550 Efi koe ajo
Re: 550 Efi koe ajo
OT: Muistaakseni maastopollessa on työvalot paikassa missä tl ja traktori vehkeissä on vilkut.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
3.5h & 3 miestä joista kukaan ei ole aikaisemmin asentanut telasarjaa mönkijään. Nyt on tuokin homma opiskeltu ja tulos on tämä:

Kokonaisleveys on noin 150cm, joten meidän peräkärryyn tuo ei enää sovi.
Ohjaus on ilman tehostinta hiukan kankea, mutta se voitaneen korjata kaurapuuron syönnillä.
Lisää kokemuksia kirjoitetaan kunhan tuolla vähän ehtii ajamaan. Sen verran kokeiltiin, että siinä missä ITP rengas kynti uraa penkkaa noustessa, tuo telahärveli meni takavedolla ilman sutimisia...
Kokemus se on tämäkin
Seuraavalla kerralla menee vähän nopeammin. Ilman tuumakoon työkaluja tuo asennus saattaa jäädä tekemättä. Telaston osat kun jenkkityyliin tuumasilla avaimilla värkättäviä.


Kokonaisleveys on noin 150cm, joten meidän peräkärryyn tuo ei enää sovi.
Ohjaus on ilman tehostinta hiukan kankea, mutta se voitaneen korjata kaurapuuron syönnillä.
Lisää kokemuksia kirjoitetaan kunhan tuolla vähän ehtii ajamaan. Sen verran kokeiltiin, että siinä missä ITP rengas kynti uraa penkkaa noustessa, tuo telahärveli meni takavedolla ilman sutimisia...

Kokemus se on tämäkin


- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: 550 Efi koe ajo
Koeajo kampe palautettu tänään pois. Hieno kokemus kaikkinensa. Sai tutustua ruiskutekniikan toimivuuteen moottoripuolella, samalla sai mahdollisuuden opiskella telojen asentamisen ja kokeilla laitetta kaikessa rauhassa.
Itsellä herää kysymys, mihin yksityiskäytössä tarvitsee tuon hintaista vehjettä.
Mönkijä: 7500
Renkaat: 1600
Telat: 4300
Vinssi: 550
(hinnat ulkomuistista noin hintoja).
Pitää olla aika paljon ylimääräistä rahaa tai sitten mahdollisuus verovähennykseen, jotta tuommonen kannattaa ostaa. Telojen toimivuuttahan ei nyt talviolosuhteissa päässyt kokeilemaan, mutta pitkä talvi on tulossa.
Näin kun saisi autokauppojakin tehdä...
Itsellä herää kysymys, mihin yksityiskäytössä tarvitsee tuon hintaista vehjettä.
Mönkijä: 7500
Renkaat: 1600
Telat: 4300
Vinssi: 550
(hinnat ulkomuistista noin hintoja).
Pitää olla aika paljon ylimääräistä rahaa tai sitten mahdollisuus verovähennykseen, jotta tuommonen kannattaa ostaa. Telojen toimivuuttahan ei nyt talviolosuhteissa päässyt kokeilemaan, mutta pitkä talvi on tulossa.

Näin kun saisi autokauppojakin tehdä...

