Jännitteensäädin ja latausjännite

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Jännitteensäädin ja latausjännite

Viesti Kirjoittaja matkyla »

Onko teillä 400 Catista menny rikki jännitteensäätimiä?

Minkälaista latausjännitettä teillä antaa akulle? Huolto sanoi, että normaali latausjännite ko laitteelle on 13,5-14V.

Mulla antaa tyhjäkäynnillä hiukan yli 15v ja kuormitettuna valoilla n 14.8 - 14.9V.

Kuitenkin pistin uuden jännitteensäätimen tilaukseen kun akku oli kuivunu ts. kait keittänyt.

On muuten melkoiset hintaerot. Orkkis yli 300€, tarvike 59€.
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Jännitteensäädin ja latausjännite

Viesti Kirjoittaja VPx »

matkyla kirjoitti:Onko teillä 400 Catista menny rikki jännitteensäätimiä?

Minkälaista latausjännitettä teillä antaa akulle? Huolto sanoi, että normaali latausjännite ko laitteelle on 13,5-14V.

Mulla antaa tyhjäkäynnillä hiukan yli 15v ja kuormitettuna valoilla n 14.8 - 14.9V.

Kuitenkin pistin uuden jännitteensäätimen tilaukseen kun akku oli kuivunu ts. kait keittänyt.

On muuten melkoiset hintaerot. Orkkis yli 300€, tarvike 59€.
Aika korkea on tuo latausjännite. Saisi olla korkeintaan siellä 14V kieppeillä.
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Jännitteensäädin ja latausjännite

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

nesteakulle 14.4 V ja AGM akuille 14.7V tai jos akku on erityisen kylmä... siis -25-20 celsiusta.

Satunnainen pumppaaminen 15-16 voltin tienoille ei riko mitään, mutta latausjännitte ei saa olla näillä korkeuksilla koko ajan. Älylatureiden purskeisen latausjännitteen mittaaminen normi yleismittarilla on joutavaa, sillä jännitteen vaihtelun taajuus sulfadoitumisen poistotilanteessa on varsin korkea ja siinä ei Y-mittari pysy perässä, vaan antaa usein liian suuren arvon. Näissä tilanteissa vain oskilloskooppi tai Peak-mittari tajuaa tilanteesta jotain.

Kaikki näiden arvojen yli on liikaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jännitteensäädin ja latausjännite

Viesti Kirjoittaja matkyla »

No niin, uusi jännitteensäädin vaihdettu ja laskihan se hieman tuota latausjännitettä.
Nyt ilman kuormitusta jännite on 14,5V ja valoilla kuormitettuna 14,2V.

En sitten tiedä miten merkityksellinen tuo 0,5V vähennys on akun keston kannalta. Viisaammat kertokoot???
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Jännitteensäädin ja latausjännite

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

0.5 V liikaa ei tunnu paljolta, mutta pitkän ajan kuluessa se tuhoaa akun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin