Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapasesta
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapasesta
Morjens!
Elikkäs hankin tuossa pari kk sitten tuommosen 2005 vuoden polaris predator 500:n leikkikaluksi.
Mönkijä kuume iski pahemman kerran, kun kaveri laittoi yammun ja olihan se itellekkin joku mukava lelu saatava
Ei muutakun nettimoto auki ja heti tärppäsi, soittoa myyjälle ja kaupat sovittiin alustavasti parin viikon päähän.
Polariksen otin yksinomaan siksi, koska itsellä on työhistoriaa polaris mekaanikkona olosta ja tekniikan osalta vehje oli hyvinkin tuttu.
Myyjä kertoi ostaneensa kamppeen konevikaisena ja oli tehnyt siihen remontin kokonaan toisiin lohkoihin.
Samalla uusittu tukivarren puslaa ja uniball nivelistä tehty jetimmät raidetangot jne.
Ei muutakun kärri perrään ja tienpäälle.
Noh perille päästyä myyjä ei saanutkaan kampetta tulille ilman apuvirtaa.
Noh muuten laite vaikutti yleisilmeeltään siistiltä ikäänsä nähden, ja pienen tinkauksen jälkeen kampe kyytiin ja kotia kohti.
Kotona heitin uuden motobatin kiinni, vaan eipäs vieläkään. Startin hiilet lopussa, samalle iltaa startti kuntoon ja tuli seuraava ropleema vastaan.
Startin vapaakytkin luisti ja omat epäilyt vääriin öljyihin alkoi varmistua, muutenkin todella paksut siirapit oli sisässä.
-->vapaakytkimen puhdistus ja paremmat öljyt sisään ja homma alkoi futaamaan.
Vaan eipä ne vastoinkäymiset siihen loppuneet.
Tässä vaiheessa oli jo selvää että kampe lyödään lihoiksi ja tehdään kerralla kunnolla, vaan kerran oli päästävä ajamaan
Seuraavan päivän ajosessiota odoteltiin jo kuumeisena ja kampe odotti valmiina kärryssä.
Paikanpäälle päästyä kärristä alas ja lämpimäksi käyttö, 3m eteenpäin ja ketjut poikki
Kurkistus eturissan ympärille ja vitutus oli valmis, lohkossa ja magneeton kopassa peukalon mentävä reikä
Tässä vaiheessa huumori meinasi olla jo vähän koetuksella ja vehje jätettiin kärriin seisomaan.
Tuossa noin kuukausi sitten kuitenkin sai kipinän alkaa pajottamaan tätä karmeaa paskakasaa.
Vehe työmaalle ja meininki oli vaan purkaa sen verran että nostaa pata pyödälle, vaan siinä vaiheessa tapahtui jotain peruuttamatonta ja lopputuloksen näkee kuvista.
Eli ei antanut luonto periksi jättää puolitiehen vaan homma laitettiin "isolleen" kertaheitolla.
Ensimmäisenä runko paljaaksi, hiekkapuhallus ja saumojen läpikäynti ja tehdas roiskeiden poisto.
Ja seuraavaksi runko, tukivarret, kiinnikkeet, satulat jne jne uudelleen hiekkasuihkun alle ja pohjaväriin.
Maalina käytin PPG delfleet linjaston 2k värejä.
Väriksi runkoon valikoitui perus RAL9005, kun muutenkin hankalan muotoinen maalattava olisi metallivärinä vaatinut turhan pitkän session.
Jätetään ensimmäinen julkaisu tähän tilanteeseen vähän töpöksi ja avataan keskustelua aiheesta.
..ja nyt odottaa emäntä sen näköisenä että parempi sulkea kone ja jatkaa huomenna
Elikkäs hankin tuossa pari kk sitten tuommosen 2005 vuoden polaris predator 500:n leikkikaluksi.
Mönkijä kuume iski pahemman kerran, kun kaveri laittoi yammun ja olihan se itellekkin joku mukava lelu saatava
Ei muutakun nettimoto auki ja heti tärppäsi, soittoa myyjälle ja kaupat sovittiin alustavasti parin viikon päähän.
Polariksen otin yksinomaan siksi, koska itsellä on työhistoriaa polaris mekaanikkona olosta ja tekniikan osalta vehje oli hyvinkin tuttu.
Myyjä kertoi ostaneensa kamppeen konevikaisena ja oli tehnyt siihen remontin kokonaan toisiin lohkoihin.
Samalla uusittu tukivarren puslaa ja uniball nivelistä tehty jetimmät raidetangot jne.
Ei muutakun kärri perrään ja tienpäälle.
Noh perille päästyä myyjä ei saanutkaan kampetta tulille ilman apuvirtaa.
Noh muuten laite vaikutti yleisilmeeltään siistiltä ikäänsä nähden, ja pienen tinkauksen jälkeen kampe kyytiin ja kotia kohti.
Kotona heitin uuden motobatin kiinni, vaan eipäs vieläkään. Startin hiilet lopussa, samalle iltaa startti kuntoon ja tuli seuraava ropleema vastaan.
Startin vapaakytkin luisti ja omat epäilyt vääriin öljyihin alkoi varmistua, muutenkin todella paksut siirapit oli sisässä.
-->vapaakytkimen puhdistus ja paremmat öljyt sisään ja homma alkoi futaamaan.
Vaan eipä ne vastoinkäymiset siihen loppuneet.
Tässä vaiheessa oli jo selvää että kampe lyödään lihoiksi ja tehdään kerralla kunnolla, vaan kerran oli päästävä ajamaan
Seuraavan päivän ajosessiota odoteltiin jo kuumeisena ja kampe odotti valmiina kärryssä.
Paikanpäälle päästyä kärristä alas ja lämpimäksi käyttö, 3m eteenpäin ja ketjut poikki
Kurkistus eturissan ympärille ja vitutus oli valmis, lohkossa ja magneeton kopassa peukalon mentävä reikä
Tässä vaiheessa huumori meinasi olla jo vähän koetuksella ja vehje jätettiin kärriin seisomaan.
Tuossa noin kuukausi sitten kuitenkin sai kipinän alkaa pajottamaan tätä karmeaa paskakasaa.
Vehe työmaalle ja meininki oli vaan purkaa sen verran että nostaa pata pyödälle, vaan siinä vaiheessa tapahtui jotain peruuttamatonta ja lopputuloksen näkee kuvista.
Eli ei antanut luonto periksi jättää puolitiehen vaan homma laitettiin "isolleen" kertaheitolla.
Ensimmäisenä runko paljaaksi, hiekkapuhallus ja saumojen läpikäynti ja tehdas roiskeiden poisto.
Ja seuraavaksi runko, tukivarret, kiinnikkeet, satulat jne jne uudelleen hiekkasuihkun alle ja pohjaväriin.
Maalina käytin PPG delfleet linjaston 2k värejä.
Väriksi runkoon valikoitui perus RAL9005, kun muutenkin hankalan muotoinen maalattava olisi metallivärinä vaatinut turhan pitkän session.
Jätetään ensimmäinen julkaisu tähän tilanteeseen vähän töpöksi ja avataan keskustelua aiheesta.
..ja nyt odottaa emäntä sen näköisenä että parempi sulkea kone ja jatkaa huomenna
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Hiljaista tuntuu tällä foorumilla olevan, mutta turistaan vaikka omaksi iloksi
Elikkäs viimeksi jäätiin tilanteeseen kun mustat osat oli hyvin pitkälti kaikki maalissa.
Seuraavaksi otin työnalle ohjauksen osat, sekä putkiston.
Kuvia pyrin ottamaan vähän joka vaiheesta, jo ihan siksi että on itselle dokumenttia tekemisestä ja projekti topikki on mielestäni täysin arvoton ilman kuvia..
Ohjauksen laakeroinnit oli kaikki viimisen päälle jumissa ja muutenkin alumiiniosat hapettuneet.
Uudet laakerit paikalleen ja osien fiksaus. Valmiista tuotteesta taisi kuva jäädä ottamatta.
Putki olikin ihan aiheellista käyttää levällään myöskin.
Villoja ei ollut jäljellä nimeksikään ja ulkokuorikin oli jo aika patinoitunut.
Uudet villat sisään ja putkien sheivaus sekä kääreet päälle.
Sittempä oli vuoro siirtyä oranssien osien kimppuun.
Metalliosien kunnostus nyt oli hyvin suoraviivainen ja nopea, eli tuttu kaava; hiekkapuhallus ja väri pintaan.
Väriksi näihin valikoitui hyvin pitkälti alkuperäistä vastaava Ral2008 oranssi.
Oransseiksi tuli nyt vakioiden napojen ja jousien lisäksi myös satulat, rattaan sekä jarrulevyn navat+tanko.
Toki myös jouset ja navat vedettiin uusiksi niin ei jää ryöttäsiä osia sekaan
Homma alkoi katteiden kunnostamisella.
