Kymco MXU 400 puuhastelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Tuommonen Kymcon MXU 400 IRS tuli ostettua leikkikaluksi ja lumitöihin. Kesäkeleillä olisi tarkoitus työmatkatkin ajella ja mökkireissujakin olisi tarkoitus kokeilla. Kohtuu vähän ajettu laite, reilu tonni mittarissa. Täysin perusvarusteilla tuli minulle ja eihän tämä tämmöisenä kelpaa, nii joutuu kyllä varusteisiin panostamaan. Pieniä ongelmia jo mahtunut alkuun. Vieläkin tuntuu olevan huiput vähän kateissa kun menee max.72km/h gepsiin tasaisella asvaltilla. Tähän tullutkin jo vinkkejä tuolla Kymco-keskustelussa. Pientä probleemaa ollut myös käynnistymisen kanssa. Kone pyörii startilla iloisesti, muttei käynnisty ennenkuin antaa laturilla pienen sysäyksen lisävirtaa. Kai siinä akussa jotain hämärää on vaikka jaksaakin pyörittää. Varusteita jo laiteltu paikalleen vinssin ja lumilevyn muodossa. Järkyttävän iso takalaatikko odottaa vielä kiinnitystä. Taka tarakasta joutui katkaisemaan takimmaisen putken, muuten tavaraboksi olisi tullut liian eteen ja estänyt istuimen irroittamisen. Mielessä siintää myös ajatus koko komeuden yliteippaamisesta, kun tuo punainen väri ei niin silmiä hivele.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

...tieliikenne??
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Joo, tieliikenne peli kyseessä.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Kuva Boksi tuli laitettua paikalleen. Kyllähän tuonne tosiaan roipetta mahtuu kyytiin. Täytyy vielä viritellä jossain välissä pieni valo tuonne boksiin niin helpottaa romujen kaivelua pimeässä. Noin 10 cm tuli boksi perästä yli mönkijän mittojen, mutta saapahan vielä istuimen avattua. Loota oli merkiltään Gka L500.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Tänään lumia puskiessa tuli todettua, ettei tahdo aina oikein pito riittää noissa alkuperäisissä renkaissa. Nurkissa onneksi on jo CST Wild Thang kumit odottamassa, jotka täytynee tuossa pikapuoliin survoa alle. Yllättävän hyvin riittää ruutia lumihommiin tuossakin koneessa vaikka kauhulla odottelin jo mitä talvesta tulee. Täytyy laitella kuvia/tarinaa tuosta kumin vääntelystä vanteille kun sen hetki koittaa. Auran paikkaakin täytyy hieman muuttaa edemmäksi. Joku ajatuspieru kävi asentaessa ja nyt tuli huomattua jotta eihän se mahdu kääntymään ääriasentoon. Muutama kummallisuus tuli tuosta Kymcosta havaittua viime päivinä, jotka aavistuksen ottaa aivoon. Sivukatteet on käytännössä pakko pitää irrotettuina jos meinaa öljyjä katella/primeria käyttää. Ei viittii joka kerta ruuvata erikseen irti ja takasin. Lisäksi tuo primeri on niin ahtaassa paikassa, että meinaa veret irrota käsistä kun koittaa vipua kaivella. Ei isoja juttuja, mutta kiva olisi pitää nuo sivumuovit paikallaan jo ihan ulkonäön vuoksi. Mutta ehkä tämän kanssa pystyy elämään :D
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Mielenkiinnolla jään odottelemaan tuota tarinaa/kuvasarjaa kuminvaihtoprojektista vanteille. Itellä kans samahomma enskeväänä niin vielä harkinnassa teenkö ite vai vaihdatanko suosiolla rengasliikkeessä.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Rengas jumppa lyöty tänään käyntiin ja eturenkaat tulikin jo vaihdeltua vanteille. Eipähän tuo lopunperin kovinkaan monimutkaista ole ja onnistuu aika mitättömillä työkaluilla. Käytössä oli 2 kpl 40cm rengasrautoja, ruuvimeisseli ja tubeless avain. Ainoat ongelmat oli vanhan renkaan irroituksessa. Oli kyllä aivan julmetun tiukassa ja suostui irtoamaan vasta kun peruutin autolla varovasti aivan vanteen vierestä kumin yli. Tämän toistin kummallekkin puolelle rengasta. Sen jälkeen kumi olikin valmis väännettäväksi pois vanteelta rengasraudoilla.
Kuva
Kuva
Kun tuo toinen puoli oli väännelty kokonaan vanteelta, lähti renkaan toinen reuna ihan käsineen nykäisemällä kokonaan vanteelta. Voimaa ei tosiaan tarvinnut käyttää missään vaiheessa.

