Nyt on suhattu bumblebeellä etuperän shimmauksen/modauksen jälkeen aika paljon, öljyt vaihdettu kerran , eikä ongelmia ole ollut.
Tarkennuksena kaikille : PERÄN sisällä on EDELLEEN NORMAALIA 75w90 SHC öljyä niinkuin minulle tullessaan alusta asti , ei LSD öljyä.
Perän ajattelin aukaista nyt moottorin päivityksen yhteydessä , tiukentaa edelleen hieman, ja modata kytkentää vielä nopeammaksi ja paremmaksi ja ajattelin kokeilla 5w50 MA2 öljyä seuraavaksi.
Eli laajempi remontti heti kerralla . Siihen päälle säädöt, penkitykset ym.... Ja mikä tärkeintä , kaikki ENNEN Raajärven keikkaa
Pannahan Gorillat töihin
BumbleBee 800
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
Uudemman mallinen "jousi" liitoksilla oleva pakoputki napsahti tilauskoriin ebayn ihmeellisestä maailmasta hintaan 72€ tulleineen.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 11 Kesä 2004 18:10
- Mönkijä:: DH
- Paikkakunta: Nurmijärvi/Kauhajoki
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
Hieno projekti. Kun teillä on ollut etuperät auki niin mikähän välitys siellä mahtaa olla? Jotenkin jäi itse KQ ajoilta kaipaus 100% kytkettävälle lukolle.
En ole enää tätä mieltä:"Kilpi mönkiässä on yhtä tarpeellinen kuin madallus-sarja maastoautossa."
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
3.6 : 1
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
TERVE TAAS
Monenlaista on mahtunut tarinaan sitten viime kerran. Muista itsekkään mitä sitä ollaan höpötelty.
Talvi mennyt enemmän tai vähemmän kelkkaillessa , Bumblebee lähes samassa kuosissa, ja hoiti hommansa myös hevostallilla mallikkaasti, niinkuin pihalla ja hupiajossa.
Positiivinen asia oli talvella se Puuilon lumilevy. Hoiti asiansa tunnollisesti ja kesti kuin kestikin koko talven ilman mitään kommervenkkejä. Nyt on tosin jo lumivarustus poistettu, ja keskitytään olennaiseen, eli kesän hommiin.
Mutakumeiksi tosiaan tuli hommattua 30*9*14 gorillat , ne 7" peltivanteelle mönkijävarikolta. Tarkoituksena on siis että koneeseen löytyy 2 rengas sarjaa , joiden välillä on helppo vaihtaa.
Alkuperäiset holeshotin takakumit 4kpl Renen vakio 6" leveällä vanteella crossailuun ja vähän vauhdikkaampaan ajoon.
Gorillat sit mutailuun. Renkaat liimattiin vanteisiin, ettei plopsahda irti ihan helposti.
Ongelmaksihan muodustui het kättelyssä Vanteiden offset. Peltiset kun on 4+3 ja vakiot 4+2 , eli mutakumit nykyisellä 1" napalevityksellä tulee reilusti liikaa yli.
Ilman levityksiä taas vakiot 10" leveät nappulat ei taas mahdu raidetankojen väliin.
Siispä vakiovanteisiin tekaisin 1" leveät spacerit , jotka on kiinteät vanteissa kiinni, ja vanteisiin koneistettiin toinen jako , joiden läpi saa ammuttua renkaan kiinni spaceristä. Ja navoissa olleet kiinteät veks.
Pakosarjankin sain modattua , joka tosiaan näkyi laajakaistan kans ajettaessa tekevän tehtävänsä. Powercommanderin säädöt muutin ei pytty kohtaiseksi jo ennen pakosarjan tekoa, että eron näkee. Tuolloin oli täyskaasuvedolla AFR 12,5 . Pakosarjan muutoksen jälkeen kipusi AFR 12.8-13 .
Säädön jälkeen normaalisti tasakaasulla sitä 13.8 luokkaa ja vetojen kans 12.5.
Samalla piti vähän suojapeltejä tietenkin säveltää , alkuperäinen kun ei enää passannut , ja keskittynyt massa pakosarjassa ennen kollektoria aiheutti lämpösäteilyä variaattorin koppaa kohti aika paljon, joten siihenkin tekasin pienen suojapellin alumiinista.
Etuperän käytin taannoin auki ja tarkastelu tuotti tulosta. Havaittavia ongelmia modauksen vuoksi ei näkynyt, sen sijaan parantamiselle oli sijaa.
Usean purkamisen ja kasaamisen tuloksena sain "käyntivälyksen" viscomännän ja kitkapakan välistä käytännössä olemattomaksi. Kytkentä tuntuu pelaavan edelleen paremmin.
Pitihän siihen sorvata taas jousiprikkaa ohuemmaksi, että saa lisää herkkyyttä.
Pyttysarjan asennusta lykätty Raajärven jälkeen. Kansien porttaaja ei ole joutilaana aiemmin, toisekseen liian ahtaalle vedetty aikataulu säätöjen ym suhteen aiheuttaa stressiä ja päänsärkyä ja viisaat ihmiset sanoo että stressi lyhentää ikää
Pyttysarjan asennuksen yhteydessä päädyin myös samalla vaihtamaan myös moottorinohjauksen kokonaan. Saa sytytyksen säädön, ei oo rajoittimia ellei niitä ite tee, ja rajattomat mahdollisuudet sen jälkeen.
Kytkimeen koittanut hakea ideaalista kompromissia, jossa pääsisi yhdellä setillä molemmilla renkailla.
Sallittakoot hitaan kakkosen vuoksi nappulakumeilla pikkuinen overrev , jos vaan saa mutakumeille vedot kohdalleen. Aika näyttää
Bumblebee sai myös talven aikana sukulaisen taloon. Talvisen serkkupojan . Pitäähän talossa kaks Renegadea olla
Ja saihan se Bumblebee uudet vaatteetkin. Ebayn ihmeellisestä maailmasta vinyyliteippisarja poistolaarista .
Monenlaista on mahtunut tarinaan sitten viime kerran. Muista itsekkään mitä sitä ollaan höpötelty.
Talvi mennyt enemmän tai vähemmän kelkkaillessa , Bumblebee lähes samassa kuosissa, ja hoiti hommansa myös hevostallilla mallikkaasti, niinkuin pihalla ja hupiajossa.
Positiivinen asia oli talvella se Puuilon lumilevy. Hoiti asiansa tunnollisesti ja kesti kuin kestikin koko talven ilman mitään kommervenkkejä. Nyt on tosin jo lumivarustus poistettu, ja keskitytään olennaiseen, eli kesän hommiin.
Mutakumeiksi tosiaan tuli hommattua 30*9*14 gorillat , ne 7" peltivanteelle mönkijävarikolta. Tarkoituksena on siis että koneeseen löytyy 2 rengas sarjaa , joiden välillä on helppo vaihtaa.
Alkuperäiset holeshotin takakumit 4kpl Renen vakio 6" leveällä vanteella crossailuun ja vähän vauhdikkaampaan ajoon.
Gorillat sit mutailuun. Renkaat liimattiin vanteisiin, ettei plopsahda irti ihan helposti.
Ongelmaksihan muodustui het kättelyssä Vanteiden offset. Peltiset kun on 4+3 ja vakiot 4+2 , eli mutakumit nykyisellä 1" napalevityksellä tulee reilusti liikaa yli.
Ilman levityksiä taas vakiot 10" leveät nappulat ei taas mahdu raidetankojen väliin.
Siispä vakiovanteisiin tekaisin 1" leveät spacerit , jotka on kiinteät vanteissa kiinni, ja vanteisiin koneistettiin toinen jako , joiden läpi saa ammuttua renkaan kiinni spaceristä. Ja navoissa olleet kiinteät veks.
Pakosarjankin sain modattua , joka tosiaan näkyi laajakaistan kans ajettaessa tekevän tehtävänsä. Powercommanderin säädöt muutin ei pytty kohtaiseksi jo ennen pakosarjan tekoa, että eron näkee. Tuolloin oli täyskaasuvedolla AFR 12,5 . Pakosarjan muutoksen jälkeen kipusi AFR 12.8-13 .
Säädön jälkeen normaalisti tasakaasulla sitä 13.8 luokkaa ja vetojen kans 12.5.
Samalla piti vähän suojapeltejä tietenkin säveltää , alkuperäinen kun ei enää passannut , ja keskittynyt massa pakosarjassa ennen kollektoria aiheutti lämpösäteilyä variaattorin koppaa kohti aika paljon, joten siihenkin tekasin pienen suojapellin alumiinista.
Etuperän käytin taannoin auki ja tarkastelu tuotti tulosta. Havaittavia ongelmia modauksen vuoksi ei näkynyt, sen sijaan parantamiselle oli sijaa.
Usean purkamisen ja kasaamisen tuloksena sain "käyntivälyksen" viscomännän ja kitkapakan välistä käytännössä olemattomaksi. Kytkentä tuntuu pelaavan edelleen paremmin.
Pitihän siihen sorvata taas jousiprikkaa ohuemmaksi, että saa lisää herkkyyttä.
Pyttysarjan asennusta lykätty Raajärven jälkeen. Kansien porttaaja ei ole joutilaana aiemmin, toisekseen liian ahtaalle vedetty aikataulu säätöjen ym suhteen aiheuttaa stressiä ja päänsärkyä ja viisaat ihmiset sanoo että stressi lyhentää ikää
Pyttysarjan asennuksen yhteydessä päädyin myös samalla vaihtamaan myös moottorinohjauksen kokonaan. Saa sytytyksen säädön, ei oo rajoittimia ellei niitä ite tee, ja rajattomat mahdollisuudet sen jälkeen.
Kytkimeen koittanut hakea ideaalista kompromissia, jossa pääsisi yhdellä setillä molemmilla renkailla.
Sallittakoot hitaan kakkosen vuoksi nappulakumeilla pikkuinen overrev , jos vaan saa mutakumeille vedot kohdalleen. Aika näyttää
Bumblebee sai myös talven aikana sukulaisen taloon. Talvisen serkkupojan . Pitäähän talossa kaks Renegadea olla
Ja saihan se Bumblebee uudet vaatteetkin. Ebayn ihmeellisestä maailmasta vinyyliteippisarja poistolaarista .
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
Niin kerta....
Käytiin ajelemassa tuossa edellisenä viikonloppuna. Gorillat pelasi mielestäni hyvin kyseisen kokoisen/painoisen laitteen alla. Yltä päältä paskassahan sitä oltiin vaikka onkin nuo kaarilevikkeet, mutta kyllä se hymy sieltä paskankin alta näkyi
Testi mielessä "taas kerran kokeiltu" ilman takavakaajaa , ja voi pojat, olihan se aivan mahtava verrattuna vakaajan kanssa.
Hiekkatiellä taas piti todeta että eihän tämmösellä lullalla ajele kukaan.
HEP HEP !!!!
Siispä tein pika irroitettavan kallistuksen vakaajan jonka vapautus onnistuu alkuasukkaaltakin . Laittelen käyttövideon siitä sit ensi kerralla
Käytiin ajelemassa tuossa edellisenä viikonloppuna. Gorillat pelasi mielestäni hyvin kyseisen kokoisen/painoisen laitteen alla. Yltä päältä paskassahan sitä oltiin vaikka onkin nuo kaarilevikkeet, mutta kyllä se hymy sieltä paskankin alta näkyi
Testi mielessä "taas kerran kokeiltu" ilman takavakaajaa , ja voi pojat, olihan se aivan mahtava verrattuna vakaajan kanssa.
Hiekkatiellä taas piti todeta että eihän tämmösellä lullalla ajele kukaan.
HEP HEP !!!!
