NIKEN Can-am

Tänne kuvalliset projekti selostukset
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Tehdään tämmöinen omaan mönkijään keskittyvä topicci johon ajattelin keskittää kysymykset ko. laitetta koskien, niitä varmasti riittää :)
Kysessä siis vuoden -07 Can-am Outlander 400cc, isompia rakenteellisia muutoksia näillä näkymin ei ole tulossa, vaan ihan tiellä mennään. Työmatka ja huviajelu laite, toimittaa mp:n virkaa kun ei korttia semmoiseen ole.

Kilometrä kertynyt pariin kuukauteen n.200km, jahka saa kesäpyörät ja kelit lämpeää niin lisää tulee.
Kuvaton topicci olisi tylsä niin alla muutama kuva noista pikku värkkäilyistä.

Tuulilasin kiinnitys
Kuva
Kuva

Uudet teipit
Kuva
Kuva

Ja loppuun kysymys: Mönkijässä on takavinssi joka imaissut köyden pois rullalta, kannattaako tuota lähteä korjaamaan vai ostaako uuden tilalle? Varsinaisesti itsellä tuskin käyttöä takavinssille mutta kun teline ja johdot on niin voisihan se olla kunnossa.
Vinssin otin irti ja purin sen verran että sain narun pois, alla pari kuvaa tapauksesta.

Kuva
Nuolella osoitetusta kohti tuo laippa halki
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
Avatar
suomiPIONEERI
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 25 Kesä 2013 18:03
Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
Paikkakunta: Uurainen

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja suomiPIONEERI »

Näitä kuvallisia "päiväkirjoja" on kyllä ilo lukea aina, jatka samaan malliin! :arrow: Itsellänikin 4 vuoden ja muutaman canan verran kokemusta näistä laitteista, kaverilla oli myös tuollainen samanlainen 400-Outlander joka oli kyllä hyvä peli. Neuvoja voin antaa tarvittaessa :o
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Tulin tuon vinssin kanssa siihen tulokseen että taidan ostaa uuden, Act10nM4N:in innoittaman tein vinssin narusta hinaus köyden ( hyvät ideat on pakko kopioida :lol: ), tosin noilla Roosan ohjeilla.
Pleissaus työkalua en omista joten tyydyin teippaamaan narun pään ja tekemään piikillä reijän naruun, loppu pujotuksen tein niin että vedin narun sisällä n.3-4cm ja sitten ulos, katkaisin ylimääräisen pois ja vedin narun suoraksi jolloin pää jäi narun sisään. Hyvä kuntoista narua oli vinssissä n.4m ja valmiin köyden pituus on n.3,6m.
Pleissaus työkalulla varmasti helpompi tehdä, meinaa jäädä tepin pää kiinni säikeisiin, varsinkin lopun pujotuksessa, mutta ei ylitse pääsemätön homma näinkään.

Kesäpyörät saatu myös vanteille, renkaiksi valikoitui Sunf A-021 nähtäväksi jää kestääkö käyttöä.

Ja kuvia hinaus köydestä.

Toinen pää valmiina
Kuva

Lopun pujotus narun sisään, katkaisu teipin kohdalta ja narun suoristus jolloin pääty jää sisään
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

=D>
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Ensimmäinen lenkki kesärenkailla heitetty, mutta aloitetaan pienellä yllätyksellä. Tilasin siis Sunf A-021 renkaat suoraan nettikaupasta rengaslikkeeseen ja kävin viemässä pari päivää aijemmin vanteet heille, menin hakemaan renkaat ja vanteet niin siellähän odotti yllätys kun renkaat ei olleetkaan Sunf vaan CST Stryderit :? En lähtenyt asiasta reklamoimaan firmalle mistä tilasin kun jotakuinkin saman hintaiset renkaat, ihmetyttää vain kun ei mitään ilmoitusta että lähettäneet toiset renkaat. Sunnit oli tarjouksessa ja näyttää niiden myynti ilmoitus poistuneen liikkeen sivuilta, ilmeisesti ollut loppu varastosta ja lähetetty korvaava sarja tilalla.

Sitten itse asiaan, tärinä vähentyi näillä renkailla huomattavasti, joku rengas tuntuu hieman vipottavan mutta ei haittaa ajoa joten saa olla. Matkaa kertyi 76km ja parhaillaan pidin nopeuden 80km/h jolloin se renkaan ravistus häviää lähes kokonaan.

Soralla varsin liukkaat mikä nyt oli odotettavissa näin silkseillä renkailla, itsessään pikku Outti on hyvä ajaa matkaa, penkki on hyvän pehmeä ja kulkee suoraan. Miinusta voisi antaa peukalokaasun jäykkyydestä tai voihan se vaan tuntua kokemattoman sormeen jäykälle, taitaa olla seuraava operaatio: Peukalo ajokuntoon 2018.... :lol:
Tuo kaasun herkistäminen ei varmaan ole iso operaatio, jokin jousihan siellä varmaan on mikä palauttaa vivun, pitää joku päivä purkaa ja katsoa.

Tähän hätään nyt ei kuvia ole laittaa, Can-am tosin poseerasi parin info kyltin alla niin laitellaan niitä vaikka sitten jälkikäteen jahka saan siirreltyä puhelimesta webbiin.

Ps. Mitenkä olette laittaneet tavaroita kiinni laukkuihin, hieman rasittava kun paukkupullo ja rengasavain kolisee takapaksissa.
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Jatketaan vinssin narujen parissa, kävin puuilosta etuvinssiin uuden narun ja samalla matkaan tarttui heräte ostoksena pari koussia ja kumiasia tavara kiinnikkeitä. Tuumasta toimeen ja vanha naru pois vinssistä ja sitten... en tiedä mitä liikkunut edellisten omistajien päässä mutta A: etuvinssi on HITSATTU runkoon kiinni ja B: naru oli ykkös solmulla kiinni rullalla :shock: jopa minä jolla siis ensimmäinen mönkijä menossa, tajuan että ehkä näin ei kannata tehdä.

Vanhan narun kiinnitys vinssin rullalle
Kuva

No alku järkytyksestä toivuttuani naputtelin narun kiilan pois reijästä ja sehän tuli ulos kahtena kappaleena :roll: viisi minuuttia kävin selailemassa foorumia ja päätin tehdä pari solmua naruun ja naputella koloonsa. Sitten hiukan toistan itseäni mutta kun vanhassa vinssin narussa oli vielä käyttö kelpoista narua jäljellä n.5m niin tein hinausköyden vol.2 tällä kertaa koussien kanssa ja pituutta n.4,8m, onpahan nyt köyttä millä hinata jos pettää öljysora alta :) ensimmäinen köysi on isommilla lenkeillä joten voi pujottaa vaikka vetokoukkuun ja tämä toinen sitten käy paremmin vinssin jatkoksi.

Hinaus köysi vol.2
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Jaahas ajot jääneet vähemmälle kun rupesi Cana vuotamaan takaa vetarin juuresta öljyä, huoltoa odotellessa... hieman sylettää kun kelit olisi enemmän kuin hyvät :(

No hullulla jotain aina tietättää joten iski idea että pitää saada varalle pensapönikkä mukaan reissuille, etsiskelin sopivan kokoista kannua ja sellainen löytyi HonKongista, ei siis siitä kaupungista vaan kaupasta, mukaan vielä hieman muita tykötarpeita ja miettimään asennusta.
Takavinssi kun on pois pelistä joten ajattelin että siinähän on valmis teline ja kappas sehän istuu kuin nenä päähän, pellistä taittelin kaukalon että pysyy paikallaan ja varsinainen kiinnitys hihnalla yli.

Kanisterista sen verran että voin suositella, on jämäkkä ei mitään millin paksuista muovia ja mikä parasta on tuommoinen Jerrykannu replica :D
Hihnan kiinnityksen olisi voinut toteuttaa toisella tavalla, hieman hankala kun piti ommella paikalleen kiinni, takapuolella hihna kiinni tavaratelineessä.

Valmis kaukalo
Kuva

Sovittelua
Kuva

Maalattuna ja asennettuna
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Can-am palautunut huollosta ja pääsi vihdoin ajamaan pidempää matkaa, renkaat näköjään hakeneet paikkansa kun viipotus jäänyt kokonaan pois :)
Lenkille kertyi pituutta n. 231km, keskikulutus n.6,49L/100km omasta mielestä varsin pieni kulutus ja sitten se mutta...

Reissusta kotiuduttuani huomasin perässä taas tippuvaa ölyä, semmoinen keltainen haitarikumi tötterö näytti vuotavan, onko kyseessä ylivuoto putki?
Tuntuu erikoiselle jos on ylivuotoputki kun kone käynyt merkkihuollossa niin kai siellä tietävät paljonko öljyä perään kuuluu laittaa. Alla kuva tötteröstä.

Keltainen haitarikumi tötterö
Kuva

Ja loppuun päivän räpellys, alumiiniputkesta tein tuommoisen telineen puhelin pidikkeelle ja lämpökahvojen säätimelle. Ruuvipenkissä litistin päät ja hieman taivutin, päätyihin reijät niin sai kiinni tuulilasin ruuveihin. Lämpökahvat mallia Biltema jätin johdot vielä irti kun ei noita kesällä tarvitse, puhelin teline on Celly merkkinen ja tarkoitettu polkupyörään, tästä syystä ei ole laturille läpivientiä :roll: johdon toki saa vetoketjun välistä, mutta ei taida olla kovin vesitiivis enää sitten.

Poikkiputki puhelin telineelle ja lämpökahva kytkimelle
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Itselleni vastaten http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 3&start=15
Lueskellaanpa tuota hetki....
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Niinpä niin... Huohotinputkenkumi ongelma alkaa olla lähes identtinen Glegianin kanssa, vaihdoin uuden kävin 10km testi lenkin ja kesti, no seuraava päivänä mönkijällä töihin niin eikös ala vuotaa, kumiin oli tullut patti liekkö heikkouttaan vai pakoputken takia. Onneksi luin tuon topicin niin osasin ostaa useamman tötterön kerralla, nyt on toinen paikallaan ja taittelin vielä pellistä lämpösuojan, testilenkkiä vailla.

Uusi n.90km kestänyt kumi
Kuva

Onkohan tuossa voinut alkujaan olla lämpösuoja kun akun telineessä on tuommoinen uloke vänkärin puolella?

Toinen kokelas ja lämpösuoja
Kuva

Puuilosta kävin silloin noita Quick Fist kiinnikkeitä niin laitoin paukkupullon laatikon kanteen kiinni, hieman piti kiinnikettä suurentaa että kävi pullolle.

Quick Fist kiinnikkeitä
Kuva

Paukkupullon paikka
Kuva

Ostin myös pienen sammuttimen jonka pulttasin laukun pohjaan kiinni, vielä olisi tilaa työkalusarjalle ja pitäisi kehitellä jonkin moinen välipohja niin saa kuletettua tavaraa.

Sammutin
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Nyt 25km takana uudella perän tötteröllä ja toistaiseksi ei vuotoja, pitänee seurata varalle parin sadan kilometrin ajan ennenkö uskaltaa luottaa. Perän ei pitäisi kuumeta liikaa koska ajon jälkeen kättä kärsipitää perässä kiinni.

Kun koitin mittailla perän öljy määrää, niin sain tulokseksi n.14mm tarkistus reijän alle, en tiedä mittasinko oikein kun jos tekee rautalangasta 90° kulman jossa yksi sivu 32mm niin aika mahdoton työntää tarkistus reijästä ja toiseksi epäilen mitta virhettä koska en ole itse perään lisännyt yhtään öljyä, eli huollossa olisi täytynyt laittaa melkoisesti liikaa öljyä.
Huollon kuitista lukee laitetun öljyn kohdalla "OIL-GEAR-SYNTHETIC 0,4Kpl" itse ymmärtäisin tämän niin että laitettu joko 0,4L öljyä tai laitettu 0,35L ja laskutettu täysistä deseistä eli 0,4L.

Pitänee laskea öljyt pois ja varmistaa tuo öljyn määrä.
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

No nyt taitaa olla Can-am kunnossa, perän öljyn määrää mittailin vielä useampaan kertaan kun keksin ettei sen mittatikun tarvitse olla 90 asteen kulmassa :roll: ölyä nyt siis 23mm alle tarkistus reijän, öljyä ei ole lisätty missään välissä joten näyttäisi siltä että ovat huollossa laittaneet liikaa.
Vielä pitää tehdä tuki tuolle lämpöraudalle, meinaa resonoida ikävästi matkavauhdissa.

Kaasuvivulle tein pellistä jatkon, enää ei puudu peukalo kun asento on omalle kädelle käypänen ja onhan se pidempi eli ei tarvitse niin paljon voimaa.
Kaiken tämän kunniaksi piti käydä lenkki ajamassa ja matkaa kertyi 94km.

Kaasuvivun jatko
Kuva

Testi lenkiltä
Kuva

Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Veistelin ajankuluksi tuon välipohjan takapoksiin, hieman turhan pkasua levyä tuli käytettyä mutta toimii noinkin.
Alapuolen maalasin tuommoisella ryppymaalilla ja yläpuolelle liimasin kumimattoa, kiinni saranoilla ja nostolenkki keskelle jolla saa myös "lukittua" yläasentoon tarvittaessa.
Voisi varmaan muuttaa tämän topicin nimeksi "Patentti Can-am" tai jotain... :roll:

Seuraavaksi pitää tilata huoltoon aika, kun takinmainen kardaanin ristokka on väljä ja takajarrulevystä heiluttamalla löytyy myös n.5mm välys levyn ja perän väliltä.

Lopputulos
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Can-am käynyt vihdoin huollossa jossa vaihdettiin perän vetarin stefa, etupään kardaanin stefa ja takimmainen kardaanin ristinivel. Pieni 187km lenkki tuli ajettua, eikä enää vuoda öljyä tai kolise, hieman reissun päällä säikäytti kun taajamassa ajaessa kuului kova naps, ajattelin että taas meni huohotinputken tötterö, mutta taisi onneksi olla vain kivi mikä otti lähtöjä renkaan alla :D

Onko kenelläkään lyhyt runkoisessa Outlanderissa selkänojaa? Meinaa pidemmillä matkoilla käydä alaselkä kipeäksi, brp sivuja ja googlea selatessa en löydä tähän "korimalliin" valmista selkänojaa. Jos omatekoisia selkänojia löytyy niin kuva ja lupa törkeästi kopioda tuotos olisi kiva.
Can-am Outlander 400 -07 l7e
_NIKKE_
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2018 12:58

Re: NIKEN Can-am

Viesti Kirjoittaja _NIKKE_ »

Ei taida olla kukaan tehnyt pätkä Outtiin selkänojaa niin pitää itse sälveltää. Tilasin tuommoisen 125cc skootterin matkustajan selkänojan, materiaali näyttää olevan pehmeää umpikumia, eipähän pehmuste pääse vettymään.
Asennusta ajattelin jotenkin että neliöputki takatavaratelineeseen poikittain ja siihen selkänoja pulteilla kiinni, neliöputki esim. u-pulteilla ja pikamuttereilla kiinni tavaratelineeseen. Tuon alkuperäisen eteenpäin taitetun kiinnitys kohdan varmaan joutuu rälläköimään selkänojasta pois.

Selkänoja ja kiinnitys suunnitelma
Kuva
Can-am Outlander 400 -07 l7e
Vastaa Viestiin