Paikalleen asennuksen apuna käytin tiskiainetta, joka liukastaa ihan riittävästi. Ensimmäistä rengasta vaihtaessa sain vanteen painumaan ihan käsipelissä hieman kulmittain painaen, toiseen joutui hieman tarjoamaan rengasrautaa avuksi. Taaskaan ei tarvinnut voimaa käyttää.
Kuva

Kumin toinen reuna kääntyi vanteella kun kävi itse polvilleen renkaan reunojen päälle samalla väänteli raudoilla. Tuo tuntui olevan paras keino, kun muuten rengas muljuaa eikä lähde nousemaan vanteelle. Kaikkineensa aikaa meni n. tunti.
Kuva

Pyörimissuunnan kanssa kannattaa olla tarkkana, että mennöö kerralla oikein.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Taidanpa tehdä itse ensikeväänä tuon renkaanvaihdon vanteille kun se kerta noin helposti onnistuu, vielä kun oottaa semmosen +20 asteen lämpötilan niin voi olla vielä helpompi homma kun kumit ovat "pehmeämmät".
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Eipä tuo rengasjumppa tosiaan kovin kummoista ole näiden nelikkojen renkaiden kanssa. Ovat yleensä hyvin taipuvia rungoltaan ja siten helppo vääntää paikoilleen. Pikkusen vielä reeniä, niin saat aikaa pois :wink:.
https://youtu.be/iQTMVH2Yp3Y
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Tulipahan nyt pyhien aikana kokeiltua renkaiden ominaisuuksia kunnolla. Möyrinnässä kyllä pitää kun tauti, mutta matka-ajossa vaivaa semmoinen lievä pitää-ei pidä efekti. Täytynee varmaan hommata ruuvinastat vielä lisäksi. Samalla tuli havaittua, että alkaa olemaan jo 60km/h työn takana....jossain ompi kyllä pahemman kerran vikaa. Osakaasulla tuntuu kiihtyvän paremmin kuin täyskaasulla. :doubt:
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Moro. Muuttuuko rengas koko kun vaihdoit renkaat? Mittasitko nopeuden gpsillä vai mönkijän mittariako seurasit? Mulla omassa mönkijässä uusilla renkailla mittari virhettä reilusti mut gepsillä saa hajun todellisesta nopeudesta. Eilen just huomasin et asfaltilla omalla mittarin mukaan päästä n.80 ja nyt talvella ilman nastoja n. 65 mittarin mukaan.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Rengaskoko vaihtu 23 --27 Gepsillä mitattu.
Ticsa
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Huhti 2008 21:16
Mönkijä:: Can-Am 450 pro+ -19
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Tuossa on renkaan halkaisija kasvanu jo sen verran reippaasti, että pienessä koneessa ei riitä tehot liikuttamaan samoihin vauhteihin kun ennen. Variaattorille tarviis jo jotain tehdä.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Vihdoin viimein tuli saatua kierroslukumittari paikalleen ja samalla vahvistusta, että tuossa ole kaikki ihan kohdallaan. Kone ei kierrä ajossa eikä paikallaan huudattessa yli 5500 rpm. Eipä se ihme ole jos ei kuljekkaan mihinkään.
Somnium
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Helmi 2013 18:35

Re: Kymco MXU 400 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Viime ajat menny auton parissa tuskaillessa niin onpi Kymco jäänyt vähälle huomiolle. Loman kunniaksi ajattelin lähteä jäälle ajamaan ekaa kertaa. Kone lämpiämään ja kamppeet niskaan. Pakki silmään ja menoksi. No perhana, eipä liiku mihinkään vaikka kuinka kaasuttaa. Vilkaisu mittaristoon kertoo pykälän olevan vapaalla. Mitä helv...?! Hetken tuumailun jälkeen siirtäjätanko irti ja REILU säätö. Siirtäjä takaisin kiinni ja voi mahoton miten vaihtuu vaihteet pehmeästi. Ei tippaakaan hankaa enää vastaan. Lähinnä ihmetyttää miten tuo säätö on noin paljon päässyt elämään.
Vastaa Viestiin