Renegade 1000 XXC metsäuskottavaksi

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Renegade 1000 XXC metsäuskottavaksi

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Tuli ostettua 80 km/h traktori - maalla (kehä 3 ulkopuolella) kun asutaan. Tuollainen 110 h ajettu 2018 malli löytyi sopivasti. Laitetaan tässä kiitokset Saimaan konepisteelle, hienoa palvelua kaiken kaikkiaan. Joku saattaa ihmetellä miksi XXC eikä XMR? Kaksi syytä: traktori ja keveys. Erityisesti keveyttä arvostan. Yritän pitää laitteeni mahdollisimman kevyenä. Ja kyllä 80 km/h kulkeva traktori on poikaa. Tästä lähdetään liikkeelle:

Kuva

100 h huolto on juuri tehty ja laite ei luultavasti ole paljoa metsää nähnyt. Ei ole pohjapanssaria, eikä alusta ole pahemmin kulunut. Varustepuolella mukavia varusteita ovat kanan omat kahvan ja peukun lämmittimet, kunnon vinssi ja kanan oma tavarateline pikakiinnitysmahdollisuudella. Sitä täytyy ehkä hyödyntää jatkossa.

Ensimmäinen vaihe kattaa snorkkelisarjan asennuksen, uuden puskurin ja siihen syylarin siirtosarjan - kiitos Loukolle särmästä toimituksesta. Lisäksi Iron Balticin erinomainen pohjapanssari - siitä kiitokset Mönkijävarikolle vielä särmemmästä toimituksesta.

Kun nämä on saatu paikalleen, tarvitaan vielä torq locker ja iiisot kummit. Renkaista kiinnostaisi sikana DragonFire renkaat ko'ossa 30". Jos joku osaa vinkata, mistä niitä saisi, niin olisin kiitollinen. Näyttävät olevan muodissa rapakon takana.

Kuva

Hiukan ihmetyttää ilmanputsarin ulkonäkö 10 h huollon jälkeen. Silmämääräisesti näyttäisi, että putsari on vaihdettu, mutta vaahtomuovia ei ole pesty. Siitä ei pisteitä huollolle, kuka sen sitten onkaan tehnyt.

Kuva

Noita lähdetään sovittelmaan. Alkuun pitää purkaa etuupään katteet. Kauhia homma. Kyllä tuli ikävä edellistä mönkijää - Jammua. Kanassa joka saatanan ruuvi on mutterin avulla kiinni. Ja mutterit ovat viheliäisissä paikoissa. Jo irroitus oli painajainen, voin vain kuvitella ärräpäiden määrää, kun alan sovittelemaan osia paikoilleen. Jammussa lähes poikkeuksetta mutterit on hitsattu, joten purku ja kasaus käy kuin tanssi.

Kuva

Vähän harmittaa tuhota hyvin tehty tiivistys, mutta vaihtoehtoa ei ole. Täytyy vain itse koittaa saada yhtä hyvä tiivistys. No tarkemmin katsellessa ilmeni, että tehdas oli jättänyt alaosan tiivistämättä. Moni kakku päältä kaunis.

Kuva

Kuvassa tiivistämätön osuus näkyy likaisena putken alla. Tästä pitkä miinus tehtaalle. Olisi sinänsä hauska tietää, missä laite on kasattu. Nopealla katselmoinnilla löysin made in Canada ja made in Mexico osia.

Tässä kohtaa on hyvä todeta, että olen todella amatööri rakenteluasioissa. Niinpä pelkkien katteiden irroitus kanan typerien rakenteiden johdosta vei kolme tuntia. Mutta tässä ollaan. Kuvasta poiketen myös lamput jä etusäleikkö ovat pois.

Kuva

Sitten uutta osaa paikalleen. Propsit siitä, että löytyy kohdistusmerkit, joilla saa putket just eikä melkein kohdilleen.

Kuva

Siten vielä eka mallinnus miten snorkkeli asettuu.

Kuva

Tästä jatketaan hiljalleen eteenpäin.
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Renegade 1000 XXC metsäuskottavaksi

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Siittä se lähtee. Ite asentelin outlander L 450 pro malliin snorkkelin pari vuotta sitten. Siinä tuota moottorin imuilman putkea ei vaihdettu kokonaan, vaan ilmanputsarikotelon pää jäi ennalleen, vanha imuputki poikki ja uusi liitettiin siihen metallisen sisäholkin avulla, klemmarit päälle. En tosin muista oliko tämä tehtaan tarkoittama asennus, vai oma ratkaisu. Ilmanputsarin kannen tiivistin silikoonilla, sehän ei ole vesitiivis sillä orkkis superlonitiivisteellä, ainakaan minun mallissa. Toki saa tarvikkeena alumiinisia billet kansia paremmalla tiivisteellä.

Kuuluuko tohon sarjaan myös bensatankin huohotinletkumuutokset ja ilmanputsarikotelon tyhjennyspropun vaihto vesitiiviiksi, vai onko ne jo orkkiksena ok?

Snorkkeleiden tiiveys on helppo ja fiksua testata teippaamalla putken päitä umpeen, niin että pääset suulla puhaltamalla toteamaan vuodon/tiiveyden. Varsinkin variaattorinkopan putkilähdöt jää melko helposti vuotamaan ja sen huomaa vasta keskellä ekaa vesihautaa kun vetäsee vedet koppaan ja remmi luistaa.
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Renegade 1000 XXC metsäuskottavaksi

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Karsta kirjoitti:Siittä se lähtee. Ite asentelin outlander L 450 pro malliin snorkkelin pari vuotta sitten. Siinä tuota moottorin imuilman putkea ei vaihdettu kokonaan, vaan ilmanputsarikotelon pää jäi ennalleen, vanha imuputki poikki ja uusi liitettiin siihen metallisen sisäholkin avulla, klemmarit päälle. En tosin muista oliko tämä tehtaan tarkoittama asennus, vai oma ratkaisu. Ilmanputsarin kannen tiivistin silikoonilla, sehän ei ole vesitiivis sillä orkkis superlonitiivisteellä, ainakaan minun mallissa. Toki saa tarvikkeena alumiinisia billet kansia paremmalla tiivisteellä.

Kuuluuko tohon sarjaan myös bensatankin huohotinletkumuutokset ja ilmanputsarikotelon tyhjennyspropun vaihto vesitiiviiksi, vai onko ne jo orkkiksena ok?

Snorkkeleiden tiiveys on helppo ja fiksua testata teippaamalla putken päitä umpeen, niin että pääset suulla puhaltamalla toteamaan vuodon/tiiveyden. Varsinkin variaattorinkopan putkilähdöt jää melko helposti vuotamaan ja sen huomaa vasta keskellä ekaa vesihautaa kun vetäsee vedet koppaan ja remmi luistaa.
Huohotinletkuja sarjassa kylläkin on, mutta ne on nätisti kasattu mittariston tasalle. Katsotaan lähdenkö nostelemaan niitä. Kiitokset vinkistä ilmanputsarin kannesta ja tyhjennyspropusta. Täytyy harkita mitä niille tekisi. Silikoni kuullostaa jyrkältä huollettavassa osassa.
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Renegade 1000 XXC metsäuskottavaksi

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Oli mullakin perien huohotusletkut tuotu mittariston taakse, mutta bensatankin huohotin oli tankin päällä semmonen sihtimallinen, josta luultavasti vesi painaa tankkiin syvässä lätäkössä. Sihti pois ja letku mittariston taakse siitäkin.

Silikoni ei ole paha kun ulkopuolelle siihen saumaan laittaa sen verran että on vesitiivis. Sitten kun haluaa avata, mattopuukolla saumaa pitkin auki ja uudet silikonit kun kasaa. Ja aina kun olen sen avannut, on tullut todettua ettei huollontarvetta ole, kun ihan puhdas, eikä ole mikään pestävä/öljyttävä. 100h välein kuitenkin vaihto uuteen.
Vastaa Viestiin