Muutaman halkeaman hitsasin, ja niittasin kaveriksi alumiinista ja rst:stä tehtyjä paloja jotka jäi varsin huomaamattomiksi.
Jokaisen katteen kiinnikkeen vahvistin levyllä vaikkei vikaa olisi ollutkaan, jo ihan symmetrisyyden nimissä.
Sittempä oli vuorossa pohjatöiden vuoro, muovit hiottiin naarmuista sileäksi ilman kittaamista ja perään jousto, sekä tartunta-aineet + paksulti hinkkaväriä.
Pelkällä muovin hionnalla, sekä hinkkavärillä muoveista sai rymyvehkeeseen ihan välttävät
Ja seuraavaksi luonnollisesti väriä pintaan.
Roskilta ei tämmösissä tiloissa oikein voi välttyä
Nythän sitä pääsee kamppeen kanssa jo kausaus puuhiin ja niistä jatketaan seuraavaksi
Elikkäs viimeksi jäätiin tilanteeseen kun mustat osat oli hyvin pitkälti kaikki maalissa.
Seuraavaksi otin työnalle ohjauksen osat, sekä putkiston.
Kuvia pyrin ottamaan vähän joka vaiheesta, jo ihan siksi että on itselle dokumenttia tekemisestä ja projekti topikki on mielestäni täysin arvoton ilman kuvia..
Ohjauksen laakeroinnit oli kaikki viimisen päälle jumissa ja muutenkin alumiiniosat hapettuneet.
Uudet laakerit paikalleen ja osien fiksaus. Valmiista tuotteesta taisi kuva jäädä ottamatta.
Putki olikin ihan aiheellista käyttää levällään myöskin.
Villoja ei ollut jäljellä nimeksikään ja ulkokuorikin oli jo aika patinoitunut.
Uudet villat sisään ja putkien sheivaus sekä kääreet päälle.
Sittempä oli vuoro siirtyä oranssien osien kimppuun.
Metalliosien kunnostus nyt oli hyvin suoraviivainen ja nopea, eli tuttu kaava; hiekkapuhallus ja väri pintaan.
Väriksi näihin valikoitui hyvin pitkälti alkuperäistä vastaava Ral2008 oranssi.
Oransseiksi tuli nyt vakioiden napojen ja jousien lisäksi myös satulat, rattaan sekä jarrulevyn navat+tanko.
Toki myös jouset ja navat vedettiin uusiksi niin ei jää ryöttäsiä osia sekaan
Homma alkoi katteiden kunnostamisella.
Muutaman halkeaman hitsasin, ja niittasin kaveriksi alumiinista ja rst:stä tehtyjä paloja jotka jäi varsin huomaamattomiksi.
Jokaisen katteen kiinnikkeen vahvistin levyllä vaikkei vikaa olisi ollutkaan, jo ihan symmetrisyyden nimissä.
Sittempä oli vuorossa pohjatöiden vuoro, muovit hiottiin naarmuista sileäksi ilman kittaamista ja perään jousto, sekä tartunta-aineet + paksulti hinkkaväriä.
Pelkällä muovin hionnalla, sekä hinkkavärillä muoveista sai rymyvehkeeseen ihan välttävät
Ja seuraavaksi luonnollisesti väriä pintaan.
Roskilta ei tämmösissä tiloissa oikein voi välttyä
Nythän sitä pääsee kamppeen kanssa jo kausaus puuhiin ja niistä jatketaan seuraavaksi
Vanhassa vara parempi
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 22:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Siistiä jälkeä tulee. Hyvä meininki.
Sais elpyä tämä foorumin projektointi enemmänkin.
Sais elpyä tämä foorumin projektointi enemmänkin.
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Kiitoksia!frosty kirjoitti:Siistiä jälkeä tulee. Hyvä meininki.
Sais elpyä tämä foorumin projektointi enemmänkin.
Vähän tosiaan karkaa nämä kausihuollot välillä ja turhankin tarkka tietyistä asioista, mutta toisaalta mitäpä niitä kahteen kertaan tekemään
Sama homma tuntuu olevan niin auto, kuin kelkkapuolen foorumeillakin. Kaikki tieto pitäisi aina löytyä nyt ja heti, niin somehan sen sen paikan on varannut aikalailla
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Tänään olikin ohjelmassa kaverin mönkkäri projektin maalausta.
-02 yamaha raptor
Sama kaava kuin itsellä, puhallus ja väriä pintaan tutulla mustalla
Ja sittempä palataan allekirjoittaneen projektin kimppuun.
Kun tälle linjalle lähdettiin piti muitakin osia fiksailla mitä ei välten maalilla saada kuntoon.
