Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja spetke »

Vanha Polaris Sportsman 600cc lähti viikko sitten uuteen kotiin ja tovin tossa Nettimotoa luettua silmiin osui uusi ajamaton 1000XP malli.
Tämä uusi yksilö on 2015 mallia oli jäänyt Vantaalle Bike&Boat Worldiin pyörimään nurkkiin ja nyt sen sai lunastettua sopuhintaan ulos.
Kävin tuossa kyllä 850 käytettyjäkin vaihtoehtoja läpi mutta hintapyynnit oli ihan pilvissä ja vehkeillä oli ajettu jo niin reiluja määriä ettei niihin oikein uskaltanut seota.
Porukalla on ilmeisesti jotain kummaa tunnearvoa pelissä kun noita myyvät lähes uuden hinnalla. 1000 malleja ei jostakin syystä ollut yhtäkään kappaletta käytettynä myynnissä.
No Kotio päästyä tuli koeajot vetästyä pihassa ja sen jälkeen peli talliin ja ruvettiin suunnittelemaan lumentyöntö laitteita keulalle.
Puskulevyn olen jo aiemmin vuosia sitten rakentanut edelliseen 600 Polarikseen joten se löytyykin jo valmiina. Levyllä on leveyttä 180cm.
Mönkijä nosturille ja suunnittelemaan Auran kiinikkeitä pohjaan. Tuli tehtyä kohtalaisen tukeva rakenteinen hässäkkä isolle pinta-alalle runkoon kiini.
Pohjahässäkkä tuli rakennettua niin, että se saa olla kiini koko ajan pohjassa, ei myöskään haittaa huoltotöitä. Materiaalina tuli käytettyä 10mm paksua lattaa ja teräsvevyä. Painoa sille tuli varmaan 10kg.
Pohjahässäkkä kiinittyy mönkijän runkoon 7kpl 10mm pulttia isolle pinta-alalle. On muuten 100 kertaa tukevampi kun ne kaupasta ostettavat dingendangeli huonekalu pellistä tehdyt hökötykset.
Työntövarret tuli tehtyä hieman pidemmiksi kuin vanhassa mönkijässä, jotta saa lumet työnnettyä paremmin esim ojan päälle ettei etu fillarit uppoa ojaan.
Vinssillä nosto ja vaijeriin laitoin jykevän vetojousen pehmentämään toimintaa ettei riko paikkoja.
Etujousista pyöräytin alalautaset tiukimpaan asentoon kun painaa toi levy keulalla jonkin verran niin hiukan kompensoi.
Pistin tuohon alle muutaman kuvan niin ei ole pelkkää puuropuhetta. :D


Uusi peli ajettu kärrylle ja kotimatka alkakoon:

KuvaIMG_20171117_151440 by Bemu Expert, on Flickr


Pohjahässäkkä maalauksessa. Väriksi löytyi BMW black sapphire metallic 475 :lol:

KuvaIMG_20171119_091617 by Bemu Expert, on Flickr


Yläpuoli, mönkijän pohjaa vasten:

KuvaIMG_20171119_091700 by Bemu Expert, on Flickr


Alapuoli, johon työntövarret kiinittyy:

KuvaIMG_20171119_091716 by Bemu Expert, on Flickr


Mönkijä pukilla asennuksissa:

KuvaIMG_20171119_091741 by Bemu Expert, on Flickr


Pohjahässäkkä kiini:

KuvaIMG_20171119_094022 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171119_094033 by Bemu Expert, on Flickr


Työntövarret kiini pohjahässäkässä:

KuvaIMG_20171119_130459 by Bemu Expert, on Flickr


Etujouset säädetty tiukimpaan asentoon:

KuvaIMG_20171119_140704 by Bemu Expert, on Flickr


Valmiina lumitöihin:

KuvaIMG_20171119_130435 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171119_130415 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171119_130448 by Bemu Expert, on Flickr


Levy yläasennossaan:

KuvaIMG_20171119_140634 by Bemu Expert, on Flickr
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja spetke »

Tällä foorumilla ei näköjään pääsekkään muokkaamaan omia kirjoituksiaan...? Siis noihin aiempiin postauksiin..

Tuli tuossa sitten tehtyä pakoputki moodauksia. Tähän 2015 mallin vehkeeseen ei löytynyt mistään minkäänlaista tuplaputkistoa niin päädytin sitten tilaamaan uuden 2017vm polariksen takavaimennin putkiston. No eihän se ihan bolt on tietenkään paikalleen mennyt niin kuin arvata saattoikin. Pienillä ja aikaa vievillä muokkauksilla sen sai kuitenkin rakenneltua paikoilleen. Pakosarjalta löin vakio putken poikki ja tein etuvaimentimen väliin. Etuvaimennin on läpivirtaava pönttö, niin ei hukata hevosvoimia sinne.
Ajoin kokeeksi 500 metrin pituisen koeajon iisisti kun sain putkiston valmiiksi ilman katteita ja lämpösuojia. Hämmästykseni oli kova kun pakosarjat hehkui täysin punaisena kun olisi hitsipillillä sulatettu. Tämän homman jo tiesinkin mönkijää ostaessa mutta en arvannut "ongelman" olevan näin voimakas. No tähän hommaan on jo suunnitelmat valmiina. Otetaan ecu pöydälle ja tehdään ohjelmistomuutokset sinne, mutta niistä lisää sitten aikanaan..
Pakoäänistä tuli kyllä melkoisen päheet, mahtavaa matalaa murinaa. Nyt tämä kuulostaakin siltä miltä kuuluukin. :D

Tuossa hiukan kuvameteriaalia pakoputki askarteluista:

KuvaIMG_20171125_124852 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171125_124925 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171125_162053 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171125_181229 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171125_194704 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_131216 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_131239 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_115010 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_152508 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_152516 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171126_152535 by Bemu Expert, on Flickr
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Joo.. Muokkaus on jouduttu poistamaan käytöstä kun muutama käyttäjä kunnostautui omien viestien poistamisella ja saivat aikaan melkoisen sotkun. Siivotaan nuo tyhjät pois välistä. Hyvää kerrontaa kuvien kera... Jatkakaa =D>
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja spetke »

Rekisteri kilpikin tuli siirretyä alemmaksi siitä tavaraluukun edestä. Kilpi taittuu saranoilla vaakatasoon. Helpompi pistää kärry perään kun ei ole siinäkään tiellä.
Variaattorin rajoittimia tuli kanssa tutkittua. Ensiöpuolella on muovinen noin 25mm leveä holkki joka estää limppuja painumasta kasaan.

Tuossa vielä YouTube videon pätkä miten variaattori painuu nippuun kun antaa kierroksia:

https://www.youtube.com/watch?v=oTidEctgtNQ

KuvaIMG_20171124_182231 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171124_182241 by Bemu Expert, on Flickr

KuvaIMG_20171125_100209 by Bemu Expert, on Flickr
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Lisäennakko usein jeesaa tuohon punoittavaan pönttöön kun ruoka palaa jo pytyssä eikä pöntössä.
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja spetke »

Tuli purettua moottorinohjainlaite irti ja päivitettiin uuden ohjelmistot sisään. Nyt saa tankata vaan 98 tai 99 oktaanista bensaa. Eipähän sula pakosarjat enään lämmöstä ja onhan kulkupuolikin hiukan vireämpi.

KuvaIMG_20171129_191428 by Bemu Expert, on Flickr
SSchevy
4WD
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Elo 2012 09:41
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
Paikkakunta: Espoo

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja SSchevy »

Missä päivitit uuden ohjelmiston ecuun ?
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17

Uudenmaan Mönkijät Ry

EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
Avatar
spetke
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja spetke »

Onnistuu itseltäni. Eli jos minulle esim postittaa ohjainlaitteen niin homma hoituu.
Volkkaristi
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Joulu 2017 17:44
Mönkijä:: Polaris

Re: Spetken Polaris Sportsman 1000 XP

Viesti Kirjoittaja Volkkaristi »

Moi,
Hommasin samanlaisen mönkkärin ja sain hyvän idean puskulevyn kiinnitykseen!
Ensiksi rajoitin pois ja työvalojen asennusta ja muu huolto kun ei ole ihan pakasta vedetty.
Kyllä ilo päästellä hangessa kun ei voimas puutu :badgrin:
Vastaa Viestiin