Onko teillä 400 Catista menny rikki jännitteensäätimiä?
Minkälaista latausjännitettä teillä antaa akulle? Huolto sanoi, että normaali latausjännite ko laitteelle on 13,5-14V.
Mulla antaa tyhjäkäynnillä hiukan yli 15v ja kuormitettuna valoilla n 14.8 - 14.9V.
Kuitenkin pistin uuden jännitteensäätimen tilaukseen kun akku oli kuivunu ts. kait keittänyt.
On muuten melkoiset hintaerot. Orkkis yli 300€, tarvike 59€.
Jännitteensäädin ja latausjännite
Re: Jännitteensäädin ja latausjännite
Aika korkea on tuo latausjännite. Saisi olla korkeintaan siellä 14V kieppeillä.matkyla kirjoitti:Onko teillä 400 Catista menny rikki jännitteensäätimiä?
Minkälaista latausjännitettä teillä antaa akulle? Huolto sanoi, että normaali latausjännite ko laitteelle on 13,5-14V.
Mulla antaa tyhjäkäynnillä hiukan yli 15v ja kuormitettuna valoilla n 14.8 - 14.9V.
Kuitenkin pistin uuden jännitteensäätimen tilaukseen kun akku oli kuivunu ts. kait keittänyt.
On muuten melkoiset hintaerot. Orkkis yli 300€, tarvike 59€.
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Jännitteensäädin ja latausjännite
nesteakulle 14.4 V ja AGM akuille 14.7V tai jos akku on erityisen kylmä... siis -25-20 celsiusta.
Satunnainen pumppaaminen 15-16 voltin tienoille ei riko mitään, mutta latausjännitte ei saa olla näillä korkeuksilla koko ajan. Älylatureiden purskeisen latausjännitteen mittaaminen normi yleismittarilla on joutavaa, sillä jännitteen vaihtelun taajuus sulfadoitumisen poistotilanteessa on varsin korkea ja siinä ei Y-mittari pysy perässä, vaan antaa usein liian suuren arvon. Näissä tilanteissa vain oskilloskooppi tai Peak-mittari tajuaa tilanteesta jotain.
Kaikki näiden arvojen yli on liikaa.
Satunnainen pumppaaminen 15-16 voltin tienoille ei riko mitään, mutta latausjännitte ei saa olla näillä korkeuksilla koko ajan. Älylatureiden purskeisen latausjännitteen mittaaminen normi yleismittarilla on joutavaa, sillä jännitteen vaihtelun taajuus sulfadoitumisen poistotilanteessa on varsin korkea ja siinä ei Y-mittari pysy perässä, vaan antaa usein liian suuren arvon. Näissä tilanteissa vain oskilloskooppi tai Peak-mittari tajuaa tilanteesta jotain.
Kaikki näiden arvojen yli on liikaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Jännitteensäädin ja latausjännite
No niin, uusi jännitteensäädin vaihdettu ja laskihan se hieman tuota latausjännitettä.
Nyt ilman kuormitusta jännite on 14,5V ja valoilla kuormitettuna 14,2V.
En sitten tiedä miten merkityksellinen tuo 0,5V vähennys on akun keston kannalta. Viisaammat kertokoot???
Nyt ilman kuormitusta jännite on 14,5V ja valoilla kuormitettuna 14,2V.
En sitten tiedä miten merkityksellinen tuo 0,5V vähennys on akun keston kannalta. Viisaammat kertokoot???
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Jännitteensäädin ja latausjännite
0.5 V liikaa ei tunnu paljolta, mutta pitkän ajan kuluessa se tuhoaa akun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress