BumbleBee 800

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Avataanpa hieman sitä asiaa tuosta etuperästä , kun sitä aiemmin kyseltiin.

Elikkä siis , visco mäntäpaketti on aukaisematon alkuperäinen. Siihen en kajonnut.
Sen sijaan ensin mittasin kitkalevypakan joka "lukitsee" pyörät toisiinsa. Välys oli huomattava. Shimmasin sen ylimääräisillä shimmeillä siihen pisteeseen että pakan jännitys oli 10Nm.
Tämä ei vielä häiritse normaalia ajoa ainakaan tällä kokemuksella mitä siitä on.

Tämän lisäksi siellä visco männän ja levypakan välissä on "jousiprikka" , joka on siis kupera prikka, jonka paksuus on 1.8mm . Tämän prikan tarkoitus on palauttaa visco alkutilaansa ja/tai irti levyakasta kun sitä ei tarvitse, eli ei ole enää tilassa jossa lukitusta tarvitaan. Toinen asia mihin se vaikuttaa, on se voima jonka visco männän täytyy "voittaa" , eli visco painuu ensin prikkaa vasten, painaa sitä sisään, jonka jälkeen kytkentä levyjä vasten alkaa.

Tätä prikkaa myös ohensin sorvissa hiomalla , hyvin hitaasti ettei lämpeä ja menetä jousimaisuuttaan. Lopullinen paksuus joka on nyt paikallaan, on 1.3mm .
Tällä setupilla siis visco kytkeytyy nopeammin, koska suurin osa ajasta ei mene prikan voiman voittamiseen, ja levypakka on jo valmiiksi lähellä.
Tähän kitkakertoimeen voidaan vaikuttaa myös öljyllä, joka perässä on sisällä.

Kytkentänopeus on todella nopea verrattuna alkuperäiseen. reilu 8 kierrosta ennen kevyttä kytkentää vs 2 kierrosta ennen tiukkaa kytkentää. Normiajoa ei haittaa.
Jos jollakin on alkuperäinen visco mallia halvatun hidas, ja taitaa tällaisia toimia , suosittelen ehdottomasti.
Tulevaisuudessa täytyy vielä hakea tätä jousiprikan ohennuksella saavutettavaa vaikutusta vielä lisää , että kytkentä ois nopeampi.


TÄSTÄPÄ päästään siihen loppupäätelmään : Aikojen saatossa can am on tätä perärakennetta tehnyt gen 1 , 2 ja kolmosta (jos oikein muistan mitä jenkkien sivuilta luin)
jonka jälkeen on tullut vielä visco lok qe . Näiden vehkeiden sisältöjen mekaaniset erot ei ole näillä näkymin muuta kuin kitlalevyjen materiaali , ja perän sisäinen rakenne (osa hitsattu ja osa pulttikasattuja) .

Kysymys kuuluukin, että onko siellä sisällä olevan viscon mäntärakenne erilainen, koska kaikki kuvat mitä auotuista on nähty, on samanlaisia :roll:
Eroa on ainakin kitkalevyn materiaali, onko nopeampi toiminta saatu aikaiseksi tämän jousiprikan jousikuorman määrällä?? vai kenties siihen vielä lisäksi viscomännän toimintaa muuttamalla?

Jos jollakin olisi aukaistu visco lok qe ja sieltä puretut romut esim torq lockerin tieltä, voisi vahvistaa tämän jousiprikan vahvuuden ja kertoa sen ??

P.S. Raajärvellä tavataan =D> \:D/
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Mulla on tuolla hyllyssä yhdet puretut roippeet, koitan vilkasta täs viikolla.
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Jannelta ei ole vielä tullut vahvistusta levyn paksuudesta :doubt:

Anyway asiaan. Tuli käytyä sit Raajärvelläkin ensimmäistä kertaa. Aivan uskomattoman siisti paikka kaikkinensa , ja kokemuksena mieletön. Ajoporukkakin löytyi(ainakaan kukaan ei ajanut pois siitä) ja kahtena päivänä pärtsäiltiin. Etuperä pelasi hienosti mutta parantamisen varaa ois. Mielenkiintoisena havaintona tuli cv-tech aivan mieletön moottorijarru verrattuna alkuperäiseen , kun laskeutui jyrkkää mäkeä alas. Ei paljoa jarrua tarvinnut käytellä.
Ehjin nahoin , eikä isoja kalustovaurioita. Vasemman puolen astinlauta vääntyi 1cm taakseppäin kun kiveen jysäytin aika pahasti , ja vasemman puolen kahvanlämmittimestä irtosi piuhat eka päivän jälkeen. Astinlauta suoristettu (onneksi oli irtonainen alumiinikäikäle joka oli helppo suoristaa) ja kahvanlämppärin johdot tinattu takaisin kiinni.
Tilasin viikkoa ennen kaarilevikkeet mönkijävarikolta , siin toivossa ettei ihan yltä päältä paskassa ois , mutta eihän ne tietenkään kerenny tulla.... ei kyllää ole tullut vieläkään :lol:


Muutamia kuvia matkan varrelta
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Siisti reissu tosiaan kaikinpuolin, täytyy ottaa ihan tavaksi käydä joka vuosi ja molempina kertoina \:D/

Sit täytyi valmistautua talveen muutenkin kuin kelkan kasauksella. Oma tekele lumilevy on ajanut asiaa jo pitkään, ja haukkunut hintansa, niin nyt täytyi antaa tilaisuus halpis levylle ja katsotaan miten se pärjää talven koitoksista.

Lumilevy Puuilosta , hintaa 299€ , etukiinnitteinen ja irroitettava pikalukolla , kääntyvä levy , 150cm leveä.
Ensivaikutelma ihan ok , perus halpa laatu näkyy monessakin kohdassa. Mutta ei merkittävää. Alkuperäinen runko/tukivarsi kiinnike lensi heti olan yli, eihän sitä nyt herranen aika tukivarsiin panna kiinni. Uuden runkokiinnikkeen muotoilin 5mm teräslevystä , johon tein vastaavat kiinnikkeet pikalukolle. Pulverit tietenkin lopuksi pintaan.
Alaterän hieman hammastin että jälestä ei tule luistinrata , vaikka se lapsista kiva olisikin omalla pihalla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Nyt siis kunnon kestotestiin levy, hintansa puolesta asiallisen oloinen, pikku muutoksilla joihin kului aikaa muutama tunti , sai sellaisen kiinnityksen kuin halusi.
Irroitettavat päädyt teen kans kunhan aikaa liikenee lisää , niistä sitten myöhemmin.

Näilä toimenpiteillä on siis varmistettu lumisateen siirtyminen ainakin kuukautta myöhäisemmäksi , joten sadetansseja tarvitaan kaikkien voimin :wink:
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Sattupa unohtumaan. Näitäkö "prikkoja" tarkotit?
KuvaIMG_20181214_164641 by Janne Haavisto, on Flickr
Ylempi musta on uudemmasta halkaistavasta viscosta ja alempi kiiltävä vanhemmasta hitsatusta viscosta.
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Öö en, vaan sitä mikä on sellainen kupera ja vähän isommalla sisäreiällä. Sijaitsee visco paketin ja ekan shimmin/painelevyn välissä ennen kitkalevypakkaa.

Vai onko tuo alempi kuvan levy kupera?
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Liekkö mennyt sitten roskiin kun olen viscoa purkanut, koska en muita prikkoja löytänyt kun nuo, Kuvan prikat on molemmat kuperia mutta ovat ns. viscopaketin ulkopuolelta. Yksi ehjä löytyy hyllystä jota en ala aukoa ja yks vanhan mallin hitsattu jota ei saa auki.
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Joo eli tuossa se on se ero ilmeisesti noissa uudessa ja vanhassa mallissa.
Tossa mulla se oli hoidettu yhdellä TODELLA paksulla prikalla, jonka paksuus oli reilusti yli noiden. Joka tietenkin aiheuttaa sen että tekee toiminnasta hitaamman, koska viscomännän täytyy ensin j´voittaa jousiprikan voima puristaakseen kitkalevyjä kasaan että lukittautuminen tapahtuu.
Oikeilla jäljillä tässä siis ollaan oltu että tuon jousen voiman ollessa löysempi , on toiminta nopeampi ja herkempi.

Muutoinpa tässä on hieman muutoksia tullut monesta suuntaa.
Zillat meni myyntiin ja ens kesäksi suunnitteilla uudet renkaat, karkeammat, erilaiset. Ja ehkes isommat,
Tällä hetkellä ajetaan ITP holeshot renkailla, edessä ja takana samat pyörylät takarenkaiden koossa. Hyvin eteni niilläkin , ja pitoa on mainiosti auraukseen ja rälläykseen :biggrin:

Eteen liukukidan tilalle rullakita on löytänyt paikkansa , ettei narua vaurioita turhaan ny talvella.

Kuvia tulossa myöhemmin kaikesta kivasta 8)
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

AJATUKSIA :

ON se vaan mielenkiintoinen homma. Tuossa taannoin mietin että alan kunnolla valmistautumaan siihen pyttysarjan asennukseen ja aloin selvittämään
Että minkäs mallisen Powercommander V sitä laittaa , että saa myös sytkän ohjauksen käyttöön.
Tutkailu internetin ihmeellisessä maailmassa tuotti tuloksen , 0kpl laitteita jotka passaisi gen1 renegadeen. Siis laitteet joissa myös ignition module sisällä.

Siispä viestiä Dynojetille. Vastaus oli yhtä tyly , no can do. Heidän vastaus oli että heidän softalla ei voi sytkää tuosta ohjata.

Sinänsä mielenkiintoista, kun jos esimerkiksi vertaa Gen1 -08 renegadea ja vaikka Gen2 -13 renegadea , on niissä molemmissa samat kaasuläpänasentotunnistimet , samat suuttimet ,
sama kampiakselin asentotunnistin , sama sytytyspuola. Sehän ois siis plug and play siltä osin.
Eroa näillä laitteilla on kuitenkin se että, gen1 sisältää myös nokka-akselin asentotunnistimen.
Olkoot miten tahansa, niin Gen1 saa myös powercommander V , mutta se ei sisällä sytkän ohjausta.

LUOVUTIN.

Ajatus kuitenkin sen verran kalvoi mieltä , että eihän se noin voi olla, jos ameriikan poijatkin niitä säätelee. Esim MrRPM laittelee niitä Gen1 ja jonkun videon muistaakseni katsoneena, onhan sekin niitä säädellyt. Siispä viestiä suoraan itse miehelle.
Kerroin omasta proggiksesta , pytyistä, tämän hetkisistä modeista, kysyin neuvoa että mitkä nokat mulla HÄNELTÄ kannattaisi tilana jne jne.

Vastaus oli vielä tylympi: "normally i dont give any advice for customers who dont buy my products. I use PCV for tuning , CV-tech is kiinteä pieru " :shock:

Selvästihhän se meni niin että hänellähän ei ole myynnissä 940cc pyttysarjaa , niin se yhteistyö loppu siihen. Käsittämätöntä kuraa, En tosin todellakaan ole sieltä ainakaan nokka-akseleitakaan ostamassa s a a t a n a . Pitäkööt keppinsä

Mutta oikein muistin sen että pcv se säätää bensat ja sytkän.
Liekkö vaatii modeja ite ecu sisään ?

Onko kellään tietoa? Tai oisko kellään PCV fuel+ignition irtaallaan niin vois testata (korvausta vastaan?) että heittääkö se vikakoodia jos siihen kajoaa? Pitäs käydä sekä Outti että Rene 12-15 about
TAI oisko kellään kenties kokemusta? Ei viitsisi 480€ survasta tyhjään, jos ei sytkään voi kuitenkaan kajota, kun saman asian sillon hoitaa tuo PC3usb


Hommasin Zillojen tilallekki sit vähän isommat mutagummit . Gorilla silverback vähän ajettuna 30" koossa ja kaikki 9 leveät.
Niille mönkijävarikolta broncon peltivanteet, joihin kumit liimattiin kiinni.

Pikaisella koeajolla onhan niissä pitoa sit ihan erillalailla kuin zilloissa.
Miinusta tulee tietenkin pyörivästä massasta ja hyrrävoimista jotka on aika RAJUT verrattuna kevyisiin vähän pienempiin renkaisiin.
Toistaiseksi vielä vakiorenkaat alla , odotellaan että kevään loskapaskakelit menee ohi.

Kuvatuksia sit ensikerralla :biggrin:
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Näistä mitään tiedä, mutta oletko selaillut tuota poken cana projektia. https://keskustelu.sammysatv.com/viewto ... 67&t=31852

Tais olla alkujaan aika saman ikäinen. Siinä tai taisi olla Tune monsterin romut.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Oon itekki sitä lueskellut, mutta jäänyt moinen huomaamatta kokonaan.
KIItos infosta. Kerkesin jo näpäyttää viestiä heille (tunemonsterille) et saisko ne disabloitua tuon nokka tunnistimen kokonaan, samalla vähän muita hiplettelyjä :P
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Tunemonsterin miehellä nopeaa toimintaa. Vastaus tuli nopeasti. Taitaa bumblebeen boksi käydä mutkan jenkeissä jos postikulut pysyy kohtuullisina :badgrin:

Rajoittimen korotus
Pakkirajoittimen poisto
Väännön/tehon rajoituksen poisto
Valmius isommalle kaasuläpälle
flektin toimintarajojen muutos
boxin oman sytkäkartan muokkaus :biggrin:

ONkohan suomessa ketään kuka tämmöistä toimenpidettä voisi suorittaa??
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 17:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja seatts »

Mites Karala ym. Muut autojen viritystä harrastavat vähän ammattitaitoisemmat pajat?
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
suomiPIONEERI
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 25 Kesä 2013 18:03
Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
Paikkakunta: Uurainen

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja suomiPIONEERI »

Karala ainakin tuohon Boschin eculla olevaan sai kartat laitettua ja ennakon säädettyä. Kannattaa kysyä onnistuuko myös Siemensiin.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Soitin perjantaina myös paltec. Soittoa odottelen takaisinpäin, että saako tarvittavia muutoksia tehtyä.
Jos ei siellä, seuraavaksi soitto Karalalle.

Tottakai me suositaan suomalaista jos sille mahdollisuus löytyy
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: BumbleBee 800

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Equal length pakosarja täytyy kans tehdä. Jos jollakin on hyllyssä ruostumassa vakio pakosarja, saa ilmoittautua ja hierastaan kauppa kohdalleen, niin saan vakiosarjasta lisää samankokoista putkea mutkien kera ni pääsee hitsaileen :lol:
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Vastaa Viestiin