-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Touko 2010 20:26
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10 TL
- Paikkakunta: Nuojua
Re: 550 Efi koe ajo
Jatketaan koe ajo kertomusta; kun sain sen efin lopultakin koti pihaan rupesin syventymään vinssin asenukseen, warnin laite ac sovituksilla. Asenus on kohtalaisen helppo kun malttaa lukea ensin ohjekirjan ja katsoa kuvat kunolla. Perustyökaluilla pärjää, mutta pitää löytyä, 25 torx, 30 torx, 10 ja 13 lista sekä räikkä ja hylsy mieluiten 3/4 vääntimellä ½ tuuman on turhan iso, sivuleikkurit ja yleismittari on hyvä olla. Keinukytkimen asentaminen teetti ajatus työtä, mutta lopultakin selvesi paikka. Vasemanpuolen kahvan ruuvit auki, sovitus palat kohdalleen ja uudet ruuvit paikoilleen. Virtakaapelit kiinni sekä ohjaus jännite jonka liitin löytyy catin omasta johtosarjasta kiinni ja eikun menoksi. Suosittelen joko nosturin käyttöä tai sitten auton peräkärryä asenuspaikkana näin työ korkeus on mukavampi. Kaikki tarvittavat ruuvit ja mutterit ovat laatikossa sekä nippu nippusiteitä, näitä ei tarvitse ostaa erikseen. Ohjeaika n.2 tuntia.
Sitten itse koeajo raporttiin; kovalla kangas maastolla yksi akselinen puukärry perässä n. 2 kuutiota tavaraa 2,5 metriä pitkiä oli oikein mukava ajella. Renkaissa riitti pito ja koneessaa voima ei tarvitse huuvattaa hirmukieroksia ja rymmyyttää vaan ajelaan sivistyneesti, puiden välistä puikkelehtiminen onnistuu pienellä suunittelulla mutta kun laittaa kunnon puskurin keulaan ei pikku risukko aiheuta ongelmia. Leveät renkaat helpottaa kylkien varomista, eikä rengas särje puita. Kulutuksesta ei osaa sanoa mitään sillä ajoa tuli vain kolme-neljätuntia. Sitten kokeilin ojien ylitystä ilman kärryä, vetokoukku kannattaa jättää kotiin tai laittaa laukkuun koska se ottaa sitten kiinni jos on kova ojan reuna tai joku kivi / puu, ajo sujui mallikkaasti ilman mitään kummajaisia. 10 kilometriä metsäkoneen jälkiä vaihtelevassa maastossa ei aiheuttanut ongelmia jopa ylioppilas kannot voi huoletta ylittää kiitos tasaisen pohjalevyn, renkaalla ylitystä kannattaa välttää koska on suuri vaara saada jumitus aikaan, kanto jää renkaan ja tukivarsien väliin silloin auttaa vain nosto. Variaattori vastaa kaasuun pehmeästi ja antaa mukavan ajotuntuman.
Syötteen reitti
Alussa ajeltiin kovaa tietä ja sitten tultiin pehmeälle suolle, annettiin eellä olevan mennä eestä pois ja joka tuli perässä liijan likellä osasi jäätä seuraavalla kerralla ulomas. Rapa lensi kone kulki, ei ollut ongelmia lämpenemisen suhteen ja etupään sähköinen tasauspyörästö toimi moitteetta, sille pitää antaa oma työ aikansa jotta se kerkeää kytkeytyä kunnolla. Traktorin käsittely taito auttaa tässäkin asiassa. Yhden kerran jäin kiinni kun etumaiset ajajat eivät menneet tarpeeksi pitkälle pehmeäpaikan etupuolelle ja en halunut ajaa kenenkäänpäälle. No kaveri auttoi ja matka jatkui. Toiset olivat kiinni enemmän ja toiset vähemmän jokainen löysi omat rajansa. Turisti reitti kannattaa käytä kokeilemassa ja onhan niitä reittejä jo muuallakin. Kiitos tapahtuman jäjestäjille ja maanomistajille.
Loppu yhteenveto
Ruisku kone, käynistyyy helposti ja taitaa olla pieni ruokanen. Renkaat ovat riittävän pitävät sekä kantavat, ilmanpaineet kannattaa tarkistaa tarkalla mittarilla.
Ajoasento, on helppo säätää sopivaksi, satulan muoto helpottaa kyytiin tuloa ja ajamista
Mittaristo; itse kaipaan oikeaa lämpömittaria sekä kieroslukumittaria, molemat uupuvat. Silloin kun ajelaan oikesti pahassa maastossa minua hulettaa eniten lämmpötasapaino. Yleensä merkkivalo syttyy silloin kun vahinko on jo tapahtunut.
Kuva galleria on tulossa lähipäivinä
Vakuutus; täys kasko ja liikenne vakuutus 500 € vuosi 160 € omavastuu
korvaus rajoitus; "mikälli ajoneuvo rikkoontuu metsään ei vakutuus korvaa ajoneuvon metsähinausta, samoiten myös kilpailukäytössä kasko ei korvaa omia vahinkoja.
Varustelu listalle; led työvalot eteen ja taakse jolloin pimeälläkin rupeaa näkemään.
Joten tässä tällä kertaa.
http://picasaweb.google.fi/Pelsonsuo/Ef ... 8vTvtofJcQ#

Sitten itse koeajo raporttiin; kovalla kangas maastolla yksi akselinen puukärry perässä n. 2 kuutiota tavaraa 2,5 metriä pitkiä oli oikein mukava ajella. Renkaissa riitti pito ja koneessaa voima ei tarvitse huuvattaa hirmukieroksia ja rymmyyttää vaan ajelaan sivistyneesti, puiden välistä puikkelehtiminen onnistuu pienellä suunittelulla mutta kun laittaa kunnon puskurin keulaan ei pikku risukko aiheuta ongelmia. Leveät renkaat helpottaa kylkien varomista, eikä rengas särje puita. Kulutuksesta ei osaa sanoa mitään sillä ajoa tuli vain kolme-neljätuntia. Sitten kokeilin ojien ylitystä ilman kärryä, vetokoukku kannattaa jättää kotiin tai laittaa laukkuun koska se ottaa sitten kiinni jos on kova ojan reuna tai joku kivi / puu, ajo sujui mallikkaasti ilman mitään kummajaisia. 10 kilometriä metsäkoneen jälkiä vaihtelevassa maastossa ei aiheuttanut ongelmia jopa ylioppilas kannot voi huoletta ylittää kiitos tasaisen pohjalevyn, renkaalla ylitystä kannattaa välttää koska on suuri vaara saada jumitus aikaan, kanto jää renkaan ja tukivarsien väliin silloin auttaa vain nosto. Variaattori vastaa kaasuun pehmeästi ja antaa mukavan ajotuntuman.

Syötteen reitti
Alussa ajeltiin kovaa tietä ja sitten tultiin pehmeälle suolle, annettiin eellä olevan mennä eestä pois ja joka tuli perässä liijan likellä osasi jäätä seuraavalla kerralla ulomas. Rapa lensi kone kulki, ei ollut ongelmia lämpenemisen suhteen ja etupään sähköinen tasauspyörästö toimi moitteetta, sille pitää antaa oma työ aikansa jotta se kerkeää kytkeytyä kunnolla. Traktorin käsittely taito auttaa tässäkin asiassa. Yhden kerran jäin kiinni kun etumaiset ajajat eivät menneet tarpeeksi pitkälle pehmeäpaikan etupuolelle ja en halunut ajaa kenenkäänpäälle. No kaveri auttoi ja matka jatkui. Toiset olivat kiinni enemmän ja toiset vähemmän jokainen löysi omat rajansa. Turisti reitti kannattaa käytä kokeilemassa ja onhan niitä reittejä jo muuallakin. Kiitos tapahtuman jäjestäjille ja maanomistajille.

