Honda atc250r 82 projekti

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tässä syksyllä kävi niin onnekkaasti, että onnistuin haalimaan itselleni yhden ikonisen Hondan lisää ja vieläpä omalta syntymävuodelta. Ostin Ärrän ihan sokkona pelkkien kuvien perusteella sikaa säkissä periaatteella. Aiemmin Ärrä on ollut Oulun seudulla, käsittääkseni Oulunsalossa ja viimeiseksi Ylikiimingissä. Ylikiimingin ja minun välissä tällä oli vielä yksi tuttu harrastaja omistajana hetkellisesti ja hän tilasi joitakin puuttuvia rikkinäisiä osia ebaystä. Jos jollakulla on laitteen historiasta jotain tietoa, niin tämä kyllä kiinnostaa! Ajatuksena on nyt ensimmäiseksi kunnostaa laitos hyvään ajokuntoon ja mahdollisesti modata tästä 80-luvun alun kilpahenkinen laite. Tää kyseinen mallihan on ollut markkinoiden ensimmäinen kilpakäyttöön suunniteltu mönkijä! Eka 1gen mallisarjassa oli vm81 ja sen suurin ero tähän 82 on rummujarrun vaihtuminen levyjarruksi taka-akselilla.
Kuva
Kuva

Nämä 1gen Ärrät olivat ilmajäähdytteisiä 250cc 2T koneita. Puristussuhde on tosi matala 6,6/1 ja pelkästään kantta laskemalla näistä sai heti irti enemmän. Vakio koneessa on virityspotentiaalia varmasti ihan omiin tarpeisiin. Näyttäisi siltä että sylinterin kanavat olisi ainakin hyvä muotoilla paremmin virtaaviksi. Siitä onkin aikaa pian 20v kun on viimeksi 2T laitteiden kanssa pelannut, tää on mukavasti paluu siihen mopoikään. Honda teki näihin joitakin omia bigbore kittejään, kuten myös DG ja Mugen. DG teki myös matalampia kansia tähän moottoriin. Jos joku alkuperäinen virityssatsi eteen tulee, ei varmaan voi vastustaa kiusausta. Meinaa jo nyt lähtee tilaukseen vaikka ja mitä, vaikka en oo vielä ajanut Ärrällä metriäkään.

Perimätiedon mukaan Ärrän koneen olisi joku edellinen omistaja remontoinut. Kaasari oli sen verran sohlo etten alkanut edes kokeilemaan tätä käyntiin ennenku saan korvaavan kaasarin paikoilleen. Tuohon oli lisätty myös erillinen moottorikelkoista tuttu primerpumppu, jolla sais syötettyä bensaa suoraan imupuolelle kaasarin ohitse. Letkuliitos ei myöskään ollut tiivis joten ei tää oo voinut kovin hyvin käydä viime aikoina, imuvuotoa on ollut melkoisesti. Tuo primerpumppu saa nyt tässä kohtaa siirtyä todennäköisesti historiaan.
Kuva

Ärrän etuhaarukassa ja takahaarukassa oli molemmissa väljyyttä ja kumpikaan akseli ei näyttänyt olevan suorassa runkoon nähden. Taka-akseli oli siinä kunnossa etten halunnut senkään takia ajaa tällä metriäkään, runko heilui tuuman suuntaansa akseliinsa nähden. Taka-akselia ja swingiä purkaessa on tullut mieleen sellainen ajatus, et tää laite on jossakin kohtaa ollut ihan palasina, kenties vuosia ja osista joitakin on hukkattu. Inspiraation iskiessä on laitettu laite kasaan niillä osilla mitä on saatunut vastaan tulemaan. Takahaarukkaan ja taka-akselille hommasi tietenkin laakerit saman tien ja samalla tuli tehtyä osien uudelleen maalaus omaa silmää miellyttävään sävyyn. Luulempa että värimaailmasta tulee jäämään tuo kulta kokonaan pois ja punaistakin korvaan osittain tollasella titaanin harmaalla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Etupää vaati myös omaa lähempää tarkasteluaan. Syy etuhaarukan renkaan akselin "vääntymiselle" selveni pian. Etupää on jossakin vaiheessa ollut tosissaan mutkalla. Tämän etupää on ajettu joskus pahemman kerran solmuun. Alkuperäiset etupään muoviosat on hajonneet, etulokari on vaihtunut valmetin valmistamaan ja etulamppu on jostakin suzukista. Toista iskariputkea oli suoristettu lämmittämällä. No lämmittäessä putki on kutistunut ja sisällä oleva jousi on nalkannut tukevasti kiinni putken sisäseiniin. Ei siis ihme että eka 5cm iskarin vaimennusmatkasta oli ihan hengetön ja renkaan akseli veti itsensä vinoon.
Kuva
Kuva