Ensimmäisenä listalla oli putsarin kotelo jota sitäkin on jonkun tollon pitäny törkeästi puukottaa lisäilman toivossa
Liimalla ja niitillä peitelevy paikalleen. Pitää tämän tilalle etsiä ehjä jossain välissä.
Muuten riitti perusteellinen pesu ja uudet foamit.
Jarrunestesäiliö ja kytkinkahvan runko olivat molemmat hyväksi patinoituneet ja näille pintaan satiini mustaa.
Sittempä otin kaasarin työnalle, meininki oli tehdä ulkoinen puhdistus ja ultraäänipesu mutta..
Joku kyläseppä jälleen sepittänyt ja saanut seosruuvin pesän ja suuttimen tuhottua käsittämättömällä tavalla.
Suuttimet ja muutama pisteosa jemmaan ja loput roskiin ja uusi tilaukseen.
Samalla otin uudet pyörän mutterit, pinnapultit, jalkaverkot, ketjunlaahaimen, uudet syylärin letkut+ muuta pisteosaa.
Ketjurikon yhteydessä myös alkuperäinen eturattaan suoja meni murusiksi ja katkaisi lohkosta osan kiinnitys paikoista.
Tähän ratkaisuna tein pahvista sapluunan.
Ja eikun tuumasta toimeen, kemppi tulille ja lopputuloksena varmasti kestävä DIY tuote.
Materiaalina 3mm hardox.
Samalla myös moottorin lohko sekä magneeton koppa hitsattiin kuntoon.
Ketjusuojan päälle maalasin saman satiinimustan kuin kahvarungoillekkin.
Tämmöisessä projektissa on yllättän paljon pientä näpertämistä osien kanssa, niin kiillottamista, hiontaa, pesua ja kokoonpanoa.
Mutta itse saan suunnatonta tyydytystä kasatessa uuden veroisia osia, kuvassa jarrusatuloiden kasaus.
Näihin kuviin ja tunnelmiin, ensi kerralla jatketaan varmaan jo enempi itse laitteen kasaamisen merkeissä
-02 yamaha raptor
Sama kaava kuin itsellä, puhallus ja väriä pintaan tutulla mustalla
Ja sittempä palataan allekirjoittaneen projektin kimppuun.
Kun tälle linjalle lähdettiin piti muitakin osia fiksailla mitä ei välten maalilla saada kuntoon.
Ensimmäisenä listalla oli putsarin kotelo jota sitäkin on jonkun tollon pitäny törkeästi puukottaa lisäilman toivossa
Liimalla ja niitillä peitelevy paikalleen. Pitää tämän tilalle etsiä ehjä jossain välissä.
Muuten riitti perusteellinen pesu ja uudet foamit.
Jarrunestesäiliö ja kytkinkahvan runko olivat molemmat hyväksi patinoituneet ja näille pintaan satiini mustaa.
Sittempä otin kaasarin työnalle, meininki oli tehdä ulkoinen puhdistus ja ultraäänipesu mutta..
Joku kyläseppä jälleen sepittänyt ja saanut seosruuvin pesän ja suuttimen tuhottua käsittämättömällä tavalla.
Suuttimet ja muutama pisteosa jemmaan ja loput roskiin ja uusi tilaukseen.
Samalla otin uudet pyörän mutterit, pinnapultit, jalkaverkot, ketjunlaahaimen, uudet syylärin letkut+ muuta pisteosaa.
Ketjurikon yhteydessä myös alkuperäinen eturattaan suoja meni murusiksi ja katkaisi lohkosta osan kiinnitys paikoista.
Tähän ratkaisuna tein pahvista sapluunan.
Ja eikun tuumasta toimeen, kemppi tulille ja lopputuloksena varmasti kestävä DIY tuote.
Materiaalina 3mm hardox.
Samalla myös moottorin lohko sekä magneeton koppa hitsattiin kuntoon.
Ketjusuojan päälle maalasin saman satiinimustan kuin kahvarungoillekkin.
Tämmöisessä projektissa on yllättän paljon pientä näpertämistä osien kanssa, niin kiillottamista, hiontaa, pesua ja kokoonpanoa.
Mutta itse saan suunnatonta tyydytystä kasatessa uuden veroisia osia, kuvassa jarrusatuloiden kasaus.
Näihin kuviin ja tunnelmiin, ensi kerralla jatketaan varmaan jo enempi itse laitteen kasaamisen merkeissä
Vanhassa vara parempi
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Aina mukava seurata osaavaa tekemistä hyvin dokumentoituna
Harmillisesti rojektiosio hiljentynyt niin lisää tällaista!
