Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
- spetke
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Vanha Polaris Sportsman 600cc lähti viikko sitten uuteen kotiin ja tovin tossa Nettimotoa luettua silmiin osui uusi ajamaton 1000XP malli.
Tämä uusi yksilö on 2015 mallia oli jäänyt Vantaalle Bike&Boat Worldiin pyörimään nurkkiin ja nyt sen sai lunastettua sopuhintaan ulos.
Kävin tuossa kyllä 850 käytettyjäkin vaihtoehtoja läpi mutta hintapyynnit oli ihan pilvissä ja vehkeillä oli ajettu jo niin reiluja määriä ettei niihin oikein uskaltanut seota.
Porukalla on ilmeisesti jotain kummaa tunnearvoa pelissä kun noita myyvät lähes uuden hinnalla. 1000 malleja ei jostakin syystä ollut yhtäkään kappaletta käytettynä myynnissä.
No Kotio päästyä tuli koeajot vetästyä pihassa ja sen jälkeen peli talliin ja ruvettiin suunnittelemaan lumentyöntö laitteita keulalle.
Puskulevyn olen jo aiemmin vuosia sitten rakentanut edelliseen 600 Polarikseen joten se löytyykin jo valmiina. Levyllä on leveyttä 180cm.
Mönkijä nosturille ja suunnittelemaan Auran kiinikkeitä pohjaan. Tuli tehtyä kohtalaisen tukeva rakenteinen hässäkkä isolle pinta-alalle runkoon kiini.
Pohjahässäkkä tuli rakennettua niin, että se saa olla kiini koko ajan pohjassa, ei myöskään haittaa huoltotöitä. Materiaalina tuli käytettyä 10mm paksua lattaa ja teräsvevyä. Painoa sille tuli varmaan 10kg.
Pohjahässäkkä kiinittyy mönkijän runkoon 7kpl 10mm pulttia isolle pinta-alalle. On muuten 100 kertaa tukevampi kun ne kaupasta ostettavat dingendangeli huonekalu pellistä tehdyt hökötykset.
Työntövarret tuli tehtyä hieman pidemmiksi kuin vanhassa mönkijässä, jotta saa lumet työnnettyä paremmin esim ojan päälle ettei etu fillarit uppoa ojaan.
Vinssillä nosto ja vaijeriin laitoin jykevän vetojousen pehmentämään toimintaa ettei riko paikkoja.
Etujousista pyöräytin alalautaset tiukimpaan asentoon kun painaa toi levy keulalla jonkin verran niin hiukan kompensoi.
Pistin tuohon alle muutaman kuvan niin ei ole pelkkää puuropuhetta.
Uusi peli ajettu kärrylle ja kotimatka alkakoon:
IMG_20171117_151440 by Bemu Expert, on Flickr
Pohjahässäkkä maalauksessa. Väriksi löytyi BMW black sapphire metallic 475
IMG_20171119_091617 by Bemu Expert, on Flickr
Yläpuoli, mönkijän pohjaa vasten:
IMG_20171119_091700 by Bemu Expert, on Flickr
Alapuoli, johon työntövarret kiinittyy:
IMG_20171119_091716 by Bemu Expert, on Flickr
Mönkijä pukilla asennuksissa:
IMG_20171119_091741 by Bemu Expert, on Flickr
Pohjahässäkkä kiini:
IMG_20171119_094022 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_094033 by Bemu Expert, on Flickr
Työntövarret kiini pohjahässäkässä:
IMG_20171119_130459 by Bemu Expert, on Flickr
Etujouset säädetty tiukimpaan asentoon:
IMG_20171119_140704 by Bemu Expert, on Flickr
Valmiina lumitöihin:
IMG_20171119_130435 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_130415 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_130448 by Bemu Expert, on Flickr
Levy yläasennossaan:
IMG_20171119_140634 by Bemu Expert, on Flickr
Tämä uusi yksilö on 2015 mallia oli jäänyt Vantaalle Bike&Boat Worldiin pyörimään nurkkiin ja nyt sen sai lunastettua sopuhintaan ulos.
Kävin tuossa kyllä 850 käytettyjäkin vaihtoehtoja läpi mutta hintapyynnit oli ihan pilvissä ja vehkeillä oli ajettu jo niin reiluja määriä ettei niihin oikein uskaltanut seota.
Porukalla on ilmeisesti jotain kummaa tunnearvoa pelissä kun noita myyvät lähes uuden hinnalla. 1000 malleja ei jostakin syystä ollut yhtäkään kappaletta käytettynä myynnissä.
No Kotio päästyä tuli koeajot vetästyä pihassa ja sen jälkeen peli talliin ja ruvettiin suunnittelemaan lumentyöntö laitteita keulalle.