Minäpä sitten näppäränä aloin etsimään kuumeisesti uutta osaa etupäähän. Ebaysta onnistuin löytämään sopivan hintaisen satsin etuiskareita joiden hyvä maineinen myyjä vakuutteli monisanaisesti kunnon olevan hyvä, ei kun uudet öljyt ja tiivisteet sisään ja kovaa ajoa. Totuus oli taas tarua ihmeellisempi. Kumpikin iskari oli ryytynyt ihan totaalisesti, öljystä ei ollut tietoakaan vaan sisältö oli mutaa, ruostetta ja jousen palasia. Toinen iskari oli myös kiero. Se suora taas oli jumittunut alapäästään niin pahasti, että siitä ei jäänyt käytettäväksi mitään. Kun sain kummastakin lioteltua jouset irti ja tarkemmin tutkittua vahingot päädyttiin myyjän kanssa koko kauppasumman palautukseen. Jäi itselle tietenkin postit ja tullit tappioksi, mut se on taas tätä harrastusta. Taas oli sitten aika etisä uusia osia. Nyt on jenkeistä tulossa yksi NOS iskariputki ja toista etsitään järkevällä hinnalla. Voi olla että käytän yhden noista jo olemassa olevasta neljästä putkesta Ärrässä paikoillaan jos täysin ehjää putkea ei ala lähiaikoina löytymään. Sain suoristettua yhden putkista about toleransseihin, mutta sekin on kyllä vaihdettava heti kun uusi vastaan tulee.

Tehtävälista tuon laitteen suhteen on alaknut muotoutumaan aika pitkäksi, mutta ei tätä tarvitse kiireellä kasaan laittaa onneksi. Kunnostelen pisteosia pikkuhiljaa kuntoon sitä mukaa kun ennätän.
Kuva
Kuva

Uudet hiilikuitu läpätkin saapuivat. Vakioläpät ovat kyllä ehjät ja paikoillaan läppärungossa, mutta tämäkin on sellainen osa jota ei löydä sitten kun sellaiset joskus haluaa. Nyt ne on olemassa.
Kuva

Seuraavaksi, kun vaan flunssasta selvitään, olis ajatus käydä läpi jarrut. Jarrulevyt on onneksi ok, mutta jarrusatulat on tainneet edellisessä remontissa mennä sekaisin, etupäässä on takapään jarrusatula ja toisin päin. Seisontajarrun osat on hukkuneet kokonaan jossakin vaiheessa, sen kuuluis olla taka-akselilla ja toimia vaijerin kanssa. Se vaijeri tuntuukin olevan sellainen kalliimman puoleinen harvinaisuus kuten niiden seisontajarrun muidenkin osien. Ehkä mä vielä bongaan takajarrusatulan tarvittavilla kilkkeillä ebaysta ja ostan sellaisen. Olkoon siihen asti tämä laitois vaikka ilman seisontajarrua.

Jos projekti kiinnostaa nii lisää kuvia löytyy täältä
https://elevator.kuvat.fi/kuvat/Honda+atc250r+-82/
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Aivan mahtavia nää vanhat vekottimet =D>
Hieno peli ja hienommaksi tulee!!!
Tuli mieleen tosta primer pumpusta, et oiskohan ihan talvistarttailua varten laitettu? Jääradallahan tommosella on mahtava vetää, niinkuin yks tän foorumin kaveri vetelee sellaisella 350cc :D

Hieno proggis tulossa, lisää kuvia ja tunnelmia \:D/
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Olisiko ihan mahdoton ajatus heittää tuohon jokin ihan crossipyörän keula?
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Joo se Maren 350X on kyllä hieno peli ja ne jääratatouhut tässä itseäkin kiinnostais. Ehkä ens keväänä jäät kantaa täällä varsinais-suomen leveyksilläkin. Sellainen 350X on kyllä yhdenlainen märkä päiväuni ollut pitkään, mut nyt ku tätän laitteeseen on tutustunut vähän paremmin ja ottanut selvää historista, on tää alkanut muuttumaan edelleen vaan mielenkiintoisemmaksi. Vielä pari kk sitten jos olis ollut kaksi kolme pyöräistä rivissä valittavissa olis se ollut varmasti 350X, mut nyt en enää olis ihan varma. Ehkä se vaan on silmä jo niin tottunut tähän :D

Crossipyörien keulan putkia mä kyllä katselin jo sillä silmällä aiemmin, mut pitäis päästä itse mittailemaan purkia eri laitteista. Niin kapeaa pyörää en tähän kyllä laittais mitä crosseissa on, mut jos putket olis käynyt vanhojen osien kanssa yksiin niin varmaan olis se ollut ihan järkeväkin vaihtoehto. Varmaan tällä viikolla tuolta ups kautta on jo se yksi NOS putki tulossa ja seuraava lähtee tilaukseen heti kun sopivasti seuraava vastaan tulee. Kyllä mä tuon keulan vielä laitan kasaan ihan alkuperäisillä osilla.
Se tässä hommassa kyllä sapettaa et miltei kaikki ebay myyjät ovar ryhtyneet lähettämään kaiken tavaran kalleimpia reittejä pitkin. Jonkun 5usd käikäleen lähettäminen maksaakin sitten jo 30usd. Hillitsee ainakin melko tehokkaasti ostamisen riemuja. Jos löytäis jonkun sopivan purkaamon jostakin jenkeistä, joka tekis kauppaa suoraan, vois olla hyväkin vastaus ongelmaan. Jotkut käyttää MY US palvelua, mut itse en oo vielä siihen lähtenyt.

Viimeisin osa jota kovastikin himoitsin ebaysta olis ollut ohjainlaakerisarja. All Ballsin satsi sisältäis vakio irtokuulalaakereiden sijasta kartiolaakerit tiivisteineen. Eilen flunssaa kotona potiessa tutkin sitä sarjaa lähemmin ja löysin tiedon et samaa sarjaa on käytetty myös Hondan prätkissä aina 2000-luvulle saakka. Ja mikä parasta, sitä kyseistä sarjaa saa Motonetistä, eikä hintakaan oo ku sen 49,90€ :D Voi olla että huomenna täytyy pistäytyä Suomen Turussa ihan asian kanssa.