Siispä tein pika irroitettavan kallistuksen vakaajan jonka vapautus onnistuu alkuasukkaaltakin . Laittelen käyttövideon siitä sit ensi kerralla
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- Rapsa85
- 6WD
- Viestit: 883
- Liittynyt: 29 Elo 2009 13:25
- Mönkijä:: Can-Am
- Paikkakunta: Ruokolahti
- Viesti:
Re: BumbleBee 800
Tuli käytettyä oma paketti huollossa:Act10nM4N kirjoitti:Avataanpa hieman sitä asiaa tuosta etuperästä , kun sitä aiemmin kyseltiin.
Elikkä siis , visco mäntäpaketti on aukaisematon alkuperäinen. Siihen en kajonnut.
Sen sijaan ensin mittasin kitkalevypakan joka "lukitsee" pyörät toisiinsa. Välys oli huomattava. Shimmasin sen ylimääräisillä shimmeillä siihen pisteeseen että pakan jännitys oli 10Nm.
Tämä ei vielä häiritse normaalia ajoa ainakaan tällä kokemuksella mitä siitä on.
Tämän lisäksi siellä visco männän ja levypakan välissä on "jousiprikka" , joka on siis kupera prikka, jonka paksuus on 1.8mm . Tämän prikan tarkoitus on palauttaa visco alkutilaansa ja/tai irti levyakasta kun sitä ei tarvitse, eli ei ole enää tilassa jossa lukitusta tarvitaan. Toinen asia mihin se vaikuttaa, on se voima jonka visco männän täytyy "voittaa" , eli visco painuu ensin prikkaa vasten, painaa sitä sisään, jonka jälkeen kytkentä levyjä vasten alkaa.
Tätä prikkaa myös ohensin sorvissa hiomalla , hyvin hitaasti ettei lämpeä ja menetä jousimaisuuttaan. Lopullinen paksuus joka on nyt paikallaan, on 1.3mm .
Tällä setupilla siis visco kytkeytyy nopeammin, koska suurin osa ajasta ei mene prikan voiman voittamiseen, ja levypakka on jo valmiiksi lähellä.
Tähän kitkakertoimeen voidaan vaikuttaa myös öljyllä, joka perässä on sisällä.
Kytkentänopeus on todella nopea verrattuna alkuperäiseen. reilu 8 kierrosta ennen kevyttä kytkentää vs 2 kierrosta ennen tiukkaa kytkentää. Normiajoa ei haittaa.
Jos jollakin on alkuperäinen visco mallia hitsinpimpulan hidas, ja taitaa tällaisia toimia , suosittelen ehdottomasti.
Tulevaisuudessa täytyy vielä hakea tätä jousiprikan ohennuksella saavutettavaa vaikutusta vielä lisää , että kytkentä ois nopeampi.
TÄSTÄPÄ päästään siihen loppupäätelmään : Aikojen saatossa can am on tätä perärakennetta tehnyt gen 1 , 2 ja kolmosta (jos oikein muistan mitä jenkkien sivuilta luin)
jonka jälkeen on tullut vielä visco lok qe . Näiden vehkeiden sisältöjen mekaaniset erot ei ole näillä näkymin muuta kuin kitlalevyjen materiaali , ja perän sisäinen rakenne (osa hitsattu ja osa pulttikasattuja) .
Kysymys kuuluukin, että onko siellä sisällä olevan viscon mäntärakenne erilainen, koska kaikki kuvat mitä auotuista on nähty, on samanlaisia
Eroa on ainakin kitkalevyn materiaali, onko nopeampi toiminta saatu aikaiseksi tämän jousiprikan jousikuorman määrällä?? vai kenties siihen vielä lisäksi viscomännän toimintaa muuttamalla?
Jos jollakin olisi aukaistu visco lok qe ja sieltä puretut romut esim torq lockerin tieltä, voisi vahvistaa tämän jousiprikan vahvuuden ja kertoa sen ??
P.S. Raajärvellä tavataan
https://www.youtube.com/watch?v=aiJkh8N5seA
Hold my beer..