasin että mikäs rauta se työkalu rungosta lepattaa ja kone talliin. Koko runko näköjään solmussa aisat sökönä. No ei muuta ettimään uutta runkoa ja torista löysin hyvä kuntoisen työkalurungon ja heittävän alueauran. Kaupat lukkoon ja keikka Rovaniemelle. Uus setti kärryyn ja kotio. Tämmöstä tällä kertaa sattui ja tapahtui.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Trapper 500xl efi 2014 projektia
Se olis yhteenveto ajankohtainen kun talvi on ohitte. Koneessa tunteja 586.1 ja kilometrejä 4459. Keskituntinopeus on 7.6km/h. Ei aivan päätä huimaa vauhti. Talven tiedot on 1073 kilometriä ja 173h. Tyhjäkäynnillä n. 5h. Kahden paikan väliä joutuu aurauksen välissä n 1.5km ajamaan. Kertaakaan kone ei jättänyt välille ja aina käynnistyi hyvin. Seuraavia ongelmia oli talven aikana.
Nopeusmittarin anturi vaihdettu
Raidetangon pää
Ohjaustangon pystytuki vaihdettu
Nelivedon siirtohaarukan vääntyminen
Kahvanlämmitimien johtoja fixattu
Etuvinssi uusittu
Puskulevyn aisoja piti parsia hitsaamalla
Puskulevy ja työkalurunko uusittu
Kustannukset remonteille tuli n.550€.
Vinssi 200€
Puskulevy ja työkalurunko 150€
Ohjaustangon tuki 30€ sis. toim.
Alapallonivel 40€ sis.toim.
Nopeusmittarin anturi n.70€ sis. toim.
Alapallonivel 30€
Peräöljyt ja sähköhilppeet 30€
Siinäpä summausta talven ajalta. Kesällä mönkijä onkin minulla lähes liikkumatta. Toinen harrastus vie ajan.
Nopeusmittarin anturi vaihdettu
Raidetangon pää
Ohjaustangon pystytuki vaihdettu
Nelivedon siirtohaarukan vääntyminen
Kahvanlämmitimien johtoja fixattu
Etuvinssi uusittu
Puskulevyn aisoja piti parsia hitsaamalla
Puskulevy ja työkalurunko uusittu
Kustannukset remonteille tuli n.550€.
Vinssi 200€
Puskulevy ja työkalurunko 150€
Ohjaustangon tuki 30€ sis. toim.
Alapallonivel 40€ sis.toim.
Nopeusmittarin anturi n.70€ sis. toim.
Alapallonivel 30€
Peräöljyt ja sähköhilppeet 30€
Siinäpä summausta talven ajalta. Kesällä mönkijä onkin minulla lähes liikkumatta. Toinen harrastus vie ajan.