Mulla meinaa aina lähtee nää hommat käsistä just samalla tavalla. Aiemmin laitoin tuota trx70 kasaan ja tarkoitus oli tehdä vaan käyttökunnostusta. Sittenhän mä lopulta tein siihen liki täydellisen koneremontin ja rongosta lähtien kaikki osat pääsi käsiteltäväksi. Nyt vähän pelottaa et tän kanssa käy ihan samalla tavalla. Jos huomenna irroittelen tuon tankin pesua varten niin pitää oikein hillitä itseään et siinä samalla ei "vahingossa" tuu poistaneeksi tankista maaleja ja maalaa sitäkin uuteen väriin. Järki sanoo et nyt pitäis vaan laitaa laite kasaan ja hioa tekniikka kuntoon, sitten joku hetki tehdä se täys kunnostus. On se vaan raskasta harrastaa ihan mitä vain :D
Viimeksi muokannut Elevator, 12 Joulu 2017 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Niin joo se primer pumppu. Eilen tulin purkaneeksi myös sen kiinni olleen kaasarin palasiksi. Alkuperäisessä kaasarissa on ollut kylmäkäynnistykseen rikastin kyljessä, mutta se on korvattu tollasella piikin kaasarilla jossa ei oo sellaista enää ollutkaan. Se kaasari "keihin pwk30" jonka tilasin kiinalaisilta on vakiota vastaava ainakin sen rikastimen puolesta ja tuon pitäis sopia suoraan vakio imukaulaan.
Kuva

Mietin tässä vielä et laittaisinko tuohon ilmanputsariksi K&N suodattimen vai jonkun vaahtomuovisen tekeleen. K&N lienee hengittää paremmin, mut veikkaan, että kaasarin saisi helpommin säätöihin pientä ilman putsarin ahdistamista vastaan. Öljytyllä vaahtomuovisuodattimella olis varmaan jopa K&N suodatinta parempi suodatusteho. Mitäs suosittelisitte?
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja maxim »

Putsareista varmaan molemmat toimii ,mutta suosittelisin Hondan täydellistä läpikäymistä 8) kun on jo hyvällä alulla.
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

maxim kirjoitti:Putsareista varmaan molemmat toimii ,mutta suosittelisin Hondan täydellistä läpikäymistä 8) kun on jo hyvällä alulla.
Se on kyllä ihan selvä asia, että jossakin kohtaa tää käy palasina ja saa osakseen sen täydellisen läpikäymisen. Nää mönkkärit on sinänsä kivoja projekteja, et vaikka kuinka atomeiksi näitä hajottais, nii nää saa aika vähin vaivoin vielä kasaankin :D Kun tuon koneen kunnosta ei oo mitää tietoo vielä, en viitsi ainakaan ehjää alkaa purkamaan. Kun tuon nyt ekana saisi edes koeajettua vois sen jälkeen päättää et miten projekti jatkuu.

Viime yönä tilasin ebaystä takajarrusatulan jossa on nyt ne seisontajarrun kilkkeet paikoillaan. Seisontajarrun vaijeri tulee myös. Ilmanohjain käikäleet sain huudettua 1usd hinnalla :) Kerrankin hinta on suorastaan sopiva ja kunto näyttää oikeinkin hyvältä. Teknisesti näille ei ole edes tarvetta ellei sitten innostu etsimään loppujakin alkuperäisistä ilman putsariosista. Näyttää ne kuitenkin hyvältä siellä minne ne kuuluvat.
Kuva

Taka-akselille ostin myös trx450 takanavat. Nää levittää taka-akselia tuuman verran. Mulla on varastossa valmiina bigredin 9x9 vanteet joihin on etsinnässä jotkut noin 20" renkaat. Uskoisin et siitä vois tulla ihan hyvä. Alkuperäiset takavavat on siis kolmipulttiset. Nyt noihin trx450 napoihin saa 4/110 jaolla vanteita paljon helpommin.
Kuva

Turun Motonetistä tarttui mukaan nyt sitten myös ne ohjainlaakerit, etuiskareiden öljyrenkaat ja muutama tulppa. Nii ja UPS toi tuon NOS iskariputkenkin tänää.
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tänään ajattelin putsata tankin. No tankki lähti helposti, pari pulttia auki ja tankki sivuun. Pakoputki vaikutti kanssa lähtevän aika helpolla, joten kai senkin voisi vielä irroittaa. Sittenpä tiellä ei ollutkaan enää mitään ennen konetta, joten kai mä nyt tsekkaan ainakin kannen. Kantta irroittaessa etummainen mutteri, yksi kuudesta kannen mutterista, vaikutti olevan vähän löysässä, muut oli varmaan laitettu kiinni ihan ajatuksen kanssa. Se etummainen oli rungon alla sellaisessa kohdassa, et siihen ei varmaan ollut edellisellä remonttimiehellä ollut sopivaa avainta, jolla kiristää loppuun asti. Kansi vaikutti ihan hyvältä, mitä nyt rikkaalla näytti käyneen ja sen etumaisen mutterin kohdalta oli se kannen tiivisti selvästi vuotanut. Tässä vaiheessa kaikki oli kuitenkin vielä ihan hyvin, korjattavissa ainakin ihan helposti.
Kuva

No mutta sylinteri on kiinni enää neljällä mutterilla, otan siis irti vielä senkin. Tässä kohtaa alkoi olemaan jo jännän paikat. Pitikö ne tiedot koneremontista paikkansa vai ei. No ei tainnut pitää ei, tai ainakin tarina oli aika kaunisteltu.
Kuva

Kai se on koneremontti sekin, et mäntä leikkaa kiinni, ja kevyesti hoonataan sylinteri siihen malliin et sen saa taas kasaan ja käymään. Sylinterissä oli selviä jälkiä kiinnileikkaamisesta, mutta niitä oli sen verran pyöristelty, että ei heti saanut ainakaan ihoa rikki sormista.
Tässä välissä ajattelin suorinta tietä viedä jo irrotetut osat Turkuun koneistamoon. Ennenkin hyviin lopputuloksiin on päästä TD-koneistamon toimesta, joten sinne siis taas. Koneistajan kanssa tutkittiin tarkemmin vaurioita ja todettiin et mäntä on tottakai vaihdettavassa kunnossa ja pitää nyt vielä mittailla tarkemmin ensi viikon alussa, et missä koossa sylinteri mahtaa olla. Poratahan se tietysti pitää, mutta jos tilaan ensin uuden männän ja porataan tuo sitten sille sopivaksi. Palataan sylinterin kohtaloon siis ensi viikolla kun tietoa taas on enemmän.

Kuva

Sen verran on puolustettava rehellisyyden nimissä edellistä remonttimiestä, että itse koneesta ei löytynyt mitään erityistä ongelmaa. Kampiakseli tuosta oli kuitenkin irroitettava, joten koko kone oli laitettava palasiksi. Jos tähän tähän on koneremontti todellakin joskus jo tehty, on tällä ajettu sen jälkeen aika paljon. Kytkinpakka, laakerit ja kaikki pyörivät osat vaikuttavat hyväkuntoisilta. Kampiakselin laakerit ja kiertokangen alapään laakeri ovat kyllä saaneet osansa kiinnileikkaamisen seurauksena. Maanantaina kiikutan kammen koneistamolle paremmin turkittavaksi.

Mä kun olin ajatellut et saan tänä viikonloppuna kenties kokeiltua laitetta jo käyntiin :D
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt tässä varmastikin tulee käymään niin, että kantta tullaan laskemaan ja sylinterin kanavia varmasti avarretaan. Jonkinlaista porttausta siis on luvassa. Kukas osaisi suositella Turun seudulta sopivaa pajaa tai harrastajaa joka auttaisi porttauksessa? Voisin sen teettää, tai ainakin konsultoida jotakuta asiaan paremmin perehtynyttä.
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Projekti eteneen uusien osien hankinnalla. Tarkempien mittausten jälkeen on todettu olemassa olevan sylinterin olevan totaalisen loppu. Se on porattu yli kaikkien ylikokojen ja kasattu jollakin toisen laitteen männällä. Nykyinen männän halkaisija on 75,70 ja vakio on 70mm. Hondan omat männät loppuvat 71mm ja wisecon 72mm. Joku teollisuus moottoreihin mäntiä tekevän yrityksen vaikoimassa olisi tuohon vielä mäntää 76mm asti, mutta tuossa sylinterissä ei riitä enää sitä porausvaraa ja tuollainen mäntä maksaisi about 250$. Nou gou.

Naamakirjan kautta löysin toiselta harrastajalta ruotsista vakio yläkerran, joka vaikuttaa nyt sopivalta ostokselta. Yläkerta on ollut paikoillaan vain hetken ja seissyt 7v hyllyllä sen jälkeen. Sylinteri oli porattu wisecon männälle, mutta tää ruotsalainen kaveri olikin sitten löytänyt omaan laitteeseensa hondaline 300 yläkerran. Nyt tuo "vakio" setti tulee siis mulle. Tulin ostaneeksi myös Keihinin 35mm kaasarin samalta kaverilta.
Kuva

Aikani olen tässä nettiä selaillut ja päätynyt nyt sellaiseen suunnitelmaan, että kun saan osat ruotsista ja jenkeistä, kasaan laitteen likipitäen "vakio" osilla. Kun laite on testattu niillä ja perstuntuma on saatu, kone käy porttauksessa RankiMotorissa http://www.rankimotors.com :) Tässä on tuon Petrin kanssa viestitelty tiuhaan ja tuntuu mies tietävän mitä on tekemässä ja motivoituneelta toteuttamaankin porttaukset huolella :) Tätä stage2 viritystä mä odotan jo innollla. Porttauksen jälkeen kone kasaan vielä vakio kilkkeillä. Reservissä on sitten siitä eteenpäin madallettavia kansia 3kpl, boyesenin pro serries hiilariläpät ja tuo 35mm kaasari.

Kaikkee tätä testailua tietenkin vielä edellyttäisi, et saan edes tuon rungon rullaavaksi :D
Viimeksi näin innoissani virittämisestä en oo tainnut olla, kun teininä Tunturi Tiger Aquan kanssa. Olishan se sekin tarina...
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja maxim »

Petriltä löytyy youtubesta paljon viritys/viilaus videoita, yksissä mopokisoissa tuli juteltua kaikennäköistä mukava heppu.
Niin se ympyrä sulkeutuu kohta sulla on aqua työn alla 8)
Ps. Toinen pappa tunturi projekti menossa. :roll:
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

maxim kirjoitti:Petriltä löytyy youtubesta paljon viritys/viilaus videoita, yksissä mopokisoissa tuli juteltua kaikennäköistä mukava heppu.
Niin se ympyrä sulkeutuu kohta sulla on aqua työn alla 8)
Ps. Toinen pappa tunturi projekti menossa. :roll:
Juu tuolta facebookin 2t virittäjät ryhmästä ja youtubesta https://www.youtube.com/channel/UC6_p-H ... Ld8Ri-7jew tuo Petri tuli vastaankin. Itsekin olen jo silloin teinarina syventynyt ekan kerran näihin 2t virittelyihin, monta kirjaa on luettu ja jotain omia juttuja rakennettu kohtuullisella menestyksellä. Katselin noita Petrin tekemiä videoita juutuubista ja aattelin, että kyllähän mä porttaan tuon koneen itse. Nyt on kuitenkin sen verran harvinainen laite ja arvokkaat osat käsillä, et laitoin kokeeksi viestii Petrille. Sieltä vastausta putkahti ja oli mukava yllätys huomata, että hän tutustui projektiin samantien. Ei tullu mitään sellaista "tuo tänne nii katellaan joskus" vastausta. Siinä pitää olla miehellä oikeenlaista paloa työhön! Jää mulle tähän tätä tekemistä kyllä yllin kyllin vaikka tästä osa-aluesta luovunkin :) Tästä on tosi hyvä kutina nyt.
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Mulla on nyt ihan liikaa aikaa surffata netissä :) Löysin ebaysta myyjän mukaan 82 Ärrästä irroitetun aftermarket pakoputken 70$. Tutkiskelin asiaa ja vaikuttaisi siltä et kyseessä olis 80-luvulla DGn valmistama tehoputki. Eihän sitä voinut jättää ostamatta. Tuosta saa vielä oikein siistin kun vähän hierasee.
Kuva
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Nyt sitä tavaraa rupee tippumaan maailman toiselta laidalta. Tämäkin laatikoillinen roinaa on matkannut enemmän kun omistajansa koko elämänsä aikana :) Sieltä tuli yksi kansi lisää, UNI suodatin, jarrusatula taakse vaijereineen sekä korjaussarjat molempiin satuloihin sekä eteen että taakse. Niin ja sokerina pohjalla, nuo trx450stä kotoisin olevat pyörän navat.
Kuva