Harmillisesti rojektiosio hiljentynyt niin lisää tällaista!
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Mukava että joku kuitenkin lukee ja palaute sen kaikissa muodoissa lämmittää aina mieltäKYR-12 kirjoitti:Aina mukava seurata osaavaa tekemistä hyvin dokumentoituna
Harmillisesti rojektiosio hiljentynyt niin lisää tällaista!
Joo jotain pitäisi keksiä, että ihmiset aktivoituisi jakamaan tekemistä.
Näitä kuitenkin moni harrastaa. Moni ei vain malta odottaa foorumilla vastauksen saamista, vaan kaikki pitäisi saada nyt ja heti
EDIT: pahoittelut kirjoitusvirheistä
Viimeksi muokannut magilainen, 02 Huhti 2020 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhassa vara parempi
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Iso peukku täältä! Hienoa, että jaksat dokumentoida.
Aivan upeaa jälkeä syntyy.
Aivan upeaa jälkeä syntyy.
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Olen itse saanut aina paljon apua muiden projekti kertomuksista, ja haluan jatkaa samaa perinnettä.Happosetä kirjoitti:Iso peukku täältä! Hienoa, että jaksat dokumentoida.
Aivan upeaa jälkeä syntyy.
Jos joku saa apua omaan probleemaan tämän avulla, projekti kertomuksen ajatus on omasta mielestä onnistunut.
Ja tottakai mukava jakaa omia ajatuksiakin, saattaa saada kehitysideoita jatkoa ajatellen
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Tänään oli taas välipäivä puuhailuissa, kun töissä venähti sen verran pitkään.
Mutta uusia osia tipahti laatikkoon taas ja niiden kanssa jatketaan ensi kerralla.
Hiukan tekemistä hidastaa myös nuo olosuhteet jossa kampetta tehdään.
Itse talli on projektiautolle varattuna ja tila sen verran pieni, ettei sinne molemmat yhtäaikaa mahdu. Mutta on tuota nuorempana tullut tehtyä paljonkin pakkasessa ja millon missäkin radan varressa, ettei pienet sääilmiöt menoa haittaa
Mutta uusia osia tipahti laatikkoon taas ja niiden kanssa jatketaan ensi kerralla.
Hiukan tekemistä hidastaa myös nuo olosuhteet jossa kampetta tehdään.
Itse talli on projektiautolle varattuna ja tila sen verran pieni, ettei sinne molemmat yhtäaikaa mahdu. Mutta on tuota nuorempana tullut tehtyä paljonkin pakkasessa ja millon missäkin radan varressa, ettei pienet sääilmiöt menoa haittaa
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Halojata!
Tässäpä tulikin nyt raportoinnin osalta pieni katkos, mutta ei anneta sen häiritä.
Osat on nyt siis about kaikki maalissa/kunnostettuja, mutta jotain jäi vielä tekemättä..
Taka-akselisto vaati vähän enempi työtä.
Ensinnäkin jarrulevyn ja rattaan napa oli juntannut melkolailla tiukkaan taka-akselin booreille.
Tähän lääkkeeksi töissä poltettiin 15mm teräksestä ulosvedin ja tarjosin pillillä lämpöjä, pakkohan se oli antautua voiman edessä
Laakerit ja stefat ym tottakai uusitaan, niin ei ollut haittaa vaikka ne otti lämmöstä kipiää.
Takaswingille puhallus, roiskeiden poisto ja väri pintaan.
Muille osille riitti messinkiharja puhdistus ja eikun läjään. Uutta osaa tuli/tulee siis uusi oem ketjulaahain, swingin laakerit, puslat, stefat, sekä itse akselin laakeroinnit.
Kuva valmiista tuotteesta. Hiukan kehtuutti laittaa tuo vanha pohjapanssari paikalleen naarmujen vuoksi, mutta eikai nuo mahottomia näy
Tämä homma on vielä aavistuksen vaiheessa, kun tuo pirun covid hidastaa tavaran kulkua, ja laakerit on jumissa englannissa
Seuraavaksi tekasin valmiiksi itse akselin ja sen oheisosat.
Reunaputket oli melkosen ryöttäsen näköset ja itse verkot myös nuhjuiset.
Itse putkille teräsharja puhdistus ja lisäväriä tuomaan oranssit verkot.
Myös iskarit tuli huollosta, joten nekin sai jousien osalta näpätä läjään.
Tässä vaiheessa poltteli jo sen verran, että räikkä pyöri, eikä kameraa kaivettu turhaan hidastamaan tahtia.
Runkoon kasasin kaiken mahdollisen, moottoria lukuunottamatta valmiiksi. Myös syyläri tuli tätä ennen fiksattua ja siitäkään en muistanut kuvaa ottaa, mutta tässä mentiin messinkiharja tyylillä. Suojaverkkoon tuli satiinimusta maali pintaan.
Kuvassa löytyy paljonkin epäkohtia, mutta ne on jo hyvin pitkälti muutettu.
Napoihin tottakai uudet oem pinnapultit+kultapassivoidut mutterit
Ja loppuun vielä random kuva tangosta. Hox kuvassa näkyy myös iskarien jousilautaset, nekin maalattuna tottakai
Näistä merkeistä jatketaan ensikerralla moottorin asennuksen parissa!
Tässäpä tulikin nyt raportoinnin osalta pieni katkos, mutta ei anneta sen häiritä.
Osat on nyt siis about kaikki maalissa/kunnostettuja, mutta jotain jäi vielä tekemättä..
Taka-akselisto vaati vähän enempi työtä.
Ensinnäkin jarrulevyn ja rattaan napa oli juntannut melkolailla tiukkaan taka-akselin booreille.
Tähän lääkkeeksi töissä poltettiin 15mm teräksestä ulosvedin ja tarjosin pillillä lämpöjä, pakkohan se oli antautua voiman edessä
Laakerit ja stefat ym tottakai uusitaan, niin ei ollut haittaa vaikka ne otti lämmöstä kipiää.
Takaswingille puhallus, roiskeiden poisto ja väri pintaan.
Muille osille riitti messinkiharja puhdistus ja eikun läjään. Uutta osaa tuli/tulee siis uusi oem ketjulaahain, swingin laakerit, puslat, stefat, sekä itse akselin laakeroinnit.
Kuva valmiista tuotteesta. Hiukan kehtuutti laittaa tuo vanha pohjapanssari paikalleen naarmujen vuoksi, mutta eikai nuo mahottomia näy
Tämä homma on vielä aavistuksen vaiheessa, kun tuo pirun covid hidastaa tavaran kulkua, ja laakerit on jumissa englannissa
Seuraavaksi tekasin valmiiksi itse akselin ja sen oheisosat.
Reunaputket oli melkosen ryöttäsen näköset ja itse verkot myös nuhjuiset.
Itse putkille teräsharja puhdistus ja lisäväriä tuomaan oranssit verkot.
Myös iskarit tuli huollosta, joten nekin sai jousien osalta näpätä läjään.
Tässä vaiheessa poltteli jo sen verran, että räikkä pyöri, eikä kameraa kaivettu turhaan hidastamaan tahtia.
Runkoon kasasin kaiken mahdollisen, moottoria lukuunottamatta valmiiksi. Myös syyläri tuli tätä ennen fiksattua ja siitäkään en muistanut kuvaa ottaa, mutta tässä mentiin messinkiharja tyylillä. Suojaverkkoon tuli satiinimusta maali pintaan.
Kuvassa löytyy paljonkin epäkohtia, mutta ne on jo hyvin pitkälti muutettu.
Napoihin tottakai uudet oem pinnapultit+kultapassivoidut mutterit
Ja loppuun vielä random kuva tangosta. Hox kuvassa näkyy myös iskarien jousilautaset, nekin maalattuna tottakai
Näistä merkeistä jatketaan ensikerralla moottorin asennuksen parissa!
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Eipäs vielä mennäkkään moottorihommiin, vaan puuhataan välissä hieman jakkaraa kondikseen ja muuta pientä.
Penkissähän nahka oli perus siisti, ei reikiä tai repeämiä, mutta mahottoman likanen ja tarrat kuluneet pahasti pois.
Tähän lääkkeeksi kissasaippuaa ja kynsiharja
Hommahan on hyvin simppeli ja tyylejä on varmasti yhtä monta kuin on tekijöitäkin.
Itse hankasin saippuaa harjaan ja kostutin penkin suihkepullolla ja eikun hinkkoomaan.
Doge kahtoi siihen malliin vieressä, ettei tuosta tule muutakun sanomista, ja otti homman haltuun
Ja puhdasta tuli.
Penkkiin pitää vielä vetää nahanhoitoaineet ja hakea marmorilta uudet polaris tarrat niin on hyvä.
Alkuperäinen takavalo on tästä vuosien saatossa jäänyt tienpäälle, ja uuden halogeeni tillottimen hankintaa en nähnyt edes vaihtoehtona.
Tilalle tulee kirkkaampi ja näkyvämpi lediversio, ja tälle mallailin telinettä.
Adabterijohtosarjan tein samalla valmiiksi, niin ei tarvitse orkkis johtosarjaa pilkkoa moisen takia.
Uudet jäähdytinletkutkin saapui ja niiden väritäsmäävyys oli varsin positiivinen yllätys.
Pyhien aikaan varmasti saadaan asioita taas etiäpäin ja niistä raportoidaan tänne asap.
Penkissähän nahka oli perus siisti, ei reikiä tai repeämiä, mutta mahottoman likanen ja tarrat kuluneet pahasti pois.
Tähän lääkkeeksi kissasaippuaa ja kynsiharja
Hommahan on hyvin simppeli ja tyylejä on varmasti yhtä monta kuin on tekijöitäkin.
Itse hankasin saippuaa harjaan ja kostutin penkin suihkepullolla ja eikun hinkkoomaan.
Doge kahtoi siihen malliin vieressä, ettei tuosta tule muutakun sanomista, ja otti homman haltuun
Ja puhdasta tuli.
Penkkiin pitää vielä vetää nahanhoitoaineet ja hakea marmorilta uudet polaris tarrat niin on hyvä.
Alkuperäinen takavalo on tästä vuosien saatossa jäänyt tienpäälle, ja uuden halogeeni tillottimen hankintaa en nähnyt edes vaihtoehtona.
Tilalle tulee kirkkaampi ja näkyvämpi lediversio, ja tälle mallailin telinettä.
Adabterijohtosarjan tein samalla valmiiksi, niin ei tarvitse orkkis johtosarjaa pilkkoa moisen takia.
Uudet jäähdytinletkutkin saapui ja niiden väritäsmäävyys oli varsin positiivinen yllätys.
Pyhien aikaan varmasti saadaan asioita taas etiäpäin ja niistä raportoidaan tänne asap.
Vanhassa vara parempi
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26 Tammi 2020 19:52
- Mönkijä:: Sportman 570 efi
- Paikkakunta: Lahti
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Nättiä jälkeä kyllä, ilo seurailla kun tehdään kunnolla ja loistavaa jälkeä.
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Kiitos kiitos!Lassiv kirjoitti:Nättiä jälkeä kyllä, ilo seurailla kun tehdään kunnolla ja loistavaa jälkeä.
Noniin hommat vaan etenee, vaan ei enää mahdottomia kun osat huilaa edelleen jamalin kyydissä
Mutta pata olisi paikallaan, ja oikeastaan kaikki muukin, poislukien takaswingiä.
Siinäpä oli yhensortin savotta teippailla ja suojata runko isommilta asennuskolhuilta..
Öljysäiliöstäkin löytyi yllättäen sanomista.
Tyhjennysproppu oli vetästy ylitiukkuuteen ja muovisäiliössä oleva kierreholkki pyörii tyhjää. Tätä yritetty liimalla korjata huonolla menestyksellä.
Noh tähän hätään en uutta säiliötä ennätä tekemään, niin mennään tuolla toistaiseksi, öljyt pysyy kuitenni sisällä.
Jarrunesteeksi laitoin auto ja kelkkapuolelta hyväksi todettua motulin RBF:ää.
Johtosarjan fiksasin jo aijemmin, mutta sen siistissä asennuksessa menikin reilummin aikaa.
Savutkin tuli otettua, mutta tuo huono starttaaminen tuntui rassaavan edelleen.
Mietin että mitä ei ole tullut vielä tarkistettua, ja jakohan jäi kurkkaamatta, kun moottori oli pöydällä.
Ja epäilyt siltä osin varmistui, eli pakonokan ajoitus heitti hampaalla
Näissähän nuo ajotukset ei mene muutenkaan aivan kuin tavan kamppeessa, niin se osaa varmasti toki hämätä asentajaa, turhauttaa silti.
Turhat vastaan potkimiset loppui kyllä siihen, vaan aavistuksen kehnosti tuo vieläkin pyörittää, joten tilasin uuden startin niin loppuu leikkiminen siltä osin.
Seuraavaksi viskelin muovitkin paikalleen niin pääsi vihdoin fiilistelemään "valmista" tuotetta
Takavalokin löysi paikkansa.
Tässä pitkien pyhien aikaan kerkesi kuitenkin tulla jo tekemisen puute, kun ei nuita kaikkia osia vielä olekkaan, niin arvelin toteuttaa muutaman mielessä hautoneen osasen.
Eli tukivarsiin suojat ja syylärille tuulenohjaimet.
Materiaalina tukivarsisuojissa on 4mm alumiini ja ohjaimissa 1mm peili rosteri.
Pahvista sapluunat ja eikun kanttikone tulille.
Kunhan kampe on täysin kasassa teen työpaikalla myös pohjapanssarin ja muita pienempiä suojia, niistä lisää kunhan on sen aika
Ja kertauksen vuoksi, julkaisen tarkoituksella tätä hieman pätkissä.
Ihan vaan ettei tule liian maratooni julkaisuja kerralla ja on helpommin seurattavissa.
Myöskään kaikki työvaiheet ei välttämättä ole tehty juuri julkaisuajankohdan mukaisesti.
Ensikerralla taas jotain uutta, soon moro!
Vanhassa vara parempi
-
- 2WD
- Viestit: 49
- Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
- Mönkijä:: Polaris predator 500
Re: Polaris Predator 500 TroyLeeEdition #homma lähti lapases
Jovain taas etenee!
Jamal kuskasi tänään laakerit ja kiireellä töistä niitä noutamaan.
Äkkiä talliin puuhaamaan ja eikun hilut läjään.
Kaikenkaikkiaan osia tuli siis takaswingiin ja akseliin kaikki laakerit, stefat, o-renkaat, holkit jne jne uutta.
Sittempä se ei ollut muutakuin viskata alle ja pyörät paikalleen.
Ketjuiksi valitsin tutut ja turvalliset DID VX3:set.
Nämä olikin valmiina jemmassa, niin ei ollut kuin laittaa vaan kiinni.
Ketjujen säätö kohdilleen.
Vaan ei aivan ongelmitta kuitenkaan päästy, tekemäni ketjusuoja on aavistuksen väärässä kulmassa, niin rälläkkää on näytettävä
Toki kun olisi tehnyt senkin nyt lopuksi kun on rojut paikallaan, vaan eipä tuo iso homma ole muokata.
Takajarruja ei kerinnyt vielä ilmaamaan, mutta koeajolle toki piti päästä
Vielähän tässä tekemistä toki piisaa, vaikka nuin karkeasti kasassa onkin.
Katteisiin etsiä siistit pultit, ilmata jarrut, säätää kaasari ja jumpata suutinten kanssa.
Myös pohjapanssarit on kesken, sekä visio oli tehdä kokonaan uusi etupuskuri lisävalotelineellä, nuo kaupalliset tuotteet kun ei käy silmään ja vaikuttaa muutenkin aivan onnettomilta hintaan nähden
Toki talvea ajatellen kahvalämppäriä ym pitää miettiä, mutta mennään alkuun näillä
Niin ja pitänee uudet renkaatkin varmaan tilata
Jamal kuskasi tänään laakerit ja kiireellä töistä niitä noutamaan.
Äkkiä talliin puuhaamaan ja eikun hilut läjään.
Kaikenkaikkiaan osia tuli siis takaswingiin ja akseliin kaikki laakerit, stefat, o-renkaat, holkit jne jne uutta.
Sittempä se ei ollut muutakuin viskata alle ja pyörät paikalleen.
Ketjuiksi valitsin tutut ja turvalliset DID VX3:set.
Nämä olikin valmiina jemmassa, niin ei ollut kuin laittaa vaan kiinni.
Ketjujen säätö kohdilleen.
Vaan ei aivan ongelmitta kuitenkaan päästy, tekemäni ketjusuoja on aavistuksen väärässä kulmassa, niin rälläkkää on näytettävä
Toki kun olisi tehnyt senkin nyt lopuksi kun on rojut paikallaan, vaan eipä tuo iso homma ole muokata.
Takajarruja ei kerinnyt vielä ilmaamaan, mutta koeajolle toki piti päästä
Vielähän tässä tekemistä toki piisaa, vaikka nuin karkeasti kasassa onkin.
Katteisiin etsiä siistit pultit, ilmata jarrut, säätää kaasari ja jumpata suutinten kanssa.
Myös pohjapanssarit on kesken, sekä visio oli tehdä kokonaan uusi etupuskuri lisävalotelineellä, nuo kaupalliset tuotteet kun ei käy silmään ja vaikuttaa muutenkin aivan onnettomilta hintaan nähden
Toki talvea ajatellen kahvalämppäriä ym pitää miettiä, mutta mennään alkuun näillä
Niin ja pitänee uudet renkaatkin varmaan tilata
Vanhassa vara parempi