Loppu yhteenveto
Ruisku kone, käynistyyy helposti ja taitaa olla pieni ruokanen. Renkaat ovat riittävän pitävät sekä kantavat, ilmanpaineet kannattaa tarkistaa tarkalla mittarilla.
Ajoasento, on helppo säätää sopivaksi, satulan muoto helpottaa kyytiin tuloa ja ajamista
Mittaristo; itse kaipaan oikeaa lämpömittaria sekä kieroslukumittaria, molemat uupuvat. Silloin kun ajelaan oikesti pahassa maastossa minua hulettaa eniten lämmpötasapaino. Yleensä merkkivalo syttyy silloin kun vahinko on jo tapahtunut.
Kuva galleria on tulossa lähipäivinä
Vakuutus; täys kasko ja liikenne vakuutus 500 € vuosi 160 € omavastuu

Varustelu listalle; led työvalot eteen ja taakse jolloin pimeälläkin rupeaa näkemään.
Joten tässä tällä kertaa.

http://picasaweb.google.fi/Pelsonsuo/Ef ... 8vTvtofJcQ#
Joskus työkin voi olla hauskaa.
Re: 550 Efi koe ajo
muuten ihan hyvä kone mut 27" itp on liikaa sen voimmille ei jaksa oikein pyörittää niitä mut jos jostain sais vari kitin niin sit varmaan??? eli olisko kellään vinkkiä mistä sellaisen sais tilata ??
- maxim
- 6WD
- Viestit: 930
- Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
- Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
- Paikkakunta: korvessa kulkevi.....
Re: 550 Efi koe ajo
Laitetaan Jomppa varikitti EPI:ltä jenkkilästä tilaten voin jeesaa tilauksessa
Re: 550 Efi koe ajo
itellä on nyt yli 1000 km takana ja kampe tuli talvella 27 astetta miinusta ei tuntunut aiheuttavan ongelmia käyntiin lähtöön eli laakista tulille. Antaa vaan suristella surinat rauhassa ja sitten vasta käyntiin:)Pappi kirjoitti:Tänään tein pihahommia tuolla efi:llä.
Kylmäkäynnistys näyttää olevan semmonen homma, että kannattaa antaa olla kaikessa rauhassa vähän aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. Kun surinat yms loppuu voi käynnistää. Mielenkiintoista olisi nähdä, miten tuo toimii kovalla pakkasella.
Variaattorin toiminta tuossa on vähän erilainen kuin meidän omassa. Veto kytkeytyy pienellä viiveellä, mutta se tulee erittäin tasaisesti myös pienillä kierroksilla. Ehkä tuo on uuden kankeutta, mutta persdynolla tuon tunsi heti.
Peruutin p*ska kuormassa olevan kärryn kasan päälle, eikä noista nyt alla olevista renkaista pito loppunut. Nousu oli aika jyrkkä ja kuormaa ihan riittävästi.
-
- 4WD
- Viestit: 124
- Liittynyt: 11 Tammi 2011 06:47
- Mönkijä:: AC 550 EFI
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: 550 Efi koe ajo
Mulla on menossa toinen talvi telojen kanssa, ei voisi paremmin päästä metässä ja umpihangessa rankakärryn kanssa, voimaa riittä, siinähän tuo välityskin muuttuu tihemmaksi.Pappi kirjoitti:Koeajo kampe palautettu tänään pois. Hieno kokemus kaikkinensa. Sai tutustua ruiskutekniikan toimivuuteen moottoripuolella, samalla sai mahdollisuuden opiskella telojen asentamisen ja kokeilla laitetta kaikessa rauhassa.
Itsellä herää kysymys, mihin yksityiskäytössä tarvitsee tuon hintaista vehjettä.
Mönkijä: 7500
Renkaat: 1600
Telat: 4300
Vinssi: 550
(hinnat ulkomuistista noin hintoja).
Pitää olla aika paljon ylimääräistä rahaa tai sitten mahdollisuus verovähennykseen, jotta tuommonen kannattaa ostaa. Telojen toimivuuttahan ei nyt talviolosuhteissa päässyt kokeilemaan, mutta pitkä talvi on tulossa.![]()
Näin kun saisi autokauppojakin tehdä...
http://nissek.kuvat.fi/kuvat/Artic+Cat+ ... ha+001.AVI
Tässäkin lumityössä ovat telat verrattomat, pääsee penkan päälle.