Taka-akselille saa vähän leveyttä noilla 450 navoilla ja bigredin 9x9 vanteilla. Renkaat hommaan noihin vielä 21x11x9. Kuvassa vasemmalla tuo uus 450 napa bigredin vanteella ja oikealla vakio.
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Ei sitten oikein edistynyt tämä projekti nyt tammikuun ainaka silleen ku olin suunnitellut. No hiljalleen hiljalleen. Purin sitten koko rungon puhtaaksi lopulta ja kyllä sekin nyt vaan maalataan nyt saman tien. Kaikkea vanhaa maalia en lähde poistamaan, jos se siellä on pysynyt 35 vuotta, niin ei siinä pääosin mitään vikaa ainakaan ole. Ruostepaikat hion puhtaaksi ja paksuhko pohjamaali hoitaa pinnan ihan riittävään tasoon ennen uutta yhtenäistä pintaväriä ja lakkaa.
Kuva
Kuva
Tankki tuli myös kittailtua ja sekin saa nyt uuden maalipinnan ihan maalarin toimesta.
Kuva
Kuva

Ehkä nyt viikonlopun aikaan ehtisi jo kasaamaan vähän konetakin. Kampiakseliin vaihdettiin koneistamossa uusi kiertokanki ja lohkon puolikkaisiin painettiin uudet petilaakerit. Ruotsista tullut yläkerta oli kaikin puolin kunnossa kuten myyjä oli lupaillutkin. Kansi plaanattiin ja sylinteri hoonattiin kevyesti, eipä tuo muuta tarvinnut.
Yläkerran mukana tuli sitten myös keihin 35mm kaasari joka kyllä näyttää aika komealta tuohon about vakiokokoiseen kiinalaiseen verrattuna. Tuon suodattimen kanssa paketti on jo aika kunnioitettavan näköinen kun ne saa asennettua paikoilleen
Kuva
Tekisi mieli saman tien pidentää tuota takahaarukkaa pari kolme tuumaa, mutta ehkä mä jätän sen vielä tulevaisuuden projektiksi. Tai jos tekisi jossakin vaiheessa kokonaan uuden ja pidemmän takahaarukan. Voi olla et laite on aika kiikkerä ajettava jos tehoa tulee nyt palttiarallaa 30-35hv sen alkuperäisen 20hv sijasta.
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Elevator
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2016 22:22
Mönkijä:: Bigred 85
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Honda atc250r 82 projekti

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pikkasen tää homma on taas nytkähtänyt eteenpäin. Runko ja tankki tulivat jo maalarilta, moottori sinne kylläkin taas meni, joten vielä kaikki osat eivät ole valmiina. Ebaysta ostettuja osia on tuloillaan kovaa vauhtia taas lisää. Kiva aloittaa pikkuhiljaa projektin kasausta. Se on mukava vaihe, kun jokaisen osan on käynyt läpi ja kasauksen saa tehdä puhtain käsin. On sitä tietenkin vielä niitäkin osia jotka jotakin huolenpitoa kaipaavat, mutta vähiin ne alkavat käymään ja hyvä niin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vanhassa vara parempi ja paljon enemmän harrastettavaa.
Honda atc250es -85
Honda trx70 -86
Honda "Ärrä" atc250r -82
Pari pentujen 70cc kiinalaista
Vastaa Viestiin