Puskulevyn olen jo aiemmin vuosia sitten rakentanut edelliseen 600 Polarikseen joten se löytyykin jo valmiina. Levyllä on leveyttä 180cm.
Mönkijä nosturille ja suunnittelemaan Auran kiinikkeitä pohjaan. Tuli tehtyä kohtalaisen tukeva rakenteinen hässäkkä isolle pinta-alalle runkoon kiini.
Pohjahässäkkä tuli rakennettua niin, että se saa olla kiini koko ajan pohjassa, ei myöskään haittaa huoltotöitä. Materiaalina tuli käytettyä 10mm paksua lattaa ja teräsvevyä. Painoa sille tuli varmaan 10kg.
Pohjahässäkkä kiinittyy mönkijän runkoon 7kpl 10mm pulttia isolle pinta-alalle. On muuten 100 kertaa tukevampi kun ne kaupasta ostettavat dingendangeli huonekalu pellistä tehdyt hökötykset.
Työntövarret tuli tehtyä hieman pidemmiksi kuin vanhassa mönkijässä, jotta saa lumet työnnettyä paremmin esim ojan päälle ettei etu fillarit uppoa ojaan.
Vinssillä nosto ja vaijeriin laitoin jykevän vetojousen pehmentämään toimintaa ettei riko paikkoja.
Etujousista pyöräytin alalautaset tiukimpaan asentoon kun painaa toi levy keulalla jonkin verran niin hiukan kompensoi.
Pistin tuohon alle muutaman kuvan niin ei ole pelkkää puuropuhetta.
Uusi peli ajettu kärrylle ja kotimatka alkakoon:
IMG_20171117_151440 by Bemu Expert, on Flickr
Pohjahässäkkä maalauksessa. Väriksi löytyi BMW black sapphire metallic 475
IMG_20171119_091617 by Bemu Expert, on Flickr
Yläpuoli, mönkijän pohjaa vasten:
IMG_20171119_091700 by Bemu Expert, on Flickr
Alapuoli, johon työntövarret kiinittyy:
IMG_20171119_091716 by Bemu Expert, on Flickr
Mönkijä pukilla asennuksissa:
IMG_20171119_091741 by Bemu Expert, on Flickr
Pohjahässäkkä kiini:
IMG_20171119_094022 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_094033 by Bemu Expert, on Flickr
Työntövarret kiini pohjahässäkässä:
IMG_20171119_130459 by Bemu Expert, on Flickr
Etujouset säädetty tiukimpaan asentoon:
IMG_20171119_140704 by Bemu Expert, on Flickr
Valmiina lumitöihin:
IMG_20171119_130435 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_130415 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171119_130448 by Bemu Expert, on Flickr
Levy yläasennossaan:
IMG_20171119_140634 by Bemu Expert, on Flickr
- spetke
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Tällä foorumilla ei näköjään pääsekkään muokkaamaan omia kirjoituksiaan...? Siis noihin aiempiin postauksiin..
Tuli tuossa sitten tehtyä pakoputki moodauksia. Tähän 2015 mallin vehkeeseen ei löytynyt mistään minkäänlaista tuplaputkistoa niin päädytin sitten tilaamaan uuden 2017vm polariksen takavaimennin putkiston. No eihän se ihan bolt on tietenkään paikalleen mennyt niin kuin arvata saattoikin. Pienillä ja aikaa vievillä muokkauksilla sen sai kuitenkin rakenneltua paikoilleen. Pakosarjalta löin vakio putken poikki ja tein etuvaimentimen väliin. Etuvaimennin on läpivirtaava pönttö, niin ei hukata hevosvoimia sinne.
Ajoin kokeeksi 500 metrin pituisen koeajon iisisti kun sain putkiston valmiiksi ilman katteita ja lämpösuojia. Hämmästykseni oli kova kun pakosarjat hehkui täysin punaisena kun olisi hitsipillillä sulatettu. Tämän homman jo tiesinkin mönkijää ostaessa mutta en arvannut "ongelman" olevan näin voimakas. No tähän hommaan on jo suunnitelmat valmiina. Otetaan ecu pöydälle ja tehdään ohjelmistomuutokset sinne, mutta niistä lisää sitten aikanaan..
Pakoäänistä tuli kyllä melkoisen päheet, mahtavaa matalaa murinaa. Nyt tämä kuulostaakin siltä miltä kuuluukin.
Tuossa hiukan kuvameteriaalia pakoputki askarteluista:
IMG_20171125_124852 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_124925 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_162053 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_181229 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_194704 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_131216 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_131239 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_115010 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152508 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152516 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152535 by Bemu Expert, on Flickr
Tuli tuossa sitten tehtyä pakoputki moodauksia. Tähän 2015 mallin vehkeeseen ei löytynyt mistään minkäänlaista tuplaputkistoa niin päädytin sitten tilaamaan uuden 2017vm polariksen takavaimennin putkiston. No eihän se ihan bolt on tietenkään paikalleen mennyt niin kuin arvata saattoikin. Pienillä ja aikaa vievillä muokkauksilla sen sai kuitenkin rakenneltua paikoilleen. Pakosarjalta löin vakio putken poikki ja tein etuvaimentimen väliin. Etuvaimennin on läpivirtaava pönttö, niin ei hukata hevosvoimia sinne.
Ajoin kokeeksi 500 metrin pituisen koeajon iisisti kun sain putkiston valmiiksi ilman katteita ja lämpösuojia. Hämmästykseni oli kova kun pakosarjat hehkui täysin punaisena kun olisi hitsipillillä sulatettu. Tämän homman jo tiesinkin mönkijää ostaessa mutta en arvannut "ongelman" olevan näin voimakas. No tähän hommaan on jo suunnitelmat valmiina. Otetaan ecu pöydälle ja tehdään ohjelmistomuutokset sinne, mutta niistä lisää sitten aikanaan..
Pakoäänistä tuli kyllä melkoisen päheet, mahtavaa matalaa murinaa. Nyt tämä kuulostaakin siltä miltä kuuluukin.
Tuossa hiukan kuvameteriaalia pakoputki askarteluista:
IMG_20171125_124852 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_124925 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_162053 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_181229 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_194704 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_131216 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_131239 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_115010 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152508 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152516 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171126_152535 by Bemu Expert, on Flickr
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2308
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Joo.. Muokkaus on jouduttu poistamaan käytöstä kun muutama käyttäjä kunnostautui omien viestien poistamisella ja saivat aikaan melkoisen sotkun. Siivotaan nuo tyhjät pois välistä. Hyvää kerrontaa kuvien kera... Jatkakaa
- spetke
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Rekisteri kilpikin tuli siirretyä alemmaksi siitä tavaraluukun edestä. Kilpi taittuu saranoilla vaakatasoon. Helpompi pistää kärry perään kun ei ole siinäkään tiellä.
Variaattorin rajoittimia tuli kanssa tutkittua. Ensiöpuolella on muovinen noin 25mm leveä holkki joka estää limppuja painumasta kasaan.
Tuossa vielä YouTube videon pätkä miten variaattori painuu nippuun kun antaa kierroksia:
https://www.youtube.com/watch?v=oTidEctgtNQ
IMG_20171124_182231 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171124_182241 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_100209 by Bemu Expert, on Flickr
Variaattorin rajoittimia tuli kanssa tutkittua. Ensiöpuolella on muovinen noin 25mm leveä holkki joka estää limppuja painumasta kasaan.
Tuossa vielä YouTube videon pätkä miten variaattori painuu nippuun kun antaa kierroksia:
https://www.youtube.com/watch?v=oTidEctgtNQ
IMG_20171124_182231 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171124_182241 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171125_100209 by Bemu Expert, on Flickr
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Lisäennakko usein jeesaa tuohon punoittavaan pönttöön kun ruoka palaa jo pytyssä eikä pöntössä.
- spetke
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Tuli purettua moottorinohjainlaite irti ja päivitettiin uuden ohjelmistot sisään. Nyt saa tankata vaan 98 tai 99 oktaanista bensaa. Eipähän sula pakosarjat enään lämmöstä ja onhan kulkupuolikin hiukan vireämpi.
IMG_20171129_191428 by Bemu Expert, on Flickr
IMG_20171129_191428 by Bemu Expert, on Flickr
-
- 4WD
- Viestit: 218
- Liittynyt: 22 Elo 2012 09:41
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
- Paikkakunta: Espoo
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Missä päivitit uuden ohjelmiston ecuun ?
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
- spetke
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Onnistuu itseltäni. Eli jos minulle esim postittaa ohjainlaitteen niin homma hoituu.
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 25 Joulu 2017 17:44
- Mönkijä:: Polaris
Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP
Moi,
Hommasin samanlaisen mönkkärin ja sain hyvän idean puskulevyn kiinnitykseen!
Ensiksi rajoitin pois ja työvalojen asennusta ja muu huolto kun ei ole ihan pakasta vedetty.
Kyllä ilo päästellä hangessa kun ei voimas puutu
Hommasin samanlaisen mönkkärin ja sain hyvän idean puskulevyn kiinnitykseen!
Ensiksi rajoitin pois ja työvalojen asennusta ja muu huolto kun ei ole ihan pakasta vedetty.
Kyllä ilo päästellä hangessa kun ei voimas puutu